View Single Post
Jeg innser at jeg med dette innlegget vil provosere mange; jeg vil snakke nedsettende om KP-systemet dere bruker hver dag, og drømmer om om natten. Det hindrer dog ikke meg, så here goes.

Det er noe alvorlig feil med KP-systemet: kvalitetspoengene representerer ofte ikke kvaliteten til en post i noen stor grad. I idealsystemet jeg ser for meg, gir brukere bort KP til gode, informative, velskrevne poster som bidrar til diskusjon eller nyttig informasjon. Jeg er dog i oppfatning av at mange brukere tisser kvalitetspoeng på alt annet enn dette.

Jeg vil ta en av mine egne tråder som eksempel: Leverposteisikkerhet er bullshit. Denne tråden er et resultat av dårlig humor og morgentrøtthet. Jeg tenkte jeg skulle være så jævlig morsom å parodiere en bra tråd som setter søkelys på et dagsaktuelt problem: Personsikkerhet er bullshit. Resultatet er en tråd som gir folk en leverpostei-jojo. HURRA, FØKKINGS REKLAME! Tråden overgikk til og med personsikkerhetstråden i KP. Er virkelig leverpostei-jojoene verdt nærmere 50 KP? Det er bare én annen tråd jeg vet om som har fått KP i så stor grad, og det er Zabbath's triprapport om Darura. Det finnes sikkert flere, men det er ikke poenget her.

Så vil jeg trekke frem et par interessante tråder som er aktive akkurat nå: Baby på rullebånd og Legalisering av prostitusjon. Hvorfor har ikke disse flere KP? Hvor ble det av de få KP-ene som var i omløp? Å, jeg fant dem! De er her, her og her! No offence til fotografspirene, men gir virkelig et bilde mer til forumet enn en tråd som bringer diskusjon? Er det ikke slikt vi har galleriet til? Nei, vent, der er det ikke KP-system, dumme meg.

Jeg føler at lista ligger mye høyere for topics som ikke tilbyr annet enn informasjon eller diskusjon. Selv virkelig gode informasjons/diskusjons-tråder får sjelden mer enn 15 KP - mindre enn en tredel av det jeg fikk for leverposteitråden min og bare dobbelt så mye som folk gir til et føkkings bilde (igjen, no offence!). Bør ikke antall KP til en bruker si noe om hvor flink brukeren er til å bidra til diskusjon og informasjon - i stedet for evnen til å skryte av egne evner eller eksponere hacks?

Merk at det ikke er KP-systemet i seg selv som jeg mener at suger, det er menneskene som bruker det. Nå kan dere starte flamingen.
Sist endret av dexter; 2. august 2007 kl. 23:48.