Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2350
Etter en hel haug med prøving og feiling, så klarte jeg det endelig.
Jeg er nå en stolt eier av en iPhone, som kan synkroniseres trådløst med amaroK !
Jeg har en iPhone med firmware 1.1.1 og har installert BSD subsystem og OpenSSH på denne.

Okay, la oss komme i gang med magien!
* Det første vi gjør er å forsikre oss om at iphonen er på et trådløst nettverk, dette gjøres ved å gå inn på settings, og deretter Wi-Fi. Hvis du ikke er på et nettverk, koble deg til det beste nettverket!

* Trykk på den blå pilen på siden av nettverket, dette vil avsløre ipadressen (herved kjent som 192.168.2.2).

* Deretter må du sørge for at du har fuse, sshfs-fuse og siste version av libgpod installert på datamaskinen din.
apt-get install fuse sshfs-fuse libgpod
Vis hele sitatet...
* Vi vil ha mappa der iPhonen skal mountes
sudo mkdir /mnt/iphone; sudo chmod 755 /mnt/iphone
Vis hele sitatet...
* Nå vil vi montere iPhonen på filsystemet ditt, og lage en liten snarvei; (forresten, root-passordet til en uhacket iphone vil være 'dottie' men dette vet du nok allerede)
sshfs root@192.168.2.2:/var/root/Media /mnt/iphone
cd /mnt/iphone
ln -s iTunes_Control iPod_Control
Vis hele sitatet...
* Da er snarveien laget, gå deretter ut av mappa og avmonter iPhonen;
cd
fusermount -u /mnt/iphone
Vis hele sitatet...
* Åpne amaroK og gå til Settings -> Configure AmaroK -> Media Devices og trykk på Add Device.
* Plugin vil være;
Apple iPod Media Device
Vis hele sitatet...
* Navnet er valgfritt, men jeg har naturlig nok valgt iPhone
* Mount point skal være
/mnt/iphone
Vis hele sitatet...
* Trykk deretter på de tre tannhjulene på siden av iPhone-devicet som nå nettopp ble lagd (configure media device)
* Pre-Connect command:
sshfs -o workaround=rename root@192.168.2.2:/var/root/Media /mnt/iphone/
Vis hele sitatet...
* Post-Disconnect command:
fusermount -u /mnt/iphone
Vis hele sitatet...
Tada! Det skal nå fungere å overføre filer mellom iPhonen amaroK (begge veier!)
Det du kan gjøre nå, som windows og macbrukere ikke kan, er å overføre filer til iphonen TRÅDLØST, og du slipper å forholde deg til èn maskin med èn iTunesliste. blerk.



Problemer jeg kom over:
Problem: amaroK finner ikke den tilkobla iphonen
Løsning: Start amaroK som root
-
problem: Albumcovers viser seg ikke på iPhonen
Løsning: ingen kjent løsning, kommer tilbake til dette når jeg finner ut mere.
-
Problem: Musikken viser seg ikke på iPhonen
Løsning: Start iPod-programmet på nytt igjen, enten ved en omstart av telefonen, eller ved å starte iPod og holde inne "home"-knappen i 5 sekunder (som dreper programmet). Så når iPod startes opp igjen, så leser den indexfilene pånytt igjen.
Sist endret av RandomiZed; 26. desember 2007 kl. 13:17.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Veldig kult

Kjipe "ubetydelige" problemer, som ender opp med å bli betydelige etter en del gangers bruk.
Lykke til med album covers, ser ut som denne artikkelen kan hjelpe deg med det.
Sitat av RandomiZed
Tada! Det skal nå fungere å overføre filer mellom iPhonen amaroK (begge veier!) Det du kan gjøre nå, som windows og macbrukere ikke kan, er å overføre filer til iphonen TRÅDLØST,
Vis hele sitatet...
Wow, det ønsker jeg meg også!!!
Sitat av RandomiZed
og du slipper å forholde deg til èn maskin med èn iTunesliste. blerk.
Vis hele sitatet...
Hmm Jeg trodde dette var en av fordelene med å bruke iTunes? At man slipper rot...

Og hva med kontakter og kalendere? Det nevner du ingenting om :-(
Sist endret av fxxked; 26. desember 2007 kl. 14:50.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av fxxked
Wow, det ønsker jeg meg også!!!Hmm Jeg trodde dette var en av fordelene med å bruke iTunes? At man slipper rot...
Vis hele sitatet...
Men hvis du har flere maskiner, eller ønsker å synce iPhonen din med en venn sitt iTunes-bibliotek?
/dev/urandom
RandomiZed's Avatar
Trådstarter
Thanks Gusto, men "workarounden" funker ikke for min del

"Problemet" med iTunes og iPhone er at den ikke tillater å legge inn noen andre bibliotek enn DITT bibliotek (fra DIN iTunes). Eller, den tillater det, men da sletter den de bibliotekene du allerede har på iPhonen.

Kontakter og kalendere er ikke noe jeg har satt meg inn i, har bare tatt for meg musikk her..

Slik jeg forstår det, så skal denne guiden også funke på iTouch (iPod Touch).

Sitat av fxxked
Wow, det ønsker jeg meg også!!!Hmm Jeg trodde dette var en av fordelene med å bruke iTunes? At man slipper rot...

Og hva med kontakter og kalendere? Det nevner du ingenting om :-(
Vis hele sitatet...
Når det gjelder musikk og filer som lastes over, så bruker amaroK libgpod som er en plugin som legger filene inn på iPod / iPhonen korrekt, slik at iPod/iPhone klarer å lese av filene som blir lagt inn.

Såvidt jeg veit, så fins det ikke en slik plugin til kontakter og kalendere. Dvs, jeg har ikke søkt noe spesielt mye på det enda

Sitat av Gusto
Men hvis du har flere maskiner, eller ønsker å synce iPhonen din med en venn sitt iTunes-bibliotek?
Vis hele sitatet...
Hvis du bruker amaroK, så rører den ikke de andre bibliotekene som ligger inne
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Bruker dette WiFi eller Bluetouth? Skal ha meg iPod touch og det hadde vært dritkult og bruke amaroK (Som ligger på filserveren) til og overføre musikk med.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
RandomiZed: I Installer.app finner du et program som heter SwapTunes. Her kan du bytte mellom 2 biblioteker - uten at den sletter det forrige.
Takk skal du ha Dette må prøves ut, som du nevnte er jeg også en meget stolt eier av en iPhone

Mvh. Zleven
/dev/urandom
RandomiZed's Avatar
Trådstarter
Sitat av comi
Bruker dette WiFi eller Bluetouth? Skal ha meg iPod touch og det hadde vært dritkult og bruke amaroK (Som ligger på filserveren) til og overføre musikk med.
Vis hele sitatet...
Dette bruker WiFi - derfor du trenger ipadressen til telefonen - og ikke minst, være tilkoblet og connectable på et trådløst nettverk :-)
Sitat av Gusto
RandomiZed: I Installer.app finner du et program som heter SwapTunes. Her kan du bytte mellom 2 biblioteker - uten at den sletter det forrige.
Vis hele sitatet...
Kult Må testes! Er relativt flere windowsstasjoner enn det er linuxstasjoner som jeg kan bruke der ute
/dev/urandom
RandomiZed's Avatar
Trådstarter
Woha, fremgang!
Etter litt om og men, så fikk jeg endelig til å legge over videoer fra amaroK til iPhonen - såvidt

Etter mye miksing og triksing fant jeg ut at iPhonen ikke liker noen andre videoformater enn MPEG4, Version 2. (mp4) Når jeg skulle konvertere med hjelp av ffmpeg, så konverterte ffmpeg til MPEG4, Version 1 - iPhone lar deg legge dette inn, men vil ikke spille det av.

Så dermed endte jeg opp med å måtte laste ned et enkelt windowsprogram som lett lot seg emulere;
Xilisoft's Iphone Video Converter (serial finner man lett på nettet)

Når jeg nå har filmene i nøyaktig korrekt format, kunne jeg lett overføre dem med amaroK via Files i Context-menyen.
Den store ulempen er desverre at libgpod (som vi bruker til å overføre filene på rett måte) skriver ID3-tagger til filene som overføres, og disse filmene har ikke ID3-tag og lar deg heller ikke lage ID3-tags - og siden iPod/iTouch/iPhone har et avansert navnesystem på filene sine, så fjernes også filnavnet på filmen.

Så, det jeg prøver å si er:

+
  • Jeg får overført filmer til iPhonen etter at jeg har konvertert de med windowsprogrammet
-
  • Filmene jeg får overført blir uten navn

Noen som har en mulig workaround til dette?
Sist endret av RandomiZed; 29. desember 2007 kl. 09:26.
ImToo har også et flott program som gjør det mulig å overføre begge veier.


ImToo iPod Computer Transfer

Funker veldig bra..
Sitat av Gusto
Men hvis du har flere maskiner, eller ønsker å synce iPhonen din med en venn sitt iTunes-bibliotek?
Vis hele sitatet...
Da pleier jeg bruke scp fra min kompis sitt bibliotek til mitt, og neste gang jeg lader iPodden er den med en ny låt eller 3...

Og hvis du har flere datamaskiner så er det jo ikke noe vits i å ha flere bibliotek... det er jo bare å ha alt på den med størst harddisk.
Sist endret av fxxked; 1. januar 2008 kl. 12:39.
▼ ... over et år senere ... ▼
/dev/urandom
RandomiZed's Avatar
Trådstarter
Sitat av fxxked Vis innlegg
Da pleier jeg bruke scp fra min kompis sitt bibliotek til mitt, og neste gang jeg lader iPodden er den med en ny låt eller 3...

Og hvis du har flere datamaskiner så er det jo ikke noe vits i å ha flere bibliotek... det er jo bare å ha alt på den med størst harddisk.
Vis hele sitatet...
Det er vel heller snakk om hvis du bruker flere datamaskiner som er fysisk adskilte.

F.eks Til Mor, til Far, på skolen, hos en kompis. etc.