Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  88 4470
Nå har i hvertfall oss nordmenn feiret de nye årene med knall og fyrverkeri. Spørsmålet er om dette er så sinnsykt tøft som folk synes?

Det vi bokstavlig talt gjør er jo å bruke penger på noe vi ser på mens det brenner i forskjellige farger. Det er greit at det er fint å se på, men tenk dere om... Disse pengene kunne du brukt på noe mye mer helhjertelig.

1) Du kunne latt være å bruke penger i det hele tatt.

2) Du kunne donert dem til andre som så vidt fyrer opp en fyrstikk.

Jeg vil tro at flere og flere bruker "fyrverkeripengene" sine på en god sak istedenfor fyrverkeri. Pga det alltid vil være noen andre som fyrer opp raketter. Dermed kan de som ikke kjøper raketter helt lovlig se på andre som gjør det.

Helt ærlig mener jeg fyrverkeri kun lager et h******. Det skjer ulykker der mennesker dør og hus brenner ned. Jeg er for et eventuelt forbud mot fyrverkeri.

Hva er din mening rundt temaet?
Jeg er vel i utgangspunktet enig med deg.
Men sprengstoff er jævla gøy, og når man kan gå på butikken å kjøpe det en gang i året, så gjør man det.
Jeg synes det er tøv. Folk må ta ansvar for egen sikkerhet, og politiet må sørge for at berusede folk ikke skader andre, i det minste på store offentlige samlingssteder.
Det med at folk bruker fyrverkeripengene på noe annet.
Hvor lenge tror du det varer?
Maks et par år så er ikke det og kjøpe fyrverkeri noe vo "egentlig" gjort og vi "sparer" ikke penger ved og ikke kjøpe.

Blir mer penger til sprit.
Drekka mer.
Vel, det finnes mange ting her i verden som vi bruker på tull og som er 2x så farlig som fyrverkeri. Problemet er ikke i fyrverkeriet, men tilstanden til folk som bruker det. (alkohol)
Hadde fyrverkeri vært behandlet uten alkohol i bildet, ville det vært tilnærmet ufarlig.
Sist endret av margido; 16. desember 2007 kl. 20:40.
Jeg syns man heller burde innføre strengere straffer for de som bruker fyrverkeri uansvarlig, forbud er litt i meste laget syns jeg (selv syns jeg det er fett)

og, "Det vi bokstavlig talt gjør er jo å bruke penger på noe vi ser på mens det brenner i forskjellige farger. Det er greit at det er fint å se på, men tenk dere om... Disse pengene kunne du brukt på noe mye mer helhjertelig."
- Den blei litt teit syns jeg. Altså, hvor mange penger bruker ikke nordmenn på unødvendige ting?

edit: som margido sier, alkohol er problemet.
Sist endret av Vegar; 16. desember 2007 kl. 20:41.
Trådstarter
15 3
Sitat av lanze
Jeg er vel i utgangspunktet enig med deg.
Men sprengstoff er jævla gøy, og når man kan gå på butikken å kjøpe det en gang i året, så gjør man det.
Vis hele sitatet...
Uansett har vi nok av ting som er j***** gøy i verden. Hvorfor ikke bare kutte ut den ene tingen som er så bortkastende gøy? Da mener jeg det er bedre å bruke dem på en ting du har nytelse av i flere dager enn en.
Jeg synes fyrverkeri er fint å se på, koselig med lys mot nattemørket synes jeg. MEN det vil alltid være disse forbanna fulle idiotene som tenner på og sender avgårde mot folk og lignende.

Har selv nesten fått en rakett i hodet, så jeg er ikke så glad i dem når jeg må være nære. Men å se på at kommunen f eks betaler proffer til å sende opp, helt klart. Da liker jeg det. Gale mennesker som står blant mange folk, imot.

Diskuterte dette med noen venner, og vi fant ut at hva med å lage et område hvor man betale for å komme inn, f eks en fotballbane eller lignende utenfor sentrum? Og vakter som da sjekket at de som kom innenfor "sperrene" var edru (sier ikke alkotest, men sjangler og snøvler man så blir man nektet), eller at man må "bestille" plass mellom kl sånn og sånn, hvor man da kan sende opp så mye man vil. Så kan de som vil sende opp, i kontrollerte former, og vi som ikke liker å være så nærme, står utenfor og ser på.
Dumt innlegg fra trådstarter.

Tenk deg om, hvor mye penger er det som går til "dumme" ting. Jeg vil kategorisere fyrverkeri som kultur.

Kultur er ikke *livsviktig* men det er viktig, samme som operahuset vårt. Burde vi har brukt så mye millioner på det som vi har gjort?
Et operahus varer riktignok lenger enn fyrverkeri, men fyrverkeri er noe som gleder svært mange, f.eks barn. Personlig ville jeg heller kuttet ned på pengebruken av vei, og brukt penger på å hjelpe andre.
Sitat av Lille My
Jeg synes fyrverkeri er fint å se på, koselig med lys mot nattemørket synes jeg. MEN det vil alltid være disse forbanna fulle idiotene som tenner på og sender avgårde mot folk og lignende.

Har selv nesten fått en rakett i hodet, så jeg er ikke så glad i dem når jeg må være nære. Men å se på at kommunen f eks betaler proffer til å sende opp, helt klart. Da liker jeg det. Gale mennesker som står blant mange folk, imot.

Diskuterte dette med noen venner, og vi fant ut at hva med å lage et område hvor man betale for å komme inn, f eks en fotballbane eller lignende utenfor sentrum? Og vakter som da sjekket at de som kom innenfor "sperrene" var edru (sier ikke alkotest, men sjangler og snøvler man så blir man nektet), eller at man må "bestille" plass mellom kl sånn og sånn, hvor man da kan sende opp så mye man vil. Så kan de som vil sende opp, i kontrollerte former, og vi som ikke liker å være så nærme, står utenfor og ser på.
Vis hele sitatet...

Da ville det jo bare blitt stress isteden for gøy da
Trådstarter
15 3
Sitat av Lille My
Jeg synes fyrverkeri er fint å se på, koselig med lys mot nattemørket synes jeg. MEN det vil alltid være disse forbanna fulle idiotene som tenner på og sender avgårde mot folk og lignende.

Har selv nesten fått en rakett i hodet, så jeg er ikke så glad i dem når jeg må være nære. Men å se på at kommunen f eks betaler proffer til å sende opp, helt klart. Da liker jeg det. Gale mennesker som står blant mange folk, imot.

Diskuterte dette med noen venner, og vi fant ut at hva med å lage et område hvor man betale for å komme inn, f eks en fotballbane eller lignende utenfor sentrum? Og vakter som da sjekket at de som kom innenfor "sperrene" var edru (sier ikke alkotest, men sjangler og snøvler man så blir man nektet), eller at man må "bestille" plass mellom kl sånn og sånn, hvor man da kan sende opp så mye man vil. Så kan de som vil sende opp, i kontrollerte former, og vi som ikke liker å være så nærme, står utenfor og ser på.
Vis hele sitatet...
Vi har noe lignende i lokalområdet der jeg bor. Vi har en mark eller haug der vår lokale fotballklubb fyrer opp raketter slik at alle kan stå på marken å nyte dem. Det er noe helt annet enn i byen hvor det går helt bananas. Slike oppskytninger burde vi ha mer av. Det jeg liker med disse samlingene er at pengene som har blitt brukt til fyrverkeri blir fordelt på så mange personer.
Sitat av taffen

2) Du kunne donert dem til andre som så vidt fyrer opp en fyrstikk.
Vis hele sitatet...
Selv om folk slutter med fyrverkeri tviler jeg på at noen kommer til å gi pengene til fattige i stedet. Har folk lyst til å gi penger så gjør de det, uavhenging av fyrverkeri
Problemet med fyrverkeri i et land hvor innbyggerne er så rike som i norge er jo ikke kostnadene med selve fyrverkeriet, men de personlige og materielle kostnadene som følger av alle ulykkene.

Skal man argumentere mot bruken av fyrverkeri er personlig sløsing et blindspor. Bruk heller energien på å kritisere alle de skadene som kommer av uvettig bruk, samt alle hus / biler etc som blir skadet uten noen annen grunn enn menneskelig forlystelse (og slike skader gjør ikke et operahus...)
Trådstarter
15 3
Sitat av max-mekka
Dumt innlegg fra trådstarter.

Tenk deg om, hvor mye penger er det som går til "dumme" ting. Jeg vil kategorisere fyrverkeri som kultur.

Kultur er ikke *livsviktig* men det er viktig, samme som operahuset vårt. Burde vi har brukt så mye millioner på det som vi har gjort?
Et operahus varer riktignok lenger enn fyrverkeri, men fyrverkeri er noe som gleder svært mange, f.eks barn. Personlig ville jeg heller kuttet ned på pengebruken av vei, og brukt penger på å hjelpe andre.
Vis hele sitatet...
Det er klart at fyrverkeri for å feire det nye året er en tradisjon eller kultur. Det jeg lurer på er hvorfor absolutt alle familier/mennesker må bruke opp mot tusen kroner (gjerne mer) på fyrverkeri, da disse tusen kronene kunne blitt brukt til en felle oppskytning der kanskje ca. 100 var med og deltok. Da ville det blitt brukt mindre penger, men i tillegg oppfylle menneskers behov for denne tradisjonen.
Sitat av taffen
Det er klart at fyrverkeri for å feire det nye året er en tradisjon eller kultur. Det jeg lurer på er hvorfor absolutt alle familier/mennesker må bruke opp mot tusen kroner (gjerne mer) på fyrverkeri, da disse tusen kronene kunne blitt brukt til en felle oppskytning der kanskje ca. 100 var med og deltok. Da ville det blitt brukt mindre penger, men i tillegg oppfylle menneskers behov for denne tradisjonen.
Vis hele sitatet...
Jeg er for ramper, men ikke for måten du sier at vi kan bruke penger på noe annet.

Hvis staten skal "ødelegge" som det populært er kalt, så får de fikse ramper og slikt.

Hvis jeg er på fylla på nyttårsaften, og det er oppskyting fra en rampe, så gidder ikke jeg reise langt for å få det med meg, så hvis det skal være ramper, så er jeg for at det skal være mange ramper, og ikke få store.
Sitat av Lille My
Diskuterte dette med noen venner, og vi fant ut at hva med å lage et område hvor man betale for å komme inn, f eks en fotballbane eller lignende utenfor sentrum? Og vakter som da sjekket at de som kom innenfor "sperrene" var edru (sier ikke alkotest, men sjangler og snøvler man så blir man nektet), eller at man må "bestille" plass mellom kl sånn og sånn, hvor man da kan sende opp så mye man vil. Så kan de som vil sende opp, i kontrollerte former, og vi som ikke liker å være så nærme, står utenfor og ser på.
Vis hele sitatet...
Jeg veit om flere som kan drikke seg snydens, uten at man ser det på de. Og i tillegg, er det vel slik at man skal være minst 15-30 meter unna når rakettene skytes opp, og da ble det plutselig ikke plass til så mange. Men god ide
Trådstarter
15 3
Sitat av max-mekka
Jeg er for ramper, men ikke for måten du sier at vi kan bruke penger på noe annet.

Hvis staten skal "ødelegge" som det populært er kalt, så får de fikse ramper og slikt.

Hvis jeg er på fylla på nyttårsaften, og det er oppskyting fra en rampe, så gidder ikke jeg reise langt for å få det med meg, så hvis det skal være ramper, så er jeg for at det skal være mange ramper, og ikke få store.
Vis hele sitatet...
Det blir det samme, men poenget er at det er bedre med fler folk rundt en oppskytning enn at alle skal skyte opp egne raketter.

Den lokale samlingen vi har vært nyttår er ikke særlig stor men det kommer like vel store mengder folk fra et begrenset område.
Sitat av taffen
Det er klart at fyrverkeri for å feire det nye året er en tradisjon eller kultur. Det jeg lurer på er hvorfor absolutt alle familier/mennesker må bruke opp mot tusen kroner (gjerne mer) på fyrverkeri, da disse tusen kronene kunne blitt brukt til en felle oppskytning der kanskje ca. 100 var med og deltok. Da ville det blitt brukt mindre penger, men i tillegg oppfylle menneskers behov for denne tradisjonen.
Vis hele sitatet...
Snakk om brenne opp penger i løse luften! Fyrverkeriet som du får kjøpt som privatperson er ikke engang noe fint. Jeg vil heller betale noen øre mer i skatt for at det offentlige kan sende opp skikkelige greier med ordentlig futt i.

Da slipper jeg å være urolig for at en eller annen full idiot skal sende en rakett rett i ansiktet på meg, de som står meg nær eller andre. Hvert eneste år er det noen som mister syner eller blir vansiret for livet på grunn av dette.

Dummeste i denne tråden er de som synes at det skal bli strengere straffer for de som sender opp uansvarlig. Politiet har mer enn nok med selvmord, branner, fyrverkeriulykker og slåsskamper på nyttårsaften. Det er overhodet ingen kapasitet til å ta tak i de 10 % fulle idioter som skal markere seg i til det nye året med å sende rakettene horisontalt.
Totalt hekta, og jeg er ikke så blåst i huet at jeg lener meg over raketten med alkohol-promille og sender'n rett i trynet. Vi kan ikke forby ting som er helt ufarlig for normale mennesker å bruke, bare fordi det fins mindre begavete mennesker der ute. De vil dessverre alltid være der, og de skader seg sikkert på andre måter enn med fyrverkeri før eller siden uansett. Forbud hadde vært helt idiotisk, men akk så typisk for norske formynder-sosialister. Jeg tror ikke jeg hadde respektert det forbudet.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Jeg er ikke fan av fyrverkeri selv, men det har blitt en såpass innbarket tradisjon at jeg synes det ville vært feil å kvitte seg med det.
Man kunne vel gjerne blitt litt strengere, spesielt i byer burde man kanskje organisert oppskytingen litt mer. Og kjørt noen skikkelige fyrverkerishow istedet for alle disse billige fyrverkeriene.
For min del var det bare et par år i tenårene at det var stas å skyte opp fyrverkerier selv.
Det er vel sterkt berusende personer i store folkemengder som jeg ser på som den største faren og ulempen med fyrverkeriene.

Når det gjelder pengene ser jeg ingen problem med å bruke summer på fyrverkeri. Jeg ser gjerne at nordmenn bruker mer penger på det vi fra gammelt av kaller tøys. Klart det er fint å gi penger til andre som trenger det, men kan man ikke heller ta litt av pengene til den svindyre flatskjermen du skal kjøpe?
Nordmenn er noen sparegriser fra 50-60-tallet og er ekstremt materalistiske av natur, og trenger å lære seg å koste på seg litt "luksus" fremfor å leve som en sau for å spare til det beste hi-fi anlegget.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Jeg kunne sett for meg at folk i boligområder kjøpte inn fyrverkeri og at noen utvalgte fra det boligområdet hadde ansvaret å fyre opp rakettene. De folkene var vertfall edru og kanskje hadde et sikkerhetskurs i fyrverkeri.

Det blir litt vanskeligere å få til i de større byene, men på de mindre plassene tror jeg det ville blitt bra.
Tenk så mange som blir arbeidsløse hvis vi stopper å kjøpe fyrverkeri.
Enig med z0p, fyrverkeri er såpass hardbarka tradisj at man ikke kan kutte det ut etter min mening.

Syns Norge har blitt mer og mer "veldannet" og alt skal være så ordentlig og staselig. Et tegn på velferd, og ikke noe bra tegn spør du meg.

Dere har kanskje hørt foreldrene deres snakke om barndommen dems? Mine foreldres barndom var i allefall mye mer rocka enn min barndom. Når de var små kjørte de mopeder ulovlig som var trimma for å gå i 150. Kjørte rundt inni skauen. Folk ble ikke tatt så høytidelig som folk blir nå, som gjør at *alt* negativt man sier blir tatt som personangrep og det blir store saker ut av ingenting. Før var det ikke så vilt ordentlig som det er nå.

Noe annet er også noe jeg velger å kalle "rimifisering" som er som følgende:
Den lokale slakteren, som har holdt på i 20 år, har du et kjempebra forhold til. Han gir deg en ekstra kyllingbit, fordi det er deg, og han er hyggelig, og alle digger han. Så kommer det en rik kis og kjøper han opp, og kaller butikken hans for en kjede, f.eks rimi. Alt blir så stort, og alt det lokale forsvinner.

Dette sier jeg fordi det er det som skjer med denne fyrverkeriloven også. Nå blir det ulovlig, og man må gå til offentlige steder for å underholde oss med en urgammel tradisjon. Er dette så veldig positivt? Burde man ikke heller lage strengere straffer og heller sette ut flere politi på nyttårsaften eller noe lignende, og beholde denne tradisjonen vi har som de fleste faktisk innerst inne setter pris på? Innerst inne veit jeg at dette kan drepe mennesker og skape store skader og kan føre til katastrofale følger, men jeg syns kanskje det er verdt det?

Sitat av MoleInOne
Tenk så mange som blir arbeidsløse hvis vi stopper å kjøpe fyrverkeri.
Vis hele sitatet...
Og heller setter opp offentlige oppskytningsramper da eller?
Sitat av MoleInOne
Tenk så mange som blir arbeidsløse hvis vi stopper å kjøpe fyrverkeri.
Vis hele sitatet...
Ja, alle polakkene, litauere og annet ræl som alikevel er her for å gjøre vinningstyverier..



De som selger dette er stort sett bare kjeder som selger andre ting ellers i året alikevel, pluss de overnevnte.

På tide at dette blir innført, folk flest har ikke vett eller kunnskap til å drive på med fyrverkeri på egenhånd, iallefall ikke i sammenheng med den norsk-tradisjonelle fylla.

Bruk heller noen skattekroner og la det offentlige sette opp ett større oppsett på ett sentralt sted.
Sist endret av vidder; 16. desember 2007 kl. 21:30.
Alkoholisert gamer
Det er bare helt teit at det skal bli ulovlig..De som skader seg mens de fyrer det opp kan for det selv.... Det blir nok en harrytur til sverige rett før nyttåraften her i huset ja.
Sitat av ekoli
Det er bare helt teit at det skal bli ulovlig..De som skader seg mens de fyrer det opp kan for det selv.... Det blir nok en harrytur til sverige rett før nyttåraften her i huset ja.
Vis hele sitatet...
Hehe, bare tenk deg om fyrverkeri blir forbudt å selge i norge, da blir det en skikkelig økning i fyrverkeri-smugling!
Og med en svartemarked for fyrverkeri i norge, er det ikke lett å vite hva slags fyrverkeri man får...
Kanskje piratproduserte som eksploderer i trynet ditt eller som ikke er "CE" merket?

Nei, det er nok best at myndighetene fortsetter å gjøre fyrverkeri lovelig den éne dagen i året, og at de har kontrollen på hvilke typer fyrverkeri som skal selges...

[EDIT:] du glemte å legge til spørreundersøkelse...
Sist endret av Turbolego; 16. desember 2007 kl. 21:57.
Fyrverkeri er morro og det er fint å se på. Det er bare en dag i året det er lovelig her i landet og bare en liten periode hvor det kan kjøpes i butikkene. Så når manda har sjansen så LØP OG KJØP!! Jeg pleier jo selvfølgelig å kjøpe så mye at jeg har en stund, og tanken på at denne ene dagen i året også skal bli ulovelig gjør meg bare sur. Fyrverkeri er ikke farlig, men kan brukes farlig, og hvis det er noen som skader seg, så er det nesten alltid deres egen feil!
Jeg sikta mere til de som faktisk produserer fyrverkeriet
Alkoholisert gamer
Sitat av Turbolego
Hehe, bare tenk deg om fyrverkeri blir forbudt å selge i norge, da blir det en skikkelig økning i fyrverkeri-smugling!
Og med en svartemarked for fyrverkeri i norge, er det ikke lett å vite hva slags fyrverkeri man får...
Kanskje piratproduserte som eksploderer i trynet ditt eller som ikke er "CE" merket?
Vis hele sitatet...
Hvis fyrverkeri blir ulovlig i norge hadde jeg nok ikke kjøpt noe fra noen i norge, jeg hadde nok heller dratt til f.eks. sverige og kjøpt det selv.. ikke noe jalla som jeg ikke veit om kommer til å smelle i det hele tatt...
Blir bare for dumt å dra det den veien at pengene kunne gått til noe mer nyttig. Hvis du skal bruke det argumentet må du nok gå i kloster for å ikke virke som en hykler.
Hvor mye bruker du på pc, mp3 spillere, spillkonsoller, moteklær og andre luksusgoder som du i utgangspunktet ikke trenger?

Personlig er jeg for fyrverkeri, og synes det er idiotisk at de kommer til å forby bruk av dette.
Men dette kan nok komme av at jeg har et godt forhold til fyrverkeri generelt, og har aldri fått noen større skader av de, men så er jeg også veldig forsiktig når de skal lagres og fyres opp.
Etter det jeg har fått med meg, så vil de tillate bruk at bakkebatterier fordi ulykkes statistikken ved bruk av disse er mye lavere en statistikken for raketter.
Vel, hvor mange flere er det som foretrekker raketter fremfor batterier? Tror de ikke ulykkestallene kommer til å stige kraftig på batteriene når de blir de eneste som er å få kjøpt her til lands?

Forresten, noen som vet hva ståa er når det gjelder signalpistoler, penner og fallskjermbuss?
FOR Fyrverkeri !!!
Sitat av max-mekka
Noe annet er også noe jeg velger å kalle "rimifisering" som er som følgende:
Den lokale slakteren, som har holdt på i 20 år, har du et kjempebra forhold til. Han gir deg en ekstra kyllingbit, fordi det er deg, og han er hyggelig, og alle digger han. Så kommer det en rik kis og kjøper han opp, og kaller butikken hans for en kjede, f.eks rimi. Alt blir så stort, og alt det lokale forsvinner.

Dette sier jeg fordi det er det som skjer med denne fyrverkeriloven også. Nå blir det ulovlig, og man må gå til offentlige steder for å underholde oss med en urgammel tradisjon. Er dette så veldig positivt? Burde man ikke heller lage strengere straffer og heller sette ut flere politi på nyttårsaften eller noe lignende, og beholde denne tradisjonen vi har som de fleste faktisk innerst inne setter pris på? Innerst inne veit jeg at dette kan drepe mennesker og skape store skader og kan føre til katastrofale følger, men jeg syns kanskje det er verdt det?
Vis hele sitatet...
Det du kaller rimifisering har ingenting med dette å gjøre. Per i dag er det store kjeder som selger fyrerkeri, og forbudet gjør at ingen får selge. Det er ikke det samme som at store kjeder kjøper opp småbedrifter.
Og fyrverkeri er ingen urgammel tradisjon i Norge. Slik jeg ser det kan man enten lage strengere straffer og sette all politi i beredskap hver nyttårsaften for å arrestere fulle mennesker etter de har skadet noen slik du vil, eller så kan man forby at de får sende opp. For meg er det klart hvilket alternativ som er det beste.
Dersom du synes fyrverkeri er verdt menneskeliv har åpenbart ingen du kjenner blitt rammet.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av GordonFreeman
Det du kaller rimifisering har ingenting med dette å gjøre. Per i dag er det store kjeder som selger fyrerkeri, og forbudet gjør at ingen får selge. Det er ikke det samme som at store kjeder kjøper opp småbedrifter.
Og fyrverkeri er ingen urgammel tradisjon i Norge. Slik jeg ser det kan man enten lage strengere straffer og sette all politi i beredskap hver nyttårsaften for å arrestere fulle mennesker etter de har skadet noen slik du vil, eller så kan man forby at de får sende opp. For meg er det klart hvilket alternativ som er det beste.
Dersom du synes fyrverkeri er verdt menneskeliv har åpenbart ingen du kjenner blitt rammet.
Vis hele sitatet...
Utifra hva jeg leser sikter han til organisert oppskytning av fyrverkeri i regi av noen?
Fyrverkeri er ingen urgammel tradisjon, men den begynner å dra på åra, og veldig mange synes det er en kjærkommen tradisjon. Jeg vil tippe på flertallet.
Det er klart man ikke kan ofre menneskeliv for fyrverkerioppskyting, men jeg skjønner litt hva han mener. Vi lever i et samfunn der vi syr litt for mye puter under armene på hverandre. (For de som tror de kan dra paralleller til vektertråden, så kan ikke det sammenlignes. Takk )
Gleder meg til at det skal blir forbudt. Jeg slipper også å høre på fyrverkeriet som folk "glemte" å sende opp nyttårsaften, hele resten av året. Til glede for dustene som sender det opp, til sjenase for ti tusenvis i området 30 kvadratkilometer rundt.

Folk som har lagt seg våkner opp. Bikkjer og unger våkner og er redde.
Blir ikke ordentlig nyttår før noen har blåst skallen av seg vettu.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av Kaunda
Gleder meg til at det skal blir forbudt. Jeg slipper også å høre på fyrverkeriet som folk "glemte" å sende opp nyttårsaften, hele resten av året. Til glede for dustene som sender det opp, til sjenase for ti tusenvis i området 30 kvadratkilometer rundt.

Folk som har lagt seg våkner opp. Bikkjer og unger våkner og er redde.
Vis hele sitatet...
Du mener i området av en radius på 30 kilometer?

Nå vet ikke jeg om du er spesielt utsatt for dette, har bedre hørsel enn gjennomsnittet eller bare er en grinebiter. Uansett vil jeg bare si at jeg har aldri opplevd noen problemer med det fenomenet. Jeg har selvfølgelig hørt fyrverkeri andre tider enn nyttårsaften, men det har aldri kommet i tankene mine å ergre meg over det.

Selv om dette ikke var dønn seriøst fra min side, mener jeg virkelig ikke at dette er noen spesielt god grunn til forby fyrverkeri.
etter min mening blir garantert ikke nyttårsaften den samme uten fyrverkeri. Fyrverkeri har alltid vært en del av feiringen, jeg gleder meg faktisk mer til nyttårsaten pga fyrverkeriet. det er greit at fyrverkeri skader, men gjør ikke bil det ? jo bilen skader meren fyrverkeri totalt sett, ikke nokk med det, en bil forurenser mer, så hvorfor ikke kvitte oss med det transportmidlet ?

JEg er for fyrverkeri
Jeg er egentlig FOR fyrverkeri, mye grunnet at det skaper en stemning man gleder seg til hvert år.

Hvis man skal slutte å kjøpe fyrverki fordi andre trenger pengene, hvorfor slutter du ikke å kjøpe juletrær og annet som skaper stemning i julen, det er jo like unødvendig det. (Kanskje ikke om juletrær og pakker betyr veldig mye for deg religiøst sett da)

Spelley
bilen skader meren fyrverkeri
Vis hele sitatet...
Vel, nå må jeg si at bil er betraktelig mye mer meningsfult en nyttårsraketter da. Går ikke ann å sammenligne de.
Sist endret av ResQ; 16. desember 2007 kl. 23:04.
Sitat av spelley
etter min mening blir garantert ikke nyttårsaften den samme uten fyrverkeri. Fyrverkeri har alltid vært en del av feiringen, jeg gleder meg faktisk mer til nyttårsaten pga fyrverkeriet. det er greit at fyrverkeri skader, men gjør ikke bil det ? jo bilen skader meren fyrverkeri totalt sett, ikke nokk med det, en bil forurenser mer, så hvorfor ikke kvitte oss med det transportmidlet ?

JEg er for fyrverkeri
Vis hele sitatet...
Joda, bil dreper mer enn fyrverkeri, men bilen er et utrolig viktig transportmiddel.
Fyrverkeri derimot, er ikke spesielt nyttig for å si det slik..

Jeg er faktisk for fyrverkeri, men ville bare påpeke at det argumentet ikke holder

Edit: too late..
Sist endret av Joachimsen; 16. desember 2007 kl. 23:04.
Jeg har en lei uvane å skrive meg for mye bort, skal innrømme det...

Det jeg mener, Gordon, med rimifiseringen, er at det blir for "stort". Alt det lokale, koselige preget som butikker f.eks har, blir borte. Og at det blir forbud mot fyrverkeri er litt det samme. Aww, jeg greier ikke helt forklare det med ord, har alltid hatt problemer med dette temaet, for det er litt vanskelig å forklare, men det jeg mener er det z0p sier, at man syr puter under armene på folk.

Det lokale blir borte, det offentlige tar over, og alt blir sikkert. (Dette er sannsynligvis svært vanskelig å trekke tråder gjennom, så dette er et crappy innlegg, men jeg håper på at noen skjønner hva jeg mener ) z0p greide å si hva jeg mente veldig enkelt... Takk for det =)

Sitat av Archj
Blir ikke ordentlig nyttår før noen har blåst skallen av seg vettu.
Vis hele sitatet...
hihi=)
Sist endret av bendiks; 16. desember 2007 kl. 23:08.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Ja, man kan ikke sammenligne en bil med fyrverkeri. Prøv heller gjerne å finne en likhet
Det er stor forskjell på en direkte akutt skade og indirekte drap. Man kan komme med relativt drøye påstander med slike sammenligninger.
Fyrverkeri har vel hatt en rimelig stor nytteverdi, sammens med andre oppfinnelser så klart, når det gjelder utvikling av våpen. Og disse våpnene er jo så populære nå om dagen. Store statsledere hadde nok ikke nølt i å bytte ut bilen i fordel disse farlige lekene.

Anyways.. Skal man alltid sette nytteverdi foran fornøyelse?
Sitat av Drøggs
De vil dessverre alltid være der, og de skader seg sikkert på andre måter enn med fyrverkeri før eller siden uansett.
Vis hele sitatet...
Ja, men hvor morro er det når en full idiot sender en rakett i trynet ditt eller inn i leiligheten din? Problemet med fyrverkeri er ikke at folk sprenger seg selv på grunn av uvettig bruk, men at de ofte skader andre og deres eiendom.
Sitat av ResQ
Jeg er egentlig FOR fyrverkeri, mye grunnet at det skaper en stemning man gleder seg til hvert år.

Hvis man skal slutte å kjøpe fyrverki fordi andre trenger pengene, hvorfor slutter du ikke å kjøpe juletrær og annet som skaper stemning i julen, det er jo like unødvendig det. (Kanskje ikke om juletrær og pakker betyr veldig mye for deg religiøst sett da)

Spelley

Vel, nå må jeg si at bil er betraktelig mye mer meningsfult en nyttårsraketter da. Går ikke ann å sammenligne de.
Vis hele sitatet...
er enig der, ikke så veldig bra poeng, ville bare vise hva som dreper mest, hvorfor ikke kvitte oss med bilen siden det dreper ? slik som med fyrverkeri. ja enig der, elendig sammenlikning hvis jeg ser litt mer nøye på det

however...

nyttårsaften er ikke nyttårsaften uten fyrverkeri, si hva du enn mener, det blir ikke det samme uten fyrverkeri.
det blir litt det samme som å ikke kjøpe seg juletre i julen, hva er no julen uten juletre...


Sitat av Nichotin
Ja, men hvor morro er det når en full idiot sender en rakett i trynet ditt eller inn i leiligheten din? Problemet med fyrverkeri er ikke at folk sprenger seg selv på grunn av uvettig bruk, men at de ofte skader andre og deres eiendom.
Vis hele sitatet...
Enig der, men hvor morsomt er det når en dude putselig blir emo i bilen å vil dø.
Gasser på, å kjører rett i deg front i front.
forøvrig er jeg enig med deg uansett, i nyttårsaften er det fantastisk mye uvettig bruk av fyrverkeri. ungdommer å fulle voksne bruker det som leketøy.
kan nevne ett eksempel på an dude jeg var venn med tideligere, han fyrte på ett batteri ti 6o ,. spendte det ned til naboen nedenfor huset sitt. Hvor dun går det faen meg an å bli ?Dette er bare ett av de fåtall ekstreme eksemplene. slike folk burde ikke fått lov å hondtere fyrverkeri, noen gang OVERHODET.

Jeg personlig prøver å buke det på best mulig måte, er totalt edru når jeg skal fyre de opp. er livredd for å treffe noe, som kan gjøre andre skadet.
Folkene rundt meg på nyttårsaften vil ofte at jeg skal fyre opp fyrverkeriet deres også pga de er langt ifra edru.
Poenget mitt er at alle de som bruker fyrverkeri totalt mot sitt formål eller uvettig, ødelegger for alle andre.

Sitat av z0p

Anyways.. Skal man alltid sette nytteverdi foran fornøyelse?
Vis hele sitatet...
godt spørsmål.
Jeg svarer nei, det er en gang i året det er nyttårsafte, det er en gang i året vi kan feire med raketter.
har ikke noen bra argumenter slik at det er sagt, men skal vi spørre det samme spørsmålet bare med julen, å juletre ?
Sist endret av Spelly; 17. desember 2007 kl. 11:26.
Uten å ha tid til å lese gjennom alle innleggene her må jeg si at det er jo gjort noe for å forhindre så mange ulykker i år. Dette ved å forby salg av raketter og heller bruke batteri . Jeg synes dette tiltaket er veldig bra. Et batteri er mye mer stabilt, så det ikke velter og skyter på alt mulig. Raketter er dessuten mye mindre miljøvennlig enn batteri med tanke på forsøpling. Rakettene lander spredt og er derfor vanskelig å få ryddet opp.
Sitat av zaXu
Uten å ha tid til å lese gjennom alle innleggene her må jeg si at det er jo gjort noe for å forhindre så mange ulykker i år. Dette ved å forby salg av raketter og heller bruke batteri . Jeg synes dette tiltaket er veldig bra. Et batteri er mye mer stabilt, så det ikke velter og skyter på alt mulig. Raketter er dessuten mye mindre miljøvennlig enn batteri med tanke på forsøpling. Rakettene lander spredt og er derfor vanskelig å få ryddet opp.
Vis hele sitatet...
Ett batteri har MYE større potensiale for å gjøre stor skade. Vi kjøpte ett batteri til 1k for 2 år siden, det var i en kasse som veide heftig masse, når vi tente på batteriet, gjett hva som vinglet av hvert skudd ? kassen var meget ustabil selvom den hadde ett stort kontaktareal på bakken. Vi var hele tiden redd for at den skulle velte å skadefolk.
tenk hvis det batteriet hadde veltet da , det var hus i alle kander, den fyrte sikkert av 10 skudd per 2 sec.

Med uvettig bruk eller for dårlig sikring er batteri MYE mer skadelig enn en rakett.
ikke nokk med det, ved feilproduksjon, kan ett batteri bli en rimelig kraftig å farlig bombe. dette kommer selvfølgelig an på kruttmengden.


tenk deg selv, hva hadde gjort mest skade :
http://www.anova-webadmin.com/Anova_...v/vf4/364T.jpg
eller
http://www.malerrullen.no/img/big_one.gif
om det haddeblirr brukt feil ?


Forøvrig er dette fakta ? : http://www.bt.no/innenriks/article459968.ece
ellerer det bare spekulasjon ?
HAr ikke sett så masse omdetpå vg eller nettavisen.. det er derfor jeg lurer!
Sist endret av Spelly; 17. desember 2007 kl. 12:34.
Jeg er [COLOR=Yellow]FOR[/COLOR]
Nyttår er og blir aldri det samme uten å sende opp raketter!
Ikke for meg i allefall..
Sitat av spelley
Ett batteri har MYE større potensiale for å gjøre stor skade. Vi kjøpte ett batteri til 1k for 2 år siden, det var i en kasse som veide heftig masse, når vi tente på batteriet, gjett hva som vinglet av hvert skudd ? kassen var meget ustabil selvom den hadde ett stort kontaktareal på bakken. Vi var hele tiden redd for at den skulle velte å skadefolk.
tenk hvis det batteriet hadde veltet da , det var hus i alle kander, den fyrte sikkert av 10 skudd per 2 sec.

Med uvettig bruk eller for dårlig sikring er batteri MYE mer skadelig enn en rakett.
ikke nokk med det, ved feilproduksjon, kan ett batteri bli en rimelig kraftig å farlig bombe. dette kommer selvfølgelig an på kruttmengden.
Vis hele sitatet...
så sant så sant. batteriene er ofte veldig mer kraftig en rakettene. har selv blitt sprengt i trynet av et batteri, no joke.

men det blir jo ikke en ordentlig nytårsaften uten raketter, det er jo et rituale!

her er et eksempel på uvittig bruk av fyrverkeri : http://www.youtube.com/watch?v=7ZjrBEpE7is og http://www.youtube.com/watch?v=_Z6phAObtMQ ..
der sprenger vi telefon kiosken på melbu.

edit: skal se om jeg finner bilde av tryne mitt etter det var sprengt. legen sa jeg var heldig at jeg ikke ble blind.. tryne var oppsvulmet og fult av rødt og gult krutt som var svidd inn i huden.. men det som er rart er at jeg ikke har mer respekt for fyrverkeri etter den hendelsen.
Sist endret av nordavind; 17. desember 2007 kl. 12:45.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Vel har mange tanker rundt men det er virkelig vanskelig å finne ett godt argument for fyverkeri.

Jeg synnes det er hyggelig + det skapper en sins stemning med litt braking i himmelen.
Det har blitt en tradisjon egentlig. Eneste positive om det.

Jeg tror en av problemene med å ta vekk alt av fyrverkeri fra Ola Normann blir att folk kommer til å prøve og lage hjemmelagde raketter. Det er ivertfall ikke noe trygt.

Og til slutt. Jeg kommer mest sannsynlig aldri til å bli med på noe "kommunal oppskytning".
Synes selv fyrverkeri er dritfett, men å si "la folk sørge for egen sikkerhet" er småteit.
Du ser gang på gang at de faktisk ikke klarer dette, og hver eneste nyttårsaften koster oss flere millioner i skattepenger på utrykninger, operasjoner osv. Det er en ekstremt dyr pris å betale for litt gøy, mange betaler med livet. Er det verd det?

Kanskje man også kan se etter alternative løsninger? Som feks. et slags sertifikat som våpentillatelse, siden fyrverkeri faktisk er et dødedlig våpen.
Jeg har bare en ting å si for dem som har hatt problemer med batterier og kasser:
Grav dem ned! Støtt dem opp med stein! Det står faktisk på alle slike produkter at man må være obs på å støtte dem opp..

Vi gjorde den feilen en gang, vi bare lot batteriet stå helt vanlig på asfalten..
Kraften av kruttet som ble skutt ut fikk rørene og hele batteriet til å vri seg, dermed begynte driten å skyte på oss.. Etter at vi hadde kravlet ut av buskene og børstet av oss snøen konstaterte vi at vi ikke hadde lest godt nok på bruksannvisningen... Det sto med tydelig skrift at man skulle støtte opp batteriet.

Etterpå fyrte vi av et identisk batteri, nå støttet opp av stein, and guess what, det funket brillefint.

Med andre ord: LES på produktet, og hvis nevnte skjer med et produkt selv om du har støttet det opp, bør du kontakte firmaet snarest.