Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 2847
Det er en ting jeg har gått og undret litt på i det siste, og det er om det finnes noen ukristelig gravplass, der alle ureligiøse kan begraves?
Altså, om man ikke er kristen, eller har en kristen tro, og dermed ikke vil begraves på et kristent område, hva er da alternativet man har om hvor man skal begraves? Joda, det finnes jo alternativer som kremering, men det er vel folk som heller vil bli begravet i jorden enn å bli brent?

Så, er det noen plass for slike?
Jeg har hørt fra en lærer at alle i Norge blir begravet på kirkegårder. Og om man velger og bli kremert er det dit asken din finner veien og.

HAr ingen andre kilder en dette og hennvise til, så jeg er ikke hundre prosent. Høres også litt utrolig ut at folk ikke kan velge og bli gravlagt, for eksemper i hagen til familien, eller finne veien til en peishylle near you etter de har gått bort.
Det er lovpålagt at lik skal havne i jord regulert for formålet, men du kan få dispensasjon for å spre asken ganske mange steder, selv om aske fra mennesker er å regne for biologisk avfall.
Jeg har ikke hørt om slike gravplaser, men de finnes sikkert.

Men du må ikke være kristen for å bli gravlagt i kirkegåren, hvis det er det du tror. De aller fleste begraves i kirkegården religiøse, som ureligiøse.
Er det lov å få asken fra den kremerte med seg hjem,
eller er dette et fenomen som bare finner sted i USA?
Jeg skal drikke kvikksølv når jeg blir oppe i åra, bedre å være ung og pen enn å være gammal og stygg :P no offence anyone.
Sitat av Kejerith
Jeg skal drikke kvikksølv når jeg blir oppe i åra, bedre å være ung og pen enn å være gammal og stygg :P no offence anyone.
Vis hele sitatet...
Du er nå 17-18 år.. Da du blir litt mer voksen og får deg et liv med kone, unger og andre ting du verdsetter, så tror jeg ikke du har samme mening,
Grimdoc: Nesten som jeg skulle sagt det selv, jepp! Og som Diablo sier, det finnes sikkert.. men har faktisk aldri hørt om noe. evn. lignende.
Sitat av Kejerith
Jeg skal drikke kvikksølv når jeg blir oppe i åra, bedre å være ung og pen enn å være gammal og stygg :P no offence anyone.
Vis hele sitatet...
LOL! Det betyr faktisk fint lite hvor deilig du er når du er...

a) ...under 6 fot med jord (ganske sikker på at necrofile driter i hvordan du ser ut)
b) ...brent til aske og knust til mel

Og som det sies over her: når du får litt mer pubes på balla så skal du se at du får litt andre verdier i livet og kanskje har lyst å bli litt eldre..

"no offence"
Sist endret av Cikey; 5. desember 2007 kl. 00:23.
Er det mulig å få dispensasjon til å bli liggende der man er dersom man skulle dø?
"Ikke begrave seg i kristen grunn"? Er man ikke troende, ser man ikke grunnen som kristen heller, og da er jo problemet borte.
Sist endret av dadyd; 5. desember 2007 kl. 02:01.
Sitat av Slaktern
Er det mulig å få dispensasjon til å bli liggende der man er dersom man skulle dø?
Vis hele sitatet...
...selvsagt, men det er et helvette å levere inn søknaden...
Om du skal begraves "hel" du begraves på en kirkegård, skal du spre asken derimot har du flere muligheter. Du kan ikke spre asken "i eller i nærheten av bebyggelse, eller der bebyggelse kan forventes." Du kan stortsett bare spre den over havet eller i høyfjellet

Kilde: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kkd...html?id=108598
Sitat av Akanth
Om du skal begraves "hel" du begraves på en kirkegård, skal du spre asken derimot har du flere muligheter. Du kan ikke spre asken "i eller i nærheten av bebyggelse, eller der bebyggelse kan forventes." Du kan stortsett bare spre den over havet eller i høyfjellet

Kilde: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kkd...html?id=108598
Vis hele sitatet...

Det er faen kriminelt og noen fortjener å bli straffet, ifølge skolms lover.

Håper så inderlig at det blir noen endringer på det der, vil bli begravet langt fra en kirke.
Sitat av skolms
Det er faen kriminelt og noen fortjener å bli straffet, ifølge skolms lover.

Håper så inderlig at det blir noen endringer på det der, vil bli begravet langt fra en kirke.
Vis hele sitatet...
Slik jeg forstår det tilhører ikke kirkegårdene kirken. Tidligere tilhørte dette området kirken, men nå er det bare et "kommunalt område" som ligger ved kirkene fra gammelt av. (Tror man er lite keen på å spre begravelsesområder tilfeldig rundt i kommunene idag også)

En annen ting er at Norge faktisk er et kristent land, og her er kanskje et argument for deg for å stemme for adskillig av stat og kirke?

Og hvorfor du "vil bli begravet langt fra en kirke" vet jeg ikke, det finnes mange "kirkegårder" uten kristne symboler, hvor du kan få begravelser av det slaget du tror på. Og enten tror du, eller så tror du ikke. Tror du vil jeg jo tro det er lurt av deg å bli begravet nært en kirke, tror du ikke skjønner jeg ikke helt hva du vil langt vekk fra en kirke for, den smitter ikke.
Sist endret av Akanth; 5. desember 2007 kl. 06:23.
Sitat av skolms
Det er faen kriminelt og noen fortjener å bli straffet, ifølge skolms lover.

Håper så inderlig at det blir noen endringer på det der, vil bli begravet langt fra en kirke.
Vis hele sitatet...
Høres faen så dumt ut i følge Cikeys logikk!

Selvsagt må staten regulere hvilke områder som kan brukes til å begrave mennesker. Utrolig kjipt å grave opp en haug med dauinger fordi selger "glemte" å opplyse om at tomten tidligere ble brukt til gravplass. For ikke å snakke om hvor kjipt det må være å komme for å besøke en grav, bare for å finne den nye parkeringsplassen til IKEA...

Jeg kan se insigelsene dersom man har en annen religion, men for en som ikke har noen religion (og dette er bare en antagelse) ser jeg ikke hva problemet er. Dersom du ikke tror på kristendommen har det vel fint lite å si om de kaller det for "vigslet" jord?

Hva gjelder andre religioner ville det egentlig overaske meg om det ikke fantes alternativer (f.eks muslimske gravplasser) men det er ikke noe jeg har satt meg inn i. HEF jobber helt sikkert for å få lov å drifte sekulære gravplasser (om de ikke allerede har slike...)
Ja, det høres dumt ut. Men du vet ingenting om skolms lover. Jeg vil bli begravet i hagen min.
Jeg vil brennes på et enormt bål ved solnedgang!
Sitat av pecado
Jeg vil brennes på et enormt bål ved solnedgang!
Vis hele sitatet...
Ikke før du er dau vel ?
Kanskje det er mulig og starte ett firma som driver med gravlegging og kirkegårder? Det er jo masse penger å tjene på død, om en så kynisk det høres ut. Mennesker dør jo hele tiden og det er sikkert mange som ønsker ett alternativ til en vanlig kirkegård.
vil bli sendt inn i solnedgangen i et brennene vikingskip når jeg dæver!
Sitat av s4ndm4n
vil bli sendt inn i solnedgangen i et brennene vikingskip når jeg dæver!
Vis hele sitatet...
må være helt jævlig, drukningsdød å død forekomt ved brannskader skal visst være det jævligste.
Naturligvis er det ingen som vet dette sikkert, for det er ikke funnet opp en måte enda til å få liv i døde mennesker.

Men kan godt tro at død forekomt ved brannskader kan være litt pin.
Sist endret av Spelly; 5. desember 2007 kl. 13:23.
Spelley: Regner med at s4ndm4n mente å bli sendt inn i solnedgangen i et brennende vikingskip ETTER han har dødd...
Har jeg penger nok når jeg blir gammel / død skal jeg fryses. Men tviler på at jeg klarer å skaffe nok penger da.
Sitat av Jehes
Kanskje det er mulig og starte ett firma som driver med gravlegging og kirkegårder? Det er jo masse penger å tjene på død, om en så kynisk det høres ut. Mennesker dør jo hele tiden og det er sikkert mange som ønsker ett alternativ til en vanlig kirkegård.
Vis hele sitatet...
Sinnsykt bra ide! Hva med å kalle det for... eh... skal vi se.... hmm... JA: "Begravelsesbyrå" Da forstår alle hva det er snakk om også!
Sitat av Cikey
Sinnsykt bra ide! Hva med å kalle det for... eh... skal vi se.... hmm... JA: "Begravelsesbyrå" Da forstår alle hva det er snakk om også!
Vis hele sitatet...
joa, men det er jo faktisk ikke noe dum ide da! altså ha et begravelsesbyrå som har et eget ikkekristelig sted å begrave noen på. er jo "bare" å ha et regulert sted med tilatelser fra staten...

fra et slikt sted kan man ha hedenske begravelses skikker, et eget vann der man kan sende en brennende båt fra o.l... nå ville det foresten bli et helvete å rense den dammen for dauinger og halvbrente båter da...
Sitat av Cikey
Sinnsykt bra ide! Hva med å kalle det for... eh... skal vi se.... hmm... JA: "Begravelsesbyrå" Da forstår alle hva det er snakk om også!
Vis hele sitatet...
Nå var det vel meningen å påpeke at det skulle være litt annerledes enn et ordinært begravelsesbyrå.
Sist endret av Jaso; 5. desember 2007 kl. 14:26.
err... Human-Etisk Forbund har egne gravferder...

Humanistisk gravferd (tidligere Borgerlig gravferd) er en verdig og høytidelig seremoni til minne om og med fokus på avdøde. Seremonien er uten prest eller annen kirkelig representant og uten jordpåkastelse eller annet religiøst rituale.

Alle som ønsker det kan velge Humanistisk gravferd.

Gravferdsbyråene kan om ønskelig ordne alt det praktiske og bl.a. alle meldinger som skal gis til det offentlige, og de kan stå for hele eller deler av seremonien.

Om ønskelig kan byråene formidle bistand fra Human-Etisk Forbunds gravferdstalere som bistår de pårørende med råd og veiledning, og om ønskelig videre med selve seremonien med musikkvalg, dikt m.v., holde minnetale og lede seremonien. Musikkvalg, bruk av både organist og CD-innspillinger, dikt og innslag er etter de pårørendes ønsker. Human-Etisk Forbund garanterer slik bistand ved medlemmers gravferd, og bistår så langt kapasiteten rekker for ikke-medlemmer.
Vis hele sitatet...
Kilde.

/me fix problem...?
Sist endret av Turbolego; 5. desember 2007 kl. 14:39.
er man ikke kristen så be om at kroppen din doneres bort til folk som trenger noen deler av den :P
da snakker jeg om å hjelpe syke folk som trenger ett par lunger eller annet, resten kan brennes å kastes ut på havet
Sitat av desperat
er man ikke kristen så be om at kroppen din doneres bort til folk som trenger noen deler av den :P
da snakker jeg om å hjelpe syke folk som trenger ett par lunger eller annet, resten kan brennes å kastes ut på havet
Vis hele sitatet...
Hva i all verden har det med kristendom å gjøre?

Det er da mange kristne som donerer bort organene sine, og det er ingenting i kristendommen som skulle tilsi at kristne ikke skulle gjøre det (snarer tvert imot kanskje). Og nei, restene kastes ikke på havet, men kremeres eller begraves på vanlig måte...
Sitat av Turbolego
err... Human-Etisk Forbund har egne gravferder... :



Kilde.

/me fix problem...?
Vis hele sitatet...

Liker ikke human-etikere. En gang på ungdomsskolen hadde vi besøk av en bleikfeit nordlenning med høyhalsa bomullsgenser og langt hår som snakket i vei. Burde heller bare vært kalt en borgerlig gravferd - som det het før, i følge utdraget.

Men, men.. Det kommer nok mer å velge i før jeg dør.
For meg fremstår human-etikerne som en gruppe som aktivt motarbeider andre religioner, og ikke promoterer sin egen slik de burde gjøre.

Angående gravferder så kan du selv velge hva slags seremonier og ritualer du vil ha selv. Om du ikke er kristen burde du heller ikke ha noe problem med å begraves på en kirkegård, da jorden har like mye betydning for deg som all annen jord, og ingen overnaturlig evne som kan virke inn på deg, siden du jo ikke tror på dette. Hadde du vært satanist kunne jeg skjønne at du ville begraves utenfor vigslet jord, for da tror du faktisk at det er ei spesiell kraft i jorda der.
Sist endret av dadyd; 5. desember 2007 kl. 16:03.
For min del bryr jeg meg fint lite hvor kroppen ligger, for sjelen skal sitte på en sky og spille harpe
Sist endret av RichiRich; 5. desember 2007 kl. 16:25.
Sitat av dadyd
For meg fremstår human-etikerne som en gruppe som aktivt motarbeider andre religioner, og ikke promoterer sin egen slik de burde gjøre.

Angående gravferder så kan du selv velge hva slags seremonier og ritualer du vil ha selv. Om du ikke er kristen burde du heller ikke ha noe problem med å begraves på en kirkegård, da jorden har like mye betydning for deg som all annen jord, og ingen overnaturlig evne som kan virke inn på deg, siden du jo ikke tror på dette. Hadde du vært satanist kunne jeg skjønne at du ville begraves utenfor vigslet jord, for da tror du faktisk at det er ei spesiell kraft i jorda der.
Vis hele sitatet...
Hæ?

Humanetikere burde promotere sin egen religion? Eh, tror kanskje du bør sette deg litt inn i hva Humanetisk Forbund er for noe... For det er ikke en religion

Det er vel mer en gruppe mennesker som arbeider for et sekulært samfunn og som tilbyr tjenester som tidligere har vært monopolisert av kirken (aka bryllup, konfirmasjon o.l.)
Sitat av DemoniuM
Liker ikke human-etikere. En gang på ungdomsskolen hadde vi besøk av en bleikfeit nordlenning med høyhalsa bomullsgenser og langt hår som snakket i vei.
Vis hele sitatet...
Nei da forstår jeg godt hvorfor ikke du liker human-etikere...

Uten at jeg vet det for sikkert vil jeg nesten gå ut i fra at man selv kan velge å ha en gravferd uten innblanding fra hverken kirken eller human-etisk forbund. Et begravelsesbyrå vil stå for alt det praktiske og man kan selv arrangere en minnestund i forveien med taler, musikk eller annet man måtte ønske...

Nå vet jeg ikke om det finnes verdslige kirkegårder siden alle gravplasser går under navnet "kirkegård", men hvis det ikke finnes så syns jeg det er noe som er verdt å arbeide for å opprette. Hvis det er slik at alle kirkegårder er vigslet ser jeg at det kan bli et problem, men det tror jeg ikke de er. Eventuelt kan de være at deler av kirkegården ikke er det.

Linker som kan være av interesse:

http://www.blogging.no/karma.php?op=...01&blogId=2175
http://www.stortinget.no/inns/2002/200203-120-002.html
http://www.regjeringen.no/nb/dep/kkd...html?id=156417

legg serlig merke til:
"Etter § 20 i lov om kirkegårder, kremasjon og gravferd av 7. juni 1996 nr. 32 (gravferdsloven) kan fylkesmannen når særlige grunner foreligger, gi tillatelse til at private får anlegge gravplass på egnet sted for nedsetting av askeurne. Fylkesmannen kan sette vilkår for tillatelsen. Når det foreligger underskrevet og datert erklæring om det fra person som har fylt 15 år, kan fylkesmannen etter vedkommendes død gi tillatelse til at den som sørger for gravferden kan spre asken for vinden. Fylkesmannen kan sette vilkår for tillatelsen.

Hva som er egnet sted vet jeg ikke, men jeg regner med at det er ganske strenge restriksjoner. Jeg tolker også paragrafen dithen at man da må kremeres...

Ellers så er jo Indere kjent for å ha en litt kontroversiell måte å kvitte seg med sine døde. Hvis familien har råd til det så reiser de med den døde til byen "Varanasi" nord i India og brenner den døde på et stort bål langs elva Ganges Etterpå kastes asken på elven. Er man virkelig fattig har man kanskje ikke råd til å kjøpe nok ved til at kroppen brenner skikkelig opp og jeg har selv sett delevis oppbrente mennesker flyte nedover elven. Et usedvanlig makabert syn...
Sitat av Cikey
Hæ?

Humanetikere burde promotere sin egen religion? Eh, tror kanskje du bør sette deg litt inn i hva Humanetisk Forbund er for noe... For det er ikke en religion

Det er vel mer en gruppe mennesker som arbeider for et sekulært samfunn og som tilbyr tjenester som tidligere har vært monopolisert av kirken (aka bryllup, konfirmasjon o.l.)
Vis hele sitatet...
Manglet et ord der. Skulle være "og ikke promoterer sin egen etikk".
Sist endret av dadyd; 5. desember 2007 kl. 17:13.
Sitat av dadyd
For meg fremstår human-etikerne som en gruppe som aktivt motarbeider andre religioner, og ikke promoterer sin egen slik de burde gjøre.
Vis hele sitatet...
De fleste religioner prøver så godt de kan å konvertere folk som ikke er medlem, vi har misjon og dørgåing i fleng. Det skulle jo bare mangle at human-etikerne gjorde det samme. Du synes sikkert at "det blir annerledes" men det er faktisk ganske likt, ureligiøse prøver å få folk til å riste av seg all vrangforestillingen og den dårlige påvirkningen religioner kan ha på enkelte.

Jeg er foressten ikke human-etiker selv, det koster penger å være medlem? Sjønner jo at de trenger penger for å drifte det, men det er ikke noe jeg trenger.

Angående gravferder så kan du selv velge hva slags seremonier og ritualer du vil ha selv. Om du ikke er kristen burde du heller ikke ha noe problem med å begraves på en kirkegård, da jorden har like mye betydning for deg som all annen jord, og ingen overnaturlig evne som kan virke inn på deg, siden du jo ikke tror på dette.
Vis hele sitatet...
Det kan ha noe med holdningene til personen å gjøre! Trenger ikke være noe overtroisk for å ha meninger!

Hadde du vært satanist kunne jeg skjønne at du ville begraves utenfor vigslet jord, for da tror du faktisk at det er ei spesiell kraft i jorda der.
Vis hele sitatet...
Satanism can refer to a number of belief systems depending on the user and contexts. Common misuse of the word generally refers to "the worship of Satan or the powers of evil.
Vis hele sitatet...
Careful use of the word, according to one website, refers to a "small religious group that is unrelated to any other faith, and whose members feel free to satisfy their urges responsibly, exhibit kindness to their friends, and attack their enemies.
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Satanism
jeg jeg vet om en på klemetsrud (oslo), den er ikke kristelig
Sitat av Turbolego
err... Human-Etisk Forbund har egne gravferder...



Kilde.

/me fix problem...?
Vis hele sitatet...
De blir fremdeles gravlagt i den samme jorden og kirkegården som alle andre.
Hvorfor skulle en som ikke er religiøs velge begravelse fremfor kremering? Hva i all verden skal det være godt for å sette av store landområder til å grave ned lik, for så å markere dem med store steiner?

Edit: "Isn't it time we stopped wasting valuable land on cemeteries? Talk about an idea whose time has passed: "Let's put all the dead people in boxes and keep them in one part of town." What kind of medieval bullshit is that? I say, plow them up and throw them away. Or melt them down. We need that phosphorous for farming. If we're going to recycle, let's get serious." --George Carlin
Jeg ser ikke vitsen med å begrave alle, tenk hvor stor plass statene sløser bort på dette, som kunne vært brukt til nyttige formål.
Sitat av Cikey
Humanetikere burde promotere sin egen religion? Eh, tror kanskje du bør sette deg litt inn i hva Humanetisk Forbund er for noe... For det er ikke en religion
Vis hele sitatet...
Tror nok det er riktig å kalle HEF en religion, en rligion er vel bare en gruppe menesker med felles livssyn eller meninger.
http://no.wikipedia.org/wiki/Religion


Sitat av mr_eff
Hvorfor skulle en som ikke er religiøs velge begravelse fremfor kremering? Hva i all verden skal det være godt for å sette av store landområder til å grave ned lik, for så å markere dem med store steiner?
Vis hele sitatet...
Sier faenmeg jeg også, what does it matter?
Og samme med å bruke 10000 på en råflott kiste og gravsten.
Jeg skal skrive i testamentet mitt at familien min kan heller få taki en stor gråstein og etpar paller og snekre kiste av, eventuelt et syltetøyglass med aske, også gi de 9000 ekstra de ellers ville ha brukt til gravstein og kiste til sultne afrikabarn elns.
Sist endret av BakkiZ; 5. desember 2007 kl. 18:21.
Sitat av BakkiZ
Tror nok det er riktig å kalle HEF en religion, en rligion er vel bare en gruppe menesker med felles livssyn eller meninger.
http://no.wikipedia.org/wiki/Religion
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke ritkig å kalle humanetisk forbund for en religion...
Legg meg i komposten så blir jeg en del av det evige kretsløp

På kirkegården blir jeg bare god matjord som ikke brukes :/
Sitat av commie
Legg meg i komposten så blir jeg en del av det evige kretsløp

På kirkegården blir jeg bare god matjord som ikke brukes :/
Vis hele sitatet...
Æsj, jeg vil ikke ha poteter krydret med commie :P