Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 7869
Skal kjøpe klatreutstyr og ser at det er ganske dyrt i norske butikker og vil derfor handle på nett.

Billigste klatretau jeg fant i norsk butikk koster 21 kroner meteren: Roca Rescue 11mm Statisk tau metervare
Dette vil koste 725 spenn for 30 meter innkludert frakt.

Fant et 30 meter tau på eBay som er testet til 250 kg, men betyr dette at den kan trekke 2 tonn? (falltest / trekktest) Prisen på 113 kroner innkludert frakt er mye lavere enn det jeg har funnet så langt i norske nettbutikker: Coyote Brown 550lb Nylon 100 Foot Paracord Rope

Den billigste klatreselen jeg fant i norsk butikk ligger på 395 spenn: Mad Rock Alpha L

Fant en klatresele på eBay til 340 spenn: NEW MADROCK Mercury Harness for Climbing and Rappel
(Var også en del andre billigere seler, men det var auksjons-seler)

Billigste klatresko i norsk butikk fant jeg til 164 kroner innkludert frakt: vpg.no - Klatresko

Fant ingen billigere klatresko fra utlandet pga. frakt.

Noen som kan hjelpe meg litt her? Trenger noe billig klatreutstyr slik at jeg slipper å betale 60 spenn hver gang jeg går og klatrer på gymmen.
Det billigste jeg har funnet til nå koster 617 spenn, og tjener seg inn etter 10 turer i veggen.
Men er det amerikanske tauet godt nok?
"Øko-Terrorist"
du må også tenke på frakt kostnader, tror ikke et 30m langt tau er billig å sende fra USA :/
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av tr80r Vis innlegg
du må også tenke på frakt kostnader, tror ikke et 30m langt tau er billig å sende fra USA :/
Vis hele sitatet...
Les igjennom posten min skikkelig, prisen er 113 kroner innkludert frakt til norge med USPS First Class Mail International.
Hvis du faktisk har tenkt til å bruke dette til klatring er det vel greit å bruke litt penger på skikkelig sikkerhet?
Klatre med paracord er idioti. Det er umulig å få skikkelig grep i, gir ikke etter og tåler ca. ingenting om det skraper borti noe.

Angående sele og sko er billige greier stort sett veldig ubehagelige å bruke. Spesielt sko er greit å legge en del penger i for god passform og godt grep. Sko som ikke føles OK ut er noe dritt å finne feste med.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Goophy Vis innlegg
Hvis du faktisk har tenkt til å bruke dette til klatring er det vel greit å bruke litt penger på skikkelig sikkerhet?
Klatre med paracord er idioti. Det er umulig å få skikkelig grep i, gir ikke etter og tåler ca. ingenting om det skraper borti noe.

Angående sele og sko er billige greier stort sett veldig ubehagelige å bruke. Spesielt sko er greit å legge en del penger i for god passform og godt grep. Sko som ikke føles OK ut er noe dritt å finne feste med.
Vis hele sitatet...
Tusen takk! Ante ikkje om det derre "paracord" greiene var noe å klatre med!
Vet du om det finnes billigere alternativer enn 21 kroner meteren for klatretau? Eventuelt hva jeg burde søke etter?

Klatresela og skoene jeg leide i dag er omtrendt den samme som selges i den norske nettbutikkene nevnt over, så da har jeg ivertfall funnet halvparten.
Sist endret av Turbolego; 12. september 2010 kl. 01:02.
Jeg antar du skal klatre inne, ikke rappelere e.l.?
Kjøp et dynamisk tau, falle fra høyder med statisk tau kan fort bli en smertefull opplevelse.

30m uimpregnert dynamisk tau får du vel for 4-500 kroner.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Goophy Vis innlegg
Jeg antar du skal klatre inne, ikke rappelere e.l.?
Kjøp et dynamisk tau, falle fra høyder med statisk tau kan fort bli en smertefull opplevelse.

30m uimpregnert dynamisk tau får du vel for 4-500 kroner.
Vis hele sitatet...
Takker, skal søke etter dette.
Fant forresten en billigere og bedre klatresele til 230 innkludert frakt: Mammut Focus Climbing Harness
(For Men and Women)


Så nå ser det ut til at det blir ca. 800-900 kroner for alt...

Sitat av Goophy Vis innlegg
Jeg antar du skal klatre inne, ikke rappelere e.l.?
Kjøp et dynamisk tau, falle fra høyder med statisk tau kan fort bli en smertefull opplevelse.

30m uimpregnert dynamisk tau får du vel for 4-500 kroner.
Vis hele sitatet...
Fant 30 Meter til 315 spenn innkludert frakt!

Edelweiss Touring 8mm x 30M Safety Rope - SALE

Fant også et pakketilbud til 440 spenn for både tau og sele!

EDELWEISS Discover 8mm x 30m Twin Rope and Singing Rock Top Climbing Harness - Special Buy

Men... er dette tauet dynamisk?
Vil forresten anbefala deg å kjøpa tau som er lengre enn 30 meter. 40 meter er minimum, vil eg si. Dei fleste klatreveggar er 15 meter, og sidan det forsvinner litt tau i endeknute og åttetallsknute, så er i praksis ikkje 30 meter nok. I tillegg blir tau gjerne eit par meter kortare etter litt bruk. Veldig kjipt å plutseleg stå der med skjegget i postkassa og ikkje få firt ned den som klatrer!
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Loonie Vis innlegg
Vil forresten anbefala deg å kjøpa tau som er lengre enn 30 meter. 40 meter er minimum, vil eg si. Dei fleste klatreveggar er 15 meter, og sidan det forsvinner litt tau i endeknute og åttetallsknute, så er i praksis ikkje 30 meter nok. I tillegg blir tau gjerne eit par meter kortare etter litt bruk. Veldig kjipt å plutseleg stå der med skjegget i postkassa og ikkje få firt ned den som klatrer!
Vis hele sitatet...
Allerede sjekka med klatreveggen æ skal bruke, det høyeste punktet er 12.5 meter, som blir 25 meter totalt opp og ned.
Det gir meg 5 meter til å knyte etc.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Allerede sjekka med klatreveggen æ skal bruke, det høyeste punktet er 12.5 meter, som blir 25 meter totalt opp og ned.
Det gir meg 5 meter til å knyte etc.
Vis hele sitatet...
Hugs at tau blir kortare òg... Ville gått for 40 meter uansett eg. Skal du i ein annan vegg ein gong, så har du framleis langt nok tau.

Men hugs at tauet må vera CE godkjent for å lovleg kunna nyttast i norske klatreveggar. Tviler på at det nokosinne kjem til å bli kontrollert av nokon, men eg ville aldri gått for eit tau som ikkje var CE godkjent.. Livet ditt avhenger jo av den tauen
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Loonie Vis innlegg
Hugs at tau blir kortare òg... Ville gått for 40 meter uansett eg. Skal du i ein annan vegg ein gong, så har du framleis langt nok tau.

Men hugs at tauet må vera CE godkjent for å lovleg kunna nyttast i norske klatreveggar. Tviler på at det nokosinne kjem til å bli kontrollert av nokon, men eg ville aldri gått for eit tau som ikkje var CE godkjent.. Livet ditt avhenger jo av den tauen
Vis hele sitatet...
sant, men jeg finner bare 30, 50 eller 60 meter tau når jeg søker, så kommer til å satse på det intill videre.
Spørsmålet nå er om de to tilbudene jeg nevte fra EDELWEISS er dynamiske, dersom dette er tilfelle, kjøper jeg dem.
Sist endret av Turbolego; 12. september 2010 kl. 02:10.
Såg fyrst dei to Edelweiss-taua du linka til no. Viss du er ny innan klatring (noko eg antek du er sidan du ikkje allereie eiger klatreutstyr) - IKKJE kjøp eit av dei. Dei er berre 8mm tjukke, som overhodet ikkje er egna for nybyrjerar. Du bør ha eit tau som er minst 10mm tjukt, helst 10.3mm eller 10.5mm.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Loonie Vis innlegg
Såg fyrst dei to Edelweiss-taua du linka til no. Viss du er ny innan klatring (noko eg antek du er sidan du ikkje allereie eiger klatreutstyr) - IKKJE kjøp eit av dei. Dei er berre 8mm tjukke, som overhodet ikkje er egna for nybyrjerar. Du bør ha eit tau som er minst 10mm tjukt, helst 10.3mm eller 10.5mm.
Vis hele sitatet...
Jeg trodde diameteren ikke hadde noe å si, så lenge den klarer vektkravene?
Hva er forskjellen mellom et 10mm og et 8mm tau som begge tar 250 kg i fall?
Eg er redd eg er ingen ekspert på området, men eg skal svara så godt eg kan ut frå det som blei sagt på klatrekurset eg tok. Det blei sagt ein god del, men konklusjonen var enkelt og greit: hold deg til tau over 10mm til du har peiling.

Men, for det fyrste: ang dei to taua du linker til. Det fyrste tauet ser ikkje ut som er eit klatretau ein gong ut frå spesifikasjonane. Det er antakeligvis ikkje godkjent som klatretau og eg tipper det ikkje er elastisk. Det andre tauet er eit twin rope, og skal nyttast i par. På klatrekurset sa dei at dette er noko som helst blir nytta ute på ruter kor det er stor risiko for at eine tauet kan ryka. Om du kan nytta eit twin rope som enkelt tau, veit eg ikkje..

Men ang tykkelse: Det har ein god del å seie for firing og fall. Firer du ned nokon med 8 mm tau skal du ha temmelig god kontroll, evt ein veldig god taubrems. Spesielt viss den du firer er litt tyngre enn deg. Tynne tau glir nemleg mykje lettare gjennom taubremsen.
Tynne tau er heller ikkje så robuste og tåler gjerne færre fall og blir fortare slitt. I tillegg er dei som regel mindre elastiske slik at fall blir verre.

Er ikkje 100 % sikker på alt eg har skrive ovanfor då eg berre har dreve med klatring eit halvt år. Det eg derimot er sikker på, er at tynne tau er for erfarne. Sjølv har eg eit tau på 10.3mm.
Sist endret av Loonie; 12. september 2010 kl. 02:44.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Alright, da ska æ leite videre etter billig dynamisk tau.
Tusen takk for hjelpen!
det er verre å dette ned fra en høy klatrevegg enn å betale noen hundrelapper ekstra, bare så det er sagt.
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
det er verre å dette ned fra en høy klatrevegg enn å betale noen hundrelapper ekstra, bare så det er sagt.
Vis hele sitatet...
Sant det, men så lenge tauet er CE-godkjent for klatring (og "rett" tykkelse), er det OK. Er store prisforskjeller blant tau som er godkjente, så lønner seg å undersøka priser
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Spurte en slektning som driver med klatring om hjelp, han sender et tau han ikke bruker, som bare er ett år gammelt!

sele har æ funne her til 230 innkludert frakt: Mammut Focus Climbing Harness
(For Men and Women)


Men da jeg skulle bestille sko fra vpg-no til 99 spenn, hadde de ikke min størrelse (43) !

Har sjekka eBay, men vil høre om det er noen her som vet om noen tilbud på klatresko?
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Spurte en slektning som driver med klatring om hjelp, han sender et tau han ikke bruker, som bare er ett år gammelt!

sele har æ funne her til 230 innkludert frakt: Mammut Focus Climbing Harness
(For Men and Women)


Men da jeg skulle bestille sko fra vpg-no til 99 spenn, hadde de ikke min størrelse (43) !

Har sjekka eBay, men vil høre om det er noen her som vet om noen tilbud på klatresko?
Vis hele sitatet...
Eg fann mykje brukt på finn:
http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=23615774
http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=23601964
http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=23495874
http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=23383210

Bruker du størrelse 43 til vanleg, så skal du sannsynligvis ha størrelse 42 i klatresko. Dei skal vera knappe, og du skal ikkje bruka sokkar i dei.
Men skal du kjøpa brukt, spør kor mange ganger skoa er brukt. Er dei brukt meir enn 40-50 gonger, ville eg ikkje kjøpt dei.
JEg ville ikke anbefalt deg å kjøpe så billig som mulig, ihvertfall ikke når det gjelder klatreutstyr. For det første er det komfortabelheten, men forskjellen i sikkerhet er veldig stor fra 700 til 1300-1500 kroner, så jeg ville anbefalt deg å legge en del kroner på dette.

Hvis du ikke har tenkt til å bruke utstyret så mye, er det et bra alternantiv å låne. (Hvis du klatrer i hall, bør det være mulig å låne der)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei,

Mulig dette er litt for sent, men XXL selger 50m Edelweiss Rocklite 9,8mm dynamisk tau for 499,- denne uken.
når det gjelder klatresko er størrelsene noe jevla herk. Noen er for små mens andre er for store.
Jeg fant ikke min størrelse før jeg stakk til frankrike da ingen butikker her i området hadde sko som passet.
Hver modell for hvert merke er litt forskjellig. de har ikke en fast standard
Selv ikke ved klatrekafeen i henningsvær.. sko bør du prøve før du kjøper. evt finn en butikk som godtar at du sender skoen tilbake om den ikke passer.
Sist endret av Psych|Com; 30. september 2010 kl. 09:11.
Om du kjøper ett tau til 400-500kr så vil du få lite for pengene. Disse tauene er mest beregnet på friklatring. Ikke noe og anbefale på et inneannlegg. Anbefaler og legge mye mere peng på tauet. Evt. kjøpe noe brukt.
Skal du klatre, så syns ihvertfall jeg at bouldering er mye artigere enn tau.

Kjøp sko til ca 1000 lappen og ikke beveg deg ut av bouldrerommet før du har spart opp til mer.
Sist endret av fxxked; 30. september 2010 kl. 10:17.
Min erfaring er at det lønner seg ikke å kjøpe noe billig-skviiip fordi du til slutt ender opp med å kjøpe noe skikkelige greier. Så da må du handle to ganger. Det blir for dyrt. Når det gjelder sikkerhet så er det verdt og bruke litt penger på skikkelig utstyr.
▼ ... flere år senere ... ▼
Hei,
Siden jeg ikke får laget egen tråd får jeg bruke denne 14år gamle tråden.

Er det noen som har peil og kan anslå sånn ca hvor mye utstyret koster for å bestige fjell som store vengetind, romsdalshorn, stetind osv osv
Snakker vi mange mange tusen?

Og er det noen her som har klatret mange av den typen fjell, som har noen tips til hva man skal gjøre hvis man har en drøm om å greie å bestige fjell med den vanskelighetsgraden.

Jeg har null klatreerfaring untatt 1,5t x 2 med buldring.
Hei,

Sele med mange utstyrsløkker =900.
Tau =1000
Kilesett 1000
Kamkiler = 5000
Alpine slynger = 1500
Sko = 900
Hjelm = 800
Brems =500
Nøttepirker = 50

Jakke, bukse, sekk, ullsett, genser, drikkeflaske, liggerunderlag, førstehjelp, vindsekk, tursko= 5000 på finn

Jeg har klatra i 15 år.

Alle jeg har møtt har 3 bremser, tre seler, 5 tau, 2 hjelmer og alt for mange slynger og karabinere.

Det er fordi alle kjøper billig først. Deretter litt kulere og på tilbud. Før de faktisk må kjøpe det de trenger.


Det er veldig dyrt å kjøpe alt tre ganger. Gå på en sportsbutikk. Si at du skal kjøpe alt der, be om 20% rabatt.

Ferdig.


Det er det billigeste du kan gjøre.

Du kommer til å bare kjøpe drit på finn, fordi du ikke er godt nok kjent med hva du trenger. Kjøp det nytt og bra i butikk. Så slipper du å kjøpe alt tre ganger.
Sist endret av vestlandslefse; 1 uke siden kl. 08:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Okay

Tusen takk!