Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1427
Jeg kommer til å bruke foobar2000 til dette, siden det er den spilleren jeg selv bruker, og har en slik funksjon som er ypperlig.

Det finnes sikkert en million andre måter å gjøre dette på. Jeg gjorde det slik jeg gjør det selv, fordi det er den måten jeg er mest vandt med.

Problemstillingen
http://utamaru.com/musikkguide/1.png

Jeg er en smågal person med tvangstanker. En gang i måneden omorganiserer jeg alt på pcen min.
Denne gangen vil jeg ha alt sortert i mapper, i mappestrukturen CMusikk\*artist*\*album*
Jeg vil gjerne at albumene skal være sortert etter når de ble sluppet ut, så albummappene må ha formatet (dato) album

Siden jeg er en ordensfreak er alle mine filer tagget riktig, så dette skal gå ganske fort. Det er bare å hive seg i det:

1. Kast alle filene inn i foobar!

http://utamaru.com/musikkguide/2.png

2. Kontroller at all informasjon er riktig. Det gjør du best manuelt, med øynene dine, i foobar. Foobar er veldig fleksibelt, så standard-installen din vil mest sannsynlig ikke se helt lik ut som min, men det skal ikke gjøre noen forskjell.

3. Merk alle sanger som er i tiptop stand, detaljmessig sett. Dette skal helst være alle sammen (ctrl+a). Høyreklikk. Gå til "File Operations" -> "Move, Rename or Copy files" Du vil da få ett stk. vindu som ser slik ut:

http://utamaru.com/musikkguide/3.png

(1) Velg "Rename or move files" eller "Copy files" alt utifra hvor redd du er for at ting kan gå skeis. Hvis du kopierer har du for sikkerhetens skyld en backup. Klikk på "Edit"-knappen (2). Du vil da få opp et nytt vindu.

Klikk "Add". Nå skal vi lage et sett instruksjoner som forteller foobar hvor det skal legge filene, og hva de skal hete. Det er allerede en profil som heter artist / (date) album / nn. title som fungerer ypperlig til denne sorteringen, men jeg tenkte jeg skulle ta det fra det grunnleggende. I "Display Name" kan du skrive hva du vil profilen skal hete. Jeg bruker "eksempel". I feltet under limer du inn dette:

Kode

%artist%
/
'('%date%')' %album%
/
%tracknumber% %title%
CTRL+Enter er linjeskift. Linjeskift har ikke noe å si for det endelige resultatet, men det er nå greitt å holde det ryddig. Logikken i koden er ganske enkel, og du trenger ikke være rakettforsker for å finne ut av det.

Klikk deg tilbake til Rename, Move or Copy files-bildet. Klikk på profilen du lagde i kombinasjonsboksen. I output directory (3) fyller du logisk nok inn rotmappa der du vil ha musikken din. Da er det bare å klikke Run (4), så skal resten gå av seg selv.
Så er det bare å sette på noe god musikk og slappe av. Skål!
Kan den søke etter sanger? Eller må man trekke ned sanger til dit selv?
Sist endret av Torst3in; 20. desember 2007 kl. 22:54.
o shit waddup
Trådstarter
Foobar har en Library-funksjon som kan søke etter sanger, om jeg ikke tar helt feil, men jeg har aldri brukt den selv.
Tusen takk
Denne funksjonen var jeg ikke klar over at eksisterte i foobar, veldig bra guide.
Litt off topic kanskje, men hva gjør du/foobar med "Diverse artister" album? Har sett at filer som er tagget med tittelen som Artist/Tittel, blir det før skråstreken (artist) automatisk satt til artistnavnet (selv om det per defininsjon er "Various Artists") i displayet.

Vil da hver artist få en egen mappe med bare en låt i?
Sist endret av pyramide; 20. desember 2007 kl. 22:52.
o shit waddup
Trådstarter
Sitat av pyramide
Litt off topic kanskje, men hva gjør du/foobar med "Diverse artister" album? Har sett at filer som er tagget med tittelen som Artist/Tittel, blir det før skråstreken (artistnavnet) automatisk satt til artistnavnet (selv om det per defininsjon er "Various Artists") i displayet.
Vis hele sitatet...
Det er to måter å gjøre dette på. Det ene er å bare lage en egen profil der du skiver "Various Artists" i stedet for %artist%. Selv er jeg lat, og foretrekker dette, og det funker greitt i de aller fleste tilfeller. Hvis det er en spesifikk utgiver, så kan du jo bruke taggen albumartist, for eksempel om det er et plateselskap som har sluppet en compilation eller noe i den duren.

Nå er oppsettet jeg bruker selv noe annet enn det jeg viste i guiden her, men prinsippet er det samme

I mine øyne skal tags være korrekte helt ned på hvert enkelt spor. Hvis en artist har laget en låt er artistens navn det eneste korrekte å sette i artist-feltet, uavhengig av hvor den slippes. Albumartist-feltet er mye mer "fleksibelt", og er veldig velegnet til å holde orden i album med forskjellige artister.
Vil da hver artist få en egen mappe med bare en låt i?
Vis hele sitatet...
Det er det som vil skje ja. Kodingen du kan bruke i foobar er ganske avansert, så hvis du leser litt rundt i hjelpefilene er jeg sikker på at du vil klare og automatisere det også.

EDIT:

Hvis du erstatter %artist% med $if2(%albumartist%,%artist%), vil albumartist automatisk brukes om taggen er satt. Hvis feltet er tomt vil artist-feltet brukes istedet.
Sist endret av ulldott; 20. desember 2007 kl. 23:03.
hmm altså.. lastet ned osv.. så når eg har markert alt (ctrl + a) oh høyreklikker kommer det ikke noe "File Operations" eller "Move, Rename or Copy files"..

galt kanskje? :P
o shit waddup
Trådstarter
Sitat av TyveN
hmm altså.. lastet ned osv.. så når eg har markert alt (ctrl + a) oh høyreklikker kommer det ikke noe "File Operations" eller "Move, Rename or Copy files"..

galt kanskje? :P
Vis hele sitatet...
Så lenge du høreklikker i spillelista skal det funke.
http://www.effect-gaming.net/images/h%F8yreklikk.JPG

Sry om blide er stort.. kan fjerne det og bruke link om ønsket..

Det er høyreklikk^^
Sist endret av TyveN; 20. desember 2007 kl. 23:26.
o shit waddup
Trådstarter
Oi. Jeg trodde det kunne ha noe med versjon å gjøre, men jeg lastet ned siste og det ser ikke ut til at det er det som er feil heller. Det er der hos meg iallefall. Om du kan ha fått det disablet under innstallering vet jeg ikke, men noe er pussig her.
skal sjekke properties da.. :S

EDIT1: Hvordan la du til musikken?
EDIT2: Kan du legge ut prt scr av din høyreklikk?
Sist endret av TyveN; 20. desember 2007 kl. 23:44.
o shit waddup
Trådstarter
Jeg la den til ved å trekke den inn i vinduet. Du har ikke gjort noe feil der iallefall.
http://utamaru.com/musikkguide/4.png
eg trykka "file -> Add directory.." skal prøve din måte..
tror ikke det har noe å si btw.. men får prøve..

EDIT: nei hadde ikke noe med det å gjøre..

anyone knows?

http://www.effect-gaming.net/images/awd.JPG

Hvordan ser din sånnen ut?
Sist endret av TyveN; 20. desember 2007 kl. 23:52.
o shit waddup
Trådstarter
Jeg orker ikke ta screen, men det ser ut som om du mangler "Masstagger", modulen heter foo_masstag
Okay har det :)

liten guid for dere andre som har samme problem :)
1) last ned Foo_masstag her: http://www.foobar2000.com/components/foo_masstag.zip
2) Pakk ut filen i mappen "components" (eksempel: E:\Program\Foobar2000\components)
3) Restart Foobar2000 og alt skal virke :)
Sist endret av TyveN; 21. desember 2007 kl. 00:33.
Dette var litt genialt. Har brukt Foobar lenge, men aldri vist om denne funksjonen. Har uansett rydda opp i musikkmappa mi på en organisert måte slik som beskrevet her manuelt fra før, så kommer nok ikke til å bruke dette