Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2133
Heisann, freaks.

Kan begynne med å si at han jeg midlertidig solgte skjermkortet mitt til virket rimelig god på data, han hadde peiling. Han mente prisen (se nedenfor) var kjempe bra for kortet (noe jeg ikke har peeeiling på om er, tok bare sjansen på 1.7k) ~~~ Here goes:

Byttet nylig ut Asus GeForce GTX 580 Matrix Platinum med EVGA GeForce GTX 680 og valgte dermed å legge ut det forrige skjermkortet på Finn.no for 1.700kr. Jeg fikk noen dager senere en melding fra en som gjerne ville kjøpe skjermkortet så fort som mulig, og siden jeg hadde dårlig tid fra før av rakk jeg ikke sjekke om skjermkortet fortsatt fungerte eller evt. at han kunne komme til meg for å se at det faktisk funket osv. osv. før han kjøpte det, så jeg møtte han en halvtime senere med kortet, da var klokka ca. 13.00.

Klokka 16.00 fikk jeg en melding fra han om at jeg skulle ringe han så fort som mulig. Da sa han at hovedkortet indikerte at skjermkortet var defekt, også spurte han om jeg hadde skrudd av viftene/backplaten siden to skruer var slitt. (Jeg hadde aldri rørt de skruene). Så vi avtalte at jeg skulle møte han, gi tilbake pengene og returnere hjem for å se om skjermkortet funket på mitt system. Hovedkortet mitt indikerte også at det var en feil. Alle kabler var koblet ordentlig inn osv, som skjermkortet indikerte med LED lys. Viftene kjørte også, men jeg kom ikke inn i Windows.

Dermed sendte jeg han en melding, sa at kortet var defekt og at det sikkert hadde skjedd noe etter at jeg hadde tatt det ut, selv om jeg var ytterst forsiktig pga. statisk elektrisitet og alt det der. Fikk noen timer senere en melding hvor han skrev at det var synd, men at han kunne kjøpe backplaten og viftene for 400,- en kjempepris mente han.

Så da er spørsmålet mitt. I de timene han hadde det skjermkortet, kan han ha evt. skrudd opp kortet (siden skruene ser herda ut), fjernet en viktig del, sagt det var defekt og dermed kjøpe kortet for 400,-. - At han kanskje satser på at jeg gir han hele skjermkortet siden jeg er overbevist om at kortet er ubrukelig siden det er defekt uansett. Deretter, når han får kortet for 400, fikser han det og Voilá, billig, kraftig skjermkort til 400.

Kan det være mulig? Kan jeg kanskje sende det inn til Dustin (hvor jeg kjøpte det) eller Komplett for å få de til å ta en titt? Kanskje t.o.m. få tilbake på en garanti?

Tusen, tusen takk på forhånd.
veldig vanskelig å vite noe i det heletatt egentlig, i og med at du ikke sjekka om det virket eller ikke.
Den simpleste forklaring kan være at han kunne hatt for svak strømforsyning til å drive dette kortet,
eller at det rett og slett var defekt.

Om ikke han tuklet med det selv, og som du selv frykter faktisk vil lure deg. men 1700,- er
strengt tatt ingen kjempepris for ett gtx 580 kort lengre.
Sist endret av frevev; 23. september 2012 kl. 19:32.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Bare å åpne kortet, så ser du om du ser noe åpenbart.

Siste utvei er å sende inn til der du kjøpte det, evt selge det til han for 400,-.
RoRoRoDinBåt
AtleCom's Avatar
Trådstarter
Han hadde 1.200 Watts PSU, men kortet funket ikke lenger i systemet mitt heller. @Fleff så skulle jeg gjerne gjort det, om jeg visste hva jeg gjør eller hva jeg ser etter.
For alt du vet kan det være han har hatt et identisk kort som han har klart å ødelegge og så bruker deg for å få seg et nytt et for en billig penge(gratis).
ser det i det hele tatt ut som at skruene er blitt "brukt" (skrudd inn/ut)?

Har ingen god forklaring egentlig. men 400,- er vel ingen dårlig deal for ett greit gammelt
skjermkort heller da?
RoRoRoDinBåt
AtleCom's Avatar
Trådstarter
Sitat av Wiggles Vis innlegg
For alt du vet kan det være han har hatt et identisk kort som han har klart å ødelegge og så bruker deg for å få seg et nytt et for en billig penge(gratis).
Vis hele sitatet...
Er ganske sikker på at det er mitt skjermkort, mtp. at det fortsatt mangler en skrue der VGA skal skrus inn (men er fortsatt mulig). Han sa selv han hadde et EVGA Gtx 580... Skjønner ikke hvorfor han ville "oppgradert" til denne da...

Sitat av frevev Vis innlegg
ser det i det hele tatt ut som at skruene er blitt "brukt" (skrudd inn/ut)?

Har ingen god forklaring egentlig. men 400,- er vel ingen dårlig deal for ett greit gammelt
skjermkort heller da?
Vis hele sitatet...
Den ene skruen ser herda ut, den andre er helt fin. Skulle ikke tro at et forrige generasjons skjermkort gikk ned 90% på så kort tid....
Sitat av AtleCom Vis innlegg
Han sa selv han hadde et EVGA Gtx 580... Skjønner ikke hvorfor han ville "oppgradert" til denne da...
Vis hele sitatet...
Kan jo tenkes at han ville oppgradere til SLi?

Uansett, det er svært lite på et skjermkort som er mulig å ta av og sette tilbake igjen. Det er egentlig ingenting å "åpne", bortsett fra kjøleren som kan skrus av. Dersom alt tyder på at kortet er defekt ville jeg heller gjort en rma mot butikken det er kjøpt hos, enn å skru det fra hverandre og i verste fall miste rma-muligheten.
Sitat av AtleCom Vis innlegg
skruen ser herda ut
Vis hele sitatet...
Mulig du bør sjekke opp hva herda betyr? Kanskje du mente herpa?
Sitat av Judaz Vis innlegg
Kan jo tenkes at han ville oppgradere til SLi?

Uansett, det er svært lite på et skjermkort som er mulig å ta av og sette tilbake igjen. Det er egentlig ingenting å "åpne", bortsett fra kjøleren som kan skrus av. Dersom alt tyder på at kortet er defekt ville jeg heller gjort en rma mot butikken det er kjøpt hos, enn å skru det fra hverandre og i verste fall miste rma-muligheten.
Vis hele sitatet...
Vis du kjøper samme serie gtx for å få SLI så har ikke fulgt med helt. Denne personen prøver å lure deg, enten har han ødelagt kortet og syntes synd på deg ved å kjøpe det for 400.-, eller så prøver han å få seg et billig kort kanskje selge det etter på siden han har et EVGA Gtx 580, men jeg vet ikke helt hva du burde gjøre, se om det går på garanti, få personen til å gi deg pengene han skulle kjøpe det for, eller se om det er noen som har en annen løsning
Du skulle nokk hatt den i pcen din og vist han det, enn at han skulle tatt det med hjem.
Forrige generasjons skjermkort dropper farlig fort i pris jo. Skal ikke love deg at du ikke kan få
mer enn 400,- for det, men tenk deg om, for 1700,- kan jeg kjøpe meg fetere kort, som er ubrukt
og nytt.

De med peiling ville ikke betalt nært 1700,- for det kortet, ikke for å være stygg eller noe,
men det er vel faktum.

stusser fortsatt litt på hva du mener med "herda" skrue jeg og ja? den ene herda, den andre ikke? :P
RoRoRoDinBåt
AtleCom's Avatar
Trådstarter
Sorry, har hele tiden trodd herda betydde "godt brukt" o.l. hehe.
Sitat av AtleCom Vis innlegg
Sorry, har hele tiden trodd herda betydde "godt brukt" o.l. hehe.
Vis hele sitatet...
... Aldri hørt om det. Herdet derimot.
Virker som det er tre ting som kan ha skjedd her:

1) Han har skrudd opp ditt fungerende skjermkortet og midlertidig ødelagt det. Skrudd ut en del eller whatnot i håp om å kjøpe det skambillig.

2) Han har et identisk kort liggende hjemme som faktisk er er ødelagt. Nå prøver han å lure deg til å selge det fungerende kortet billig.

3) Det er ditt kort som har blitt ødelagt uten at kjøper har hatt moe med det å gjøre.
Sjekke din side der du kjøpte kortet for å sjekke serienummeret.
Sjekke så serienummeret du har på kortet hjemme. Stemmer disse så er det ditt kort og han har ikke byttet det.
Stemmer det ikke, så ta deg en telefon til han og konfronter han med dette.

Hvis serienummeret stemmer så har han enten tatt ut noe, ødelagt det eller så har det blitt ødelagt når du tok det ut.