Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1025
Ja da er jeg ny på forumet og på området og trenger litt hjelp. Jeg har søkt etter emner med lingnende stikkord og sett gjennom et par sider, men jeg har faktisk ikke funnt noe om hvordan man faktisk gjør dette. Så om jeg gjør en feil, håper jeg ikke at det blir slått forhard ned på
Så over til meg, min gamle pc skal skrotes og det kommer snart en flunkene ny pc, med enten XP eller Vista. Så da har det seg slik at jeg vil ha Windows så jeg kan spille mine kjære spill og bruke Ubuntu på dual boot til alt annet. Men, greia er jo da at jeg ikke har peiling på dual boot, partisjoner osv osv og søker desperat hjelp til å få det til. Jeg har prøvd meg på google og ubuntu forums men ikke funnet helt det jeg er ute etter, samt så tar ikke hjernen min til seg så godt sider på sider med engelsk info med fremmedord
Altså summering er, hvordan får jeg opp en dual boot, hva gjør jeg under prosessen av partisjonen og innstalering av Ubuntu og hva dere da kanskje vil peke ut som viktig å få med seg.
PC'en er forresten en laptop, jeg aner faktisk ikke noe som helst om den siden det er forsikringselskapet som har valgt den og den har ennå ikke kommet.
Takk for meg
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Ubuntu finner evt andre operativsystemer som windows automatisk og setter opp dualboot for deg, du trenger stort sett bare å trykke "neste" helt til installasjonen er ferdig i dagens Ubuntu.
Trådstarter
32 0
Jauda, men jeg trenger å vite hvordan jeg får til at jeg får den plassen jeg ønsker på hver av partisjonene, men du sier altså at det er bare å downloade ubuntu og innstalere?
/boot kan du lage til ~30MB. Som første partisjon på harddisken.

Går ut i fra at Ubuntu kan sette opp default oppsett til deg under installasjonen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ql1rz
/boot kan du lage til ~30MB. Som første partisjon på harddisken.

Går ut i fra at Ubuntu kan sette opp default oppsett til deg under installasjonen.
Vis hele sitatet...
Det er ingen vesentleg grunn til å ha boot-partisjonen om du har ny pc. Tingen med /boot var eldre pcer, som ikkje kunne lese inn bootloader som låg etter n'te blokk på disken. Dagens BIOSer har ikkje denne begrensinga, og har ikkje hatt det dei siste 5 åra.
Sitat av vidarlo
Det er ingen vesentleg grunn til å ha boot-partisjonen om du har ny pc. Tingen med /boot var eldre pcer, som ikkje kunne lese inn bootloader som låg etter n'te blokk på disken. Dagens BIOSer har ikkje denne begrensinga, og har ikkje hatt det dei siste 5 åra.
Vis hele sitatet...
Hvorfor lager da linux-instalasjonscder en egen boot-partisjon i default oppsettet?
Se denne linken for guide som forteller deg step by step hvordan du gjør det.
http://www.linuxdevcenter.com/pub/a/...ot-laptop.html

Testet selv å følge guiden, funker gullfint.

Denne er egentlig laget for å sette opp ubuntu på en maskin som allerede har XP uten å installere XP på ny.
Hopp rett til side 2 om du vil installere XP på ny. noe som anbefales =)
Sist endret av Taerc; 23. oktober 2007 kl. 21:21.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ql1rz
Hvorfor lager da linux-instalasjonscder en egen boot-partisjon i default oppsettet?
Vis hele sitatet...
Uh, kva distro er dette? Eg har køyrt utan det siste 10 åra (sidan den røde hatten kom i versjon 5.2), og har ikkje hatt problem med det. SuSE laga heller ikkje eigen boot partisjon sist eg sjekka. Debian kan muligens finne på å holde på det for tradisjonens del, men har aldri valgt automagisk partisjonering med debian.
Sitat av vidarlo
Uh, kva distro er dette? Eg har køyrt utan det siste 10 åra (sidan den røde hatten kom i versjon 5.2), og har ikkje hatt problem med det. SuSE laga heller ikkje eigen boot partisjon sist eg sjekka. Debian kan muligens finne på å holde på det for tradisjonens del, men har aldri valgt automagisk partisjonering med debian.
Vis hele sitatet...
http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/handbook-x86.xml?part=1&chap=4#doc_chap3_sect4

Her f.eks. Fedora og Mandrake har gjort det når jeg har installert de, mener jeg å huske.

Mener ikke at det ikke går an å droppe egen boot-partisjon på de.
Trådstarter
32 0
Det å sette opp med xp på nytt vil si at jeg setter opp den nye maskina mi, så får jeg ned ubuntu og under det blir XP innstalert på nytt?
Trådstarter
32 0
Okey fant denne guiden. http://www.howtoforge.com/the_perfec...u_gutsy_gibbon Vil den sette opp pcen min til ubuntu etter at jeg har satt opp Windows på den? Det jeg ikke fikk med meg var hvordan partisjonere sånn at jeg får 30gb på windowsen, resten på ubuntu.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg antar at du har en stor partisjon du har windows på, og denne bruker vel hele disken?

Du må bruke et verktøy som Partition magic eller lignende for å kunne minske en partisjon som allerede har data i seg og så lage partisjoner for linux.

Etter du har minsket windowspartisjonen din til f.eks 30gb, sett inn ubuntu cd-en, la det boote opp installér det.

Denne linken kan vel være til nytte for deg også.
Sist endret av Dodecha; 24. oktober 2007 kl. 19:35.
Trådstarter
32 0
Tusen takk.
Bruk Gparted til partition mekking.

Hvis du skal ha dualboot:

1. Installere windows.
2. Installer en linux distrubition (de fleste merker windows og spør om du vil legge den til i boot listen.

Hvis du har windows installert allerede og har brukt hele disken så bare bruke partition managern som linux disten bruker til å minske den og lage en /root partisjon til linxen og en swap på et sted mellom 250-500 MB.

For nybegynnere villke jeg ha foreslått opensuse eller ubuntu.
En ting som er viktig å huske på er at dersom du installerer Windows ETTER linux, vil du ikke kunne velge Linux i oppstarten. (da du må sette inn linux-cd og installere oppstarts-app på nytt)

/me anbefaler ubuntu
Trådstarter
32 0
Jeg skjønner ikke hva jeg skal med gparted greia hvis partisjonen fikses i Ubuntu installen. Samt hvordan får jeg Ubuntu'n ut på cd så jeg får innstalert og hvilket program må jeg bruke?
Samt hva er en /root partisjon og en swap?
Skjønner at jeg spør om mye her men, jeg vile prøve å fucke det opp minst mulig første gangen.
Sist endret av Kurenai; 25. oktober 2007 kl. 17:39.
Jeg tror jeg velger å gå gjennom bit for bit:


Sitat av Kurenai
Jeg skjønner ikke hva jeg skal med gparted greia hvis partisjonen fikses i Ubuntu installen.
Vis hele sitatet...
1: gparted er etter min mening lettere enn i ubuntu-installasjonen. Da kan man velge de ferdig klargjorte partisjonene

Sitat av Kurenai
Samt hvordan får jeg Ubuntu'n ut på cd så jeg får innstalert og hvilket program må jeg bruke?
Vis hele sitatet...
2:du trenger et brenneprogram. Det jeg bruker er gratis, og du finner det på google: Ashampoo Burning Studio 6. ellers er nero et veldig utbredt

det er altfor mange som misforstår hvordan man skal brenne ut .iso-filer,
så du får se selv:

feil:
http://www.home.no/haakonsh/LA%20ST%C5/feil.bmp

riktig:
http://www.home.no/haakonsh/LA%20ST%C5/riktig.bmp

Sitat av Kurenai
Samt hva er en /root partisjon og en swap?
Vis hele sitatet...
3: /root er partisjonen operativsystemet ligger på, og /swap er "nødminne". der legges ting som hører hjemme på minnebrikkene hvis de går fulle
Sist endret av hawken07; 28. oktober 2007 kl. 02:30.
Trådstarter
32 0
Da vil jeg tror at jeg er packd'n ready for å innstalere ubuntu på pc, så lenge den ikke er vista om det utgjør at jeg må gjøre noe annet. Jeg får håpe på XP.
Trådstarter
32 0
En siste ting, hvilken av de 2 gparted filtype greiene skal jeg velge? Og bare for sikkerhets skyld, jeg skulle lage partisjonen FØR jeg innstalerte Ubntu, right? Får PCen i morra, yay!