Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 8574
Hei jeg har tenkt litt på dette, hvis man er lei av samfunnets normer, regler og betaling av skatt, hvordan kan man egentlig melde seg ut av staten uten og bruke samfunnets goder som for eksempel: veier, sykehus etc?

Er det noen som virkelig har lyst og gjøre dette, leve på gamle måten og hvordan få finansiert dette?

Ikke at jeg har lyst til dette selv men er litt inntersant.
Søk på Ingunn Røiseland.

Gudene vet hvordan det går med henne i ettertid.
Det følger av statsborgerloven § 25 annet ledd at "søkeren ikke kan løses fra sitt norske statsborgerskap dersom dette medfører at søkeren blir statløs". Eneste måte å bli kvitt sitt norske statsborgerskap er å flytte til utlandet og erverve et annet statsborgerskap.

Konklusjonen er altså at du ikke melde deg ut av samfunnet, ettersom norske statsborgere er underlagt norske lover, og norsk forvaltning.

§ 25. Tap etter søknad
Norsk statsborger som er bosatt i utlandet og har annet statsborgerskap, har etter søknad rett til å bli løst fra sitt norske statsborgerskap. Dersom søkeren er bosatt i Norge og har annet statsborgerskap, kan vedkommende bare bli løst fra det norske statsborgerskapet dersom det vil være urimelig å nekte dette.

Uavhengig av bosted kan søkeren ikke løses fra sitt norske statsborgerskap dersom dette medfører at vedkommende blir statsløs. Vedkommende kan likevel løses fra norsk statsborgerskap dersom søkeren er bosatt i utlandet, og det er nødvendig av hensyn til erverv av et annet statsborgerskap. Det skal da settes en frist for når annet statsborgerskap må være ervervet. Dersom annet statsborgerskap ikke er ervervet innen fristens utløp, anses vedkommende som ikke løst fra sitt norske statsborgerskap.
Vis hele sitatet...
Siden du ikke kan frasi norske rettigheter og plikter er vel eneste alternativ å om du skal bli i landet å bli selvforsynt.
en liten jordlapp, noen få dyr. Sparsommelig, uten maskiner som trenger diesel, deler og vedlikehold. Helt basic. La gården være eid av en stiftelse og sett deg selv om opp som stiftelsens caretaker. Drawbacket er at du trenger cash til å få kjøpt deg en jordlapp og noen dyr samt nødvendig utstyr slik som amish-folket bruker. Du kan bytte det du produserer mot lampeolje, tøy, mel, salt etc og leve som om du var født for 150 år siden. Du trenger ikke svare til noen men må slite fra morgen til kveld for å ha mat på bordet.
Sist endret av ompapa; 14. februar 2013 kl. 00:28.
Man kan ikke, og bør heller ikke, melde seg ut av samfunnet i den grad du beskriver. Men det er fult mulig å melde seg ut av samfunnet sosialt sett, og leve på andre måter. Man kan flytte til skogs, bo i telt og leve av det man lager selv. Jakt og fiske er stikkord her. Vinteren blir jo et problem, tror nok man hadde lengta etter et lite krypinn da. Du er ikke den første som har lurt på dette her på nFF forøvrig heller.

Jeg tenker litt på å gjøre noe alá dette. Frigjøre meg litt fra det samfunnet vi har i Norge i dag. Jeg tenker at når jeg er ferdig med studiene, så har jeg lyst til å flytte til Afrika. Kenya eller Uganda, hvertfall for et år, også får jeg se hvor lenge jeg blir. Var der i fjor, og jeg ble "forelska" i det Afrikanske liv, "african time" og "pole pole". Sykt herlig innstilling.

Ikke det at jeg ikke er fornøyd med tilværelsen. Jeg lever godt, holder meg oppdatert på teknologifronten, og har alt for mange ting jeg egentlig ikke trenger. Derfor så får jeg litt den følelsen av "mye for mye". Vi har så mange ting at vi snart drukner i alle skjermene våres. (inkl. meg selv, dobbeltmoral much!). Ikke tror vi på Gud heller lengre, alt ordner seg jo med penger. Det åndelige aspektet har forsvunnet etterhvert som vi har blitt mer og mer materalistiske.

Men dette ble mye svada, og litt off topic. Ikke meld deg ut av staten. Du trenger kanskje et sykehus en dag. Men det betyr ikke at man _må_ ha en jobb, og at man _må_ ha et huslån på 5-6 millioner osv osv.. Det er litt vanskeligere å leve "alternativt " i Norge, en feks Uganda som jeg nevnte. Der er situasjonen litt anderledes, der klarer du deg fint med månedlige bidrag fra nær familie pluss noe selvdyrka frukt og grønt.
Sitat av Hei-Det-Er-Meg Vis innlegg
Søk på Ingunn Røiseland.

Gudene vet hvordan det går med henne i ettertid.
Vis hele sitatet...
Spesielt...men så drev hun en engleskole også. Lurer på om hun har dårlig samvittighet mens hun ferdes rundt på de norske veiene våre og bruke landets funksjoner.
Engleskole.....kanskje det hun har er smittsomt?
Ser for meg fete typer i alle aviser når de forteller at Märtha L forsøker å melde seg ut av samfunnet, skal ta med seg sin Ari og aldri belaste samfunnet igjen.
Sitat av Obster Vis innlegg
Spesielt...men så drev hun en engleskole også. Lurer på om hun har dårlig samvittighet mens hun ferdes rundt på de norske veiene våre og bruke landets funksjoner.
Vis hele sitatet...
Hadde ikke jeg fått i hennes sko.

Hun har betalt skatt i lange baner! Norge har enromt dårlige veier i forhold til europa. hun betaler avgifter via bil antageligvis, veiavgift, bensinavgift osv. Så hvorfor skal hun få bad samvittighet for å bruke veiene?

Å hvilke andre funksjoner snakker du om? Hun har jo ikke krav på noen andre, alt må hun betale for selv utifra egen lomme. Å det hun da betaler blir jo betalingen for det hun skal, så hvorfor skal hun betale ekstra?
Hvordan skal en fungere i Norge egentlig uten en personnummer? For å ha bankkonto må en ha alle opplysninger oppgitt. Vil det si at denne dama springer rundt med kontanter?
Sitat av Obster Vis innlegg
Hvordan skal en fungere i Norge egentlig uten en personnummer? For å ha bankkonto må en ha alle opplysninger oppgitt. Vil det si at denne dama springer rundt med kontanter?
Vis hele sitatet...
bitcoins og/eller paypal? Eventuelt sånne kontant kort man kjøper på feks narvensen.
Sitat av Obster Vis innlegg
Hvordan skal en fungere i Norge egentlig uten en personnummer? For å ha bankkonto må en ha alle opplysninger oppgitt. Vil det si at denne dama springer rundt med kontanter?
Vis hele sitatet...
Hun fikk aldri innvilget søknaden, den ble avslått. Ser ut til at det ikke er så lett melde seg ut fra samfunnet bare fordi man føler for det selv.

Hun har visstnok en kjæreste i Danmark som har fått sin søknad innvilget. Så, flytt til Danmark. Bli dansk statsborger ----> deretter send inn en søknad om at du vil melde deg ut.
Men hvordan får hun regningene sine da? F.eks til veiavgiften? Man må vel ha opplysninger for å motta post også.
Skjønner ikke at det funker å leve slikt, om hun ikke bor i en hule på fjellet og spiser nøtter.
Og hvordan får hun penger når hun ikke har noen bankkonto å få lønn på...staten kan ikke lønne henne. Betyr dette at hun må drive "svart arbeid" og mottar kontanter rett i hendene av englebarna sine foreldrene via denne skolen hennes?

Sitat av Hei-Det-Er-Meg Vis innlegg
Hun fikk aldri innvilget søknaden, den ble avslått.
Vis hele sitatet...
Da forstår jeg mer.
Sitat av Obster Vis innlegg
Men hvordan får hun regningene sine da? F.eks til veiavgiften? Man må vel ha opplysninger for å motta post også.
Skjønner ikke at det funker å leve slikt, om hun ikke bor i en hule på fjellet og spiser nøtter.
Og hvordan får hun penger når hun ikke har noen bankkonto å få lønn på...staten kan ikke lønne henne. Betyr dette at hun må drive "svart arbeid" og mottar kontanter rett i hendene av englebarna sine foreldrene via denne skolen hennes?



Da forstår jeg mer.
Vis hele sitatet...
Kan jo ha postadresse uten personnummer eller pass vell?:S
Hun er jo ikke med i noen land, så hvorfor ikke "svart arbeid"? Er jo ikke ulovlig når man ikke er medlem av landet vell? :P


Edit: Denne diskusjonen blir jo såklart hvis hun fikk meldt seg ut av landet.
Sist endret av Laude; 14. februar 2013 kl. 00:46.
Sitat av Laude Vis innlegg
Kan jo ha postadresse uten personnummer eller pass vell?:S
Hun er jo ikke med i noen land, så hvorfor ikke "svart arbeid"? Er jo ikke ulovlig når man ikke er medlem av landet vell? :P
Vis hele sitatet...
Arbeid i Norge skal beskattes i henhold til loven uansett hvilket land du tilhører.
Hvis du ikke hører til noen land da? Som denne saken tilsier.
Sverre Nøkling - Snøhulemannen, 2, er vel det nærmeste man kommer selvstendighet. Han mottar uføretrygd, men tilbringer store deler av året i en snøhule.

Dokumentaren ligger ut som torrent. Artig kar, verdt å se.
Sitat av Laude Vis innlegg
Kan jo ha postadresse uten personnummer eller pass vell?:S
Hun er jo ikke med i noen land, så hvorfor ikke "svart arbeid"? Er jo ikke ulovlig når man ikke er medlem av landet vell? :P


Edit: Denne diskusjonen blir jo såklart hvis hun fikk meldt seg ut av landet.
Vis hele sitatet...
Tror du ikke biltilsynet som skulle sendt henne regning i posten trengte opplysninger om henne da? Blir litt som at et spøkelse eiger en bil. Personlig tror jeg ikke hun hadde betalt veiavgift om hun fikk meldt seg ut av landet. Hun hadde blitt en snylter. Og bil på veien er jo bare et eksempel.
Sitat av Laude Vis innlegg
Kan jo ha postadresse uten personnummer eller pass vell?:S
Hun er jo ikke med i noen land, så hvorfor ikke "svart arbeid"? Er jo ikke ulovlig når man ikke er medlem av landet vell? :P
Vis hele sitatet...
Selvsagt er det det. Når du er i utlandet; må du følge det landets lover og regler? Ja.

Ifølge din logikk der, kan man gjøre akkurat hva man vil så lenge man ikke er i sitt eget land.
Sitat av Obster Vis innlegg
Tror du ikke biltilsynet som skulle sendt henne regning i posten trengte opplysninger om henne da? Blir litt som at et spøkelse eiger en bil. Personlig tror jeg ikke hun hadde betalt veiavgift om hun fikk meldt seg ut av landet. Hun hadde blitt en snylter. Og bil på veien er jo bare et eksempel.
Vis hele sitatet...
Ja, det tenkte jeg ikke helt på.. Men de trenger vell ikke mer en adresse og navn for å sende en regning? Går ikke noe av bensin avgiften også til veiarbeid?

Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Selvsagt er det det. Når du er i utlandet; må du følge det landets lover og regler? Ja.

Ifølge din logikk der, kan man gjøre akkurat hva man vil så lenge man ikke er i sitt eget land.
Vis hele sitatet...
Såklart skal hun ikke gjøre noe ulovlig, hun har sakt ifra seg alle sine rettigheter, alt som vi andre får "gratis", men tingene hun vil bruke må hun jo såklart betale for. Hun handler mat, altså betaler hun penger til staten via det, strøm=staten osv. Så hun bidrar med mye fordom hun ikke er endel av oss andre.
Sitat av Laude Vis innlegg
Såklart skal hun ikke gjøre noe ulovlig, hun har sakt ifra seg alle sine rettigheter, alt som vi andre får "gratis", men tingene hun vil bruke må hun jo såklart betale for. Hun handler mat, altså betaler hun penger til staten via det, strøm=staten osv. Så hun bidrar med mye fordom hun ikke er endel av oss andre.
Vis hele sitatet...
Det er likefullt ulovlig å jobbe svart. Svart arbeid er svart arbeid.
Så da skal man skatte for goder man ikke får? Det synst JEG virker noee rart..
Sitat av Laude Vis innlegg
Så da skal man skatte for goder man ikke får? Det synst JEG virker noee rart..
Vis hele sitatet...
Sånn er det bare.
Hun går på skattebetalernes fortau, kjører på veiene, tar statlig støttet (Som igjen kommer ifra skattebetalere) busser osvosv. Det er ikke kjangs i helvete og unnslippe og bruke noen av disse godene om man som nevnt ovenfor ikke bur i en snø hule og bare eter nøtter.
Det finnes jo sikkert et øde område i Canada man kan reise til og forsvinne. Etter en stund blir man sikkert erklært død, og da er man jo fri..
Sitat av Hei-Det-Er-Meg Vis innlegg
Søk på Ingunn Røiseland.

Gudene vet hvordan det går med henne i ettertid.
Vis hele sitatet...
Det er lett å svare på. Hun har bare levert inn passet sitt, det er ikke det samme som å si opp statsborgerskapet. Det er ingen forskjell på livet hennes før og etter dette, bortsett fra at hun sliter litt med å reise utenlands. (Se for øvrig også her.)

En veldig enkel måte å slippe å betale skatt, er å ikke tjene penger. Da er du heller ikke skattepliktig. Det går altså fint an å bo i skogen og klare seg stort sett selv, selv om man står i folkeregisteret. Det er mange i Norge som gjør dette.
Sist endret av Ramaskrik; 14. februar 2013 kl. 08:14.
1) Jeg eier en liten øy oppe i Finnmark. Du kan få låne den for et år så får du prøve. Det er ingen bebyggelse på øyen og heller ingen vei eller båtforbindelse. Men ingen fare, jeg kan sette deg av.

2) Eller du kan gjøre det enkelt. Flytte hjem til "din mamma", kreve å få tilbake gutterommet og så forteller du at du ønsker å melde deg ut av samfunnet (for da kan du surfe på nett, se på TV, ligge i sengen og dukke opp til middag dersom det passer deg (eller dersom det er noe du liker). Eneste gang du trenger å bli forstyrret er når hun kommer for å vaske på rommet ditt eller spør om du har noe skittenklær du vil ha til vask.

Spent på hva du velger ? :rolleyes:
Sitat av Hei-Det-Er-Meg Vis innlegg
Søk på Ingunn Røiseland.

Gudene vet hvordan det går med henne i ettertid.
Vis hele sitatet...
I.Røiseland er også kjent for sin heroiske innsats mot svineinfluensavaksinen. Hun informerte oss om at CIA hadde tilsatt nanochip'er til vaksinen og at det hele i grunnen var en CIA ledet konspirasjon. Nanochip'ene kunne brukes til GPS sporing og tankemanipulasjon.
Sitat av BjornTore Vis innlegg
1) Jeg eier en liten øy oppe i Finnmark. Du kan få låne den for et år så får du prøve. Det er ingen bebyggelse på øyen og heller ingen vei eller båtforbindelse. Men ingen fare, jeg kan sette deg av.

2) Eller du kan gjøre det enkelt. Flytte hjem til "din mamma", kreve å få tilbake gutterommet og så forteller du at du ønsker å melde deg ut av samfunnet (for da kan du surfe på nett, se på TV, ligge i sengen og dukke opp til middag dersom det passer deg (eller dersom det er noe du liker). Eneste gang du trenger å bli forstyrret er når hun kommer for å vaske på rommet ditt eller spør om du har noe skittenklær du vil ha til vask.

Spent på hva du velger ?
Vis hele sitatet...

Hehe så altså en norsk versjon av Into the wild på en øde øy i ekstreme finnmark eller gutterommet hjemme hos mor med mors forpleining, mors kjøttkaker og mors hjelp. Kan bli et vanskelig valg

Ts you talked the talk, now walk the walk.
Farmen viser jo litt av hvordan man klarer seg best mulig på gamlemåten. Da ser man også hvor mye jobb det er. Hvis du skal begynne på bar bakke uten noen verdens ting så vil du slite i den kalde norske naturen.... Vær heller glad for at vi har kommet så langt i utviklingen som vi har gjort.
Sist endret av Taurean; 14. februar 2013 kl. 09:54.
Sitat av Laude Vis innlegg
Såklart skal hun ikke gjøre noe ulovlig, hun har sakt ifra seg alle sine rettigheter, alt som vi andre får "gratis", men tingene hun vil bruke må hun jo såklart betale for.
Vis hele sitatet...
fuck sake, sagt fra seg rettigheter? hun har klart og tydelig reservert sine rettigheter.

I Norge er TV, arbeid, reising osv privilegier. Ho anser det for å være rettigheter.

Dette er et kvinnfolk som prinsippielt nekter å gå på stønad og alt det der, så ikke frik ut nå.

Og de som sier at man trenger å søke staten om å være fri... lol.
Sitat av bigvito Vis innlegg
fuck sake, sagt fra seg rettigheter? hun har klart og tydelig reservert sine rettigheter.

I Norge er TV, arbeid, reising osv privilegier. Ho anser det for å være rettigheter.

Dette er et kvinnfolk som prinsippielt nekter å gå på stønad og alt det der, så ikke frik ut nå.

Og de som sier at man trenger å søke staten om å være fri... lol.
Vis hele sitatet...
NRKlisen, betale for cabel, internett and so on, da betaler hun jo for TINGENE HUN BRUKER.
Dette kvinnemenneske er sinnsykt sterk som klarer å stå for sine egen meninger, hun er et forbilde for mangen! Hun har ikke krav på sykehus feks, dette må hun betale selv via en privat klinikk.
Hei! Jeg vet om en matematiker som for tiden er statløs. I dag er han omkring åttifire år, og lever isolert nede i Pyreneene. Han heter Alexander Grothendieck. Gudene vet hvordan han endte opp slik, men det er tydeligvis mulig
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Laude Vis innlegg
NRKlisen, betale for cabel, internett and so on, da betaler hun jo for TINGENE HUN BRUKER.
Dette kvinnemenneske er sinnsykt sterk som klarer å stå for sine egen meninger, hun er et forbilde for mangen! Hun har ikke krav på sykehus feks, dette må hun betale selv via en privat klinikk.
Vis hele sitatet...
Problemet er at ting som samfunnsstabilitet er eit gode ein får ved å vere i Noreg. Låg kriminalitet er resultat av politi og velferdspolitikk, utan at det er mogeleg å fastsettje prisen på dette; det er del av statsbudsjettet, men marginalkostnaden ved at ein ekstra nyt godt av det er minimal. Korleis vil du prise tilgangen på infrastruktur etc? Marginalkostnaden ved ein enkelt bil på vegen er liten, men summen av bilane utgjer stor kostnad.

Nei, du er nok på villspor - du får tilbake mykje som er vanskelig å settje verdi på.
Sitat av Sumpen Vis innlegg
Det følger av statsborgerloven § 25 annet ledd at "søkeren ikke kan løses fra sitt norske statsborgerskap dersom dette medfører at søkeren blir statløs". Eneste måte å bli kvitt sitt norske statsborgerskap er å flytte til utlandet og erverve et annet statsborgerskap.

Konklusjonen er altså at du ikke melde deg ut av samfunnet, ettersom norske statsborgere er underlagt norske lover, og norsk forvaltning.
Vis hele sitatet...
~ «Det er ulovlig å ikke følge loven»... Dette er løgn og utpressing, som vanlig. Sier seg selv at det blir møtt med hånflir og/eller dyp mistenksomhet.

Jus og akademia har vært i slaveherrers domene i tusenvis av år. Å hevde at staten, som har overvelmende partisk interesse av å dominere definisjonsmakten, sitter med fasiten i dag, knappe hundre og femti år etter den offisielle brytningen med slaveri, er bare grenseløst arrogant. Diktatorisk er en semantisk proper definisjon av den slags … ytringer.

Her gjelder ikke ordet lovløs, siden man kan påkalle seg hvilken rettsautoritet man selv vil og dessuten er det et høyst reellt alternativ i en rettsløs tid at man erklærer lydighet til eldre, og utprøvde, rettstradisjoner som dagens finner sin legitimasjon i (Den evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion.), herunder mest interessante; Saxerrett og romerrett. Om tiltaler blir tatt til følge avhenger naturligvis av den mengde kraft og den mengde finesse man er villig og kapabel til å følge opp sanksjoner med, samt om man bruker termer og begreper som er gjenkjennelige og jordnære. Har du ikke forårsaket tap eller harme, så har du heller ingenting å gjøre som tiltalt i en rettsal, etter det vi kan kalle den røde tråden i saxerrett/germanerrett eller Common Law/Civil Law. Spørsmålet blir, som Røiseland selv sier, hvor mye vold staten er villig til å bruke mot deg for å få deg til å melde deg inn igjen.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Spørsmålet blir, som Røiseland selv sier, hvor mye vold staten er villig til å bruke mot deg for å få deg til å melde deg inn igjen.
Vis hele sitatet...
For det første, Røiseland har ikke meldt seg ut av staten. Hun bare tror det.

For det andre, det er staten som har utarbeidet det økonomiske systemet de fleste av oss er avhengige av i dag. Dersom du greier å operere med et separat system, for eksempel en fullstendig uavhengig naturalhusholdning, er du fri fra skatt og stat. Ingen tvinger deg. Men det krever selvsagt masse arbeid. Som det alltid gjør å være forskjellig fra nesten alle andre. Slik har det alltid vært.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Farmen viser jo litt av hvordan man klarer seg best mulig på gamlemåten. Da ser man også hvor mye jobb det er. Hvis du skal begynne på bar bakke uten noen verdens ting så vil du slite i den kalde norske naturen.... Vær heller glad for at vi har kommet så langt i utviklingen som vi har gjort.
Vis hele sitatet...
Du er klar over at farmen er et tv-program i regi av TV2?
Du skjønner at en god del som skjer der IKKE er en del av virkeligheten? At hele programmet er skapt for underholdning og intet mere?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
~ «Det er ulovlig å ikke følge loven»... Dette er løgn og utpressing, som vanlig. Sier seg selv at det blir møtt med hånflir og/eller dyp mistenksomhet.
Vis hele sitatet...
Er ikkje det rimeleg åpenbart? Sjølve definisjonen på ulovleg er jo at ein ikkje føl lovverket.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg

Jus og akademia har vært i slaveherrers domene i tusenvis av år.
Vis hele sitatet...
Tvert imot har jo jussen vore ein av dei tinga som har utfordra statsmakta, t.d. høgsterett si vurdering av lover opp mot andre lover, og innføringa av parlamentarisme.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Å hevde at staten, som har overvelmende partisk interesse av å dominere definisjonsmakten, sitter med fasiten i dag
Vis hele sitatet...
Ettersom staten gjer lovene så er det vel rimeleg åpenbart at dei har definisjonsmakta? Den lovgjevande forsamlinga har definisjonsmakta, og vi har ei dømmande makt (høgsterett) som skal dømme på grunnlag av det lovgjevar har sagt. Sirkeldefinisjon much?
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Her gjelder ikke ordet lovløs, siden man kan påkalle seg hvilken rettsautoritet man selv vil og dessuten er det et høyst reellt alternativ i en rettsløs tid at man erklærer lydighet til eldre, og utprøvde, rettstradisjoner som dagens finner sin legitimasjon i (Den evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion.), herunder mest interessante; Saxerrett og romerrett.
Vis hele sitatet...
Bullshit. Gjer du ei handling i Noreg er det stortset underlagt norsk lov, og verkeområdet til lovene er angitt i innledninga til den enkelte lova. Forøvrig er romerrett og saxonsk rett grunnlag for moderne rettslære, men du kan ikkje tilsidesette moderne rettslære av den grunn. Om du skulle ønske å gjere det får du finne eit anna land som godtar det. Eller vise til presedens frå høgsterett, kanskje?
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Har du ikke forårsaket tap eller harme, så har du heller ingenting å gjøre som tiltalt i en rettsal, etter det vi kan kalle den røde tråden i saxerrett/germanerrett eller Common Law/Civil Law. Spørsmålet blir, som Røiseland selv sier, hvor mye vold staten er villig til å bruke mot deg for å få deg til å melde deg inn igjen.
Vis hele sitatet...
For det første - harme er abstrakt begrep. Ved å ikkje betale skatt har du utført relativt lite harme på det norske statsbudsjettet, men almennpreventive hensyn (aka få alle andre til å betale skatt) tilseier at det skal straffast rimeleg hardt samanlikna med reint faktisk skade. Det er eitt hensyn. Eit anna hensyn er at det er eit forsøk på å snylte på resten av samfunnet.

Common/civil law er heller ikkje eit viktig prinsipp i Noreg. Har du forlese deg på amerikansk jus?
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
For det første, Røiseland har ikke meldt seg ut av staten. Hun bare tror det.
Vis hele sitatet...
For det første, hva er det du snakker om? Begrunn hva du mener, i det minste. Hun trenger bare gjøre det kjent at hun sier opp kontraktene med staten. Etter det blir ethvert møte mellom disse personene, Røiseland og staten, et møte på nøytral grunn (så nøytral som konstruktet «lovlig person» tillater og som oppfattelsen til våre gjennomskolerte selv gjør oss i stand til).

Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
For det andre, det er staten som har utarbeidet det økonomiske systemet de fleste av oss er avhengige av i dag. Dersom du greier å operere med et separat system, for eksempel en fullstendig uavhengig naturalhusholdning, er du fri fra skatt og stat. Ingen tvinger deg. Men det krever selvsagt masse arbeid. Som det alltid gjør å være forskjellig fra nesten alle andre. Slik har det alltid vært.
Vis hele sitatet...
Et økonomisk system er ikke et rettssystem og nei, du er ikke fri fra skatt og stat selv om du livnærer deg helt for egen maskin. Folk tvinger oss jo. Skatteetaten sender folka sine på døra di og det med grunnlag i en forordning som veldig få forstår i dag, og som i Norge kanskje ikke er notarisk gyldig engang - fødselsattesten. Den står som dine foreldres samtykke til kommodifiseringen av deg og gir innehaveren av den eiendomsretten det legale forløpet til å ta utbytte. Det er en sjuk fiksjon, men en som er sedvanlig praksis i England og USA, og som har fått høyst reelle konsekvenser. Det er vanskelig å argumentere mot at inntektsskatt skulle ha noe legalt grunnlag uten samtykke eller kommodifisering. Hvem gir vel samtykke til noe sånt når de har fantasi nok til å fatte alternativet?

Greia er at veldig få regjeringer overlever sin femårsdag hvis de kontrollerer med vold, som per definisjon er ulovlig. Rederkomitéen kan ikke få i pose og sekk. Enten ligger deres legitimitet hovedsakelig i samtykke eller i at ingen står i opposisjon med et kredibelt alternativ. Per dags dato er det det siste, selv om det første hevdes.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
For det første, hva er det du snakker om? Begrunn hva du mener, i det minste. Hun trenger bare gjøre det kjent at hun sier opp kontraktene med staten.
Vis hele sitatet...
GRUNNGI? Kødder du med oss? Du kan t.d. leseSkattelova §2, som går på kven som har skatteplikt i Noreg. Tilsvarande gjeld mange andre lover. Det er antatt at du godtar lovene ved å busettje deg i riket. Di oppfatning av rettstilstanden går så totalt på tvers av det som er både antatt og akseptert rettsoppfatning at det er uvesentleg.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Et økonomisk system er ikke et rettssystem og nei, du er ikke fri fra skatt og stat selv om du livnærer deg helt for egen maskin.
Vis hele sitatet...
Skatt er du i praksis fri for om du driv naturalhusholdning. Gitt at du ikkje tar ut meir enn til eige bruk, så trur eg nok du klar klar av skattefuten...
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Folk tvinger oss jo. Skatteetaten sender folka sine på døra di og det med grunnlag i en forordning som veldig få forstår i dag, og som i Norge kanskje ikke er notarisk gyldig engang - fødselsattesten.
Vis hele sitatet...
What, kva har fødselsattesten med det å gjere? Har du forlest deg på amerikansk jus? Grunnlaget for skatt er skattelova, som slår fast at du har plikt (med ein del innskrenkinger) til å betale skatt til Noreg så lenge du er busett i Noreg. Kva meiner du med begrepet 'notarisk gyldig'? Fødselsattest er eit dokument for å stadfeste identiteten din, hverken meir eller mindre.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Den står som dine foreldres samtykke til kommodifiseringen av deg og gir innehaveren av den eiendomsretten det legale forløpet til å ta utbytte. Det er en sjuk fiksjon, men en som er sedvanlig praksis i England og USA, og som har fått høyst reelle konsekvenser.
Vis hele sitatet...
Igjen, wth? Fødselsattesten er eit identitetsdokument, no more, no less. Flytter du ut av Noreg forsvinn skatteplikta, men ikkje fødselsattesten. Eigedomsrett? Igjen - du har ei rettsoppfatning som ligg så totalt på sida av det etablerte at det blir uinteressant. Kan du vise til andre kjelder, som gjeld norsk rett, som støtter det du seier?
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Det er vanskelig å argumentere mot at inntektsskatt skulle ha noe legalt grunnlag uten samtykke eller kommodifisering. Hvem gir vel samtykke til noe sånt når de har fantasi nok til å fatte alternativet?
Vis hele sitatet...
Samtykket er gitt i det du oppheld deg i Noreg. Inntektsskatten har eit legalt grunnlag i form av folkestyret, gitt av grunnlova, som gir stortinget rett til å innføre lover for Noreg. Ei av dei lovene er skattelova, som regulerer inntektsskatt. Det implisitte samtykket gir du ved å bu i Noreg.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Greia er at veldig få regjeringer overlever sin femårsdag hvis de kontrollerer med vold, som per definisjon er ulovlig.
Vis hele sitatet...
Vold er ikkje per definisjon ulovleg. Dessuten motseier jo du deg sjølv. Det som er ulovleg er åpenbart gitt av lovverket, og om staten har monopol på å definere lovverket, så har dei monopol på å definere kva som er ulovleg? Då er det vel problemfritt å definere visse typer vold (t.d. fengsel) som lovleg?

Igjen - rettsoppfatninga di er så hinsides alt at det blir ein parodi.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Begrunn hva du mener, i det minste. Hun trenger bare gjøre det kjent at hun sier opp kontraktene med staten.
Vis hele sitatet...
Allerede her er det klart at vi har et vidt forskjellig utgangspunkt. Men jeg står ved det jeg tidligere har sagt: Å levere inn passet sitt er ikke nok for skattefritak. Du kan mene det, men du vil ikke få gehør noe som helst sted. Igjen: Om du er den eneste som mener det du mener, vil det være vanskelig. Det gjelder både i Norge og i alle andre samfunn.

Sitat av SleekMinister Vis innlegg
du er ikke fri fra skatt og stat selv om du livnærer deg helt for egen maskin. Folk tvinger oss jo.
Vis hele sitatet...
Jo, hvis du ikke tjener penger betaler du heller ikke skatt. At Mattilsynet sjekker at du ikke mishandler dyra dine, må du nesten tåle. Mener jeg, da. I alt levendes navn, om du vil. Resten av det du sier greier jeg dessverre ikke å forholde meg til.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Er ikkje det rimeleg åpenbart? Sjølve definisjonen på ulovleg er jo at ein ikkje føl lovverket.
Vis hele sitatet...
Det finnes ikke bare én lov. Så mangelfull som Grunnloven er på det tekniske, så sier det seg selv at man må hente terminologi fra andre steder - akademia, lovbøker, rettspraksis osv.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Tvert imot har jo jussen vore ein av dei tinga som har utfordra statsmakta, t.d. høgsterett si vurdering av lover opp mot andre lover, og innføringa av parlamentarisme.
Vis hele sitatet...
Mest til å holde den i stand.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Ettersom staten gjer lovene så er det vel rimeleg åpenbart at dei har definisjonsmakta? Den lovgjevande forsamlinga har definisjonsmakta, og vi har ei dømmande makt (høgsterett) som skal dømme på grunnlag av det lovgjevar har sagt. Sirkeldefinisjon much?
Vis hele sitatet...
Det er ikke åpenbart at statlige institusjoner har definisjonsmakt i dag. Jeg vil påstå at den som har øynene åpne vil falle på en annen konklusjon.

Ja, dette er sirkelargumentasjon. Velkommen til den lovlige fiksjonen - Prosessen. Vi har delt maktene offisielt og tror det er en varig forsikring. Det har historien vist at det ikke er.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Bullshit. Gjer du ei handling i Noreg er det stortset underlagt norsk lov, og verkeområdet til lovene er angitt i innledninga til den enkelte lova. Forøvrig er romerrett og saxonsk rett grunnlag for moderne rettslære, men du kan ikkje tilsidesette moderne rettslære av den grunn. Om du skulle ønske å gjere det får du finne eit anna land som godtar det. Eller vise til presedens frå høgsterett, kanskje?
Vis hele sitatet...
Men om man blir dømt på det grunnlag alene, kan ikke rettsforfølgelsen kalles lovfull, for å benytte et brorord til lovlig. Bare fordi man oppholder seg i noens jurisdiksjon, så betyr ikke det at de kan gjøre hva de vil med deg uten å bryte rettsprinsipper som har vært gyldige i Europa i over tusen år. Kanskje er ikke praksisen slik i Norge at det er verdt å prate legalesisk med tingrettsdommere, men man kan anke til Høyesterett hvor de vet nøyaktig hva du prater om. I tillegg kan du klage saken inn for EMD og du kan varsle media om at Norge ikke er en rettsstat.

Kan tilsidesette moderne rettsparagrafer hvis de bryter med høybårne kanoner av eldre rang og/eller er lovstridige med sentrale prinsipper i den rettspraksisen som den springer ut av. Har du belegg for å hevde legalitet? I så fall; Hvorfor? Hvorfor er ikke dette motstridende prinsippet av høyere rang? Hvis svarene faller tilbake på; Vi har utøvende makt, så har du lovene på din side.

Sitat av slashdot Vis innlegg
For det første - harme er abstrakt begrep. Ved å ikkje betale skatt har du utført relativt lite harme på det norske statsbudsjettet, men almennpreventive hensyn (aka få alle andre til å betale skatt) tilseier at det skal straffast rimeleg hardt samanlikna med reint faktisk skade. Det er eitt hensyn. Eit anna hensyn er at det er eit forsøk på å snylte på resten av samfunnet.
Vis hele sitatet...
Stemmer. Abstraktene som regulerer våre liv skal opp og fram i lyset. Ikke dekkes over med ubetydeligheter.

Det er et rimelig lite hensynsmessig hensyn. For at alle skal være snille med hverandre, så må vi tvinge alle til å være snille med hverandre. Sludder. Gi mennesket muligheten, så skal du se at det blir folk av oss.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Common/civil law er heller ikkje eit viktig prinsipp i Noreg. Har du forlese deg på amerikansk jus?
Vis hele sitatet...
Sivilrett iblandet skandinavisk kutyme benevnes som basisen for norsk rett på Wikipedia og noen Stockholmsuniversiteters hjemmesider, samt Store Norske. Forskjellen mellom sivilrett og folkerett går på at lovteksten står overordnet presedenser. Det sier bare noe om hva som har vært praksis, grunnet våre justitiære partiskheter og ikke hva som er konsekvent gyldig til evig tid. Svært viktig i Norge, jo. Vanskelig å forklare skjevhetene i straffeutmåling på noen annen måte.

Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Allerede her er det klart at vi har et vidt forskjellig utgangspunkt. Men jeg står ved det jeg tidligere har sagt: Å levere inn passet sitt er ikke nok for skattefritak. Du kan mene det, men du vil ikke få gehør noe som helst sted. Igjen: Om du er den eneste som mener det du mener, vil det være vanskelig. Det gjelder både i Norge og i alle andre samfunn.
Vis hele sitatet...
Jeg har fortsatt rett. Det betyr ikke noe for deg?

Langt fra alene. Kjipt og nedrig av deg å bruke sånne vendinger.

Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Jo, hvis du ikke tjener penger betaler du heller ikke skatt. At Mattilsynet sjekker at du ikke mishandler dyra dine, må du nesten tåle. Mener jeg, da. I alt levendes navn, om du vil. Resten av det du sier greier jeg dessverre ikke å forholde meg til.
Vis hele sitatet...
Ikke tjener penger? Hallo! Vi må betale for å leve! Sykehus, medisiner, eiendom osv. Klart du må ha noe penger i dag hvis du skal gjøre dette her. Så kjip ér faktisk verden der slaver tror de er frie.

Nei, jeg synes ikke det, for Mattilsynet har ikke gjort jobben sin.

Sitat av slashdot Vis innlegg
GRUNNGI? Kødder du med oss? Du kan t.d. leseSkattelova §2, som går på kven som har skatteplikt i Noreg. Tilsvarande gjeld mange andre lover. Det er antatt at du godtar lovene ved å busettje deg i riket. Di oppfatning av rettstilstanden går så totalt på tvers av det som er både antatt og akseptert rettsoppfatning at det er uvesentleg.

Skatt er du i praksis fri for om du driv naturalhusholdning. Gitt at du ikkje tar ut meir enn til eige bruk, så trur eg nok du klar klar av skattefuten...

What, kva har fødselsattesten med det å gjere? Har du forlest deg på amerikansk jus? Grunnlaget for skatt er skattelova, som slår fast at du har plikt (med ein del innskrenkinger) til å betale skatt til Noreg så lenge du er busett i Noreg. Kva meiner du med begrepet 'notarisk gyldig'? Fødselsattest er eit dokument for å stadfeste identiteten din, hverken meir eller mindre.

Igjen, wth? Fødselsattesten er eit identitetsdokument, no more, no less. Flytter du ut av Noreg forsvinn skatteplikta, men ikkje fødselsattesten. Eigedomsrett? Igjen - du har ei rettsoppfatning som ligg så totalt på sida av det etablerte at det blir uinteressant. Kan du vise til andre kjelder, som gjeld norsk rett, som støtter det du seier?

Samtykket er gitt i det du oppheld deg i Noreg. Inntektsskatten har eit legalt grunnlag i form av folkestyret, gitt av grunnlova, som gir stortinget rett til å innføre lover for Noreg. Ei av dei lovene er skattelova, som regulerer inntektsskatt. Det implisitte samtykket gir du ved å bu i Noreg.


Vold er ikkje per definisjon ulovleg. Dessuten motseier jo du deg sjølv. Det som er ulovleg er åpenbart gitt av lovverket, og om staten har monopol på å definere lovverket, så har dei monopol på å definere kva som er ulovleg? Då er det vel problemfritt å definere visse typer vold (t.d. fengsel) som lovleg?

Igjen - rettsoppfatninga di er så hinsides alt at det blir ein parodi.
Vis hele sitatet...

Altså. Du aksepterer hersking gjennom vold som legitimt, noe jeg ikke gjør. Et regime som gjemmer seg bak jus blir ikke mindre ulovlig av at de kaller sin egen praksis noe annet. Å bryte egne lover er definisjonen av en hykler.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Det finnes ikke bare én lov. Så mangelfull som Grunnloven er på det tekniske, så sier det seg selv at man må hente terminologi fra andre steder - akademia, lovbøker, rettspraksis osv.
Vis hele sitatet...
Nei, det finst ikkje bare ei lov, men eit system av lover der dei overlapper og utfyller kvarandre.

Det som er åpenbart for meg her er at du har lest 'Freemen of the land'-tekster, nøyaktig slik som Røiseland, og antar at det er gyldig jus. Det er det ikkje. Dessuten er dei stortsett skrevne for amerikanske lover. T.d. er våset ditt om fødselsattest påfallande likt det ein finn i amerikansk freemen of the land-artikler:
By contrast, civil or statute law, the majority of which is considerably more recent in origin, is not universally applicable but instead, because of its commercial basis (in the law of the sea), rests upon a contract between two parties, the first party being the state, and the second party being the legal fiction representing a given individual.
The instrument that is held to represent a given individual entering into such a contract with the state is a birth certificate.
Vis hele sitatet...
Viare er det du kjem med av common/civil law muligens gyldig på amerikansk jus, men neppe anvendbart utanfor USA eller Storbrittania. Samme gjeld det du seier om 'notarisk gyldig' - kva meiner du med det? Eg har ikkje høyrt begrepet før - utover i freemen of the land artikler, som får meg til å anta at det er snakk om amerikansk jus...

Det fine er at langt skarpare juristar enn deg har sett på freemen of the land-påstandane, og utelukkande komt til at det er legal fiksjon. Det er døme på at FOTL-tilhengjarar har blitt dømt for forakt for retten, forståelig nok...

Problemet er imidlertid at det er nøyaktig ingen som har fått FOTL til å halde juridisk. Ikkje ein gang i USA. FOTL er basert utelukkande på misforståelser av folk som vil misforstå. Rationalwiki har meir om det... http://rationalwiki.org/wiki/Freeman_on_the_land

(Og forøvrig er omtrent alle styresett i større eller mindre grad basert på vold, men eg argumenterte for at vold kan vere ulovleg eller lovleg, alt etter kven som utøver den. Om Staten fengsler meg fordi eg drep naboen min, så er det lovleg vald frå politiet si side, og ulovleg frå mi side. Og kva som er ulovleg og lovleg er definert i norske lover - ingen andre plasser).
Sist endret av vidarlo; 16. februar 2013 kl. 08:47.
Jeg har sett, hørt og lest en drøss av historier du aldri ville tro om det var det første du hørte om jus, men det ér faktisk mye gull som ikke glimrer. Toppen av kaka var han som hevdet jurisdiksjon, fikk den anerkjent og sendte magistraten ut av salen for forakt. Hva som gjelder og ikke finner du ut av ved å frippeltsjekke de elementene som har fungert. At fluesoppmagistratene ikke følger egne regler er ikke riktig, men de reglene har til gjengjeld røtter i eldgamle, primitive kanoner (ubestridte regler) som til overmål, angivelig, er skrevet på menneskeskinn. Du tar greia. At mennesker skulle kunne gjøres til eiendom er jo helt bizarrt, men slik var nå engang verden og siden enkelte av disse slavebullene aldri ble motsagt … så gjelder de for noen fremdeles. Kan'ke si no på at det er en hel del skrullinger der ute som aldri skulle hatt så mye makt? Dum Diversas. 1,2 milliarder katolikker.. Hvor mange av dem anser ære på samme vis som det Romanske Curiatet?

Jus er så komplekst at du aner det ikke engang. For eksempel har hvordan du skriver navnet ditt uendelig mye å si for hvilken kapasitet du representerer deg selv i. En ellipse «…», et av de eldste juridiske symbolene, signifiserer at det påfølgende skrivet er gjort under påtrykk fra en som truet med vold. «V.C.» betyr det samme. Notarisk gyldig er en term jeg dro ut av ermet, men det jeg sier er at om ikke dokumentet er behandlet rett og innført av en notarius publicus, så er det ikke gyldig. Husker du byråkratireglene i Futurama? Et skjema hadde bare fire stempler og da var saken ute av verden? Kan falle på det samme i virkeligheten - endrer du den minste detalj på et dokument som allerede er innført, må du varsle alle parter i god tid før rettsmøtet ellers blir det erklært ugyldig. Er hundrevis av disse små, tilsynelatende ubetydelige detaljene. Det viktigste å forstå godt er kontraktrett (trust law), for det er måten de fleste blir lurt på. Har de ikke samtykket ditt til å kreve anvendelse av admiralerrett, så kan de heller ikke gjøre kommers med livet ditt som innsats, for de har ikke antatt feil rolle i kontrakten.

Noe annet som er veldig viktig er at du setter deg inn i alle ordene som brukes. I Norge er vi veldig direkte («Hvordan stiller du deg?»), men når det blir hardball, så drar de fram kruttet her og, vett, og da er det fort at du gir avkall på rettigheter. Har ikke lyktes i å finne gode ressurser på det norske, men det håper jeg å gjøre.

FoTL har jeg ikke hørt om engang, men jeg sier meg enig i at all statuttlov er kontraktuelt, for all lov er muntlig i sitt opphav. Det er et krav. De er kanskje ikke så smarte på tinget, men seremoni kan de inn og ut.. Kontraktene vi kaller lover er snakk om enigheter mellom de lovlige personene folket, representert ved parlamentet, og kronen, representert ved regjeringen. Magistraten, eller stortingspresidenten (antar jeg), blir den nøytrale tredjeparten som gjør treenigheten fullendt. Dette persontullet kom i stand over en lang periode, begynnende med Venezias forberedelser til forflyttelse av HK til England, på 1500-tallet. I hvert fall så tidlig. Skal ikke si det helt sikkert at begynte da, men det er i hvert fall fem hundre år gammelt.

Common law er gjeldende over store deler av verden. For det meste gamle kronkolonier. Grunnen til at vi ikke har presset erkjennelsene gjennom her handler nok mye om at opp til 80-tallet, så var det farlig å vise seg mentalt ustabil. Da kunne du bli sendt vekk og tvangsmedisinert eller lobotomert. Ville ikke komme ut den samme igjen. Du vet vel også hva den innebar, den prosessen som begynte i 1152 med Nidarosdomen og fortsatte etter Svartedauden og bardeforfølgelsene. Er såvidt vi har kasus igjen i språket vårt. Disse galningene vi her prater om, dyrker det døde språket latin.

All lov er basert på legal fiksjon. Det er rent omtrent definisjonen av lov - bot mot det du ikke kan affektere fysisk. Vanligvis hadde ikke kongene noe særlig makt lenger enn fire-fem mil utenfor høysetet. Var ikke noe stort behov for å skrive ned lover i Skandinavia. En historiker jeg ikke husker navnet på sa det var ca 200 dagsreiser fra Gibraltar til Indus, på slutten av 600-tallet. Med de synkrone Cimbri- og Teutones-invasjonene i mente, så blir det i hvert fall klart for meg at det er lønnsomt å spille på lag med nærmeste naboer. Ikke så i midten av verden.

Jeg sier det er ulovlig i den forstand at deres egne lover spesifikt forbyr maktovergrep. Jeg sier det er ulovlig naturlig, i den forstand at alle veit at voldsutøvelse mot den som ikke har forårsaket tap eller harme er feil, galt og umoralsk - vil straffe seg. Og jeg sier det er ulovlig etter de prinsippene nedskrevet i rettssamfunnet jeg selv sverger til. Ja, de fleste styresett er født i vold, men de lever videre fordi de flyter på samtykket til befolkningen. «Stillhet er samtykke» er et ubestridt maxim - en kanon.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Toppen av kaka var han som hevdet jurisdiksjon, fikk den anerkjent og sendte magistraten ut av salen for forakt. Hva som gjelder og ikke finner du ut av ved å frippeltsjekke de elementene som har fungert.
Vis hele sitatet...
Kilde takk.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
At fluesoppmagistratene ikke følger egne regler er ikke riktig, men de reglene har til gjengjeld røtter i eldgamle, primitive kanoner (ubestridte regler) som til overmål, angivelig, er skrevet på menneskeskinn.
Vis hele sitatet...
Kilde takk. Ettersom alt av lover og regler er menneskeskapte, så er dei per definisjon bestridelige.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Du tar greia. At mennesker skulle kunne gjøres til eiendom er jo helt bizarrt, men slik var nå engang verden og siden enkelte av disse slavebullene aldri ble motsagt … så gjelder de for noen fremdeles.
Vis hele sitatet...
At dei aldri har vorte formelt oppheva vil ikkje sei at ein moderne domstol vil følgje dei. T.d. har ein formelt sett blasfemiparagrafen i straffelova, men den er de facto oppheva, gjennom at den siste saka som vart ført var ei tapssak for staten. Slaveriet er de jure avskaffa i alle vestlege land (og FN sin menneskerettskonvensjon avskaffer det - den vil typisk stå over nasjonale lover i slike spørsmål, ergo er slaveriet oppheva uavhengig av om det finst andre nasjonale lover som godkjenner det).
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Jus er så komplekst at du aner det ikke engang. For eksempel har hvordan du skriver navnet ditt uendelig mye å si for hvilken kapasitet du representerer deg selv i.
En ellipse «…», et av de eldste juridiske symbolene, signifiserer at det påfølgende skrivet er gjort under påtrykk fra en som truet med vold.
Vis hele sitatet...
Det er endå ein juridisk fantasi du har. At dei har hatt historisk betydning kan vere, men dei er uinteressante i moderne jus, all den tid dei fleste nasjoner har lovgjeving som eksplisitt ser vekk frå avtaler e.l. skreve under trusler. I tillegg virker det jo mildt sagt rart at nokon som truar nokon til å skrive under skal tillate slike åpenbare tegn...
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
«V.C.» betyr det samme. Notarisk gyldig er en term jeg dro ut av ermet, men det jeg sier er at om ikke dokumentet er behandlet rett og innført av en notarius publicus, så er det ikke gyldig.
Vis hele sitatet...
Non sequitur. Kvifor er ikkje fødselsattesten gyldig, fordiom domstolen ikkje har stempla den? Det er eit identifikasjonspapir. Domstolen har hverken stempla passet eller førerkortet mitt, men dei fungerer utmerka godt som identifikasjonspapir.
Det blir litt kjedelig å høre dette "vei" argumentet igjen og igjen. Betaler turister for å gå på veien? Nope. Dessutten, hvis man klarer å legge fra seg denne kvalmende avhengigheten til mamman sin (staten) og se for seg et fremtidig, og fritt samfunn, er et bilde en bedre forklaring enn tusen ord:
http://farm9.staticflickr.com/8428/7545563062_e9ae632550_z.jpg
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kilde takk.
Vis hele sitatet...
magistrate + jurisdiction

Værsågod.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Kilde takk. Ettersom alt av lover og regler er menneskeskapte, så er dei per definisjon bestridelige.
Vis hele sitatet...
Eksempel over?

Poenget var at ingen har gjort det foran en magistrat når det gjelder enkelte lover, som bullene. For å motsi ekklesiastisk lovgivning må du også tilhøre et ekklesiastisk samfunn som har disse og visse embeter for at motsigelsen skal samsvare med, eller overstige i kredibilitet, protokollen i de eldste formene for lov vi har.

Søk opp birth certificate + bond.

Maxíme
Samtykke

Værsågod.

Sitat av slashdot Vis innlegg
At dei aldri har vorte formelt oppheva vil ikkje sei at ein moderne domstol vil følgje dei. T.d. har ein formelt sett blasfemiparagrafen i straffelova, men den er de facto oppheva, gjennom at den siste saka som vart ført var ei tapssak for staten. Slaveriet er de jure avskaffa i alle vestlege land (og FN sin menneskerettskonvensjon avskaffer det - den vil typisk stå over nasjonale lover i slike spørsmål, ergo er slaveriet oppheva uavhengig av om det finst andre nasjonale lover som godkjenner det).
Vis hele sitatet...
Varierer fra PERSON til person.. Men hvis de har selvresepekt igjen, så spikker de ord med deg og ser seg tilfredse med å ha lært noe nytt. På øverste nivå er de i hvert fall fullt inneforstått med hva du snakker om når du drar fram ordboka. Hvis du tror du har sjans om du ikke stiller kompetent nok til å vike fra malen, så må du tro om igjen.

Slaveriet er ikke avskaffa. Det er bare blitt mer sofistikert. Lenkeslaveri er ikke lov lenger.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er endå ein juridisk fantasi du har. At dei har hatt historisk betydning kan vere, men dei er uinteressante i moderne jus, all den tid dei fleste nasjoner har lovgjeving som eksplisitt ser vekk frå avtaler e.l. skreve under trusler. I tillegg virker det jo mildt sagt rart at nokon som truar nokon til å skrive under skal tillate slike åpenbare tegn...
Vis hele sitatet...
Deg om det.

Kan fort være umulig å bevise at du har vært utsatt for press på et lensmannskontor.

Trenger ikke vite om det her han, da.

Lover er ingen forsikring. I visse situasjoner må man gå dypere og trekke fram den intime koblingen mellom lore og law.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Non sequitur. Kvifor er ikkje fødselsattesten gyldig, fordiom domstolen ikkje har stempla den? Det er eit identifikasjonspapir. Domstolen har hverken stempla passet eller førerkortet mitt, men dei fungerer utmerka godt som identifikasjonspapir.
Vis hele sitatet...
... notarius publicus må notarisere noten for at den skal være legal som instrument.

«Stempel» på både passet og førerkortet ditt.
Sist endret av SleekMinister; 16. februar 2013 kl. 17:56.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Vis hele sitatet...
For det første ikkje ei spesielt god kjelde - det kan utmerka godt vere nokon som har det morro i ein tom rettssal. For det andre så er mi oppfatning at nokon ikkje vil halde seg til forhørsreglane, og at rettssaka deretter blir utsett, inntil dei har fått klarheit i det. Di (og videoen si tolking) er rimeleg ekstrem... Kanskje du kan komme med ei betre stadfesting av hendinga?
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Poenget var at ingen har gjort det foran en magistrat når det gjelder enkelte lover, som bullene. For å motsi ekklesiastisk lovgivning må du også tilhøre et ekklesiastisk samfunn som har disse og visse embeter for at motsigelsen skal samsvare med, eller overstige i kredibilitet, protokollen i de eldste formene for lov vi har.
Vis hele sitatet...
Say what?
Snakkar du brått om kyrkjelege lover no? Kva relevans har dei i moderne rettspraksis?
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Søk opp birth certificate + bond.
Vis hele sitatet...
Sitat av http://en.wikipedia.org/wiki/Redemption_movement
The redemption movement consists of supporters of an American conspiracy theory.[1] Redemption theory involves claims that when the U.S. government abandoned the gold standard in 1933, the government pledged its citizens as collateral so that the government could borrow money. Other theories claim this happened in 1913 with the establishment of the Federal Reserve System. The movement also asserts that common citizens can gain access to funds in secret accounts using obscure procedures and regulations.

According to the theory, the government created a fictitious person (or "straw man") corresponding to each newborn citizen with bank accounts initially holding $630,000. The theory further holds that through obscure procedures under the Uniform Commercial Code, a citizen can "reclaim" the straw man and write checks against its accounts.[2]
Vis hele sitatet...
God gammal konspirasjonsteori - omlag som eg påpeikte tidlegare; du gjentar juridiske fiksjoner plukka opp i konspirasjonsteorier.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Slaveriet er ikke avskaffa. Det er bare blitt mer sofistikert. Lenkeslaveri er ikke lov lenger.
Vis hele sitatet...
Slaveriet er de jure avskaffa i alle vestlege land. Å påstå noko anna er å anta en definisjon som er milevis frå alment aksepterte definisjoner.

Slaveri er diverre ikkje de facto avskaffa, t.d. trafficking er ting eg vil kalle slaveri.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Kan fort være umulig å bevise at du har vært utsatt for press på et lensmannskontor.
Vis hele sitatet...
Ja, det kan vere vanskeleg. Men trur du alvorleg talt at:
A: V.C e.l. rundt navn/signatur vil overbevise ein domstol om tvang?
B gitt A: at lensmannen er så fordømt idiot og kunnskapsløs at han ikkje tvinger deg til å ikkje legge til V.C. e.l.?
Det framstår i så fall som veldig konstruert situasjon...
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
... notarius publicus må notarisere noten for at den skal være legal som instrument.
Vis hele sitatet...
Say what again? 'Legal som instrument'? Fødselsattesten er ikkje det du trur den er. Det er eit dokument, utstedt av Skatteetaten, som opplyser om namn, fødselsdato, fødestad, personnummer og kjønn.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
«Stempel» på både passet og førerkortet ditt.
Vis hele sitatet...
Ikkje av notarius publicus. Men dei er til liks med fødselsattest utstedt av offentleg myndigheit med forankring i lova.

Det framstår som rimeleg åpenbart at du har forlest deg på ymse konspirasjonsteorier, som gjerne er skrevne av nokon som enten er svindlarar, eller har grunnleggjande innsikt i amerikansk jus. Men skilnadane er relativt store (som du sjølv har peikt på - common law. vs civil law, der USA til dels har common law, medan mesteparten av Europa stortsett har romerrett).
Sitat av slashdot Vis innlegg
For det første ikkje ei spesielt god kjelde - det kan utmerka godt vere nokon som har det morro i ein tom rettssal. For det andre så er mi oppfatning at nokon ikkje vil halde seg til forhørsreglane, og at rettssaka deretter blir utsett, inntil dei har fått klarheit i det. Di (og videoen si tolking) er rimeleg ekstrem... Kanskje du kan komme med ei betre stadfesting av hendinga?
Vis hele sitatet...
Tro hva du vil. Jeg lar videoen og innleggene mine tale for seg. Jobbe må dere gjøre selv.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Say what?
Snakkar du brått om kyrkjelege lover no? Kva relevans har dei i moderne rettspraksis?
Vis hele sitatet...
Det er der begrepet stammer fra og det at Vatikanet har overlevd fram til i dag burde si noe om troverdigheten bak ekklesiastisk praksis, noe all rettspraksis også kan reduseres til, bare i løsere, mer modernisert form. Fluesopp er nøkkelordet som knytter alt sammen.

Sitat av slashdot Vis innlegg
God gammal konspirasjonsteori - omlag som eg påpeikte tidlegare; du gjentar juridiske fiksjoner plukka opp i konspirasjonsteorier.
Vis hele sitatet...
Deg om det. Den som ikke tror på den Store Bankkonspirasjonen i dag, er enten for ung, naiv eller umoden til å forstå eller for sliten til å undersøke. Lobbyistene i CFR har vært driftige.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Slaveriet er de jure avskaffa i alle vestlege land. Å påstå noko anna er å anta en definisjon som er milevis frå alment aksepterte definisjoner.
Vis hele sitatet...
Å eie en person er lovlig under admiralerrett.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Slaveri er diverre ikkje de facto avskaffa, t.d. trafficking er ting eg vil kalle slaveri.
Vis hele sitatet...
Gjeldsslaveri.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Ja, det kan vere vanskeleg. Men trur du alvorleg talt at:
A: V.C e.l. rundt navn/signatur vil overbevise ein domstol om tvang?
B gitt A: at lensmannen er så fordømt idiot og kunnskapsløs at han ikkje tvinger deg til å ikkje legge til V.C. e.l.?
Det framstår i så fall som veldig konstruert situasjon...
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har tro på egen framstillingsevne og tillit til at århundrer med praksis inngyter kredibilitet - den ene eller andre veien.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Say what again? 'Legal som instrument'? Fødselsattesten er ikkje det du trur den er. Det er eit dokument, utstedt av Skatteetaten, som opplyser om namn, fødselsdato, fødestad, personnummer og kjønn.
Vis hele sitatet...
Det er også symbolet for og den reelle aksepten av den samfunnskontrakten som aldri ble formulert utover eiendomsterminologi fra middelalderen.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Ikkje av notarius publicus. Men dei er til liks med fødselsattest utstedt av offentleg myndigheit med forankring i lova.
Vis hele sitatet...
Det er bare en tittel, men en som blir tatt veldig seriøst av pedanter som kan komme til å avgjøre framtiden din.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det framstår som rimeleg åpenbart at du har forlest deg på ymse konspirasjonsteorier, som gjerne er skrevne av nokon som enten er svindlarar, eller har grunnleggjande innsikt i amerikansk jus. Men skilnadane er relativt store (som du sjølv har peikt på - common law. vs civil law, der USA til dels har common law, medan mesteparten av Europa stortsett har romerrett).
Vis hele sitatet...
Deg om det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Tro hva du vil. Jeg lar videoen og innleggene mine tale for seg. Jobbe må dere gjøre selv.
Vis hele sitatet...
Når du kjem med konkrete påstander, og einaste du greier å underbygge dei med er ein youtubevideo med ekstremt dårleg lyd så står du ikkje veldig sterkt.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Det er der begrepet stammer fra og det at Vatikanet har overlevd fram til i dag burde si noe om troverdigheten bak ekklesiastisk praksis, noe all rettspraksis også kan reduseres til, bare i løsere, mer modernisert form. Fluesopp er nøkkelordet som knytter alt sammen.
Vis hele sitatet...
Kvifor bør det sei noko om truverdet? Kva med dei overgrepa den katolske kyrkja historisk har stått bak? Er den praksisen dei har ført veldig god?

Forøvrig bør du begrunne påstanden din med at flugesopp knytter alt saman; det er ein mildt sagt kontroversiell påstand som du bør backe opp rimelig solid.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Deg om det. Den som ikke tror på den Store Bankkonspirasjonen i dag, er enten for ung, naiv eller umoden til å forstå eller for sliten til å undersøke. Lobbyistene i CFR har vært driftige.
Vis hele sitatet...
Interessant hersketeknikk. Dei som er ueinige med deg er unge, naive eller umodne? Eventuelt er dei tenkande individ, som ikkje er einige i di tolkning av fakta. Igjen er dette rimelig klassisk konspirasjonsteori-stil. Personkarakteristikker om dei som er ueinige med deg.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Å eie en person er lovlig under admiralerrett.
Vis hele sitatet...
Kva er admiralrett? Det er ikkje eit begrep som er nytta i norsk lov. Siktar du kanskje til begrepet 'admirality law'? Men nei, heller ikkje der er det grunnlag for å sei at du kan eige ein person. Eller kanskje du kan vise til det motsette?
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Gjeldsslaveri.
Vis hele sitatet...
Om du meiner vanleg lønna arbeid er slaveri, så har du ein definisjon av slaveri som er langt utanfor det heile resten av samfunnet har, og diskusjonen blir meiningslaus.

Eg vil dessutan kalle det eit grovt hån mot alle som faktisk er slaver i verda, t.d. i UAE.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Ja, jeg har tro på egen framstillingsevne og tillit til at århundrer med praksis inngyter kredibilitet - den ene eller andre veien.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje eit svar på kritikken min, og rokker ikkje ved irrasjonaliteten i det. Om retten brått skulle legge vekt på det, så vil det vere alminneleg kjent innan juristkretser på null tid.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Det er også symbolet for og den reelle aksepten av den samfunnskontrakten som aldri ble formulert utover eiendomsterminologi fra middelalderen.
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ikkje. Samfunnskontrakten etablerer du ved å delta i samfunnet, i.e. arbeidsliv, bu i Noreg etc.

Flyttar du ut frå Noreg står du fritt til å ikkje følgje norsk lov, og du kan endre statsborgarskap om du vil - men du har fortsatt norsk fødselsattest. Fødselsattesten er eit identitetspapir. Eller kan du komme med kjelder på påstanden din? For så langt har du gjentatt at det er ditt og datt; syn oss det!
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Det er bare en tittel, men en som blir tatt veldig seriøst av pedanter som kan komme til å avgjøre framtiden din.
Vis hele sitatet...
Nuh. Kva du legg i det aner eg ikkje, men det er litt uvesentleg. Kan du vise til saker der t.d. pass eller fødselsattester har vorte avvist på grunn av at dei ikkje er tinglyste? Eller saker der det har vore diskusjon om fødselsattest i heile teke?

Og ikkje kom med fleire påstander uten å underbygge dei er du snill.