Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1012
Besserwisser
Sumpen's Avatar
Hei! Har hatt en PC fra Komplett i ganske nøyaktig 3 år nå, og jeg merker det er på tide med litt utskiftning. Har selv fulgt særdeles dårlig med på PC-fronten de siste årene, så hadde vært fint om noen kunne hjulpet meg med å finne ut av hva som bør prioriteres, og om det i det hele tatt vil være økonomisk forsvarlig å foreta seg noe.

Specs per idag er som følgende:
Hovedkort: MSI 770-C45, Socket-AM3
Kabinett: CM Storm Scout Midi Tower Sort
Prosessor: AMD Phenom II X4 945
Ram: Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB CL9
HDD: Western Digital Caviar® Blue 500GB
Skjermkort: XFX Radeon HD 5750 1GB GDDR5

Har forresten tenkt å oppgradere litt og litt etter hvordan det står til økonomisk, men hadde håpt å kunne holde det til rundt 6000 (gjerne under) om det lar seg gjøre.

Har som sagt svært lite peiling, og vet ikke om det er noe vits i å sette i gang, så all hjelp mottas med takk!

Hadde forsåvidt også vært fint med forslag til spesifikke deler!
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Etter 3 år med AMD er det vel på tide å konvertere til Intel?

Største forskjellen du vil merke er et nytt GPU og ny RAM. En SSD også kanskje

Nå gidder jeg ikke sjekke priser så jeg gjetter meg ca fram til hva du kan kjøpe for ~6K

MSI Mpower - 1400kr
i5 3570K - 1600-1700 kr
Corsair Vengence RAM 8GB - 500 kr
MSI GTX 670 PE - 3000

Om du ikke ser behov for mer prosessorkraft en du allerede har i riggen kan du alltids droppe HK'et og CPU'en over å legge penger i SSD
Besserwisser
Sumpen's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for tilbakemelding!

Vil du da si det vil være en god oppgradering å gå til innkjøp at GPU og RAM med det første? Har ikke råd til å ta alt i samme slengen

Og hvor mye har det å si hvor mye penger man legger i et hovedkort?
ingenting, bare velg et som har det du trenger av funksjoner. Så lenge du ikke skal klokke til 5ghz
Sist endret av sweem; 3. mars 2013 kl. 23:42.
Sitat av Sumpen Vis innlegg
Tusen takk for tilbakemelding!

Vil du da si det vil være en god oppgradering å gå til innkjøp at GPU og RAM med det første? Har ikke råd til å ta alt i samme slengen

Og hvor mye har det å si hvor mye penger man legger i et hovedkort?
Vis hele sitatet...
Tja, det kommer veldig ann på hva du bruker PCen din til. Finn ut hva som er flaskehalsen i systemet ditt. Kan hjelpe deg litt på vei om du sier litt om bruksområder.

Pengene du legger inn i hovedkort bestemmer i stor grad hvilke tilkoblinger du får, muligheter for SLI/CFX, hvor høy minnehastighet som er støttet og ikke minst i hvor stor grad kortet er egnet for heftig overklokking.
Sist endret av Marr; 3. mars 2013 kl. 23:47.
Besserwisser
Sumpen's Avatar
Trådstarter
Maskinen brukes hovedsaklig til litt skolearbeid, filmer og hovedsaklig gaming. Er ingen hardcore gamer, men kunne hovedsaklig tenkt meg et oppsett som kan drive nyere spill på høyere grafikkinnstillinger, og som kan skaffe meg litt bedre FPS. Har altså ikke kjempepeiling, så tviler på det vil forekomme noe særlig overklokking. SLI og CFX visste jeg ikke engang hva var før jeg googla litt nå nettopp.
Men når det kommer til overklokking, kommer stort sett alle 3570k opp i 4.2ghz på hvilket som helst z77 hovedkort. Etter dette, (la oss si 4.4/4.5ghz), trenger du ganske bra kjøling på cpu for å holde tempen nede. Så er det prat om flaks. Kostnaden på 0.2Ghz blir ganske kostbar.

Kjøp deg et rimelig z77 hovedkort

Og kanskje et 7870/7950 kort ville vært greit for ditt bruk

Ville kanskje kjøpt meg en ssd, et skjermkort og litt mer minne og sett hvordan det hadde fungert i første omgang
Sitat av Sumpen Vis innlegg
Maskinen brukes hovedsaklig til litt skolearbeid, filmer og hovedsaklig gaming. Er ingen hardcore gamer, men kunne hovedsaklig tenkt meg et oppsett som kan drive nyere spill på høyere grafikkinnstillinger, og som kan skaffe meg litt bedre FPS. Har altså ikke kjempepeiling, så tviler på det vil forekomme noe særlig overklokking. SLI og CFX visste jeg ikke engang hva var før jeg googla litt nå nettopp.
Vis hele sitatet...
Pleier du drive med mange ting samtidig? Er pcen generelt treg?

Hvis du går på task manager, hvor mange prosent RAM bruker du når du har åpent det du pleier å ha åpent?

Skolearbeid og filmer regner jeg med går rimelig knirkefritt. Er vel gamingen som blir problemet med et så gammelt skjermkort. GPU er nok flaskehals med mindre du spiller veldig CPU krevende spill. CPU vil nok begrense en god del rimelig kjappt også, så ville nok gått til innkjøp av hovedkort og CPU rimelig kjappt også.

Ville uansett ventet til jeg hadde alle pengene så jeg kunne kjøpt alt samtidig, en ny gpu kommer ikke til å hjelpe så kollosalt mye uansett. Nye ting kommer på markedet hele tiden, og prisene faller.
Vel...Ifølge Moore's lov vil jo det du kjøper idag (gitt at det er nyeste teknologi) være "avleggs" om 2 år. Av den grunn synes jeg ikke det er noe særlig poeng i å vente, man må egentlig bare bestemme seg for at nå er tiden inne, som andre allerede har sagt kommer det noe nytt hele tiden.

Personlig ville jeg ha begynt med nytt hovedkort og prosessor. Deretter mer ram og et litt spenstigere skjermkort. Du skrev ikke noe om hvor kraftig strømforsyning du har.. før du kjøper noe som helst bør du undersøke om den PSU'en du allerede har er kraftig nok til å trekke det du sikter deg inn mot. Moderne grafikkort trekker etter hva jeg har forstått ganske mye strøm, og det er jo kjedelig å komme hjem med alle de nye godsakene bare for å oppdage at PSUen er for svak.
Sitat av ToraBora Vis innlegg
Vel...Ifølge Moore's lov vil jo det du kjøper idag (gitt at det er nyeste teknologi) være "avleggs" om 2 år. Av den grunn synes jeg ikke det er noe særlig poeng i å vente, man må egentlig bare bestemme seg for at nå er tiden inne, som andre allerede har sagt kommer det noe nytt hele tiden.

Personlig ville jeg ha begynt med nytt hovedkort og prosessor. Deretter mer ram og et litt spenstigere skjermkort. Du skrev ikke noe om hvor kraftig strømforsyning du har.. før du kjøper noe som helst bør du undersøke om den PSU'en du allerede har er kraftig nok til å trekke det du sikter deg inn mot. Moderne grafikkort trekker etter hva jeg har forstått ganske mye strøm, og det er jo kjedelig å komme hjem med alle de nye godsakene bare for å oppdage at PSUen er for svak.
Vis hele sitatet...
Det jeg kunne spille med 3570k + gtx 670, kunne jeg også spille med i5 750 + 7970, med samme innstillingene. Så min i5 750 holdt i 4år. Ingen grunn til å bytte ut etter 2år hvis en ikke trenger det. Om det finnes en "lov" eller ei..

TS, som nevnt ovenfor, sjekk hvilken strømforsyning du har. Med tanke på cpu og hovedkort, ville jeg ventet til Haswell kommer ut i sommer tider.
Besserwisser
Sumpen's Avatar
Trådstarter
PSU er en Silver Power SP-SS500 500W. Er denne for svak til å ha det gøy?
Den er helt grei den psu'n der
Besserwisser
Sumpen's Avatar
Trådstarter
Har sjekke litt priser på NetOnNet, og lurer på hva dere synes om disse delene:

- Intel Core i5-3570K
- ASUS P8Z77-V LX
- ASUS GeForce GTX660 2GB

For så å kjøpe inn mer minne ved neste lønning.

Dette kom på 4164, som jeg mener er en ganske overkommelig pris.
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Sitat av Sumpen Vis innlegg
Har sjekke litt priser på NetOnNet, og lurer på hva dere synes om disse delene:

- Intel Core i5-3570K
- ASUS P8Z77-V LX
- ASUS GeForce GTX660 2GB

For så å kjøpe inn mer minne ved neste lønning.

Dette kom på 4164, som jeg mener er en ganske overkommelig pris.
Vis hele sitatet...
De ekstra kronene det koste å gå for 660 Ti er verdt det
Dette eller dette
Sist endret av Zendium; 4. mars 2013 kl. 16:17.