Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2751
Hei
Har en god veninne som har ekspremintert litt med dop, det hun fikk mest "kikk" av var kokain.
Hun sier det at hun ikke vet hvordan hun skal ha deg gøy lenger, nå som ikke "kolaen" holder henne igang.. ( noe jeg tror kommer til å få hene på "kjøret" igjen )

Derfor lurte jeg på om hva jeg som god venn kan gjøre for å holde henne unna " morroa".
Jeg kommer ikke til å klare å se henne slik en gang til...

Treger virkelig hjelp !!

MVH Freakeey
PS: Hun blir 16 om 3 uker :O
Ting som ofte hjelper er å finne noe annet og komme igang med.

Trening kan ha god effekt, eller en interesse som virkelig fenger henne.
Pass på litt hvilke venner hun henger sammen med, kan også være en idè.

Gå på fester sammen med hun, følg med på hva hun gjør?
Fortell foreldrene osv om det hvis de ikke allerede vet, da blir det vel litt større sak av det osv, flere som prøver å hindre henne i å falle tilbake til gamle vaner.

Det ville ihvertfall jeg gjort, eller burde hun jo begynne med en eller annen slags aktivitet som får henne til å tenke på andre ting, f.eks en sport eller noe sånt.
Sist endret av flexd; 28. oktober 2007 kl. 02:30.
ikke faen, ikke fortell foreldrene hennes! er det en ting jeg har lært så er det å ikke gjøre store saker ut av slike ting
Trådstarter
27 0
var på "fest".. som ungdomen idag kaller det ( selv mener jeg at det var en sammenkomst) der passet jeg på at hun ikke tok mere en og en halv øl.. og holdt meg selv ederud slik at hvis det skjedde noe kunne jeg bryte inn.
skal prøve å få henne en del med på kino, bowling o.l slik at hun ser at man kan ha det koselig og gøy uten kola ... og heler la henne få Coka Cola

hun har nettop kommet hjem fra avrusing men det er fortsatt tøft for henne
Sist endret av Freakeey; 28. oktober 2007 kl. 02:34. Grunn: svarte på et svar ;)
Jeg trodde at tvangsinnleggelse var aktuelt?
Finn på masse gøyale ting med henne.
Kino og bowling som du selv nevner er vel 2 fine ting.
Du kan også prøve å introdusere henne til noen av dine venner også? Prøve
å få henne ut av miljøet hun er i. Miljøet har alt å si!
Hun virket fryktelig ung for et rusmisbruk, og dette kan fort ta feil vei om det fortsetter. I det store og hele er det egentlig bare hun som kan få seg ut av det, men du kan med riktig fremgangsmåte hjelpe henne i gang. Sett deg ned og ta en prat med hun, spør litt hva som opptar henne og hvilke interesser hun eventuelt kan ha. Foreslå så at hun burde fortsette med denne interessen, og holde den fast. Såfremt det ikke bare er kokainen hun bryr seg om, for noe annet må det være. Om hun for eksempel liker håndball da, så burde hun begynne å trene dette. Hun burde følge godt med på hvilke personer hun omgår seg med, da hovedgrunnen til at folk detter tilbake til gamle vaner er nettopp dette med miljø.

Vær gjerne mye sammen med jenta, og fortell henne hva du synes om det. Kanskje du også skulle ta det opp med flere andre slik at hun kan få mer hjelp. Kjeft er ikke riktig her, det vil ikke løse problemet. Det hun trenger er hjelp. Gå ut og gjør artig ting med henne, få henne til å innse at ikke rusmidler er alt her i hverdagen. Vis henne omsorg, og at du bryr deg. Introduser henne til bedre venner, og få hun til å føle seg trygg og akseptert som den hun er. Få hun til å forstå at det faktisk er folk som bryr seg om henne, og at disse ikke vil se henne falle utfor. Dette er selfølgelig letter sagt enn gjort, da jenta sikkert er ganske lite villig til å se annerledes på ting. Gi hun litt mot, litt vilje, gi henne et mål og en grunn. Finn et eller annet hun kan se fram til, noe å glede seg til. Prøv å få henne til å glede seg over ting, kan være helt alminnelige ting så lenge det er noe godt slik at hun kan holde fast ved dette. Fått inntrykk av at denne jenten oppfatter hverdagen sin som kjedelig, så puff den litt opp som allerede nevnt her. Uansett, lykke til til dere begge.
Sist endret av Sky; 28. oktober 2007 kl. 02:44.
Trådstarter
27 0
hennes "beste" veninne ( grunnen til alt ) ville komme inn på festen men jeg nektet henne..
det var også kunn mine venner som var der..noe jeg tror fikk henne til og føle seg trygg

Hun er også veldig lett å på virke og hun er veldig lett lurt..

Det som er så synd er at hun var et skole geni før alt startet.. hun hadde 5.5 i snitt noe som er utrolig bra..

---
Har gjort det meste som står her.. snakket med henne. da sa hun det at hun følte seg overbeskyttet ( etter avvending) da jeg fortalte henne at det kun var fordi at alle var glad i henne begynte hun å gråte .
så jeg tror hun kjønner alvoret
Sist endret av Freakeey; 28. oktober 2007 kl. 02:47.
Som sagt tidligere, kun hun kan hjelpe seg selv, men masse aktivitet er jo grunnleggende for all nedtrapping av rusmidler og der vil vel alle rundt henne kunne gjøre sitt=)

Litt offtopic her, men: Er det bare meg som syns det er skummelt hvordan trenden med alkohol og kokain blandt ungdom stiger i Norge?

Når blei det mer "inn" å ta en "liner" med "cola" eller drikke seg "dritings" hver helg i steder for en "joint"?

Syns utvikling er skremmende.
Som flere har sakt her: Miljø er alt.

Det du ikke burde gjøre er å gi henne en haug med tips, hør heller på hva hun vil fortelle. Vær åpen. Spør henne hva hun vil gjøre for å slutte med kokain, hvordan hun har det, hva hun føler osv.

Det er slik jeg tenker: Jeg ville heller vite at folk var der for meg og at jeg kunne snakke med de. Jeg ville heller fortalt hvordan jeg hadde det enn at de kom å fortalte meg historier om hva jeg ikke skulle gjøre osv.

Jeg tror det er lurt å holde henne unna fester som du vet det kan gå galt på.

Det du må gjøre er å oppbygge tryggheten rundt henne, slik at ho vet at det er noen der for ho som vil henne alt godt. Du må hjelpe ho til å føle seg trygg på deg og de ho går med.

Når man er over 16 kan man velge om legen skal fortelle foreldrene hva du snakker med de om.
Mitt råd da er: oppsøk proffesjonell hjelp.

Lykke til...
Du er en veldig god venn som tydligvis støtter henne helt ut. Det tror jeg hun setter veldig stor pris på! Som andre har sagt: Pass på ossen venner hun omgåes med, Jeg har selv måtte droppe og være sammen med noen veldig gode venner for man blir jo påvirka av de man er med, Lykke til! Håper det ordner seg tilslutt
Sist endret av Antrax-Vtec; 28. oktober 2007 kl. 12:57.
Sitat av flipsyde
ikke faen, ikke fortell foreldrene hennes! er det en ting jeg har lært så er det å ikke gjøre store saker ut av slike ting
Vis hele sitatet...
Ikke gjøre det store ut av det?
Hva faen? At femtenåringer er hekta på kokain er greit?

Hva foreldrene gjør avhenger av hva slags personer foreldrene er.
Det er tross alt de som har hovedansvaret for henne.
Jeg kjønner ikke, hun har nettopp kommet hjem fra avrusning - hva er IKKE og fortelle? :S
Foreldrene MÅ vite om det.
Sist endret av Restyle; 28. oktober 2007 kl. 16:50.
Vis henne bilder av kola sniffendes neser som har holdt på en stund. Og som før nevnt her i denne tråden. Forsøk å få henne til å innse at rus ikke er alt. Og i beste fall hvis de økonomiske midlene tillater det, begynn med fallskjerm hopping. 16 år er aldersgrensen, og hun vil fort skjønne at for å få et "kick" trenger man ikke kunstig midler hele tiden.
Eller ta henne med på et N.A møte hvis det er noe slikt i nærheten. Hjelper ofte å høre andres historier...
Sitat av Grimdoc
Ikke gjøre det store ut av det?
Hva faen? At femtenåringer er hekta på kokain er greit?

Hva foreldrene gjør avhenger av hva slags personer foreldrene er.
Det er tross alt de som har hovedansvaret for henne.
Vis hele sitatet...
Lenge siden du var 15 eller?
Det skal mye til før man går til foreldre ass, men hvis hun havner skikkelig på kjøret bør de jo få vite om det.
Nå aner ikke jeg hva slags foreldre det dreier seg om her, men det kan slå tilbake hvis hun får masse kjeft og blir meid ned av foreldrene når hun kommer hjem en dag fordi noen har "tysta".
Mange faktorer å ta hensyn til her ass.
Det e sant det du si Bothrops, det e vanskelig å gå te foreldre om man oppleve dem som kjeftende og tverr istedet for støttende og hjelpende. Man treng jo hjelp, ikke å få gnidd inn hvor dumt og kortsiktig og fyfy det er. Det har man jo innsett i den fasen der.
Nei og nei, pulver..
Sitat av LoveToGrow
Som sagt tidligere, kun hun kan hjelpe seg selv, men masse aktivitet er jo grunnleggende for all nedtrapping av rusmidler og der vil vel alle rundt henne kunne gjøre sitt=)

Litt offtopic her, men: Er det bare meg som syns det er skummelt hvordan trenden med alkohol og kokain blandt ungdom stiger i Norge?

Når blei det mer "inn" å ta en "liner" med "cola" eller drikke seg "dritings" hver helg i steder for en "joint"?

Syns utvikling er skremmende.
Vis hele sitatet...
Du er absolutt ikke den eneste som synes dette er skummelt nei, samfunnet er helt bak mål når det gjelder rusmidler. Kokain er ikke akkurat noen god erstatning for alkoholen heller, i det lange løp. Utrolig at samfunnet tillater at alkohol er tillatt fremfor cannabis, når vi ser på mengden skader det påfører. [/stating the obvious]

Nordmenn er de mest innestengte menneskene på jorden, "alle" elsker å drikke seg full og slippe hemningene sine. Er der vi har grøftefylla fra tror jeg, og jeg mistenker at dette er noenlunde det samme som gjør at droger som f.eks kola/speed slår godt igjennom hos norsk ungdom.

Ontopic:
Venninnen din virker relativt lettpåvirkelig, en som gjerne gir etter for press, og som gjerne har blitt utsatt for en del av det også, gjerne derfor hun alltid har holdt den 5.5-snittskarakteren? Er nok derfor kola er så attraktivt for henne i utgangspunktet. Hun trenger et styrket selvbilde, og å kunne stå frem selvstendig. Burde få bort hun der "bestevenninnen" (du kan jo [true med å] tipse onkel blå, så holder hun seg langt unna?) - eller noe i den dur. Er kjipt å være demotivert og deprimert i ungdomsårene, det har jeg vært, og det var noe drit, rett og slett. Send henne av gårde til en shrink, men hold henne unna medisiner.
Sitat av flipsyde
ikke faen, ikke fortell foreldrene hennes! er det en ting jeg har lært så er det å ikke gjøre store saker ut av slike ting
Vis hele sitatet...
Nå må du gjerne forklare deg her. 15åring som går på kokain. Ånei. Det er ikke en stor sak i seg selv.
Ville nokk annbefalt at foreldrene gikk på ett kurs jeg, om hvordan de skal være og oppføre seg på best mulig måte. Men hvordan vet ikke foreldrene om det, når hu nettopp kom hjem fra avrusning?
mange gode råd her.
skifte miljø- starte med andre artige ting etc .
jeg har et tips i tillegg. Oppsøk NA (narcotics anonymus) dersom det finnes i nærheten. her treffer hun andre mennesker med liknende problemer og som har klart å kutte ut droger.
Spørsmålet er vell om hu vill slutte eller om hu vill fortsette.
For er INGEN vits å diskutere dette hvis vedkommende ikke har noen interesse om å slutte.
Man kan ikke tvinge noen til å slutte hvis de ikke vill. Sånn er det.
Tvangsinnlegging? Vell hva gjør de når de kommer ut? ...
Tyster ikke uansett. Aldri tilgir eg den forbannade kuken som knuste mine foreldres hjerter over en kopp kaffe, mens eg klippet plenen.
OT:
Don Veto: Den forbannade kuken som "tystet" på deg ville sikkert bare hjelpe, men han kunne godt sakt ifra til deg å spurt om det var greit at han sa det til foreldrene dine før han sa det.

Etter at det var sakt så var det veldig Off Topic.
Sist endret av junkpal; 29. oktober 2007 kl. 16:34.
Don Veto, forskjell på å tyste for å komme godt ut av det selv og det å si fra for å hjelpe. Noen trenger å bli tysta på. Selv hadde jeg blitt drit forbanna, men etter det hadde sunket inn hadde jeg nok vært veldig takknemlig
Bare en liten ting, du har sikkert hørt "Hvis en 15 åring vil røyke så er det ingen som kan stoppe han/hun" Fordi du får alltid tak i en sigg før eller senere. Det er litt sånn med dop også. Tro meg, hun driter en lang marsj i de festlige tingene du finner på med henne osv, hvis hun vil ha dop så får hun tak i det før eller senere.

Råd henne heller til å ta små doser, ikke mye. Kanskje bare røyke litt hasj?

Hvis du hadde sagt dette til henne så hadde hun syntes at dop ble litt mer "akseptert" og dermed ikke like spennende.