Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1267
Har sett litt rundt på dette, og finner bare emner mot telefonsalg i sin helhet.

Jeg føler jeg er den eneste som er taknemlig for å få vite om kampanjer/tilbud mine tilbydere har dersom jeg tar kontakt iht. et spørsmål eller problemstilling. Selv om at det ikke nødvendigvis er relevant iht. min henvendelse kan det i flere tilfeller være en kampanje/et tilbud jeg kommer bedre ut av som kunde, så lenge den jeg er i kontakt med ikke drar det for langt ut; ett nei er et nei.

Jeg vet at 99.9 % av alle tilbud/kampanjer for abonnement tilbydere kommer med avtaleperiode, men når jeg allerede er bestemt på å forholde meg til dem ser jeg ikke på det som et problem.

Tilbake til tema. Jeg prøver å finne et relevant punkt i norsk lov, eller et sted der norsk lov er analysert slik at jeg får svar på hva som kreves etter kjøp av en eller flere tjenester per telefon.

Så lenge selgeren gir informasjon om priser og vilkår bør det være noen krav som stilles til kjøperen og ikke bare selgeren.

1) Etterlysning av dokumentasjon innen rimelighetens tid for å muliggjøre en utvidelse av angrefrist (pt. 14 dager etter kjøper har mottatt all nødvendig informasjon/dokumentasjon)

2) Kjøpet er bindende etter at kjøper har takket ja per telefon mot 14 dagers angrefrist.

Det var nok det hele, men skulle det være noe annet vil jeg komme tilbake.
Salg per telefon til privatpersoner må ha en eller annen form for skriftlig samtykke. Om dette er at man trykker på en link per mail, svarer på en sms eller undertegner et skjema. Hvilken som helst dokumentasjon skulle du trenge for å selge noe til en privatperson?

Salg til bedriftsmarkedet fungerer annerledes, og så lenge du kan bevise at du har inngått en muntlig avtale er den like bindene som en skriftlig avtale. Så lenge det kommer helt frem i samtalen at nå inngår vi en avtale per tlf, så bør du ha alt på ditt rene. Tror det blir vanskelig å finne noe lovfestet om hvor og når en kunde skal sende inn dokumentasjon vedrørende et salg. Vil i utgangspunktet tro at så lenge du forplikter kunden og finner en gyldig grunn til at han skal gidde å prioritere å sende inn dokumentasjon, så vil han gjøre det.
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
Jeg forstår at man trenger en signatur for å vise at man har gitt samtykke til å inngå et kundeforhold med en tilbyder, men når man allerede er kunde ser jeg ikke på dette som relevant. I tillegg krever det ikke mer av meg enn å ringe, få tilbud og godta tilbudet for at det skal bli registrert på meg - på mitt abonnement.

Jeg skal ikke selge noe, men ønsker å debattere på dette temaet etter samtaler jeg har vært i den siste tiden.
Sist endret av waf; 29. februar 2012 kl. 19:23.
Krav som kunden må fylle før ett salget er gyldig er skriftlig aksept via f.eks SMS. Selger skal også ta opp en muntlig aksept på bånd.

Jeg er for øvrig også fornøyd med å bli oppringt av telefonselgere en sjelden gang. Hadde jeg vært en av de som bare hadde lagt på og ikke hørt på tilbudet, så hadde jeg måtte betalt mer for mindre oppigjennom tidene. De beste tilbudene får man pr. telefon, og disse tilbudene er nesten alltid uten unntak ikke tilgjengelig andre plasser.

Sitat av waf Vis innlegg
Jeg forstår at man trenger en signatur for å vise at man har gitt samtykke til å inngå et kundeforhold med en tilbyder, men når man allerede er kunde ser jeg ikke på dette som relevant. I tillegg krever det ikke mer av meg enn å ringe, få tilbud og godta tilbudet for at det skal bli registrert på meg - på mitt abonnement.
Vis hele sitatet...
Man må dokumentere at kunde er riktig person og over 18 år, selv om vedkommende allerede har ett kundeforhold. Salgsbiten er for øvrig også ofte outsourcet til ett TM-selskap og de har gjerne ikke alle dine kundeopplysninger.
Sist endret av caperno; 29. februar 2012 kl. 19:34.
Hvis kunden tar kontakt med deg, trengs ikke noen form for skriftlig samtykke. (For eksempel du ringer Telenor å spør om fakturaen din, også sier konsulenten at du kan få et bedre tilbud enn du har idag.) Dersom konsulenten ringer en kunden og gir det samme tilbudet, må konsulenten ha skriftlig samtykke på en eller annen måte.(SMS, epost, fax, snailmail osv.) Konsulenten må uansett opplyse om ev. avtaletid, kampanjeperiode, pris, pris etter endt avtale-/kampanjetid.

Selger kan ikke legge inn ordren uten dette skriftlige samtykket.

Alle typer fjernsalg har 14 dager angrefrist. Dette gjelder også dersom en sportsforretning bestemmer seg for å selge badeballer ute på stand utenfor butikken fordi det er så fint vær og har flytta kasseapparatet utenfor døra. Kjøpet er bindene fra kjøpsdato, men kunden kan heve kjøpet/angre i 14 dager etter kjøpsdato. Varen/produktet må være i god stand.

Forbrukerens plikter i henhold til norsk lov.
Sist endret av Zalox; 29. februar 2012 kl. 19:47.
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
@caperno: Alle selskap som tilbyr kundeservice per telefon har automatisk opptak av samtalene, men selgeren er pliktig til å informere om dette før salget blir gjort. Men dog, gjelder dette også for eksisterende kunder?

Bekreftelse på navn og ft. dato vil i de fleste tilfeller være nok, og skulle det oppstå en tvist regner jeg med at nevnte samtale vil bli sjekket for å kunne gjøre noe med saken.

Du mener uansett at det kreves bekreftelse per SMS før evt. salg kan bli gjort?

Jeg finner denne strategien vanskelig å gjennomføre da ikke alle har mulighet til å sende SMS, enten grunnet begrensning av mobil eller kunnskap.

@Zalox: Takk for godt innspill, men vet du om dette er spesifisert i den store røde boken?

Leste over forbrukernes plikter, og fant ikke noe relevant.
Sist endret av waf; 29. februar 2012 kl. 19:49.
Sitat av waf Vis innlegg
@caperno: Alle selskap som tilbyr kundeservice per telefon har automatisk opptak av samtalene, men selgeren er pliktig til å informere om dette før salget blir gjort. Men dog, gjelder dette også for eksisterende kunder?

Bekreftelse på navn og ft. dato vil i de fleste tilfeller være nok, og skulle det oppstå en tvist regner jeg med at nevnte samtale vil bli sjekket for å kunne gjøre noe med saken.

Du mener uansett at det kreves bekreftelse per SMS før evt. salg kan bli gjort?

Jeg finner denne strategien vanskelig å gjennomføre da ikke alle har mulighet til å sende SMS, enten grunnet begrensning av mobil eller kunnskap.
Vis hele sitatet...
Opptak av alle former er ikke tillatt uten opplysning. Dette går under andre lover en forbrukerkjøpsloven. Samtaleopptak herunder. Dersom du ringer en random kundeservice vil du nok bli møtt av en robotstemme/opptak som sier at samtalen blir tatt opp. Dersom du går inn på et kjøpesenter henger det massevis av plakater der det står at området er kameraovervåket. Dette gjelder fotografi, video, lyd osv. unntaket er dersom motivet for lagringen er ikke personen(e) på bildet/båndet men situasjonen. Feks lydopptak på en konsert for å høre publikummassene.

Av dette regner jeg med at du skjønner dette også gjelder eksisterende kunder. Det kan ev. stå i noen form for kontrakt du undertegner at dette blir gjort dersom du ringer kundeservice. Derfor kan det være at du ikke møter robotstemmen i noen tilfeller før du ev. har trykket 1 for å bli ny kunde.

For å gjennomføre fjernsalg må du være sikker på at du snakker med riktig person feks ved kontakt via husnummer etc. Vedkommende må være fylt 18 år.

Skriftlig samtykke, uansett.
Der jeg jobber selger vi mot bedriftsmarkedet og benytter oss av lydopptak. Selgerne våre SKAL opplyse klart og tydelig når enighet er nådd at "nå går jeg gjennom det vi er blitt enige om, og dette tar jeg opp på bånd. Er det greit?". Mangler dette er det på hodet rett ut. Har opplevd selgere som har lurt både oss og kunden ved å trikse med lydopptak.

For øvrig er det lurt å ta seg ett minutt til å høre på tilbud over telefon.
Sitat av waf Vis innlegg

@Zalox: Takk for godt innspill, men vet du om dette er spesifisert i den store røde boken?
Vis hele sitatet...
Her står det du lurer på.
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
Sitat av Zalox Vis innlegg
Opptak av alle former er ikke tillatt uten opplysning. Dette går under andre lover en forbrukerkjøpsloven. Samtaleopptak herunder. Dersom du ringer en random kundeservice vil du nok bli møtt av en robotstemme/opptak som sier at samtalen blir tatt opp.
Vis hele sitatet...
Det er riktig, og det er opplyst hos samtlige jeg har kontaktet.

Sitat av Zalox Vis innlegg
For å gjennomføre fjernsalg må du være sikker på at du snakker med riktig person feks ved kontakt via husnummer etc. Vedkommende må være fylt 18 år.

Skriftlig samtykke, uansett.
Vis hele sitatet...
Både nye og eksisterende kunder? Dette strider jo litt mot det de fleste gjør i såfall. Eller mente du ved tilfeller der selger kontakter kunde (jf. § 10a i angrerettloven)

Sitat av Zalox Vis innlegg
Her står det du lurer på.
Vis hele sitatet...
Takk. Skal lese over.
Sist endret av waf; 29. februar 2012 kl. 20:18.
Sitat av waf Vis innlegg
@caperno: Alle selskap som tilbyr kundeservice per telefon har automatisk opptak av samtalene, men selgeren er pliktig til å informere om dette før salget blir gjort. Men dog, gjelder dette også for eksisterende kunder?
Vis hele sitatet...
Dette er jeg klar over. Har vært tungt involvert i kvalitetssikring innenfor TM. Opptak skal foretas ikke bare for å bekrefte identitet, men også slik at alle parter kan være sikker på at kunden får det han har bestilt.

Bekreftelse på navn og ft. dato vil i de fleste tilfeller være nok, og skulle det oppstå en tvist regner jeg med at nevnte samtale vil bli sjekket for å kunne gjøre noe med saken.
Vis hele sitatet...
Selve avtalen hvor man går gjennom betingelser skal også tas opp på bånd.

Du mener uansett at det kreves bekreftelse per SMS før evt. salg kan bli gjort?
Vis hele sitatet...
SMS-bekreftelse er ikke bare påkrevd iht loven, men det er også ett krav fra omtrent alle seriøse oppdragsgivere. Dersom kunden ikke kan sende SMS, så sender man gjerne ut ett ordinært brev.
Sist endret av caperno; 29. februar 2012 kl. 21:57.