Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 4510
Jeg fikk nettopp mail fra Telenor om å sjekke ut www.online.no/abuse

De sa jeg skulle søke gjennom maskinen etter virus og ormer, men det vet jeg at jeg ikke har. Jeg kjører en dyp scan annenhver dag med norton 2005, ad-aware, spyware blaster og spybot - s&d. I tillegg til dette har jeg brannmur.


Jeg er redd for at de egentlig mente at jeg skulle slutte å seede torrents. Maskinen min står på nærmest døgnet rundt og laster opp og ned med azureus på port 9056 når jeg ikke bruker den.

Internettilgangen min er altså blitt begrenset til port 80, 443 og 110. For å åpne dette må jeg sende en mail til telenor hvor jeg skriver alt jeg har gjort for å sette en stopper for denne "irregulære trafikken". Det jeg lurer på er om jeg skal si at jeg har søkt gjennom og fjernet virus og ormer, eller om jeg skal legge meg flat og si at jeg skal slutte å laste ned torrents?

Hva vet de egentlig om trafikken min? Har de egentlig lov til å loggføre særlig detaljert?


Edit: skriverfeil, arg!
De vet alt om trafikken din, det er jo din ISP sine linjer så de vet alt du driver på med
Du kan jo prøve å spille lit "dum" og si at du har scannet og slikt, verdt et forsøk ivertfall.
Det er helt og holdent opp til deg hva du velger å skrive, men jeg ville prøvd meg på virus og slikt først.
ville vel ikke valgt å gått ut med at du har lastet ned via BT uten at de har sagt noe. selv om bt trafikken kunne ha vært lovlig
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
GJør som polmen sa. Si at du hadde dessverre vært infisert av et lite virus, og at du nå har formatert og slettet alt, scannet hele saken. Legg gjerne inn screenies av virusscann som sier at maskina di er helt clean. Også roer du kanskje BT trafikken, om det er det som gjør hele utslaget, eller prøver å variere litt på porter.

Hadde en kompis som også fikk "Team Abuse" på nakken etter noe virus. Som de mente han koste seg med via en ISDN linje. Saken var på vei til politiet. Så telenor er litt redd for linjene sine, og er rask på avtrekkern.
bedre å skylde på "søstern" sin pc og si at den er nå formatert og clean..
Jeg har nå skrevet en mail på tre linjer til Telenor hvor det stod at jeg hadde søkt og reparert problemer.

Internettabonnementet står på far, men han er totalt uten it-kompetanse what so ever, så det er jeg som administrerer alt som har med det å gjøre. Så om de sier at det ikke var virus, men fildeling som var saken er det vel bare å sende en beklagende mail hvor jeg spiller veldig overrasket og lover å ta opp dette med min sønn(meg selv)?
Og gjøre som Magisk sa, roe ned på bt-trafikken og variere porter litt oftere?
hvis de lager no mer problemer er det vel en simpel sak å bytte ISP?
Tja, vet ikke helt. Om du ser hvor jeg bor skjønner du at jeg ikke har allverdens muligheter med tanke på ISP.

Tror Telenor er den eneste jeg kan ha her ute i ødemarken.
Vel torrent-trafikk trenger ikke å være ulivlig - sålenge du deler og laster f.eks Linux-distroer, demoer, patcher osv er du helt på trygg grunn... Så du kan jo si at det er det du har gjort hvis noen spør :P
Det er da jeg lurer på hvor detaljert det er mulig (og lovlig) å logge for ISP? Kan de vite hva jeg laster opp og ned, ikke bare hvor mye?
Sist endret av froskenfredrik; 7. februar 2005 kl. 14:04.
de har ikke lov å åpne pakkene, men de kan jo se hva som skjer på hvilke porter etc

søk litt rundt på de forskjellige ispene etter telefonnummeret ditt da..

www.bluecom.no
www.nextgentel.no
www.adsl.no
www.tiscali.no <- anbefales ikke though

etc
Hehe, fikk mail tilbake fra Telenor nå:

Hei.

Takk for din tilbakemelding i denne saken.

Ditt Internettabonnement vil om kort tid få tilgang til alle tjenester
igjen.

Vi håper du har forståelse for de tiltakene vi har måtte iverksette på
ditt Internettabonnement for å stoppe disse hendelsene.
Vi anser nå denne saken som avsluttet.
Vis hele sitatet...
Alt jeg sa var at jeg hadde gjennomsøkt maskinen og behandlet alle trusler, noe jeg ikke gjorde. Så enkelt var det. Men jeg fikk en støkk, det skal jeg innrømme. Vil nok roe ned litt på torrent-benyttelsen fra nå av, noe som sikkert også var det Telenor ønsket.

Men jeg lurer på hvorfor de ikke sier noe om nedlastningen/delingen som har foregått? De kan ikke være så dumme at de ikke har forstått noe, med trafikk ut på flere gb i uken?
Hvis telenor skulle lure på hva alle kundene bruker linja si på vil de nok sikkert ikke få tid til noe som helst annet her i verden.
Det med BT er bullshit og det er NEPPE det de er ute etter

Og for all del, du kan gjerne skrive at du laster ned haugevis med kopibeskyttet materiale hver eneste dag uten at det vil få noen innvirkning på ditt abonement.
Om det ikke var det de var ute etter lurer jeg på hva de ville hindre. Maskinen min er virus, orm og spyware-fri, og jeg kjører brannmur, noe som skulle tilsi at jeg visste hva som brukte linja mi.

Hva annet kan de være ute etter?
Min maskin står og dryler BT døgnet rundt, og det har den gjordt veldig lenge har aldri hørt noe fra catch.
Hvis de noensinne kommer med en slik sak igjen, så spør du hva slags porter dette gir utslag på.
Jeg kan jo kanskje sende en mail og spørre hvilke porter det var snakk om? Eller er det kanskje best å puste lettet ut over avslutningen av Telenors mail: "Vi anser nå denne saken som avsluttet"?
Hehe, fikk et finurlig svar fra support-avdelingen hos min ISP i dag, etter å ha sendt spørsmål om de hadde kjennskap til ustabilitet på linjen.

Hei

Har sjekket linjen din. Finner ikke noe feil på den. Har over en uke uten nedetid på linja. Vil ikke tro at det er linja som lager problemer. Ta evt å sjekk for fildeling eller virus. Siden jeg ser linjen din er tungt belastet ut fra dere.
Vis hele sitatet...
▼ ... over et år senere ... ▼
Hvor går grensa for hva operatører, BlueCom, etc., slår ned på? Noen her som laster ned og opp hver natt og har gjordt det lenge? i så fall hvor lenge?
Jeg har lastet opp og ned døgnet rundt i omtrent et år nå (BitTorrent så klart), med både Tele2 og Catch. Enda ingen klager fra ISP, og har nylig oppgradert linja, venter bare på ADSL2-modemet.
Spesifiserte de ikke hva det gjaldt? De gjorde det da vi fikk abuse-greiene fra dem en gang. Skulle tro at en ISP så godt som driter i om du laster ned torrents, etc. Hvorfor skulle det bry dem, linjene har vel som regel fri bruk..?
Sist endret av Octavarium; 28. april 2006 kl. 11:02.
gennerelt sett driter isp oppi hva linja brukes til såfremst det ikke slår tilbake på dem.
fribruk som octavarium sier...
reagerer bare vist du påvirker stabiliteten til andre eller gjør noe dumt som å bli tatt osv osv osv
IPS bryr seg veldig om du setter opp en proxy server... De ringte å lurte på hva i all verden jeg skulle med det. å ba meg fjerne det øyblikkelig.
Sitat av swestre
IPS bryr seg veldig om du setter opp en proxy server... De ringte å lurte på hva i all verden jeg skulle med det. å ba meg fjerne det øyblikkelig.
Vis hele sitatet...
Av nysgjerrighet, hvilken ISP er det snakk om?
Problem, officer?
thomasf's Avatar
ISPen kan da ikke se hvilke protokoller som blir tatt i bruk. bare hvilke porter... ?

Octavarium: telenor tror jeg.. ?
de var da fått fint med seg at jeg hadde satt opp en proxy... kanskje de gikk inn på sida? jaja..
De fleste større ISPer scanner etter åpne proxyer på nettet deres, pga at proxyer i mange tilfeller kan utnyttes til ganske grove ting og enkelt skjule spor via de. Jeg vet at telenor scanner etter slike ting.

Lukkede proxyer som krever brukernavn og passord gir de generelt blaffen i.
Sitat av Octavarium
Av nysgjerrighet, hvilken ISP er det snakk om?
Vis hele sitatet...
Mimer... Eneste man får tak i her med statisk ip.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kan man bli tatt for og dele linux distroer i BT?

Edit: Tenkte ikke over datoen..
Sist endret av kinaputt; 23. august 2006 kl. 23:10.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kinaputt
Kan man bli tatt for og dele linux distroer i BT?

Edit: Tenkte ikke over datoen..
Vis hele sitatet...
Depends. Debian, OpenSUSE, fedora etc: NEI!
RHEL, linspire, etc: JA

Er det en distro som ligg gratis på nett så kan du dele trygt. Er det en distro du må betale for (i.e har ikkje-fri programvare) så kan du ikkje.

Edit: såg tittel på tråden. Eg har ~750GB opplasting på en del lovlige torrents, og 100GB ned, og telenor har ikkje reagert. Trur dei gir blanke i slikt - det er ditt ansvar. Det dei tar er virus/spam-epost som blir sendt fra deg.
Sist endret av vidarlo; 23. august 2006 kl. 23:19.