Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2213
Det har seg slik at vi har fått oss en bærbar pc, men den har et såkalt program kalt insikt som hindrer oss i og instalere noe som helst, har derfor planlagt og reinstalere windows på den, men Nettverket har en kode, er det noen måte og finne ut av denne koden?
offtopic: vil tru du ikke ha kjangs til å boote fra xp cd'en.
jeg holder på å med å konfigurere berbare pc'er som alle "første klassingene" på denne skolen skal ha, og her er det lagt stor vekt på att det ikke skal vere muligt å installere noe som helst, heller ikke boote fra cd.
Sitat av Kastrup
Det har seg slik at vi har fått oss en bærbar pc, men den har et såkalt program kalt insikt som hindrer oss i og instalere noe som helst, har derfor planlagt og reinstalere windows på den, men Nettverket har en kode, er det noen måte og finne ut av denne koden?
Vis hele sitatet...
Her på skolen hvor jeg er lærling er det satt et BIOS-passord. Det er det vell også ellers rundt på skolene i landet.
Uten BIOS-passord får du ikke reinstallert eller bootet opp fra CD.

Du kan prøve å starte opp i sikkerhetsmodus med nettverk og se om "insikt" er avslått da. I så fall vil du kanskje få installert noe.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Tja, de fleste skoler idag kjører Domene, mao du vil ikke klare å integrere deg selv med nettverket på skolen etter reinstallasjonen uten at en administrator melder PC'en tilbake i domenet.

Og dersom de kjører ordentlig oppsett på det kommer dette programmet automagisk ut på maskinene når maskinen meldes tilbake i domenet.
den enklest måten er faktisk ta en usb disk, som det er laptop disk i.
rapp ut disken fra laptopen. skru den i usb disken på pc'en din og stapp den i din pc. gå så inn på pc'en
så gå inn på driven, og åpner du opp boot.ini i notepad.
da står det eks:
[boot loader]
timeout=0
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINXP
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINXP="Microsoft Windows XP " /noexecute=optin /fastdetect

så laster du ned pqmagic. så repatisjoner du disken så du får 10gb ledig og lager en ny partisjon.
så mekker du en drive på den.
nå har du 2 måter og gjøre det på.
1. installer windass på nytt på annen pc så flytt bare windass over. (så legger du bare til i boot.ini at du skal boote på " multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINfree="Microsoft Windows free uten skole dritt "
2. er og kopier inn en gammel win98 boot loade og legge den til i boot.ini (ja det er knot og få det til og funke. så må du gå i dos mode og under xp har du en katalog som hetter /i386 gjør der en fil som hetter winnt.exe (det er xp installer)

den måten vil du få egen boot. uten og ha tilgang til cdrom'en eller andre ting.

NB: rediger : timeout=0 til eks 30 så du får 30sek og velge på
vi fikk beskjed om at man faktisk kan bli anmeldt hvis man formaterer pcn og installerer xp på nytt bare for å få egen admin... Lærern sa det var det samme som tyveri... ikke en sjangse jeg ville tatt...
den måten min så fjærner du ikke den som ligger der, bare dual boot. hvis du setter timeout til 0sek får du den opp hvis du trykker F8 så trykk "esc" for og gå tilbake til valget.

det vil si den orgninal xp vil ligge på pc'en og alt er fint.
ok, er ikke noe spesielt inne på det skulle bare si ifra
Sitat av AtXbYeA
Tja, de fleste skoler idag kjører Domene, mao du vil ikke klare å integrere deg selv med nettverket på skolen etter reinstallasjonen uten at en administrator melder PC'en tilbake i domenet.

Og dersom de kjører ordentlig oppsett på det kommer dette programmet automagisk ut på maskinene når maskinen meldes tilbake i domenet.
Vis hele sitatet...
Heisann.
Er det ingen muligheter for og omgå det eller kopiere det videre til en ny instalasjon?
Har ikke så mye peiling på dette.
Sitat av ranvik
den enklest måten er faktisk ta en usb disk, som det er laptop disk i.
rapp ut disken fra laptopen. skru den i usb disken på pc'en din og stapp den i din pc. gå så inn på pc'en
så gå inn på driven, og åpner du opp boot.ini i notepad.
da står det eks:
[boot loader]
timeout=0
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINXP
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINXP="Microsoft Windows XP " /noexecute=optin /fastdetect

så laster du ned pqmagic. så repatisjoner du disken så du får 10gb ledig og lager en ny partisjon.
så mekker du en drive på den.
nå har du 2 måter og gjøre det på.
1. installer windass på nytt på annen pc så flytt bare windass over. (så legger du bare til i boot.ini at du skal boote på " multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINfree="Microsoft Windows free uten skole dritt "
2. er og kopier inn en gammel win98 boot loade og legge den til i boot.ini (ja det er knot og få det til og funke. så må du gå i dos mode og under xp har du en katalog som hetter /i386 gjør der en fil som hetter winnt.exe (det er xp installer)

den måten vil du få egen boot. uten og ha tilgang til cdrom'en eller andre ting.

NB: rediger : timeout=0 til eks 30 så du får 30sek og velge på
Vis hele sitatet...
KP fra meg hvis du gjør den litt mer oversiktelig.. Er forsåvidt enig med skolen at elever ikke bør sitte på msn i timen, så det er greit nok - men når jeg betaler masse cash for å få en datamaskin, syns jeg iallfall jeg burde få ha noe å gjøre på i fritimene..
I second that. Hadde vært utrolig greit med en lengre, mer detaljrik og oversiktlig "oppskrift" på det der.
Sitat av thokasen
I second that. Hadde vært utrolig greit med en lengre, mer detaljrik og oversiktlig "oppskrift" på det der.
Vis hele sitatet...
Sier det samme jeg, np kommer det til og florere av slike spørmål iogmed skolestart.
Rart Ranvik ikke er vif egentlig med tanke på alle de guidene han har lagd.
Hva med å få tak i en av disse?

http://blog.tmcnet.com/blog/tom-keating/images/windows-on-usb-key.jpg

@Freako:

Boot Windows XP via USB key:

Ever want to boot up into Windows XP via a USB memory key? Well, now you can. According to Tom's Networking you can install a mini-version of Windows XP - just enough to get your up and running so you can restore from backup, access your files, or do whatever you have to do. I wonder what the security implications are? i.e. if someone were to boot into Windows XP using one of these devices surreptitiously on someone else's PC?
Vis hele sitatet...
Sist endret av Turbolego; 24. august 2007 kl. 21:54.
Sitat av Turbolego
Hva med å få tak i en av disse?

http://blog.tmcnet.com/blog/tom-keating/images/windows-on-usb-key.jpg
Vis hele sitatet...
Hva er det??
Sitat av Turbolego
Hva med å få tak i en av disse?


@Freako:
Vis hele sitatet...
Hvis jeg har misforstått funksjonen av denne USBdisken må noen gjerne forklare meg, men slik jeg ser det er det en Windows Install CD på USB? Og hvis boot fra CD ligger under boot fra Harddisk i Bios, tipper jeg at USB også ligger under harddisk? (Har ingenting fakta enda, da vi ikke får utdelt datamaskinene før om en uke elns..


Ps: Freako, ikke quote bilder er du snill
den måten som jeg rabla fort ned var bare en måte av flere, men en veldig grei måte uten og bryte noen av reglene til skolen, men forsatt få brukt pc'en hjemme og sånt.

hva er egentlig vif? er det noe fotball dritt greier ? (ja googla det)
Sist endret av ranvik; 24. august 2007 kl. 22:45.
Sitat av ranvik
den måten som jeg rabla fort ned var bare en måte av flere, men en veldig grei måte uten og bryte noen av reglene til skolen, men forsatt få brukt pc'en hjemme og sånt.

hva er egentlig vif? er det noe fotball dritt greier ? (ja googla det)
Vis hele sitatet...
Nei, det er en spessiel brukergruppe for de som har vært på froumet en stund og bidrar bra med guider eller gode innlegg i diskusjoner osv

Sitat av Coldfire
Hvis jeg har misforstått funksjonen av denne USBdisken må noen gjerne forklare meg, men slik jeg ser det er det en Windows Install CD på USB? Og hvis boot fra CD ligger under boot fra Harddisk i Bios, tipper jeg at USB også ligger under harddisk? (Har ingenting fakta enda, da vi ikke får utdelt datamaskinene før om en uke elns..
Vis hele sitatet...
Greit;D
Men dette er jo gorundbraking news for meg, hvis det er slik.
Hadde vært utrlig digg om man kunne boote minnepen selv om cd'er ikke var mulig og boote!
Selv om det ikke er mulig og boote CD***
Sist endret av Freako; 25. august 2007 kl. 00:13.
her en rask guide, som er litt mer detaljert, har ikke orka og skrive hvordan mekke en bootdisk av en hardisk(finnes og programer som gjør det)
du trenger:

1. laptop som ikke kan bootes
2. usb disksom tar 2,5" disk eks: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=339355
(NB: har du sata 2,5"disk i laptopen kan du stappe den rett på sata på hovedkorte)
3. en vanelig winxp pc
4. disk plass like stor som disken er (for backup)
5. pizza

kan dele det i store 3delere , backup ,flytte data,installe

1. skru opp loke på pc'en under siden/side, ofte er det 2 eller 3 skruere, der finner du en 2,5"
disk som du kan ta ut, noen ganger slider den ut/til siden for og få den ut.
2. koble den i pc'en.
3. boot pc'en din.

NB: backup starter her før du gjør noe mer !!! siden det er skole pc, og tilfle noe blir fuckt.
1. last ned og installer : http://selfimage.excelcia.org/
2. start programet.
3. i programet så på "input" velger du "drive"
4. velg så pil ned rett under "input Location" så velg disken , pass på at du velger "entire disk"
5. hvis du er usiker på om du har valgt rett så sjekk disk stølsen.
6. velg "compress image" , så velg "gzip"
7. velg på "output" velg "file"
8. da spør den hvor du vil save backup'en, så bare finne ett passe sted. ( pass på at den tar fort en del Gb siden det er kopi av disken, men zip'er endel ned)
9. stykk "start"
10. slapp av i 30-40min spørs på speed på disken og sånt.

Da er backup delen ferdig og du kan gjøre motsatt vei hvis du skal ha ting tilbake til orginal stand ved skole slutt eller noe problemer.

1. laste ned "Partition Magic 8" hint: Symantec.Partition.Magic.8.05.1371.Retail.iNT-TD (50MB) finner du
2. installer programet, setup.exe ligger under : SetUP/setup.exe
3. skrive inn serial for fulle verjson.
4. når den spør om "create rescue disk" så kan du tykke NO ( du kan tykke yes men enklere og bare bruke backupen)
5. start "Norton PartitionMagic 8.0"
6. vell inne i programet så høyre klikk midt på disken som er laptop disken.
7. velg "resize/move"
8. den lange baren på toppen, klikk en gang på lille pilla på høyre siden og dra den mot venstre til i bunne at du har ca 10gb.
9. ved slutten av diske høyre på høyre side, høyre klikk og trykk "create" og velg "fat32"
10. avslutt og da spør den om den vil gjøre alt sammen, svar JA kjør på.
11. så vente en stund.
12. gå på min datamaskin. og finn den nye driven og dobbel klikk på den, da spør den om du vil formatere, svar ja, velg fat32.
NB:får du ikke fat32 under format, så velg format under "Partition Magic"

du har nå mekka en partison du kan installer ting på.

1. kopier HELLE windass xp cd'en til den "nye laptop driven som du akuratt formaterte"
NB: _IKKE_ kall mappa som du legger windass i for noen av disse: winxp,windows,winnt ,du kan bruke mappe navn eks: wxp
2. lokaliser katalogen med navn i386 så under der skal det ligge en fil som hetter winnt.exe

3. lag en dos boot disk av den nye driven, (finnes mange måte og gjøre det på) bootdisk.com er fint.( du skal lage en "dos" boot disk"
4. pass på så det ligger en kopi av alle dem sysfilen under en katalog med navn : dos


gå på den orginale laptopdisken:
1. du åpner fila som ligger på laptopdisken eks "boot.ini"
NB: ser du ikke fila så må du velge så du kan se både system filer og skulte filer.

den ser noe slikt ut:
----------start-

[boot loader]
timeout=0
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINXP
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINXP="Windows XP PRO Edition" /noexecute=optin /fastdetect

-----------slutt--
1. rediger "timeout=0" til "timeout=30" det vil gjøre du har 30sk før den hopper vidre.
2. legg til en linje på slutten rett under den med navn "multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINXP= osv..."
der legger du til:
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\dos="Windows skole fri dos" /fastdetect c="dos"

bytt disk tilbake til den speera laptopen.
1. boot som normalt.
2. den vil stå og vente i 30sek da velger du "Windows skole fri dos"
3. du får sikert litt error og sånt men det står "c" (ikke bry deg om error)
4. skrive
cd wxp
cd i386
winnt.exe
5. da starter den normale xp install som normalt :-) uten og boote ,
6. velg rett sted og save filene under install,så dem kommer på den 10gb disken.
7. når du er inne i windass, åpne opp eks: e: hvis det er den "orginale laptop disken"
8. finn frem boot.ini da vil den se noe sånt ut:

-------start-----

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINXP
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINXP="Windows XP PRO Edition" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\dos="Windows skole fri dos" /fastdetect c="dos"
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINXP="Windows XP PRO Edition" /noexecute=optin /fastdetect

--------end----
rediger fila så den ser noe slikt ut :
-------start-----

[boot loader]
timeout=2
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINXP
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINXP="Windows XP PRO Edition" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINXP="Windows xp skole fri" /noexecute=optin /fastdetect

--------end----

da vil du ha 2sek under boot og velge hvem xp du skal bruke, hvis du setter den til null, så trykk på "f8" og trykk esc, da kommer du til den menyen.
Sist endret av ranvik; 25. august 2007 kl. 00:44.
Har ikke lest noen av innleggene, så vet ingenting om hva andre folk har skrevet: Men det du kan gjøre er å bruke USB-penn, iPod etc..

Dette testa jeg på vår skole i dag (på de NYE stasjonære PC-ene) funka Der kan man også innstalere hvilken programvare man vil
Sist endret av RampLest; 25. august 2007 kl. 01:22.
Heisann ravik, lurte på ppm det var mulig og bruke din fremgangsmåte bare uten og legge inn en partisjon til med enda et OS.
Men heller bruke det til og boote en password recovery CD og få ut passordet til admin acounten?

Takker;d
hvis du flytter disken over i enn annen pc, og laptop diske er sata kan du koble den rett på og boote den på stasjonær pc'en , og da kan du bruke boot cd 'en i den stasjonære pc'en.

HUSK: hvis du ikke vil ha bråk så bruk den måten som jeg sa først siden da kan dem ikke klage på at du bryter noe lover, det er heller ikke rett og oppdage for itadmin.

NB: husk når du stapper den i en stajonær pc pass på at den er på sata port 1, ellers vil den ikke boote, du vil og få masse error med driver og sånt men det kan du hopp over.
Sist endret av ranvik; 27. august 2007 kl. 22:41.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Litt off-topic, Men du kan faktisk gjøre deg selv Admin på skole Pc'er, Du bare lager en .bat fil som Denne Funker Ihvertfall på SkolePc'ene på Ungdomsskolen.
Synderen: Den der vil kun fungere hvis du er Admin allerede.
Sitat av The Freak
Synderen: Den der vil kun fungere hvis du er Admin allerede.
Vis hele sitatet...
Kan du lage en sånn og pute den i oppstarts mappa så neste gang admin starter\logger på så kjører den automatisk?