Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2103
Politimesteren i Oslo sier i en uttalelse at våpenkopier kan føre til at folk blir skutt av politiet.

Jeg er selv et meget fredelig menneske som aldri har hevet en hånd eller et våpen mot noen, men jeg samler på skytevåpen.
Om de fungerer eller ikke er ikke så viktig for meg, sålenge de ser ekte ut fra innerst til ytterst, og mekanikken funker.
Jeg har stueveggen full av liksom-våpen som ikke kan skade noen med mindre jeg kakker dem i hodet med dem.

Hvis politimesteren får det som han vil betyr det ikke bare slutten for en del av oss samlere, men også at airsoft blir forbudt!

Skal vi finne oss i dette? NEI!
Folk som virkelig er kriminelle har virkelige våpen; de vimser ikke omkring med kopier eller airsofts kjøpt på postordre.

Noen burde starte en underskriftsliste.
Det sier vel seg selv at politiet må ta alle forhåndsregler hvis noen flyr rundt som en tulling på Oslo City med en AK47 kopi, som ser identisk ut som en ekte.
Politiet kan da vel ikke vite at den ikke er ekte? Hva hvis det plutselig kommer en som faktisk bærer et ekte våpen? Skal da politiet gå ut ifra at den er falsk?

Du vrir jo totalt om på hele uttalelsen til politimesteren. Selvfølgelig kan de føre til at du blir skutt. Men sjansene er vel heller marginale for at det skjer hvis de henger hjemme på veggen dim, eller hva?

Dette går jo på sunn fornuft! Du sitter da ikke i et fly å roper "BOMBE!" for så og si "haha, kødda, det var bare en liksom bombe" og forventer at du IKKE vil komme i trøbbel?

Hold de på stueveggen din du, men ikke fly rund med de og rop ulv.
Trådstarter
43 6
Tja... Russen 2004 (tror jeg) løp inn i en bank i Oslo med en flaske tran i hånda og ropte "DETTE ER TRAN!"
Saken fikk såvidt jeg husker et etterspill der "tranerne" måtte bruke det meste av studielånet til å betale bøter, men skulle beredskapstroppen ha dukket opp og skutt dem ned?

Nææh, og en av de bra tingene med norsk politi er at de _besvarer_ ild; de skyter stort sett ikke først, og ikke før de er sikre på at man har en skarp situasjon. Det skal de ha!

Jeg forbeholder meg forøvrig retten til å kjøpe og eie - og henge opp på veggen - våpenkopier, selvom det betyr at jeg må smugle dem inn fra Spania.
"Russen 2004 (tror jeg) løp inn i en bank i Oslo med en flaske tran i hånda og ropte "DETTE ER TRAN!""
HAHA:P kongle!
Synsvinkelen din er jo helt absurd!
Du tror da vel ikke at politiet vil komme hjem til deg og si;
"Heisann, jeg ser du har våpenkopier hengene her, jeg må nok skyte deg litt."

Hvis alle skulle få lov til å springe rundt i banker og "trane" uten at det skulle få noe etterspill, hva tror du da ville skjedd når det plutselig kom en ekte raner?

Ok, så hvis jeg truer deg med en pistol kopi, jeg holder den mot tinningen din, og rander deg, skal jeg da slippe straff bare fordi pistolen var en kopi? Ser du tegninga?

Saken er vel den at du kan gjerne samle på våpenkopier og plomberte våpen, uten at noen skal kunne straffe deg for det, men hvis du tar disse kopiene med ut på gata og sikter på tilfeldige folk mens du flyr rundt som en desperado, så vil politiet ha all rett til og handle mot deg. De gjør bare det som er rett.

Prøv å se det fra en tjenestemanns ståsted;
-Du kommer med en pistol, flyr rundt som en tulling med den.
-Tjenestemannen vet ikke at den er falsk.
-Dette oppfattes som en farlig situasjon.
-Tjenestemannen skyter deg i foten for å felle deg.

Hvem er det i denne situasjonen som har gjort noe galt?

Dessuten, sist jeg sjekka så har vi vel ikke væpnede tjenestemenn i Norge? Det er bare spesialstyrkene til politiet som har?

Sitat av Sander
Noen burde starte en underskriftsliste.
Vis hele sitatet...
For hva da? For å få politimenn til og stoppe opp og spørre en potensiell gjerningsmann om våpenet hans er ekte eller ikke?
Sist endret av grudgE; 23. oktober 2007 kl. 04:33.
Trådstarter
43 6
Tror vi snakker litt forbibi hverandre her, grudgE, men for å svare på det siste spørsmålet ditt, så har vi væpnede tjenestemenn i Norge. Våpnene ligger vanliglvs i bagasjerommet, og kan ikke benyttes uten godkjenning fra 01.
syns vi må ta mer hensyn til samfunnets sikkerhet enn en gruppe som liker å samle på våpen/våpenkopier.
Sitat av Sander
Tror vi snakker litt forbibi hverandre her, grudgE, men for å svare på det siste spørsmålet ditt, så har vi væpnede tjenestemenn i Norge. Våpnene ligger vanliglvs i bagasjerommet, og kan ikke benyttes uten godkjenning fra 01.
Vis hele sitatet...
01? Jaja, litt kjipt for tjenestemennene i Finmark at de må ta kontakt med sentralen i OSLO!!!

Dessuten har de vel også våpen i hanskerommet?
Sorry, men jeg er enig med onkel blå for en gangs skyld: HOLD M-16-kopiene deres HJEMME.
Tror nok ikke du trenger å være redd for å bli skutt i stua de selvom du er en samler. Men såklart kan man ikke godta at folk løper rundt i gata med et fake våpen
Sitat av Sander
Tror vi snakker litt forbibi hverandre her, grudgE, men for å svare på det siste spørsmålet ditt, så har vi væpnede tjenestemenn i Norge. Våpnene ligger vanliglvs i bagasjerommet, og kan ikke benyttes uten godkjenning fra 01.
Vis hele sitatet...
Er det sant? Jeg har alltid trod at politiet hadde en veldig streng politikk på akkuratt dette, dels fordi de mener en bivirkning av dette er at terskelen for væpnet ran er høyere?

Men alvorlig talt. Hvis du er en rik godseiger i utkanten av london med et stort herskapshus og en tomt som er så stor at du og alle de engelske prinsene kan spille polo, mens resten av dine adelige venner sysselsetter seg med å jakte på fasaner, ja da forstå jeg at du vil ha et par sverd hengende over peisen i ditt personlige bibliotek, sånn litt bortenfor den utstoppede isbjørnen liksom,. men hvor kult er det virkeli å peppre hele hybelveggen med replicas?
Det skal ikke være masse løse våpen rundt i Norge, det er ikke bra. I finnland har de strengere regler mot dette, og det er det landet i verden med minst dødsrate med våpen. Norge burde innføre dette også, og ikke gjøre som usa, om noen stakkars våpensamlere skal få svi litt for dette, gjør meg ingenting så lenge man forhindrer at liv går tapt.
En gang i tiden fikk jeg med meg en briefing gitt av politiet til den lokale softgunklubben.

1) De vil behandle replikas som ekte våpen. Du skal nærmere enn en meter for å se forskjell.
2) De vil komme med skarpe våpen selv.
3) Det er "next to fucking impossible" å tenke "skyte for å skade". Grunnen til at folk stort sett overlever å bli skutt er fordi ambulansen kommer tett etter.
4) Tullinger som leker med våpen VIL bli holdt økonomisk ansvarlig for uttrykkningen.

Jeg antar at det politiet har problemer med er alle de kriminelle som kjøper softguns eller samlevåpen og bruker de for effektens skyld.

Underskriftskampanje mot noe de fleste med logisk sans har sett kommende mot oss i flere år?
Fikk med meg i en annen tråd her at våpenloven gjelder for kopier og allt som kan ligne på et våpen.
Altså man kan ikke ta med plomberte våpenet ut i gaten og leke med uten å få en bot på 10 000 kr?

Også mener de fleste av dere at man skal forby våpen kopier, soft-guns osv. totalt.

Altså den eneste måten man kan bli feilaktig skutt av politiet pga våpen kopi er hvis man gjør noe ulovlig med den kopien, altså bryte våpenloven og tar den med ut. Hva skal man med en ny lov da som på en måte går over den gjeldene loven i dag, og i tilegg la det gå utover hobbyen til flere tusen mennesker. Håper dere skjønner hva jeg mener.
Ta allt med måte. Det er forskeller på en 12-åring som loker rundt med softgun'en sin og tror han er "gangsta" og selveste b-gjengen.
Men hvis du tilfeldigvis har med deg en våpenkopi og tilfeldigvis blir anholdt av politiet tror jeg ikke de vil skyte deg på stedet fordi du har en pistol slapt hengende i hånden, hvis du derimot peker den retning politiet eller andre tror jeg du vil få et par skuddsår her og der ja.
Kom igjen folka dette kan dere! Sundt bondevett!
Kva handling er det det dreier seg om då? Kva må skje for at nokon skal bli skutt? Å seie at "våpenkopier kan føre til at folk blir skutt av politiet" er vel litt diffust...
Sitat av minekawa
Kva handling er det det dreier seg om då? Kva må skje for at nokon skal bli skutt? Å seie at "våpenkopier kan føre til at folk blir skutt av politiet" er vel litt diffust...
Vis hele sitatet...
Nei det er det så absolutt ikke. Våpenkopier i forbindelse med politi kan føre til at man blir skutt.
Er enig med de fleste her, våpenkopier skal holdes hjemme!

En politimann som ser en fyr med våpen skal ikke behøve å vente på at våpenet (kanskje) avfyres mot han før han tar affære. Det er jo tross alt ulovlig med våpen OG våpenkopier ute blant folk.

Sitat av Sander
Jeg forbeholder meg forøvrig retten til å kjøpe og eie - og henge opp på veggen - våpenkopier, selvom det betyr at jeg må smugle dem inn fra Spania."
Vis hele sitatet...
Hvem har sagt deg imot på dette? Er ingen som straffer deg for å ha dem på veggen din..
Håper virkelig ikke du mener at det er politiets oppgave og ta stilling til hvorvidt et eventuellt våpen er ekte eller ei i en våpensituasjon. Allt som ligner eller kan forveksles med et våpen i en våpensituasjon, skal behandles deretter!
Problemet her er ikke bare hvordan politiet skal takle en situasjon hvor en person har et tilsynelatende skarpt våpen, men at disse faktisk kan brukes til kriminelle handlinger og er lette å få tak i samt billige. Trør jeg min replika av en Colt 1911 i nakken på en stakkar bak disken på Narvesen kan du gi deg pokker på at personen både pisser på seg og tror han/hun er døden nær.

Jeg ser problemet, og jeg ser behovet for å begrense bruk/kjøp og salg av replikaer og softguns, men likevel håper jeg at vi som ikke er kriminelle får beholde vår hobby innenfor dette feltet. Det er tross alt bedre at jeg får lov til å skyte med en softgun-versjon av en AK47 enn at jeg prøver å få henda i "the real deal", uansett hvor stort ønske jeg måtte ha til å faktisk prøve det også.
Sist endret av charz0r; 24. oktober 2007 kl. 14:46.
har selv en Desert Eagle, airsoft fullmetall og en Walther CP88 luft pistol, ser lik ut som realdeal veier like mye og alt det greine der.

Skjønner hvorfor jeg hadde blitt skutt hvis jeg hadde flydd rundt i Oslos gater med en av dem, hadde blitt livandes redd om noen hadde pekt på meg med en sånn sak, ikke skyld på onkel P for att de sikrer seg selv og folk rundt seg P.G.A en dust som tror det er tøft å dingle rundt med softgun.

de gjør jo bare jobben sin sånn er det
Er man så idiot at man springer runt på byen med en våpen kopi så fortjener man nesten og bli skutt.
Poletiet må forholde seg til at mann har et våpen i handa og da blir man gjerne skutt.
Trist at noen få idioter og et par drittunger skal få ødelegge for hundrevis av seriøse og orntlie personer.
Sist endret av BLixxzz; 24. oktober 2007 kl. 18:43.
Det er jo ikke noen andre en idiotene som får noe ødelagt. er jo de som blir skutt. hvorfor politi(mesteren) kom ut med en slik melding nå, skaper egentlig bare bekymring. det er jo logisk at de skyter i en situasjon der andre er i fare. så hvis du ikke sikter på noen, eller får noen til å føle seg truet, blir du ikke skutt.
Sitat av Rellativ
Det er jo ikke noen andre en idiotene som får noe ødelagt. er jo de som blir skutt. hvorfor politi(mesteren) kom ut med en slik melding nå, skaper egentlig bare bekymring. det er jo logisk at de skyter i en situasjon der andre er i fare. så hvis du ikke sikter på noen, eller får noen til å føle seg truet, blir du ikke skutt.
Vis hele sitatet...
Grunnen er forholdsvis åpenbar. Det er en advarsel til alle de som tenker at det "gjør ikke noe" fordi det bare er en kopi eller en softgun. Politiet kunne selvfølgelig advart med at det er fengsel og bøter og slikt, men det funker i liten grad på de som er kule. Det derimot å si at det er en god sjanse for at noen vil synes den ser vel ekte ut og skyte deg for det er faktisk noe som kan fungere.
Correct me if I'm wrong, men er ikke det Sander egentlig bekymrer seg for at det skal bli forbudt å samle på replicas? Han har da ikke argumentert for at det skal være lov å løpe rundt med dem på åpen gate..

Hele denne diskusjonen består så vidt jeg kan se kun av en gjeng med folk som generelt er enige i at privateide våpen hører hjemme i stua, + en fyr som gjerne vil beholde de han faktisk bare har hjemme i stua..
Sist endret av mentalmelt; 24. oktober 2007 kl. 23:17.
Trådstarter
43 6
Sitat av mentalmelt
Correct me if I'm wrong, men er ikke det Sander egentlig bekymrer seg for at det skal bli forbudt å samle på replicas? Han har da ikke argumentert for at det skal være lov å løpe rundt med dem på åpen gate..

Hele denne diskusjonen består så vidt jeg kan se kun av en gjeng med folk som generelt er enige i at privateide våpen hører hjemme i stua, + en fyr som gjerne vil beholde de han faktisk bare har hjemme i stua..
Vis hele sitatet...
Takk, mental :-) Jeg begynte nesten å lure på om jeg virkelig kunne ha uttrykt meg så uklart i den første posten.