Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 3785
Jeg fikk i går en melding fra min internetleverandør om at "Det har nylig blitt rapportert uønsket datatrafikk fra din adsl-linje." og de viser til en film som jeg har delt via BitLord. Jeg har brukt torrentfiler før og da aldri fått noen slike advarsler. Men nå byttet jeg leverandør i og med at jeg flyttet i høst. Noen som vet hvordan de fant det ut, eller hva jeg kan gjøre med det? Vil jo helst fortsette å bruke torrents..
Hva slags leverandør brukte du før og hvilken bruker du nå?
Tipper det var Tele 2 som kontaktet deg? Skift til NGT sporenstreks.
Sist endret av nikita; 6. november 2006 kl. 20:15.
Hvilken leverandør var dette?
Sitat av gothiclolitaz
Hva slags leverandør brukte du før og hvilken bruker du nå?
Vis hele sitatet...
Brukte før Telenor, bruker nå freewave
Sist endret av sirpetterjonesi; 6. november 2006 kl. 20:22.
Sitat av nikita
Ehm... Du sier du aldri har brukt torrent, men avslutter med at du forsatt ønsker å bruke torrent? Bestem deg.
Vis hele sitatet...
Les bedre, nikita.
Sitat av sirpetterjonesi
jeg har brukt torrentfiler før og da aldri fått noen slike advarsler.
Vis hele sitatet...
ISP kan vel finne ut det meste. De har jo tross alt logger på det du bedriver på internett.
Sist endret av Grimdoc; 6. november 2006 kl. 20:14.
Sitat av Grimdoc
ISP kan vel finne ut det meste. De har jo tross alt logger på det du bedriver på internett.
Vis hele sitatet...
Så du mener altså at det kanskje ikke er noe jeg kan gjøre med dette, annet enn å slutte å bruke torrent? Eller å bytte leverandør?
Alt som du sender/laste ned med din datalinje, blir lagret på proxyservere som ligger rundt her i landet. Disse blir tømt hver 3. måned elns. Alt Telenor trenger å gjøre, er å kjøre et filter for å se hva du lastet ned/delte med hvilken klient.

Kilde : Kvalitets forsikrer, Teknisk avdeling hos Telenor. Ble fortalt dette når jeg var i opplæring hos telenor.
Bruk en torrentklient som støtter kryptering (f.eks. uTorrent), og sett klienten til å bruke det. Da blir det vanskelig å se hva du laster opp/ned og at det i det hele tatt er torrent-trafikk.
Last ned og bruk PeerGuardian. Kanskje ikke 100% effektivt, men det hjelper litt på paranoiaen.
Hvis dette er tilfelle ligger vi tynt an alle sammen
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
De har ingen mulighet til å finne ut at det var DEG som lastet ned denne filen. Så det er ikke noe å uroe seg for. For alt som kan ha skjedd, er det en venn av deg som gjorde det på et LAN. Boom, de kan ikke gjøre noe :P
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stickyshift
De har ingen mulighet til å finne ut at det var DEG som lastet ned denne filen. Så det er ikke noe å uroe seg for. For alt som kan ha skjedd, er det en venn av deg som gjorde det på et LAN. Boom, de kan ikke gjøre noe :P
Vis hele sitatet...
Jo, det kan dei. Dei har logger som viser IPen som lasta ned.
Sitat av vidarlo
Jo, det kan dei. Dei har logger som viser IPen som lasta ned.
Vis hele sitatet...
og om de er på lan og alle bak en ruter? det er vel uansett dem som "eier" internetter i huser som får streffen og har ansvaret for at de som bruker dere tilkobling holder seg innenfor loven eller?
Sitat av Grimdoc
ISP kan vel finne ut det meste. De har jo tross alt logger på det du bedriver på internett.
Vis hele sitatet...
Alt de har er at ip:port kopler seg til ip:port. Ikke annet, ikke engang hvilke protokoller som brukes.

Sitat av SalkiN
Alt som du sender/laste ned med din datalinje, blir lagret på proxyservere som ligger rundt her i landet. Disse blir tømt hver 3. måned elns. Alt Telenor trenger å gjøre, er å kjøre et filter for å se hva du lastet ned/delte med hvilken klient.

Kilde : Kvalitets forsikrer, Teknisk avdeling hos Telenor. Ble fortalt dette når jeg var i opplæring hos telenor.
Vis hele sitatet...
Nytter faen så lite med proxyservere når det kommer til torrent. Det er akkurat en av grunnen til at isper IKKE liker torrent. Torrentpakker endrer seg fra klient til klient og mottager til mottager. Og siden ingen av pakkene er like kan de ikke lagres på den måten. Proxy gjelder kun ftp og http.

Sitat av sirpetterjonesi
Jeg fikk i går en melding fra min internetleverandør om at "Det har nylig blitt rapportert uønsket datatrafikk fra din adsl-linje." og de viser til en film som jeg har delt via BitLord. Jeg har brukt torrentfiler før og da aldri fått noen slike advarsler. Men nå byttet jeg leverandør i og med at jeg flyttet i høst. Noen som vet hvordan de fant det ut, eller hva jeg kan gjøre med det? Vil jo helst fortsette å bruke torrents..
Vis hele sitatet...
Det som har skjedd her er at de har fått klage fra en rettighetsinnehaver og formidler da klagen til deg, på en meget intetsigenede og skremmende metode. Enten finner du deg en hyggeligere ISP eller så begynner du å bruke kryptering på pakkene dine.
det er så dritt at dem har begynt å sjeke torentbrukere leste på itavisen her om dagen dem skulle trape opp kontrolen av torentbrukere og limewire helvete ass:@
Sjekker de bare fra dem som laster opp eller dem som laster ned også?
Så hva skjer hvis du blir tatt? Får du en advarsel, bot eller blir det rettsak?
grantax: med torrents er jo det mer eller mindre irellevant. Og å laste ned er ikke ulovlig.
Sitat av gothiclolitaz
Så hva skjer hvis du blir tatt? Får du en advarsel, bot eller blir det rettsak?
Vis hele sitatet...

Tja, med tanke på at ispen vil forlange en rettsordre for å utlevere trafikkdata til noen som helst kan man stryke bot og rettsak. Det ispen gjør er å advare x antall ganger og så stenge linja.
Hm, er det nå ikke slik at man har lov til å laste ned så mange filmer og album man bare orker, men at det er ulovlig å dele de videre? Eller er jeg helt på jordet her?
Sist endret av grudgE; 6. november 2006 kl. 23:54.
Du finner en del relevant informasjon i denne tråden: http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=47855
grudgE: Det er riktig, men du kan ikke bruke torrent uten å laste ned. Men det betyr også at du ikke kan bli tatt for det heller.
nan: Du mener vel laste opp. Og det er forsåvidt umulig å bruke bittorrent uten å dele videre (laste opp). Spesielt hvis du skal bruke en privat torrent side, noe som anbefales, selv om det kanskje er litt "iffy" å lage account på en.. ulovlig.. side.
Er det noen ulemper ved å skru på denne krypteringa som blir nevnt her i tråden? Hvis ikke finner jeg det litt merkelig at den er av som default..
Sitat av meitemark
Alt de har er at iport kopler seg til iport. Ikke annet, ikke engang hvilke protokoller som brukes.
Vis hele sitatet...
En liten klarering: Alle ISPer nå til dags bruker ganske avanserte traffic shaping metoder, og logger også disse på forskjellige måter. Det er ganske vanlig å logge tung trafikk som f.eks. ftp (i store mengder), gnutella, bittorrent og ukjent/uvanlig (som typisk virus oppførsel) mot brukerkontoer. Alle ISPer shaper denne trafikken ved peering punktene, og noen går så langt at de gjør det på DSLAM. Jeg regner med at du vet det, meite, men det blir likevel feil å si at ISPer ikke vet hva slags protokoller som brukes.


Sitat av meitemark
Det som har skjedd her er at de har fått klage fra en rettighetsinnehaver og formidler da klagen til deg, på en meget intetsigenede og skremmende metode. Enten finner du deg en hyggeligere ISP eller så begynner du å bruke kryptering på pakkene dine.
Vis hele sitatet...
Enten det, eller så er det ISPen som ikke liker full bruk av linjen 24/7. Uansett støtter jeg deg i at han burde finne en ordentlig ISP.
Telenor mente at jeg misbrukte min linja (1500/300) ved at jeg brukte den for mye. En liten arbeidsøkt i utorrents schedule, og litt konfigurasjon av ruteren (prioriterer www, streams osv foran torrent) gjør at den banker tungt mot 100%.

Jeg betaler for 1500/300 pr sekund - det betyr at jeg kan bruke det hvert sekund fra regning til regning. Ikke bare innimellom. De trua med det ene og det andre, men når jeg skrev brukeravtale hadde ikke torrent tatt av.
Musikkprodusent
raydeN's Avatar
50 5
Sitat av vidarlo
Jo, det kan dei. Dei har logger som viser IPen som lasta ned.
Vis hele sitatet...
Det er vel rimelig simpelt og endre på,glad jeg har satt MAC-Adressa min til og tro at den er noe annet enn det den egentlig er...

Kan sikkert også gjøres andre veien... Aner ikke hvor drøyt de sjekker dette hvis helvete først bryter løs...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av raydeN
Det er vel rimelig simpelt og endre på,glad jeg har satt MAC-Adressa min til og tro at den er noe annet enn det den egentlig er...

Kan sikkert også gjøres andre veien... Aner ikke hvor drøyt de sjekker dette hvis helvete først bryter løs...
Vis hele sitatet...
Absoulutt verdiløst. MAC-adressa di er ingen identifikasjon, eine eller andre vegen, og den forlater aldri det ethernetsegmentet du sitter på, dvs at det er ikkje den som er interessant.

Det er lite du som brukar kan gjere utover å bruke t.d TOR, kryptoalgoritmer med "deniability", krypterte FS med "deniability" osv.
NEKT! sier jeg:P "jeg hakke lasta ne no" , kan jo ikke bevise at det var akkurat deg;P
de tar deg jo ikke akkurat i akten .
kan da faen ikke bedrive overvåkning på den måten der. jeg er enig at de hadde hatt deg hvis de hadde filma deg som person foran pcn mens du hadde lasta ne filmen og begynt å se på den:P hvis ikke har de vel ikke no på han? eller har/er norges Internett policyer Blitt så forbanna nazi? =S
Rett meg, men det er vell slik at det er ulovlig å DELE copyrighta materiale? om du laster ned en film, men har den på f.eks DVD eller VHS(tatt i beregning at du har betalt for varen), så har du lov til å har f.eks sikkerhetskopi og lignende av den...noe du kan gjøre ved å laste ned samme filmen f.eks

så lenge du ikke deler noe

(jeg har ikke lest igjennom kontrakter/avtaler til internet leverandøren din, eller andre forsåvidt, så vet ikke om de har skrevet noe spesifikt om bruk av forskjellige fildeligs-program osv..)
Når var det dette inskjedde ? dato, sted, tid, type overføring osv.
Jeg bruker selv telenor, men bruker clienten utorrent så vil gjerne ungå slike ekle samtaler.

Takk for kryperinges guiden.

Sirpetterjonsi, kan du si litt mer om hva som skjedde?
Sitat av drazel
Sirpetterjonsi, kan du si litt mer om hva som skjedde?
Vis hele sitatet...
du får det til å høres ut som en slags voldtekt:P
tror ikke han gjor noe ekstremt spesielt bortsett fra å sette et par ting på nedlastning/opplastning, kanskje han lastet ned/opp litt mer enn folk flest siden ISP reagerte.
Sitat av Megastick
du får det til å høres ut som en slags voldtekt:P
tror ikke han gjor noe ekstremt spesielt bortsett fra å sette et par ting på nedlastning/opplastning, kanskje han lastet ned/opp litt mer enn folk flest siden ISP reagerte.
Vis hele sitatet...
hehe, sant sant. Men vil bare høre litt om hva som skjedde så jeg har mulighet for å unngå det. Slike samtaler er kjedelige
▼ ... noen uker senere ... ▼
Selv om jeg ofte makser linja (6000/768 fra Telenor) har jeg aldri fått kommentar på det tidligere.
Eneste jeg har slitt med var når en av PC'ene på nettverket fikk virus, og Telenor stengte linja grunnet spredning av virus.

Nå kan det jo være at det er forskjell mtp at vi bestiller ISP via bedrift (altså registrert på en bedrift)