Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1010
Har en HP Pavillion DV6334 Laptop. Denne ble opprinnelig levert med Vista, men jeg vil installere Windows XP på den av forskjellige grunner. Dette er ikke HP noe begeistret for, så noen drivere er ikke å finne, kun for vista.

Saken er at jeg kommer så langt i windows-installasjonen som at jeg skal velge partisjon og sånt, da kommer meldingen om at systemet ikke finner noen harddisker på systemet. Kommer av at Windows ikke har støtte for SATA-kontrolleren som står i PCen. (Som man må trykke F6 for å installere)

Spørsmålet er da hvordan jeg skal finne ut hvilken driver jeg skal bruke for å få inn sata-kontrolleren? Fant en relativt informativ side her, men modellen jeg har er ikke nevnt på siden og driveren som er nevnt fungerte ikke for meg.

For å vite dette må jeg jo vite hvilket chipset som står i PCen, den er uten OS nå pga havarert harddisk. Finner absolutt ikke noe info om dette på internett eller HPs hjemmesider..

Noen som har tips å komme med? Finnes det feks live-CDer man kan bruke for å finne ut sånt?
Hiv inn en hvilken som helst linux live-CD og fyr opp 'lspci'.
/dev/null
vidder's Avatar
Trådstarter
Som vanlig fant jeg en bra løsning på dette etter at jeg lager tråd på forumet lspci har kanskje fungert, ja..


HP har faktisk støtte for å deaktivere native-mode i bios som omgår hele problemet med satadrivere.. Problem løst.
Sist endret av vidder; 27. november 2007 kl. 19:42.