Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1707
Endelig ga nedbøren seg her i byen. Samboer var mitt offer og ble dratt ut på St. Hanshaugen for å gi kameraet noe å bryne seg på. Jeg fant meg halvtørket bekk under en steinbro og ble stående der litt for lenge, tydeligvis. For jenta satte seg ned på gangstien og nøt solnedgangen.

http://farm3.static.flickr.com/2356/1799669537_1f03a98954_m.jpg
Klikk for stor utgave, 269KB

Exif, for de som er gira på det:
Camera: Canon EOS 400D Digital
Lens: Sigma 17-70 f2.8-4.5
Exposure: 0.003 sec (1/320)
Aperture: f/2.8
Focal Length: 17 mm
ISO Speed: 400
Exposure Bias: 0/3 EV
Flash: Flash did not fire

Mange ting jeg er usikker på her. Vet ikke om jeg burde beskåret tettere. Kanskje jeg bør klone bort personen til venstre. Tro om ikke stammen bak madammens hode bør mørknes noe.
Fint bilde, men det er noe med det treet rett bak jenta di. Du skulle fått den på siden for jeg blir mer fokusert på den, enn fruen din. Ellers likte jeg bildet :-)
fint bilde,enda finere frue
hu va søt.

Når det er sagt, synes jeg at hodet til samboeren din og treet "blandes sammen", noe som lett kan bemerkes på høyre øye.

@Chrispo: det er nettop måten hun sitter som gjør henne søt(ere)!
Sist endret av Turbolego; 29. oktober 2007 kl. 21:27.
Det med treet er sagt.
I tilleg kunne du godt ha senket ISO til 100 og hatt en lengre lukker, 1/100 er mer en nok for et slikt bilde
Ellers må jeg si at hele settingen er litt merkelig... hmm, det sitter en jente på bakken :S
Hadde hun vært 6år så ok, men her burde hun heller ha stått, men det er min menig...

Ellers er det et motiv som passer godt i s/h og du har fin kontrast og god skarphet.
Jeg syntes poseringen virker litt unaturlig. Sitte rett ut på bar bakke virker litt anstrengt. Ellers et greit bilde,
må bare si at dama di er fin:P jeg bryr meg ikke så veldig om det som er rundt..hehe
fint bilde, fin frøken
Konstruktivt:
Jeg synes svart hvitt var en god løsning, men ville ikke valgt å fjerne personen i bakgrunnen fordi personen skaper en viss helhet i bilde. Prøv deg frem, photoshop har angre-knapp
Skrekkugle: Jeg så bare i øyekroken at hun satt slik i det jeg tok bilder av noe helt annet. Så for henne var det tydeligvis naturlig for denne 21 åringen.

Chrispo: Jeg kunne og burde ha senket lysfølsomheten til 100, på 17 mm trenger jeg ikke så rask lukker. Dette var litt spontant, og etter at jeg hadde blendet ned og senket iso for kvalitetens skyld be det hele litt anstrengt. Både for henne med en fotograf i trynet på gangstien og for meg som satt på huk foran henne. Dette var den beste eksponeringen.
Forøvrig synes jeg ikke støyen gjør noe i full størrelse.


Klikk for utsnitt av 100%

brunost: Prøver og feiler, ja. Det jeg har nevnt nederst i første post er bare noen av mange ting jeg er usikker på.
Angrer på at jeg ikke tok et skritt til siden for å slippe å la det gro et tre ut av hodet hennes.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Skal prøve å komme med en litt filosofisk drømme-seg-bort-i-bildet-kommentar: Personen på bildet (bortsett fra din pene frue) bør bli. Jenta ser litt tenkende bort i evigheten på noe som vi ikke vet hva er; det er ikke i bildet. Hun har tid til å filosofere, hun vet at det ikke gjør noe at hun sitter midt i skogen, hun bryr seg ikke om at buksa blir våt og kald, eller at hun blir skitten. Personen vi kan se litt av er en illustrasjon på omverdenen*, personen er ikke en av dem som kunne tenkt seg å sitte i skogen og filosofere over livet, det er en uvitende person, bundet til det masete hverdagslivet.

Jenta har tid, hun tenker på bra ting**, det herlige med livet, hun tenker over personer som den vi ser i bakgrunnen, hvorfor de er slik, hun tenker på menneskets natur, og at mennesker egentlig er noen ravende idioter, som ikke tar seg tid til å leve.

(Tror jeg alltid tar utgangspunkt i at fotograferte mennesker er vise folk, får håpe det stemmer)


*minnet meg faktisk litt om Matrix (#1), når Neo blir kjørt til The Oracle, og ser ut av bilvinduet på alle personene som han nå ser at er veldig uklare (i filmen hadde de et lerret ved siden av en del av en bil, på lerretet ble det projisert det en ser om man sakte ruller i en gate).
** (frosker som heter Fredrik? Kunne ikke dy meg.)

Fint bilde må jeg si.

POST 6,0 * 10^2!
Heilt greit bilde! Bra asiktsuttrykk på dama di


neste gang kan du jo feks. be ho ta bilde av deg.
Flott bildet.Likte svart/hvitt bruken og "fokusen" i bildet.
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Kunne kanskje ha gjort seg med en reflektor for å lyse opp litt mer på venstre side av ansiktet, ble litt for mye svart der etter min mening.
Men bildet er veldig fint. Lyset er bra, uttrykket er enda bedre og det er en ganske bra komposisjon i bildet.
Bra jobba
Bakgrunnen gjør mye for meg. Den croppede versjonen var jo et helt annet bilde.. mye mer portrett. Svart hvitt konverteringen gjorde noe med trærna som jeg digger. Liker dysterheten i bakgrunnen, kontra det lystige blikket og blonde håret.
Støyen gjør absolutt ingenting, synes jeg. Den ser jo helt deliberate ut i den originale versjonen. Den adder bare til bildet for min del. Trestammen og støyen plager meg kun i den croppede versjonen.

Bildet fikk meg til å gå tilbake og se det på nytt, like fem ganger eller noe.. Likte det.
For å bruke Jonta sitt eksempel, det bildet kritiserte jeg for å ikke fortelle en historie, dette bildet gir meg mer enn afrikanerbildet. Det forteller en historie (Hun er ute i parken hvor andre også går), men jeg sitter også igjen med noen spørsmål du kunne besvart bedre. Er det en grunn til at hun sitter midt på asfalten? Er hun f.eks. så sliten etter en lang bakke at hun bare MÅTTE sette seg ned med en gang? Hva ser hun egentlig på, er det noen duer eller hanky spanky i buskene?

Personlig må jeg også skyte inn at jeg foretrekker fargebildet. For meg er det et enkelt valg å gjøre et bilde svart/hvit. Gode, fine, sterke farger får meg virkelig til å nyte et bilde. Svart hvit med kun en farge kan være kult (Slik som i Schindlers Liste). Har du et fargeeksemplar du kan vise?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av devotio
For å bruke Jonta sitt eksempel, det bildet kritiserte jeg for å ikke fortelle en historie, dette bildet gir meg mer enn afrikanerbildet. Det forteller en historie (Hun er ute i parken hvor andre også går), men jeg sitter også igjen med noen spørsmål du kunne besvart bedre. Er det en grunn til at hun sitter midt på asfalten? Er hun f.eks. så sliten etter en lang bakke at hun bare MÅTTE sette seg ned med en gang? Hva ser hun egentlig på, er det noen duer eller hanky spanky i buskene?

Personlig må jeg også skyte inn at jeg foretrekker fargebildet. For meg er det et enkelt valg å gjøre et bilde svart/hvit. Gode, fine, sterke farger får meg virkelig til å nyte et bilde. Svart hvit med kun en farge kan være kult (Slik som i Schindlers Liste). Har du et fargeeksemplar du kan vise?
Vis hele sitatet...
Synes ikke hun ser sliten ut, mer fornøyd. Afrikabildet er litt mer livlig ja, dette er roligere. Fargeeksemplar kunne vært fint, men jeg synes det er flott som b/w.
Nei, nei, nei, Jonta... Det jeg mente var at man kunne fortalt en bedre historie med bildet, sånn det er nå skjønner jeg ikke hvorfor hun sitter mitt i en bakke. Om det er et portrett er det vel OK, men et portrett kan si noe mer enn det dette bildet gjør...
Meget fint bilde Men det virker som en litt unaturlig setting, Du glemte en del info om bilde som vi er "helt gira på og få" f.eks alder på jenta, om det er henne naturlige hårfarge, bosted, nr osv. (dog hun er din)
Samme bilde, men med farger. Forsøkte å fremheve den lave solens fargespill i kombinasjon med høstens. Tok kanskje litt hardt i.

http://foto.no/bilder/images/thumbnails/large/v_71613.jpg
Klikk for stor utgave

Personlig liker jeg bedre svart/hvitutgaven. Den fremhever kontrastene og leder bedre inn mot selve motivet. Fargene roter litt til synes jeg.

Originalen finnes forøvrig her.

MagicalTrevor: Alder er oppgitt tidligere i tråden, håret er 100% naturlig og nummeret er 98x14xx2.

devotio: Det med selektiv fargelegging er en fin effekt, men jeg er usikker på om det ville passet på dette bildet. Vet ikke helt hvor det skulle være satt uten å ta for mye fokus. Kanskje håret? Fjeset? Hele hodet? Skal gi det et forsøk.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sier meg enig i at det er bedre med b/w. Random kamerat ved siden av meg også.

MT: Nå er det jo bare 1000 forskjellige muligheter. Kanskje du kan sortere ut etter kjønn og sted også ved hjelp av gulesider.no
Sitat av froskenfredrik
devotio: Det med selektiv fargelegging er en fin effekt, men jeg er usikker på om det ville passet på dette bildet. Vet ikke helt hvor det skulle være satt uten å ta for mye fokus. Kanskje håret? Fjeset? Hele hodet? Skal gi det et forsøk.
Vis hele sitatet...
Nei, er enig med deg at det nok ikke hadde passet her, men generelt sett liker jeg ikke svart/hvitt bilder, jeg liker at det er litt farge!

Jeg syns det ble bedre med farger, spesielt likte jeg at fokuset ble mer trukket til jenta. Jeg føler ikke at fokuset var helt på jenta på svart/hvitt bildet, snarere omgivelsene.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Farger eller ikke farger. Det var som pleie for sjelen :P Utrolig behaglige bilder