Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1014
Jeg har da null erfaring med linux og lurer litt på om hvordan det funker med spill å sånt her? Har hørt at ingen nesten ingen programmer funker med den. Men funker spill med linux? Feks WoW og Steamrelaterte spill? Fikk en Linux cd fra "Komputer for Alle" magasinet, med Linux Kubuntu. Om jeg installerer den vil den også formatere dataen? Får ikke gjort dette siden jeg klarte å knekke windows cd'en >.<

Takk.
Med f.eks siste Ubuntu, og dersom du installerer Wine så vil WoW kunne fungere out-of-the-box. Det er mange spill som funker helt fint under Wine/Cedega. Ubuntu skal også kunne detektere at du har Windows installert på maskinen fra tidligere og sette opp Grub med multiboot. Det forutsettes derimot at du har partisjonert opp disken din slik at du får inn Linux på en partisjon sideliggende med Windows. Eventuelt at du kjører Linux på en helt egen disk, dersom du har en til overs.
Du kan kjøre spill igjennom Wine HQ som er gratis, og Cedega som er gratis ulovlig.

Dette er jeg ikke helt sikker på, men under installasjon kan du f.eks velge om du vil ha f.eks halve harddisken for Windows og resten for Linux.
Edit; Litt sen.
Sist endret av Christian; 9. desember 2007 kl. 23:17.
Trådstarter
44 0
takk for alle svar Har to partisjoner. Installerte windows på D. Om jeg legger inn Linux på C, kan jeg da formatere D disken bare ved høyreklikk "formater" da(eller hvordan oppsettet er i Linux)? Har ikke fått formatert på et år og trenger restart flere ganger daglig :/
Tror ikke det er så lurt å høyreklikke og trykke formater. Etter egne erfaringer er det best å legge inn Windows først, deretter Ubuntu. Er ganske bra det partisjonsprogrammet som følger med Ubuntu.
jeg vil personlig ikke anbefale ubuntu, da jeg (og flere andre) har hatt problemer med denne distroen.
jeg anbefaler f.eks mandriva, og skaffer du mandriva powerpack ligger cedega på cd'en, det gjør ting litt enklere
OT: er mandriva like enkelt for noobs som ubuntu blir promotert for å være?
Sitat av stamno
jeg vil personlig ikke anbefale ubuntu, da jeg (og flere andre) har hatt problemer med denne distroen.
jeg anbefaler f.eks mandriva, og skaffer du mandriva powerpack ligger cedega på cd'en, det gjør ting litt enklere
Vis hele sitatet...
Finnes ingen OS som ikke byr på problemer i eller annen form, og etter min (og flere andre)'s erfaring er ubuntu en distro som byr på relativt lite problemer.

Sitat av lanze
OT: er mandriva like enkelt for noobs som ubuntu blir promotert for å være?
Vis hele sitatet...
Ja, de er begge veldig brukervennlige distroer.



coLE: Vil kanskje anbefale deg å teste ut linux bare ved å boote fra cd'n i ny og ne. Etterhvert som du føler deg komfortabel med det kan du jo vurdere å installere det
Sitat av stamno
jeg vil personlig ikke anbefale ubuntu, da jeg (og flere andre) har hatt problemer med denne distroen.
jeg anbefaler f.eks mandriva, og skaffer du mandriva powerpack ligger cedega på cd'en, det gjør ting litt enklere
Vis hele sitatet...
At du kommer og sier at det er "problemer" er kun flåsete av deg. Lite informativt og veldig lite spesifikt, hvordan i heite skal trådstarter kunne vite om du vet hva du snakker om eller bare kommer med tompreik?

Mine personlige erfaringer er at Ubuntu er en distro som egner seg i svært stor grad for nybegynnere (og er generelt en helt grei desktop-distro). Det er et pakkesystem (synaptic) som er helt overkommelig, et greit community med mye god informasjon (forum og wikier så langt pakkene kan routes og øyet kan se), det er i tillegg svært få dagligdagse hardware-enheter som Ubuntu ikke finner etter at du har installert. Ja, jeg vil kunne strekke meg såpass langt å si at på opptil flere områder har Ubuntu bedre støtte for ting enn Windows selv har. Dette slo meg første gangen jeg installerte og den kunne informere meg om at den hadde funnet mitt trådløse nettverkskort og lurte på hvilket AP jeg ønsket å koble meg til. Deretter koblet jeg til min telefon som på tidspunktet var en k750i og før jeg kunne si "kake" var den i full gang med å importere bilder og filer fra telefonen. Det samme var også for kameraet mitt som var et Canon Ixus V3. Jeg kjøpte meg et generisk bluetooth-adapter, i Windows måtte jeg selvfølgelig installere drivere, banne og reboote en del ganger før jeg fikk ting slik jeg ville - mens Ubuntu derimot funket out-of-the-fucking-box. Trenger vel heller ikke engang nevne at jeg ikke kunne finne noen hardware-enheter på min datamaskin som ubuntu ikke kunne gjøre rede for.

Har du en iPod vil du selvfølgelig og ikke veldig overraskende finne ut at idet du kobler telefonen til - vil du straks få startet et applikasjon (Rythmbox) som fungerer helt utmerket med iPoden. Her trenger du ikke aktivere noe som helst, og du kan bare legge til, fjerne og avspille musikk slik du selv lyster.
Sist endret av m0b; 12. desember 2007 kl. 05:10.