Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 7547
En kompis lufta i går et forslag om å teste DMT sammen. Ingen av oss har vært borti det før, og jeg er fullstendig fremmed til alt av psykedelia og hallusinogener, og har fram til nylig ført en streng nulltoleranse på alt som normalt defineres som dop. Denne innstillingen kan ikke sies å være helt nøyaktig lenger ettersom jeg røyka for noen måneder siden. Han på sin side er betraktelig mer åpen, og har såvidt jeg vet erfaring med salvia, muligens annet også.
UANSETT; det første jeg tenkte var "nei".
Så bestemte jeg meg for å gjøre research, og har nå lest i flere timer og er betraktelig mer interessert.

Har oppfattet det slik at særs få nordmenn har tatt DMT, og at det er vanskelig å få tak i om man ikke lager det selv. Noen synspunkt på dette?
Og hva koster det isåfall? Synes å huske å ha lest på erowid noe om 500-2000 kr grammet, men jeg regner med at det sikkert kan være minst det dobbelte av det her.
Jeg er ikke akkurat særlig stabil på kjemi og tenker at det ville være dumt å begynne å utvinne DMT av diverse røtter og planter hjemme på hybelen.

Jeg betrakter meg selv som mentalt stabil, men har slitt med smådepresjoner i mange år (går ikke på noen medisiner og risikerer dermed ikke fare for MAOI). Bør dette vektlegges når jeg bestemmer meg?

Er det fremdeles slik at det er lettere å skaffe 5-MeO enn N,N? Basert på det jeg har lest av triprapporter og sammenligninger virker det som om det førstnevnte er noe "hardere", om så med svakere hallusinasjoner.

Snakket såvidt med en venninne som har vært ganske hard på sprøyta fram til forholdsvis nylig (makka), og hun konkluderte simpelthen med at folk som tar DMT er gærne og blir fucka i huet. Jeg går ut fra at hun kanskje bare kjenner til skrekkeksempel og at de hun refererte til tok det litt for spontant og ikke visste helt hva de kunne forvente på forhånd. Eller? Går det virkelig gærent noen ganger?
Eller blir alle fylt med en indre glød og en realisasjon av at det finnes andre virkeligheter enn denne osv. (for å generalisere.)

Jeg blir skremt av tanken på at det virker så jævla fort. Kan det være ok å snorte første gangen, eller er det kjipt i forhold til å røyke det?

Om det ender opp med at vi faktisk skal røyke DMT; hva slags forberedelser bør jeg gjøre, mentalt og praktisk?
Bør vi sette av en helg så vi har et par dager å komme oss på?
Har lest at selv om virkningen er over relativt fort kan bivirkningene vare i noen dager.


Jeg har enda flere spørsmål egentlig, for desto mer jeg leser om DMT, desto mer er det jeg lurer på, men dette er da en start, hvertfall. På forhånd takk for svar, setter pris på alle innspill!
DMT er et stoff for drevne, erfarne psykonauter, ikke det første psykedeliske stoffet du tar noensinne. Da er det ihvertfall betydelig lurere å ta seg en ordentlig tur til sør-amerika og drikke ayahuasca blandt de innfødte der.

Å hoppe rett på et så overveldende stoff som DMT kan, rett og slett, fucke deg totalt. Alt for heftige virkelighetsforandringer, alt for fort, er ikke sunt for hodet. Det er en grunn til at de aller fleste starter på lave doser og jobber seg oppover, uansett stoff. Psykedeliske innsikter er noe man må lære seg å benytte seg av over tid. Det sies at det ikke er noe som helst i verden som kan forberede deg på DMT, men jeg vil fremdeles hardnakket påstå at erfaring med å håndtere psykedelika på forhånd absolutt er relevant.

DMT er litt vanskelig å få labbene på, man kan som regel få tak i det gjennom folk som har drevet med psykedelika over lengre tid, men det går såklart an å lage en ekstrakt selv fra planter man kan kjøpe på nettet.

Og du må såklart ikke høre på gamle tullete speedhoder. Det er forskjell på dem som skyter speed fordi de er hekta, og på dem som utforsker sinnet sitt med psykedelika.

Når det kommer til røyking så er det en kjapp og intens måte å innta DMT på. Det kan snortes, men det varer lengre.

Jeg gir deg et klart nei for DMT. Du er ikke klar om du ikke aner hva du begir deg ut på. Plukk deg heller noen flein nå som høsten endelig er kommet, det et fint sted å begynne, og kan gi deg veldig mye
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Det første jeg kommer på, er at du bør lese DMT: The Spirit Molecule av Rick Strassmann.
Han svarer på de fleste av spørsmålene du stiller her, og er du ivrig kommer du igjennom boken på en ukes tid vil jeg tro.

Et par spørsmål jeg har tid til å svare på derimot;

Går det virkelig gærent noen ganger?
- Ja, enkelt og greit. det er ett av verdens "sterkeste" hallusinogener, og som alle andre stoffer kan en person med latente psykiske lidelser eller depresjoner få særdeles negative bivirkninger.

Hva slags forberedelser bør jeg gjøre, mentalt og praktisk?
Mentalt: gjør det på en dag du ikke har noen bekymringer, en god dag der du er avslappet og ingen stressmomenter i bakhodet. Ta til deg alle tegn, om du føler du ikke er klar for det, er du sannsynligvis ikke det. Om du føler du ER klar for det, er du heller ikke klar for det, da opplevelsen er såpass monumental. Men ja, forbered deg psykisk i den grad det går. Ta forhåndsregler. Avvent heller, enn å ta snarveier.

Praktisk: Det vanlige, ta vekk alt som kan være skadelig for deg eller andre, og helst gjør dette en om gangen. Dere vil sannsynligvis ikke ense at dere er flere personer i rommet uansett, så å gjøre det samtidig har ingen hensikt.
Da kan liksågreit den ene passe på den andre, at han ikke skader seg.

Og, jeg semi-siterer Strassmann:
- opplevelsen er mer virkelig enn virkeligheten.

Den ene personen i boka som tok steget, opplevde å bli voldtatt av enorme insekter.
Når man tenker på hvor virkelig han og opplevde det, kan man tenke seg til at det kan ha store psykologiske konsekvenser om man ikke har et sterkt sinn fra før av.

I tillegg, om jeg husker rett, er DMT ett av substansene der man under turen ikke husker at man har tatt noe hallusinogen.
"Man", blir og igrunn feil, da man kan miste totalt innsikt hva man er, hvem man er, hvorfor man eksisterer, og om man eksisterer i det hele tatt.
Opplevelser der mennesker kun har eksistert som ren energi i et univers der alle begrep om hva som er virkeligheten er bortevekke, er faktisk ganske vanlige.

Det vil igrunn si, det er vanskelig å "roe seg ned" fra en eventuell "bad-trip" ved å tenke til seg selv at man bare har tatt et hallusinogen, og at du snart er tilbake til vanlig form igjen. For du er i en annen virkelighet som, igjen, er mer virkelig enn den du kom fra.

Ble forferdelig mye virrvarr fra meg her nå, det er sent og jeg er trøtt

Og, som et lite tilskudd, det er ikke så fryktelig vanskelig å ekstrahere DMT, jeg har gjort det selv (du finner en tråd om det).
Jeg har mine tvil om at du finner noen på gata som kan skaffe dette sånn uten videre.

Lykke til!
Takk for raskt svar, Rottegift!
Du bekrefter flere av mistankene mine.

Mtp. at jeg ikke har noen umiddelbare planer om turer til jungelen kommer vel heller veien isåfall til å gå via andre stoffer, enten det er flein eller salvia (noen meninger på valg, isåfall?).
Vet aaaltfor lite om noen av delene dog, og må nok gjøre enda mer research. Dummeste jeg ser er folk som bare prøver ting randomly, jeg betrakter det som en uskrevet selvfølge at man er ydmyk og jævlig forsiktig.

Selv om det ikke blir til at jeg begir meg ut på dette med det første er jeg fremdeles veldig nysgjerrig på spørsmålene i første posten. Jeg vil (naturligvis?) vite så mye som overhodet mulig før jeg engang bestemmer meg... Kan nok defineres som en filosof, og jeg tenker på veldig mange av Livets Store Spørsmål og psykologi generelt. Litt _for_ mye antakelig, men poenget var hvertfall at jeg evt ikke hadde røyka DMT for å bli rusa, men heller som et ledd i en slags selvutvikling, av mangel på et bedre ord.

Random morsomhet jeg kom over: leste at noen ble så besatt kåt av DMT. Jeg kan ikke helt se hvordan man har "tid" til det i tripen, eller engang legger merke til det, men hey, hva vet jeg?
Sist endret av Åndssvak_Form; 4. september 2009 kl. 03:53. Grunn: glemte navn
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
EDIT:
at jeg ikke sa det selv er en tragedie, men som nevnt av personen over;
DMT er IKKE... IKKE...noe man prøver første gang man tar et hallusinogen.

jeg anbefaler å bli mer vant med forskjellige stoff, lær deg hvordan de fungerer, hvordan de påvirker sinnet ditt og hvordan du reagerer på de forskjellige stoffene, enteogene eller endogene.

Det eneste jeg vet om som kan sammenlignes med DMT, er Salvia (da i ekstrakt).
Rusen i seg selv er ikke lik, men rusen kommer som en eksplosjon over deg, og du mister all begrep av tid og dimensjoner.
Kanskje det er en plass å starte?
Sist endret av somnium; 4. september 2009 kl. 04:00.
Takk for svar til deg og, somnium.

Er hypp på å lese den boka, så jeg lurer på om jeg bare skal bestille den fra amazon med det samme. Nevnte kompis er på ingen måte dum eller naiv, men jeg mistenker at jeg er mer kritisk (kan ha noe med tidligere nulltoleranse å gjøre perhaps) og kanskje mer opptatt av å ha mest mulig kunnskap på forhånd.

Selv om jeg naturligvis blir frista av alt det syke og fantastiske jeg har lest om DMT er jeg samtidig livredd for å erfare noe helt jævlig. En annen faktor er hvorvidt jeg faktisk VIL bli eksponert for så mye ny informasjon (om det kan kalles det), og videre om jeg da vil være i stand til å forholde meg til, eller ta til meg gitt info.

Ift. mental forberedelse var det vel ca. det jeg regnet med. Vet at det på veldig få måter kan sammenlignes, men siden jeg jo er veldig nysgjerrig og til en viss grad vil teste meg selv, gjorde jeg min første suspension i fjor. Jeg hadde da også lest uhyre mye på forhånd, både av praktisk info, erfaringer, FAQer og alt mulig, og likevel ble det på langt nær som forventet, og jeg satt igjen med en ganske ekkel følelse etterpå fordi jeg rett og slett ikke var klar, og at omstendighetene var totalt feil. For ikke å snakke om folka.. Men ja, det jeg mener er at jeg absolutt ser viktigheten i å være _helt_ klar.
Sitat av Åndssvak_Form Vis innlegg
Selv om jeg naturligvis blir frista av alt det syke og fantastiske jeg har lest om DMT er jeg samtidig livredd for å erfare noe helt jævlig.
Vis hele sitatet...
Hehe, DMT rushet er helt jævlig! Det er uten tvil det drøyeste du har sjans til å utsette deg for, virkelig brutale og fantastiske greier. Som de andre her sa så dropp det. Ikke fordi det nødvendigvis kan gå så inn i gampen galt, men fordi det rett og slett er godt å ha psykedelisk erfaring på CV'en å støtte seg til mens hele virkeligheten din knuses i noen millioner biter i løpet av et par sekunder rett foran nesa di. Du vil antakelig ha mer utbytte av eksperimenteringen på dette viset også.

Om du så absolutt vil prøve DMT og føler det er tid for det så røyk små mengder i f.eks en joint. Litt avhengig av dosen og hvor mye du får i deg gjennom denne metoden vil du bare skrape litt på overflaten, men kanskje da få et lite personlig perspektiv på hvilket molekyl du faktisk arbeider med. Dette er hellig, omfattende og ytterst seriøse greier. Så mitt beste råd er egentlig å plukke litt flein nå som sesongen er her om du ønsker å eksperimentere med bevissthetsaltererende substanser. DMT er strengt tatt ikke nødvendig =)
Sist endret av Sky; 4. september 2009 kl. 08:20.
atter en gang, takk for svar!

Det haster på ingen måte. Per i dag bor jeg simpelthen ikke på et sted egnet for noen slags turing heller, og nevnte kompis bor pokker i vold i en liten bygd, og jeg er ikke kjempegira på å reise dit for dette akkurat nå. Det hadde mao. slik jeg ser det blitt mest aktuelt å vente til jeg har flytta, noe som kan ta noen måneder.

Jeg forstår for all del at det skal godt gjøres å forstå konkret hva man faktisk kommer til å oppleve når man røyker DMT; men samtidig har jeg inntrykket av at salvia i det minste er bittelitt samme gata.. Eh, pluss at sopp rett og slett ikke frister å spise. Overfladisk kanskje, men jeg synes det virker dritkvalmt.
Dermed blir spørsmålet mitt videre; hvor mye erfaring mener dere er nødvendig før jeg er tilnærmet "klar" for DMT? Nå er jeg åpenbart ikke kommet igang overhodet.

og btw, jeg går utifra at når/hvis vi evt skal røyke om.. tja, si et halvt år da, bør vi ha en sitter? Eller holder det at vi røyker en og en.. Merker at jeg egentlig er hypp på å dokumentere det også, f.eks ved å filme.
Sist endret av Åndssvak_Form; 4. september 2009 kl. 08:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk anbefaler andre spykedeliske stoffer fremfor DMT, eller som "forberedelser" til DMT?

I sydamerika, innenfor folkegruppen hvor ayahuasca-kulturen lever i beste velgående, gies ayahuasca til spedbarn, unge, voksne og gamle. Så vidt jeg vet bruker de ikke noe særlig andre bevissthetsutvidende stoffer, hvis man ikke regner med alkohol og tobakk.

Selv om jeg hverken har prøvd nn eller 5meo, men jeg vil påstå at nn er "bedre", utfra det jeg har lest og det jeg har hørt av venner som har erfart en eller begge av disse stoffene.

Personlig er jeg mest fascinert av å innta DMT i form av ayahuasca. Det er ikke umulig å brygge dette selv.

Forresten: Sjekk tråden til Sky med "generelle råd og veiledning for tripping", den store DMT-tåden, erowid, DMT, The Spirit Molecule og ja, ha alltid en sitter
Sist endret av felix_poker; 4. september 2009 kl. 09:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Rottegift Vis innlegg
Når det kommer til røyking så er det en kjapp og intens måte å innta DMT på. Det kan snortes, men det varer lengre.
Vis hele sitatet...
Nei, det kan ikke snortes. Dvs. freebase-versjonen av DMT (som er det du høyst sannsynlig får tak i hvis du får tak i DMT) kan ikke snortes eller droppes. For å få virkning via slimhinnene må det gjøres om til et salt. Det er andre her på forumet som kan mye mer om dette en meg, og sikkert kan utdype litt.
En annen tråd som kan være drei lese er : http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=116024 (psykedeliske stoffer, er dette noe for meg?)
Personlig har jeg introdusert flere for psykedelisk gjennom DMT, men da i sub-psykedeliske doser..
F. eks. i en joint som Sky nevner.
Ang.tilgjengelighet virker det som 5-MEO-DMT er mye lettere tilgjengelig fra nettbutikker.
n,n,DMT brukte jeg et par år på å få tak i.
Men som de fleste nevner er jo soppsesongen igang, og er nok en del lettere det..
Et tips hvis man ikke liker smaken er å knuse de opp og putte i gelatinkapsler.
Ser at flere nevner å starte med joint her.
Mener å huske fra The Spirit Molecule av Rick Strassman at den doseringen som testpersonene synes var mest ubehagelig, var når dosen var for liten. Noen andre som også husker dette?
For lav dose var veldig ubehagelig for du oppnådde verken ønsket effekt eller hadde et normalt perspektiv, du var på en måte "mellom to realiteter".
Har noen av dere som har røykt DMT noen formeninger om dette?

Uten å ha tatt DMT selv, vil jeg også anbefale Salvia. Når jeg tok Salvia for første gang hadde jeg lest mye og følte meg greit forberedt, men det var ikke i nærheten av hva jeg hadde forestilt meg.
Min tolkning etter å ha lest om andres DMT opplevelser er at det kan sammenlignes litt med Salvia med hensyn på intensitet og varighet. Du røyker det, noen minutter etter sitter du der, og forstår nesten ikke hva som har skjedd. Intensiteten og varigheten er så ekstrem at det er vanskelig å få ting i skikkelig perspektiv, og dette gjelder i enda større grad med DMT enn med Salvia.

Jeg kan også nevne at det kommer ut en film basert på Rick Strassmans bok nå i høst.
Sjekk: http://www.thespiritmolecule.com/
Har du problemer med å vente, slik som meg, kan du også bli fan av DMT: The Spirit Molecule på facebook. Her oppdateres det jevnlig med poster om filmen, samt klipp fra filmen og relevante lenker.

Personlig har jeg også et ønske om å ta DMT, men tror jeg reiser til Peru den dagen jeg føler meg klar.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk anbefaler andre spykedeliske stoffer fremfor DMT, eller som "forberedelser" til DMT?
Vis hele sitatet...
Fnis. :P

Men ja, jeg er i full gang med å lese gjennom samtlige tråder dere har foreslått (de fleste hadde jeg lest allerede, men både den om psykedelia og tripping generelt var innmari fine, takk!)

Faktisk så er det mulig at kompisen min alt har nettverk til å få tak i DMT, men jeg veit ikke hvem dette er, om det er N,N (som jeg er hypp på), hvor det kommer fra og hvor rent det er. Alt dette er selvsagt av høy relevanse før noe blir avgjort og fastslått for min del, samt at jeg kommer til å fortelle ham at jeg vil prøve salvia noen ganger først uansett. Minst.
Sitat av blankis Vis innlegg
Mener å huske fra The Spirit Molecule av Rick Strassman at den doseringen som testpersonene synes var mest ubehagelig, var når dosen var for liten. Noen andre som også husker dette?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke dette var en gjenganger under Strassmans forsøk. De aller fleste likte den milde dosen, men en del ble skremt av de intense opplevelsene på høyere doser.
En nyttig erfaring du kan gjøre deg før du begir deg inn i DMT-dimensjonen er å eksperimentere med bevissthetsutvidende teknikker som ikke forutsetter bruk av psykoaktive stoffer, f.eks evnen til å drømme bevisst/projisere bevisstheten i drøm osv. Erfaringene du gjør her kan gi deg en veldig nyttig innsikt i deg selv og de eventuelle begrensningene du opplever i deg selv med tanke på hvilke erfaringer du gjør når det kommer til det å omgås ting som, i mangel av et bedre ord, kan beskrives som ekstremt far out.
Her har du boka på PDF fil hvis noen hadde lyst til å lese.
http://www.dmttrip.com/uploads/DMT_Spirit_Molecule.pdf
Takemikazuchi, hva konkret mener du? At jeg styrer drømmen, på en måte? For det har jeg gjort siden jeg var barn, og jeg var da ofte klar over at jeg var i en drøm og visste at jeg kunne våkne når som helst. Om du mener noe annet, please elaborate! Og hvordan?
Hei

Vil anbefale deg å innta dmt som ayahuasca, da helst i en setting ledet av en dyktig shaman.

Ayahuasca vil uansett ikke skade seg på sikt, ikke under noen omstendighet vil det skade deg, du må bare våkne til bevisstheten, det kan du gjøre under selve sermonien, noen timer, dager eller uker etterpå, du kan ikke rømme fra å kjenne på det etter inntak

Lykke til, tror meget sterkt at dette er veien for deg å gå, relaterer meg fullt med din historie, har ingen pshycedelliske erfaringer utenom aya, før et par år etter min første aya-erfaring.

Mvh
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk anbefaler andre spykedeliske stoffer fremfor DMT, eller som "forberedelser" til DMT?

I sydamerika, innenfor folkegruppen hvor ayahuasca-kulturen lever i beste velgående, gies ayahuasca til spedbarn, unge, voksne og gamle. Så vidt jeg vet bruker de ikke noe særlig andre bevissthetsutvidende stoffer, hvis man ikke regner med alkohol og tobakk.
Vis hele sitatet...
Hehe, godt poeng felix! Men det er i mine øyne -litt- annerledes når inntaket er kulturbetinget og integrert i livene deres der nede. Dessuten har de et fordelmessig nettverk bygget rundt dette brygget, for ikke å snakke om flere generasjoner med bruk. Her i vesten er jo ikke dette allment kjent ei heller akseptert. Så det er en viss forskjell her mener nå jeg =)

Videre så er det vel ikke en ulempe å ha noe psykedelisk erfaring fra før. DMT er trossalt såpass grensesprengende og drøyt. Det er ingen nødvendighet såklart, men mest sannsynlig en fordel. Jeg er i hvert fall glad for at jeg hadde erfaring med psykedeliske stoffer fra før, i tillegg til masse informasjon rundt både DMT, andre psykedeliske stoffer og bevissthetsaltererende praksiser.

Edit: Men et sted må man jo starte, og om dette så er med DMT fordi det lett tilgjengelig så er det ikke noe galt i det. Så lenge man tar forhåndsregler og trer forsiktig frem, f.eks gjennom små doser i en joint som jeg tidligere nevnte.
Sist endret av Sky; 4. september 2009 kl. 16:15.
Ordla meg litt feil eller mangelfullt i sted.

Du må rett og slett akseptere erfaringen, vær i den, men det er som sakt opp til deg hvor lang tid du bruker på det
Et godt råd er å overgi deg
Det er vell en fordel og være kjent med psykadelika, slik at man kan først lære seg og "gi slipp" under slike sterke opplevelser.
Ja, jeg får det inntrykket.
Forresten, er det noe som helst miljø rundt psykedelia (da særlig DMT) I Trondheim? Uten å hinte til at jeg er trønder. Haha
Sitat av puffman Vis innlegg
Det er vell en fordel og være kjent med psykadelika, slik at man kan først lære seg og "gi slipp" under slike sterke opplevelser.
Vis hele sitatet...
DMT er jo psykedelika!

For meg blir det litt som "man bør lære seg å kjøre bil før man prøver seg på å kjøre bil". DMT er ikke nødvendigvis mer mindblowing enn sopp, syre, meskalin eller et annet kjent psykedelisk stoff. Det kommer helt ann på doseringen.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
DMT er jo psykedelika!

For meg blir det litt som "man bør lære seg å kjøre bil før man prøver seg på å kjøre bil". DMT er ikke nødvendigvis mer mindblowing enn sopp, syre, meskalin eller et annet kjent psykedelisk stoff. Det kommer helt ann på doseringen.
Vis hele sitatet...
Det er jo en fordel og lære seg den teknikken uansett om det er sopp, syre eller dmt man inntar. Jeg er veldig enig med deg i det du sier, man trenger ikke nødvendigvis og "trappe opp" fra det ene til det andre. Men det er fint og ha erfaringer før man gir seg ut på en sterk tur, det er alt jeg sier

Å som alle vet er jo fleinsopp lettere tilgjengelig enn DMT, så det er jo ypperlig og prøve små doseringer på i første omgang. Jeg sier ikke fleinsopp er svakt psykadelika, for det er det absolutt ikke - bare mye lettere tilgjengelig.
Sist endret av Quetzalcoatl; 4. september 2009 kl. 16:55.
Sitat av Åndssvak_Form Vis innlegg
Jeg betrakter meg selv som mentalt stabil, men har slitt med smådepresjoner i mange år (går ikke på noen medisiner og risikerer dermed ikke fare for MAOI). Bør dette vektlegges når jeg bestemmer meg?
Vis hele sitatet...
Hvis du faktisk har hatt depresjoner og ikke bare vært lei deg, vil jeg fraråde deg fra å røre halusinogener. Du er i en vesentlig større risikogruppe for å pådra deg mentale lidelser som f.eks. angst og (værre) depresjoner, enn folk som aldri har hatt problemer med psyken.

Merk deg også at du stiller spørsmål på et forum for droger, og derfor naturligvis vil få mer positiv respons til tilnærming av hallusinogener. Hallusinogener er gøy, men etter min erfaring ikke så gøy at det er verdt å risikere sinnslidelser for, spessielt når du er i en utsatt gruppe.

Min ærlige mening.
Det er vanskelig for meg å vite om jeg er utsatt eller ikke. Hittil har det vist seg at fortida mi faktisk har kommet til nytte, jeg er på mange områder uhyre mye sterkere enn den gjengse noenogtyveåring, og tåler rimelig mye. Blir ikke vippa av pinnen og føler jeg kjenner meg selv godt, uten å på noen måte insinuere at jeg vet alt om jeg selv og sinnet mitt, og hva hjernen min er kapabel til i ulike tilstander. Vil si at jeg må få unntak tåler stressituasjoner, og kan forholde meg rolig og ansvarlig der andre hadde slitt.
Spørsmålet om hvorvidt jeg vil dra nytte av (negative) erfaringer ift en eventuell trip er veldig vanskelig for meg å besvare; så jeg setter pris på innspill. Takk, nilsern!
Sitat av felix_poker Vis innlegg
DMT er jo psykedelika!

For meg blir det litt som "man bør lære seg å kjøre bil før man prøver seg på å kjøre bil". DMT er ikke nødvendigvis mer mindblowing enn sopp, syre, meskalin eller et annet kjent psykedelisk stoff. Det kommer helt ann på doseringen.
Vis hele sitatet...
Dette har du helt rett i, men om du spør og leser litt rundt (for ikke å nevne å oppleve DMT selv) så er den generelle oppfatningen at DMT i sine gjennombrudds doser er ekstra spesielt. Eter du sinnsykt mye sopp eller syre vil du komme opp i mer eller mindre lignende intensitet, muligens også støte på entiteter av noe slag.

Andre psykedeliske stoffer kan være like kraftige på hver sine måter, alt ettersom, men fellesnevneren for disse er jo at de strekker seg ut over et langt større tidsrom. Dessuten er det ikke mange som spiser 10 gram sopp første gangen, eller 1000ug. Dette er gjerne noe man bygger seg opp til med en seriøs intensjon. På samme måte ser jeg på DMT-breakthroughs som noe man ikke hopper på med en gang, men gjerne "bygger" seg litt opp til. Og som jeg har nevnt allerede kan det være en liten fordel å begynne i litt små doser med DMT, om dette er det første psykedeliske stoffet man begynner å eksperimentere med. Eller rett og slett begynne med litt lave doser sopp/syre/annet før man begynner å eksperimentere med det mange ser på som toppen av isfjellet.
Sist endret av Sky; 4. september 2009 kl. 17:07.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
felix_poker: Jeg ser saken litt på din måte, men må slenge meg på resten her: Jeg ville _aldri_ gitt DMT til noen som ikke visste hva psykedelika går ut på.

Nå kan jeg bare dra erfaring fra min ekspirimentering med 5-MeO-DMT, men INGENTING har tatt så dypt tak i sjela mi som den turen. Og hele konseptet med å gli så langt ut, samt det å bli lammet i kroppen er rett å slett en dårlig idè sammenlignet med å spise en mild dose sopp eller å ta en lav dose LSD der man i hvertfall kan kommunisere med andre og bevege på kroppen.
Sitat av Åndssvak_Form Vis innlegg
Det er vanskelig for meg å vite om jeg er utsatt eller ikke. Hittil har det vist seg at fortida mi faktisk har kommet til nytte, jeg er på mange områder uhyre mye sterkere enn den gjengse noenogtyveåring, og tåler rimelig mye. Blir ikke vippa av pinnen og føler jeg kjenner meg selv godt, uten å på noen måte insinuere at jeg vet alt om jeg selv og sinnet mitt, og hva hjernen min er kapabel til i ulike tilstander. Vil si at jeg må få unntak tåler stressituasjoner, og kan forholde meg rolig og ansvarlig der andre hadde slitt.
Spørsmålet om hvorvidt jeg vil dra nytte av (negative) erfaringer ift en eventuell trip er veldig vanskelig for meg å besvare; så jeg setter pris på innspill. Takk, nilsern!
Vis hele sitatet...
Det hører med at jeg har hatt en del "vanskelige" opplevelser relatert til hallusinogener, bla.a. 2-c-b-rus på bussen fra Oslo til Roskilde, LSD-rus på flyet fra England til Norge, og ranet under ecstacy-rus i Amsterdam, samt 5-meo-DIPT som ikke funka "med en gang" fordi jeg hadde spist en svær kebabmiddag rett før det ble inntatt, og endte med at alt kicka inn til tusen da jeg tok et trekk med salvia. Dette var selvfølgelig ikke intensjonelt, men dritt kan skje. Ekstremt uheldig i grunn, ettersom jeg var relativt "ansvarlig" når det kom til rusmidler. Det kan Sinister bekrefte. Det er meget sannsynlig at dette har gjort at hallusinogener fikk en mer negativ innvirkning på meg enn på andre, men det er uansett godt kjent at personer med sinnslidelser har en større risiko for å pådra seg mentale lidelser etter bruk av psykedelika.

Det spiller derimot ingen rolle om du har lært mye etter problemene med angst og derfor har blitt sterkere psykisk. Du er fortsatt mer disponibel enn andre for å havne i problemer..
Sitat av Dodecha Vis innlegg
felix_poker: Jeg ser saken litt på din måte, men må slenge meg på resten her: Jeg ville _aldri_ gitt DMT til noen som ikke visste hva psykedelika går ut på.

Nå kan jeg bare dra erfaring fra min ekspirimentering med 5-MeO-DMT, men INGENTING har tatt så dypt tak i sjela mi som den turen. Og hele konseptet med å gli så langt ut, samt det å bli lammet i kroppen er rett å slett en dårlig idè sammenlignet med å spise en mild dose sopp eller å ta en lav dose LSD der man i hvertfall kan kommunisere med andre og bevege på kroppen.
Vis hele sitatet...
Hva i alle dager er det som får deg til å tro at du ramler helt ut ved å innta dmt? Du er meget bevisst under påvirkning av dmt, du er mere bevisst både fysisk og psykisk, det fårekommer heller ikke at man mister kontroll over egen kropp. Nå skal det ha seg sakt at jeg har kun erfaring med ayahuasca!
nilsern: Tror du alle som sliter litt psykisk havner på bad-snurr? Mens alle som har levd ett liv på roser vil bli smarte erfarne psykonauter?

Jeg vil nå si at psykadelika har hjulpet meg, i "personlig terapi", med blant annet rusproblem og andre psykiske problemer. Men det er fint å ha en guider med seg selvfølgelig. Synes det blir rart og si man MÅ ha hatt ett PERFEKT liv 100% av tiden for og være den rette til DMT.
Sist endret av Quetzalcoatl; 4. september 2009 kl. 17:22.
Sitat av Åndssvak_Form Vis innlegg
Takemikazuchi, hva konkret mener du? At jeg styrer drømmen, på en måte? For det har jeg gjort siden jeg var barn, og jeg var da ofte klar over at jeg var i en drøm og visste at jeg kunne våkne når som helst. Om du mener noe annet, please elaborate! Og hvordan?
Vis hele sitatet...
Ja evnen til å kunne drømme bevisst var et eksempel på en type forberedende teknikker. Og, som du beskriver, utgangspunktet er å være bevisst mens du drømmer. Man pleier gjerne å kategorisere bevisste drømmer utfra hvordan de oppstår:

a) fra drøm: bevissthet oppstår under drømmen, dvs at man i en ellers normal drøm oppnår bevissthet om at man drømmer.

b) fra våken tilstand: dvs at man går direkte fra våken tilstand inn i en drøm uten å miste bevisstheten i det man sovner inn. Forskjellige teknikker finnes; den jeg har hatt suksess med er hentet fra yoga-tradisjonen, 'yoga nidra', dvs yogisk søvn, som er en måte å få legemet til å sovne mens man beholder bevisstheten idet man sovner inn.

c) ved hjelp av hukommelsesteknikker: dvs at man i våken tilstand ’programmerer’ seg selv til å bli bevisst når man drømmer. Her er det mange variasjoner, f.eks kan spørre seg selv i våken tilstand om man drømmer eller ikke hver gang man åpner en dør. Hvis man deretter åpner en dør i drømme kan man oppnå bevissthet om at man drømmer.

Noen bruker til og med diverse fancy hjelpemidler som angivelig skal hjelpe, som f.eks NovaDreamer.

Nå vil kvaliteten på disse drømmene variere veldig. De drømmene man gjerne er ute etter er de hvor drømmeomgivelsene erfares som 'virkeligere enn virkeligheten' - dvs at de oppleves som helt reelle og hvor følelsmessige og mentale reaksjoner gjerne oppleves sterkt. En annen viktig faktor er å trene opp drømmekroppen, for den er i stand til veldig mye rart, fra å fly til å dematerialisere seg gjennom vegger, til å skifte form, til å åpne portaler man kan reise gjennom osv.

Hvis du kjenner til sjamanisme o.l, så bruker de gjerne et slags kart å orientere seg etter når de reiser 'i ånden', dvs et symbolsystem som gjør at man reise til forskjellige 'steder'. Mens man drømmer er dette ganske enkelt, siden tanker og følelser er mer plastiske og lettere å forme enn de er i våkentilstanden: f.eks kan du projisere et symbol i luften foran deg og deretter 'reise' inn i symbolet.

Og hvis du har vært borte i ritualmagi osv så består veldig mye av arbeidet i nettopp det å kunne anvende forskjellige symboler. Når man f.eks møter forskjelige entiteter kan man kommunisere med dem gjennom symboler, da drøm kan forstås som nettopp en erfaring av og en interaksjon med en serie av symboler.

Mange tolker alt dette drømmearbeidet rent psykologisk, dvs at man går i interaksjon med forskjellige symboliserte gjengivelser av en selv, gjerne ting som er undertrykt, ting man frykter og ikke vil vedkjenne seg osv. På samme vis som med mange psykedeliske stoffer åpner sinnet seg og viser hva det inneholder uavhengig av den lille boblen man vanligvis lever gjennom rundt i våkenbevisstheten. Dette kan være både skremmende og vanskelig, men poenget er selvsagt å bearbeide og integrere slike erfaringer.

Etterhvert som man blir komfortabel kan man pushe grensene stadig mer. Du vil kunne gå bevisst inn i drømmetilstander som er så outrerte, bisarre og så hinsides fra det man vanligvis erfarer at man veldig lett kan ende opp med å stille spørsmål ved hva i all verden det er man har begitt seg inn på. Å skulle formulere disse erfaringene i et dagligdags språk oppleves som meningsløst, da ordene vi skriver ned bare blir et fordreid og utilstrekkelig skyggebilde av noe som vanskelig kan formidles presist med språkets begrensende gramatikk.

Det er her jeg trekker en sammenlikning til DMT, siden stoffet kan forflytte deg, nokså umiddelbart, fra en dagligdags bevissthet til hva som oppleves som en totalt annerledes dimensjon. For meg er ikke DMT på noen måte et rekreasjonelt rusmiddel, det er et potent serum som åpner for erfaringer som vi enda ikke har et språk for å klassifisere. Så selv om ingenting egentlig kan forberede deg på dette; så er iallfall min erfaring at en fortrolighet med liknende tilstander og hvordan disse kan utnyttes mtp selvutvikling har vært alfa & omega når det kommer til de totalt hinsides erfaringene som DMT har gitt meg.

Men rent generelt tror jeg også at alle som er seriøse med sin psykonautvirksomhet har nytte av å lære seg bevissthetsutvidende og bevissthetskontrollerende teknikker som også kan brukes utenom psykoaktive sesjoner: Man lærer seg selvinnsikt, selvdisiplin og evnen til å kunne integrere og gjøre nytte av de erfaringene man gjør seg.
Sist endret av Takemikazuchi; 4. september 2009 kl. 17:25. Grunn: skrivefeil
Sitat av puffman Vis innlegg
nilsern: Tror du alle som sliter litt psykisk havner på bad-snurr, mens alle smarte erfarne brukere aldri har hatt noe problemer, men bare en dans på roser hele livet?

Jeg vil nå si at psykadelika har hjulpet meg, i "personlig terapi", med blandt annet rusproblem og andre psykiske problemer. Men det er fint å ha en guider med seg selvfølgelig. Synes det blir rart og si man MÅ ha hatt ett PERFEKT liv 100% av tiden for og være den rette til DMT.
Vis hele sitatet...
Det jeg sier er at når han har hatt problemer med depresjoner, så er han vesentlig mer disponibel for mentale lidelser enn en annen person som har ett "perfekt" sinn. Selvsagt er det mange som ikke får problemer, men jeg ønsker bare å opplyse han, så han vet alle aspektene ved det, og deretter kan vurdere om det er verdt det.
For de som har lest DMT Spirit Molecule:

Jeg synes den er utrolig rørende den historien om Cassandra, 22 år gammel jente som har slitt mye psykisk på grunn av blant annet voldtekt å slikt når hun var 16. Kapittel: The Sessions, side 168-173.

Hun kunne ikke fått bedre hjelp enn hjelpen hun fikk fra Rick Strassman's DMT prosjekt.

Psykadelika kan være utrolig fint for og lokalisere problemene sine, og derretter dra det opp etter rota. Rota du aldri har sett eller kanskje ikke viste om.
Sist endret av Quetzalcoatl; 4. september 2009 kl. 17:29.
Godt skrevet, for ikke å snakke om uhyre interessant. Det du beskriver er jo komplekse teknikker vil jeg si, og jeg kan ærlig si at jeg sliter litt med å se hvordan jeg isåfall skal begynne.. Men det er verdt et forsøk.
Hvorfor jeg i ung alder hadde såpass lett for å være "til stede" i drømmene vet jeg ikke, og det har dessverre avtatt med årene.. Men det var sånn at jeg gikk og fortalte de i drømmene at det var en døm, og ikke skjedde på ordentlig, samt dette at jeg kunne våkne akkurat når jeg ville, stort sett dersom jeg la meg ned på magen og tenkte "våkne, våkne, våkne". Dette var mest aktuelt i mareritt, som jeg ikke lenger får av den simple grunn at de kun dukker opp når jeg sover på venstresida.. Ergo gjør jeg ikke det. Enda ikke møtt noen som har samme greia, men for meg har det vært et faktum så lenge jeg kan huske. Ligger alltid på "feil" side når jeg våkner fra mareritt.

Sitat av nilsern Vis innlegg
Det jeg sier er at når han har hatt problemer med depresjoner, så er han vesentlig mer disponibel for mentale lidelser enn en annen person som har ett "perfekt" sinn. Selvsagt er det mange som ikke får problemer, men jeg ønsker bare å opplyse han, så han vet alle aspektene ved det, og deretter kan vurdere om det er verdt det.
Vis hele sitatet...


Er det ikke sjåvinistisk å anta at jeg er mann? Nok en gang, uten å hinte om noe som helst..
Sist endret av Åndssvak_Form; 4. september 2009 kl. 17:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vi har tatt med folk på DMT som hadde null erfaring med psykedelika fra før av, og som ikke ønsket å prøve noe annet enn nettopp DMT. Dette var oppegående, åpne og kvalitetsbevisste mennesker, som ønsket å ha én solid ut av kroppen-opplevelse, men som ikke var interessert i å drive med eksotiske psykoaktiver utover denne ene gangen. Jeg ville løyet hvis jeg påsto at jeg var noe bedre skikket til å takle en slik opplevelse enn disse menneskene.

Så jeg ser ikke noe galt i å hoppe over masse eksperimentering med andre stoffer om man ønsker det, og har den sunne og ansvarlige innstillingen som man bør ha overfor slike ting. Det er uansett langt større sjanse for å pådra seg psykoser etter bruk av psykedelika som varer i flere timer, og som faktisk gir deg tid og spillerom til å utvikle negative tankebaner. DMT er for kortvarig og intenst, og gir deg ikke særlig andre muligheter enn å bare følge med på showet.

Man bør selvsagt ikke gi DMT til hvem som helst, men for min del er det en avgjørelse jeg baserer på personens holdninger og våkenhet, fremfor vedkommendes tidligere erfaringer med rusmidler.
Sist endret av mentalmelt; 4. september 2009 kl. 18:08. Grunn: lok med mobilen
men mentalmelt, ta i betraktning _hvor_ fersk jeg er, og at jeg ikke skal røyke med en haug erfarne psykonauter.. Eller, hvem vet hva framtiden bringer, men per i dag er ikke det helt planen. Personen det er størst sjanse for at jeg røyker med er såvidt jeg vet ikke kvalifisert til å bedømme om dette er riktig for meg eller ikke; så det må jeg enten gjøre selv, eventuelt med hjelp fra f.eks NFF, eller andre.. som igjen avhenger av at jeg plutselig blir kjent med folk som har erfaringer på området. Jeg tar på ingen måte lett på dette, og vil vær uhyre forsiktig uansett hva det endelige resultatet blir.
Det virker logisk for meg å ikke gå rett på DMT; eller isåfall ta det saaaaakte.

Hvorvidt jeg har riktig innstilling får være opp til dere å bedømme; jeg prøver bare å forholde meg åpent til hele greia, og lære mest mulig før noe som helst skjer videre.
Det var ikke meningen å anbefale deg å ta DMT, det var mer et innspill til debatten forøvrig. Hvor skikket du er til å prøve dette aner jeg ikke, (med tanke på at jeg ikke kjenner deg) så det vil jeg ikke uttale meg om.

I utgangspunktet så tror jeg vel ikke at du kommer til å skaffe DMT med det første uansett..
...det ser ut til at det kan bli lettere enn jeg først trodde.. Men jeg forholder meg skeptisk til kildene der gitt. Kan se for meg det ikke er N,N uansett..
Nevnte kompis ser ut til å være interessert i å prøve å utvinne selv, så vi får se hva det ender i. Det blir ingen umiddelbar tur på meg uansett, verken på DMT eller annet.
Sitat av eriathwen Vis innlegg
Nå skal det ha seg sakt at jeg har kun erfaring med ayahuasca!
Vis hele sitatet...
Hi forum. Jeg snakker litt norsk :P
That's why I can't read everything.

Anyway, ayahuasca is not comparable to smoked DMT, especially if you take a huge hit from the bong. It will knock you out. Totally.
Ayahuasca is more like some strong form of psilo-mushrooms, really.

Nice to see that there are also some psychonauts here in Norway
Sist endret av psycake; 4. september 2009 kl. 19:15.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av eriathwen Vis innlegg
Hva i alle dager er det som får deg til å tro at du ramler helt ut ved å innta dmt? Du er meget bevisst under påvirkning av dmt, du er mere bevisst både fysisk og psykisk, det fårekommer heller ikke at man mister kontroll over egen kropp. Nå skal det ha seg sakt at jeg har kun erfaring med ayahuasca!
Vis hele sitatet...
Min erfaring er som sagt med 5-meo-dmt, rapporten ligger her.
Sekundet etter røyken kom på lungene ble kroppen min helt nummen, jeg klarte såvidt å legge fra meg glassrøret før jeg mistet kontroll over kroppen.
I can second that. However I used to smoke N,N-DMT. You lose control before you've got the actual hit in your lungs.

Also depends on how you smoke it though. 50mg in a Smoke bubble was nice but not too strong (maybe comparable to acid), but 50mg smoked in a bong was un-fucking-believable. Maybe my bubble-skills are not state-of-the-art?
Unnskyld men lurer? så tideligre at noen sammenligner DMT&salvia? med tanke på at rusen smeller inn fort! betyr det at mennesker som har tatt salvia før...er mer "forberedt" på hva som venter når DMT slår inn. bare lurte siden jeg har testet salvia før, og tenker at 1 gang i livet mitt (når jeg er på et riktig mentalt stadium) vil oppleve DMT.
Personlig synes jeg ikke DMT og salvia er sammenliknbart i det hele tatt..
Det eneste er vel onset og styrke..
Men rusen i seg selv er veldig forskjellige.
Sist endret av MrBean; 5. september 2009 kl. 12:13.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Shellshock: Som sagt er det bare onset som kan sammenlignes, og varighet. Jeg prøvde å skrive en sammenligning i slutten av 5-meo-dmt rapporten min som er linket til over her.
Slik jeg forstod det ble salvia sammenlignet med DMT pga den tilsvarende PANGstarten. Rent bortsett fra det er det vel lite som kan sammenlignes DMT, hvertfall hva andre rusmidler angår... såvidt jeg har skjønt, altså.

Nå leste jeg forresten om enda en som lyktes i å bli .. eh, i humør av å røyke DMT, og han klarte å oppfatte entitetene som seksuelle vesen. Er dette en reell effekt, eller? Går ut fra at det er snakk om et minimalt mindretall..
Jeg tenker liksom at om man først er på en såpass intens tur blir ting som sexdriften lagt kraftig til side.
Sist endret av Åndssvak_Form; 6. september 2009 kl. 01:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.