Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1454
Sitat fra wikipedia: "Smooth Groundcherry (P. subglabrata) is considered a hallucinogenic plant by some and its cultivation for other than ornamental purposes is outlawed in Louisiana by State Act 159. However, its use as a hallucinogen does not appear widespread."

Er det noe i dette? Magefølelsen sier meg at det er noe atropin-lignende, men jeg har ikke peiling.
Noen som har peiling? Finner så godt som ingen info ellers om det på nettet, så jeg ble litt nyssgjerrig.


Jeg har funnet ut at frukten blir brukt til mat, som med den arten av physalis vi får i butikkene i norge, men det er bladene som har en psykoaktiv effekt.

http://www.ppws.vt.edu/~sforza/weeds/physu_seed.jpg
Sist endret av random11633; 11. desember 2007 kl. 23:01.
Physalis er den største slekten i nattskyggefamilien med over 120 forskjellige planter. Det står ingenting i oppslagsbøkene mine om akkurat Physalis subglabrata, men det er ihvertfal vanlig blant disse plantene av de produserer en mild toksisk effekt, som vel kan anses som en ruseffekt av enkelte.

I mange tilfeller kan bladene rundt frukten/frøene røykes, og hos visse arter (for eks physalis minima) kan til og med et høyt inntak av frukten virke psykoaktivt. Hos andre arter igjen har det vist seg at røttene inneholder tropan og hygregin alkaloider. Atropin er jo et tropan alkaloid, så det kan godt hende magefølelsen din stemmer.

Physalis alkekengi inneholder noen toksiske/psykoaktive stoffer som heter Physalin A, B og C. Disse stoffene samt en haug med andre går helt sikkert igjen gjennom mye av Physalis-slekten, men uten dokumentert forskning på akkurat den planten du spør om er det umulig å si noe helt konkret..
Sist endret av mentalmelt; 11. desember 2007 kl. 23:31.
Sitat av mentalmelt
Physalis er den største slekten i nattskyggefamilien med over 120 forskjellige planter. Det står ingenting i oppslagsbøkene mine om akkurat Physalis subglabrata, men det er ihvertfal vanlig blant disse plantene av de produserer en mild toksisk effekt, som vel kan anses som en ruseffekt av enkelte..
Vis hele sitatet...
Veldig offtopic, men alkohol, eller rettere sagt etanol, er jo toksisk og virkningen det gir anses jo som en ruseffekt, ikke bare av noen enkelte. Så at plantene innenfor nattskyggefamilien som produserer "gift" kan nok gi de fleste en form for rus.
Sist endret av Trippa; 11. desember 2007 kl. 23:33.
Spikker vi flis i dag?

Hva du anser som en ruseffekt eller en forgiftning er opp til deg. Det jeg prøver å si er at selv om planten anvendes som et rusmiddel av enkelte folkeslag, så betyr det ikke at alle ville tolket opplevelsen som en rusopplevelse. Mange vil tolke effektene mer som en forgiftning enn en rus. Disse begrepene har så klart ikke har helt markerte grenser, men det er jo definitivt en forskjell allikevel..
Sist endret av mentalmelt; 11. desember 2007 kl. 23:46.
I dag spikker vi flis ja.

Hadde man lurt i morra mi en haug med hasjkaker så hadde nok hu gått rundt og trodd hu fikk noen dårlige kaker som ga henne en ubehagelig virkning, altså en matforgiftning, mens det i realiteten var et rusmiddel hun hadde intatt. Så som du sier; begrepene mellom rus eller forgiftning har ikke markerte grenser.

Men nå ble det her kanskje litt mer en chattetråd enn en tråd om Physalis subglabrata. My bad. Bare fjern mine innlegg på denne tråden
Sist endret av Trippa; 11. desember 2007 kl. 23:46.
Vi lar de stå, til spott og spe =)

Nå er ikke hasj et veldig godt eksempel i og med at det så og si har null toksiske effekter, ihvertfal innenfor normale doseringer. Enkelte stoffer har et veldig klart skille mellom rus og forgiftning, siden de har en stor differanse mellom en aktiv og en toksisk dose. LSD er et godt eksempel på dette..

Stoffer som atropin derimot er potensielt livsfarlige, og ruseffekten er en forgiftning i seg selv, i likhet med alkohol som du nevnte tidligere. Når det kommer til slike stoffer er det mer aktuelt å snakke om i hvilken retning effektene tolkes..
Da hadde jeg jo bortimot rett da. Tusen takk for info, Mentamelt.
Jeg leser også at den er i samme gren som potetplanten, er kanskje den beryktede giften i potetplanten også atropin da?
jeg kan ikke en dritt om dette så bare la meg få høre det om det er utrolig dumt.

Er dette den samme Physalis'en som selges i butikkene?
Poteten er også en del av nattskyggefamilien ja. Den inneholder litt forskjellige giftstoffer, men ikke atropin så vidt jeg vet. Mest kjent i den sammenheng er vel chaconin og solanin, men dette er så klart stoffer som brytes ned ved høye temperaturer.

Vasall har forøvrig nettopp lagt ut en svært utfyllende og informativ tråd om denne familien. Anbefalt lesestoff for alle små nattskyggespirer der ute:

Den store Nattskygge-tråden

Ulvengunnar:
Det er vanskelig å si akkurat hvilken plante som selges i norske butikker siden store deler av denne slekten produserer spiselige frukter. Physalis pruinosa er blant annet solgt som en matvare i mange deler av verden, men det er godt mulig de benytter andre sorter også. Tror nesten importøren er den eneste som kan svare deg på det..
Sist endret av mentalmelt; 12. desember 2007 kl. 01:38.
er ikke helt sikker, men mener det er enn sånn plante jeg har i hagen. Den lager i hvertfall små runde gul oransje frukter som smaker litt likt som appelsiner, kan det være den samme? ligner i hverfall noe jævlig.
Den physalisen som selges i butikken er nok mest sannsynelig Physalis peruviana.
Sitat av Beedie91
er ikke helt sikker, men mener det er enn sånn plante jeg har i hagen. Den lager i hvertfall små runde gul oransje frukter som smaker litt likt som appelsiner, kan det være den samme? ligner i hverfall noe jævlig.
Vis hele sitatet...
Forsåvidt er det neppe særlig smart å smake på noe du ikke vet hva er/ effektene av det.
Sitat av Beedie91
er ikke helt sikker, men mener det er enn sånn plante jeg har i hagen. Den lager i hvertfall små runde gul oransje frukter som smaker litt likt som appelsiner, kan det være den samme? ligner i hverfall noe jævlig.
Vis hele sitatet...
Offtopic, sorry, men måtte le.. Du fant altså den saken der i hagen, og smakte på den? :P
Haha, genialt
kimkim55 og elemental: ikke akkurat fikk høre at det var en etanes frukt som jeg blant annet har kjøpt i butikken så jeg tokk kke den største sjangsen.
Det er jo det også, kjempegod faktisk, en av de beste frukter i grunn! Nå vet jeg at jeg må passe meg for å spise bladerne også :P Atropinlignende stoffer er ikke noe jeg vil ha i meg for å si det sånn.