Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  139 105019
Forord: Med mangel på noe å gjøre, og et ønske om å lage en slags guide om den psykedeliske opplevelse har jeg nå skrevet denne, basert mye på mine egne og andres erfaringer, samt ting jeg har gravd opp på nettet. Denne er hovedsaklig en liten veiledning for førstegangstrippere som lurer på generelle ting angående en trip.

Intro:

Psykedelia omfatter en gruppe stoffer som har muligheten til å ekspandere menneskets forståelse for ting utenfor våre normale virkelighetsperspektiver. Psykedelia er forskjellige planter, som f.eks diverse sopper, og syntetisk fremstilte stoffer som LSD og MDMA. Psykedelia er kanskje den mest utrolige tingen kjent av menneske, og kan ha så uendelig mye å gi. Ved bruk av disse kan brukeren reise gjennom tid og rom, få utvidet sinnet sitt og forståelsen om verdenen vi lever i, bedre innsikt i seg selv og sine problemer. Man bryter gjennom overflaten, og går dypt. Man fjerner alle barrier for hvordan du ser virkeligheten, og gir deg nye perspektiver. Psykedeliske stoffer har blitt brukt i tusener av år, i rituelle og åndelige sammenhenger, som medisin og til rekreasjonelt bruk. Det mest givende ved disse vil jeg si er spirituelt/åndelig bruk.

Psykedelia går også ofte under betegnelsen enteogener og hallusinoger. Stoffene er psykoaktive, og forårsaker illusjoner, hallusinasjoner, synsforstyrrelser, euforia, humør stigning, fysiske forandringer i kroppen og psykiske effekter som jeg nevnte over. Men psykedelia er ikke for alle, og er ikke ufarlig. Avhengighet av psykedelia er ikke vanlig, verken psykisk eller fysisk så dette er ikke noen risiko jeg tar i betraktning. Men psykisk velferd derimot er en utrolig viktig faktor. Psykedelia har utløst psykoser og sinnslidelser hos enkelte individer, spesielt utsatt for dette er personer med slikt i familien, eller allerede i seg selv. Om man har dette, burde man ikke under noen omstendigheter velge å ta psykedelia. Om man allikevel er dum nok til å gjøre det, skal man være uhyre forsiktig. Psykedelia går hardt på sinnet, så å være så frisk som mulig mellom øra er en stor fordel.

Hvilket stoff?

Det er så mangt å velge mellom i den psykedeliske familien, alle med hver sin distinkte karakter, og for førstegangstrippere er det anbefalt at man starter med noe som er kjent for å være litt mindre intenst, og gjerne ikke så langvarig. Her vil jeg anbefale sopp som en god kandidat, hovedsaklig fordi det ikke varer så lenge som f.eks LSD. For en førstegangstripper kan de ekstra timene være for mye, og vi vil vel helst ha en positiv førstegangstripp? Men dette er opptil enhver, men når du finner "ditt" stoff er det lurt å lese masse om det på forhånd, ta forhåndsregler og ta i betrakting eventuelle risikoer eller skader man kan pådra seg av bruk. Da dette er gjort start gjerne i en litt lavere dosering, for å kjenne litt på effektene og bli kjent med opplevelsen. Om du har tatt for lite, tar du bare mer neste gang f.eks, men helst unngå at du fyller på med mer fordi du ikke kjenner noe. Det skal nevnes at stoffer som DMT, LSD og psilocybin ikke har fysiske skadevirkninger innenfor normale doseringer. Det synes jeg også er en viktig bit når du skal velge stoff. Faren i psykedeliske stoffer ligger som regel på det mentale plan, men et oppegående menneske med god mental helse skal kunne bruke disse uten noen spesiell risiko.

Setting og set:

Så kommer vi til dette med setting og set. Dette er hvor du velger å ta stoffet, med hvem, når, og hvordan din sinnstilstand er samt dagsformen. For å få mest mulig ut av en tripp, må man prøve så godt man kan for å lage seg en god setting. Velg et trygt og godt sted, gjør det koselig rundt deg og vær sikker på at dere ikke blir avbrutt av utenforstående. Det være seg foreldre, bekjente, naboer eller fremmede. Trekk gjerne ut telefonkontakten, skru av mobilen og si ifra at du er opptatt denne dagen/kvelden. Her skal vi være alene i vår egen verden, uavbrutt. Hvis du turer med noen, som kanskje er best første gang, sørg for at dette er en person du kjenner godt, som du ikke er redd for å vise deg for, og som ikke er redd for å vise seg for deg. Her kan man ikke være redd for å gråte foran en person, le, oppføre seg totalt ape, snakke masse usammenhengende skravl om Gud, forskjellig virkelighetsteorier om verdenen, naturen og eksistensen. Dette må være en person du kan åpne deg for, en person som er villig til å høre på deg. En person du kan vise deg svak for, en person som vil skjønne om du pisser i buksa av redsel. Denne personen kan gjerne være en med tidligere erfaringer, men jeg likte det godt da jeg bega meg ut på min første tripp sammen med en god venn som ikke hadde noen erfaringer fra før. Da var vi på en måte sammen om det, og klare til å støtte hverandre om det trengtes. Men det er sikkerhetsregler man burde ta, og da kan det være lurt og eventuelt ha en sitter der, med kunnskaper om stoffet og hva som kan gå galt.

Litt forberedelser:

Forbered deg godt på den kommende turen. Forbered deg både psykisk og fysisk. Ikke ha noen stressende eller deprimerende faktorer hengende over skuldrene da dette kan gå negativt utover trippen. Tilbered rommet til kanskje en litt spirituell stemning, velg noen koselig lys, rikelig med puter og kanskje pledd/dyner. Gode steder og ligge eller sitte på, litt lav belysning. Velg riktig musikk, det kan være ganske viktig. Musikk spiller stor rolle på hvilken vei trippen tar. Avhengig av hvilken type musikk du hører på kan du bli dratt langt inn i det uendelige, føle deg utrolig komfortabel, og lykkelig. Eller den kan gjøre at du føler deg trist, litt rastløs og sint. Så en god spilleliste er ideelt. Populær trippe musikk er ofte musikk i den psykedeliske sjangeren, ambient musikk eller rett og slett musikk du føler deg komfortabel med, og gjerne lett å drømme seg bort i. Kjapp musikk anbefaler jeg ikke midt i smørøyet på trippen, men en rolig drømmeaktig låt litt svakt i bakgrunnen er knall.

Noe man også burde merke seg, er at det finnes masse rare dippe dutter det kan være artig og leke med under en trip, samt å gjøre noen aktiviteter. Mat blant annet er gøy å smake på, f.eks frukt eller diverse små godter. Et ark og en penn, slik at man kan skrible ned tegninger, eller skrive noe du føler for. Se på tv eller film kan også være utrolig morsomt og spennende. Røkelse kan være meget behagelig, og er en fin pluss til atmosfæren i rommet. Studere seg selv i et speil er verdt et forsøk, men kan være skremmende. Finne et fint sted dere kan gå ut til under trippen er utrolig givende. Så vær kreativ!

Folk forbereder seg også til en tripp ved å gjøre kroppsøvelser i forveien. Yoga, pusteøvelser, massasje og lignende er populært. En form for fasting før inntak kan også være en god idè.

Under rusen:

Her kan det skje utrolig mye, det kan bli ukomfortabelt, herlig, fryktinngytende, avslappende, dypt, intenst, you name it. Da kan det være lurt å vite litt hva man kan gjøre under forskjellige situasjoner:

Det er ikke alltid best å stride imot trippen, noen ganger kan det være riktigst å legge seg ned, slappe av, lukke øynene og la den ta deg dit den vil.

Når tanker flyr i alle retninger, og du har visuals overalt i synsfeltet ditt er det fort gjort å glemme at du faktisk kan styre trippen din. Så bestem deg litt på forhånd om hvordan du vil styre den, om den skal styre deg eller om du skal styre den, og hvor du vil havne hen. Så setter du dette i live under turen. Men uventede situasjoner kan dukke opp, og kan i værste fall eskalere seg inn i en bad trip. Da er det viktig at du forsøker så godt du kan med å snu den. Dette kan gjøres ved f.eks å skifte musikk, snakke med turekompisen, legge seg et annet sted, dempe/øke lyset, ta seg et glass vann eller en tur ut. Og viktigst av alt: Don`t panic! Dette kan være vanskelig hvis du allerede sitter inni det, men om du kjenner ubehag i kroppen, eller kjenner at intensiten begynner å bli for høy kan du gjøre noen enkle forandringer. Men det skal nevnes at dette ikke alltid hjelper, men ikke mist håpet. Om det virkelig begynner å bli ille, er det greit at du erkjenner at dette går over i løpet av noen timer, og du vil komme ned igjen.

Hallusjonasjoner under rusen kan forekomme i mange forskjellig former, og her har vi forskjellig utrykk og forkortelser.

CEV = Closed eye visuals (dette foregår med lukkede øyne)
OEV = Open eye visuals (dette er faktisk noe som forekommer i synsfeltet ditt med åpne øyne)

Av disse er det mange forskjellige former. Farger blir forsterket, du kan se såkalte tracere (hvor om du f.eks streifer hånden gjennom luften vil du se den henge igjen, eller fargerike meteor aktig tracere etter et objekt i fart), pulserende objekter (de ser ut til å være en levende og pustende organisme), smelting (hvor enkelte objekter smelter nedover som om det skulle vært plastikk), Haloing (hvor objekter får en slags ring rundt seg med forskjellige farger), X-Ray vision (hvor du kan se gjennom huden til deg selv eller en annen og studere skjelletet, se blodårene og lignende) Geometrisk mønstring ( i form av spiraler, bølger etc. Felles egenskap ved disse er at de er av en fraktal natur hvor de har en rekursiv effekt. Det vil si at det opprinnelig mønsteret gjentar seg selv). Og hallusinasjoner som virker ekte, men som egentlig ikke er der kan bli opplevd på høye doser, eller meget intense stoffer. Møter med entiteter kan også forekomme, av uant opprinnelse. Vanlige entiteter er de klassiske "maskin alvene" ved bruk av DMT, den spesielle guddommelige salvia entiteten og fler.

Hallusinasjoner er selfølgelig ikke det eneste du møter under en tripp. Absurde tankeganger og tanke-looper (hvor du tenker på en spesifikk ting, og du tenker på denne tingen igjen og igjen i en endeløs loop som kan være vanskelig å komme seg ut av), og følelsen av å være et helt annet sted enn det du fysisk befinner deg i. Et helt nytt spirituelt plan av åpenbaringer og selvinnsikt, spaca tanker og teorier om verdenen og mange spinneville meninger. Rett og slett en berg-og-dalbane tur dypt inn i sinnet ditt. Alle disse kommer helt anpå hvilket stoff du turer på, i tillegg til set og setting. Så ikke forvent alle disse faktorene, men noen av de opplever du garantert. Ikke forvent så mye i det hele tatt, la stoffet ta deg med dit den vil og opplev det fantastiske den kan vise deg.

Noen stoffer har også kraftig effekt på kroppen, om det er ubehag eller en utrolig herlig følelse varier fra stoff til stoff, mengde og fra tripp til tripp. Men enkelte stoffer er kjent for å ha kraftige kroppslige effekter, som vi kaller body-load. Dette er en betegnelse for veldig rare sensasjoner i kroppen, som er vanskelig å sette ord på. Det kan være at du føler deg presset ned samtidig som du blir hivd opp. Du kan føle deg energiløs, men samtidig ikke. Body-load er ikke foretrekket av alle, da følelsen kan være ubehagelig.

Nivåer under en tripp:

For å hjelpe til med å karaktisere en tripp, har man lagd et slags "rating" system i nivåer:

Nivå 1: Dette nivået er ganske svakt, og gir en mild effekt av å f.eks være høy med noen få visuelle effekter som sterkere farger.

Nivå 2: Sterke farger og visuals (ting begynner å bevege på seg og puste), noen 2-dimensjonale mønstre utfolder seg bak lukkede øyne. Forvirret og litt spaca tanker, forandring i kortidshukommelsen, økning av kreativitet da den naturlige hjerne barrieren er passert.

Nivå 3: Veldig overbevisende visuals, mønstre og koleidoskoper viser seg på vegger, ansikter etc. Noen milde hallusinasjoner, CEV blir 3-dimensjonale. Forvirring av sanser (man kan f.eks se lyder som farger). Tidsforstyrrelser, og bevegelse kan til tider bli vanskelig.

Nivå 4: Sterke hallusinasjoner, objekter som morpher inn i andre objekter. Ødeleggelse eller splitting av egoet. Man mister litt begrep med virkeligheten og tid er meningsløst. Ut av kroppen opplevelser og blending av sansene.

Nivå 5: Totalt mistet visuell kontakt med virkeligheten. Sansene stopper å fungere. Totalt tap av egoet. Menge seg med verdensrommet, andre objekter eller universet. Tapet kontakt med virkeligheten er så ille at det overgår enhver forklaring. De tidligere nivåene er relativt enkelt å forklare i forhold. Dette nivået er annerledes ved at universet innen hvordan ting normalt blir sett, slutter å eksistere.

Trippen i ettertid:

Etter en tripp får man som oftest en behagelig afterglow hvor man føler seg utrolig tilfreds, og hvor opplevelsen du har hatt faktisk kan forandre livet ditt. Dagene etterpå kan du føle deg som født på ny, og med nye perspektiver på ting. Du kan se verden for hva den virkelig er, og du kan ha lært mye om deg selv og livet. Eller du kan rett og slett bare være glad for at du har hatt opplevelsen, og tenke tilbake på det som en god ting uten at du sitter igjen med noe spesielt. Utfordringen er å kunne integrere trippen inn i hverdagen, for å få mest mulig ut av den. En ypperlig psykedelisk opplevelse er ikke servert på et sølvfat, det krever noe av deg.

Det finnes også en rekke andre ting du kan oppleve i kort tid etter en tripp men som oftest avtar etter en uke, og disse er opplevd av mange. Disse ettereffektene inkluderer følelsen av at du er blitt distansert fra ikke-trippere, da de ikke har vært med på turen bak verdenen og at du ikke har noe å si til disse. Du har hatt en såpass kraftig opplevelse, som de ikke har hatt så da kan de umulig forstå. Etter en tripp har hjernen massevis av informasjon å fordøye, dette kan lede til en følelse av å være litt desorientert og fjern i et par dager. Fokusere på vanlige ting kan bli vanskeligere, da tankegangen har en tindens til å gli over i mer viktige temaer du opplevde under turen. Så en fri dag etter trippen er lurt, både pga det og fordi man kan være ganske utslitt. En følelse av total lykke kan også forekomme etter en tripp. At du rett og slett blir utrolig glad av å bare studere et tre, en fugl, himmelen osv. En slik effekt varer dessverre bare i noen dager, men en mildere utgave av dette kan vare veldig lenge. Som allerede sagt er det mange som får et helt nytt plan av innsikt i verdenen rundt seg, og mange av disse er også dyp innsikt i ditt personlige liv som kan være veldig nyttig. Det er disse ettereffektene som har gitt meg mest, og må være et av de fineste aspektene ved psykedelia. Det er her du kan høste de beste fruktene. Og i et par uker etter en tripp kan du få helt tilfeldige impulser til å bare gjøre et eller annet rart. Gjøre ting du normalt ikke ville gjort, men dette kan være gøy. Disse impulsene til å gjøre et eller annet, er selfølgelig ikke noen farlige ting som f.eks en plutselig lyst til å hoppe utfor en klippe. Litt uvanlige ettereffekter kan være depresjon, flashbacks osv. Men de mest uvanlige ettereffektene, som _sjeldent_ oppstår kan være HPPD. Men risikoen for dette er så liten, at det ikke er noe å tenke over.

Det er de negative ettereffektene media sluker til seg, og slenger ut som skremselspropoganda. Men disse ettereffektene er høyst uvanlig. For det meste er effektene i ettertid bare positive.

Etterord:

Nå har jeg dekket det meste ved den psykedeliske turen, og håper det kan være til hjelp. Nå har jeg sikkert skremt noen fra å prøve i frykt for at en liten feil kan forårsake flere timer med sinnsykhet. Men dette er ikke alltid tilfelle. Med riktig set og setting og ikke for høy dosering minskes sjansen for en bad-trip. Ta det med ro, og begi deg ut på trippen med et åpent sinn og alt skal nok gå bra. En psykedelisk tripp er virkelig en herlig opplevelse, men kan også være fælt, men sjansen for at noe skal gå fryktelig galt er liten så lenge man tar sine forhåndsregler. Alt med måte, så går det ann.

Let go, let yourself flow. It`s just the drugs.
Sist endret av Sky; 11. oktober 2007 kl. 20:51. Grunn: rot i teksten
Takk skal du ha.
Dette har jeg leitet lenge etter. Alt det jeg var ute etter å lese.
Utrolig bra skrevet
KP fra meg
Sist endret av Sigurd4u; 11. oktober 2007 kl. 20:51.
Turn of your mind, relax and float down stream. It is not dying!

KP til deg.
Sist endret av Slaktern; 11. oktober 2007 kl. 21:00.
Ååh, perfekt! En tråd med all tips og informasjon i en! Jeg likte denne.
Godt skrevet og bra informasjon.

Sjekk ut denne også:
http://www.pluto.no/doogie/Ga/blekka/ga155/lsd/lsd.html

Respect sky!
Sist endret av rbt; 11. oktober 2007 kl. 22:02. Grunn: La til link.
KP her Sky! Denne "guiden" er perfekt å vise til førstegangstrippere, f.eks kammerater som har lyst, men som er usikkre og uvitne.
Ikke ille. Sweet indeed, egentlig. Du får ikke KP fordi jeg syns KP er idiotisk, men du kan få en klem når jeg er i oslo neste gang?
Bra post, sky. Og bra initiativ. Dette er noe enhver newbie i psykidelia-bransjen bør få med seg.
Du sier at psykidelia er for sinnsfriske mennesker, og det er jo veldig sant.
Men samtidig så er det morsomt å tenke på at nettopp disse "sinnsfriske" menneskene, som du og jeg, finner ut at vi faktisk er helt ødelagte der oppe i topplokket pga alle virkelighetsbegrensende modeller som har blitt konstruert i sinnene våre over årene med propaganda og sosialisering vi har måttet holde ut. Modeller som lager grenser for hva som er en "virkelig" opplevelse og hva som ikke er det.
Psykidelia er medisinen mot dette. På det mest elementære og fundamentale plan er det dette psykidelia gjør...oppløser grensene som ligger imellom kropp, sinn, sjel og "the other" and so we can truly live again.... KP(og cred) til deg
Bra Sky!

Nå har jeg én link å henvise til når det gjelder tripperåd. Virker som om det er mange som lurer på disse tingene om dagen, så det er godt å ha alt samlet på et sted. I tillegg vil det forhåpentligvis forhindre en del spørsmål i mindre tråder her og der, og skape mer orden både på forumet og i innboksen min..

Takk skal du ha =)
Gennialt. Det er denne tråden jeg skal vise til uvitende folk.
Jeg vil ikke virke kjip eller teit, for jeg har ikke prøvd dette selv, MEN:
Er det ikke litt naivt å tro at du vet mer om realiteten av universet etter en trip, med tanke på at denne opplevelsen er basert på at du altererer hjernens opprinnelige virkemåte og kjemikaliesammensetning?

Refererer til:

Du kan se verden for hva den virkelig er, og du kan ha lært mye om deg selv og livet.
Vis hele sitatet...
Sky
Sky's Avatar
Trådstarter DonorModerator
Du sier du ikke har prøvd det selv? Vel, da innrømmer du at du ikke vet hva du snakker om. Og nei, det er ikke naivt, og det er heller ikke noe jeg tror. Og hva får deg til å tro at hjernens normale kjemiske tilstand er den eneste verdifulle og riktige måten å oppfatte virkeligheten på? Jeg skjønner din skepsis, men man forstår ikke helt hva dette innebærer før man har hatt en slik opplevelse selv.

Og hva _er_ egentlig virkeligheten? Vi oppfatter den forskjellig, og jeg kan ikke si at din oppfattelse er gal fordi den ikke stemmer med min. Det er ingenting som er sikkert her i livet.
Sist endret av Sky; 12. oktober 2007 kl. 00:54.
Vår "normale" kjemiske sammensettning av stoffer, som utgjør vår bevissthet og vårt bevissthetsnivå er i den balansen den er for at vi best skal kunne overleve og komme oss gjennom hverdagen. Den er designet så vi skal kunne følge med på eventuelle farer som for eksempel løver i gresset, og samtidig kunne speide etter damer og andre godbiter. Den er nyttig for oss, i en praktisk forstand, slik av vi kan overleve..

Dette betyr ikke at det er den eneste kjemiske kombinasjonen av stoffer, som i en primat sitt nervesystem kan reflektere virkeligheten på en kontruktiv og verdifull måte. Vi har så lenge vi har vært mennesker, og før det også, brukt forskjellige vekster og teknikker for å endre vår bevissthet. Som for eksempel rytmiske bevegelser eller psykoaktive sopper. Disse endrede tilstandene lar oss utforske andre deler av verden, som vi i en normal situasjon ikke har muligheten til å oppfatte.

Jeg vil gå så langt som å påstå at man er nødt til å være kristen eller noe sånt for å kunne forsvare påstanden om at vår normale bevissthetstilstand er den eneste riktige og sanne tilstanden som finnes. Hvem er det som har bestemt det isåfal? Det finnes så vidt jeg kan se ingen vitenskapelig lov i universet som gjør dette logisk på noen som helst måte.

Bare tenk på alle de millionene av artene som finnes på planeten vår. Alle sammen oppfatter verden på sin måte, gjennom sine "kjemiske perspektiver". I tillegg har vi alle individene innenfor alle disse artene som igjen er litt forskjellige, og som oppfatter verden på sine individuelle måter.

Sansene dine er svært begrenset og de fungerer bare som verktøy for å tolke verden, de viser ingen absolutt sannhet.

Virkeligheten er et uendelig mangfold av informasjon, og hver art, hvert individ oppfatter kun små prosenter av dette gjennom sine begrensede sanseapparater. Og ved å endre de kjemiske innstillingene i kroppen vil man kunne oppfatte verden på andre måter, gjennom nye perspektiver. Dette er grunnlaget for verdien i psykedelika.

Gjennom å endre bevissthetstilstand og innta flere perspektiver på verden, beriker du deg selv og utvider horisonten av din normale bevissthet, samt friheten til å danne nye former for tankemønstere. Du bryter ned sperrer og grenser som du tidligere har bygget opp, og tillater deg selv å innta informasjon som kanskje ikke vil redde livet ditt noen gang, men som har en filosofisk eller spirituell verdi, og som kan være med på å utvikle ditt intellekt, og din holdning til verden generelt.
Sist endret av mentalmelt; 25. april 2008 kl. 01:30.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Helt enig, mentalmelt.

Vi er alle(som i alt liv) utstyrt med et forbløffende knippe spesialutstyr som på det sanneste nivået av forståelse ikke er en direkte del av oss, selv om de fleste føler det sånn:

Persepsjonsverktøy(sansene) , kategoriseringsystemer og kontrollpanel(sinn) , sosialiseringverktøy(personlighet), materiemanipulasjonsverktøy(kropp) og dualitetsyntetiseringsverktøy(ego) er noen av de mest merkbare av dette utstyret.

Alle disse verktøyene er, som du sier mentalmelt, veldig nyttige for å fungere mest mulig effektivt i den fysiske verden, men sammen med kultur(operativsystem) produserer de et virkelighetsoppfatningsreduserende filter som skaper illusjonen av at "dette er alt vi er". Når faktum er at vi ikke er noen av disse elementene...ihvertfall ikke på det dypeste selvgranskningsplanet.

(jesus på sykkel....mange lange og rimelig cheesy ord, men både det muntlige og skriftlige språket vårt er desverre for begrenset til å frem hva jeg mener på en måte som er mer behagelig for øyet)

det vi er er det evige, Gudommelige Selvet. Den rene bevisstheten....den ukritiske observatøren som utforsker seg selv gjennom alle våre verktøy. Den udelelige singulariteten som vi alle ikke bare er en del av....men er frittstående, fullt og helt i oss selv..sammen...

Og for at dette navnløse, transendentale skal bli "synlig" for oss er vi nødt til å forandre hjernekjemien på en måte eller en annen. Så de riktige molekylene får dominans og Sannheten som ligger pakket inn i dem skreller av alle lagene med illusjoner og lar universet, gjennom deg, for en stakket stund få oppleve seg selv som det uforståelige Sanne Ene.

Så selv om man kan si med sannhet at virkelighetsoppfatningen er radikalt forskjellig fra livsform til livsform, så er det bare på det mundane, verktøybaserte plan.

En dypere, og enda mer fantastisk sannhet er denne:
På det fundamentale plan er du den samme....og føler det samme.....enten du er menneske, hund, insekt, edderkopp, bakterie , stein, planet, stjerne, galakse, univers....

du er ren kjærlighet...

Når vi innser dette, og begynner å forsøke å leve opp til det. Da kan verden begynne å gå riktig vei igjen.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er det best å dra på syretripp om natta eller om dagen? Og er det best å være ute eller inne?
(sorry for at jeg drar opp en gammel tråd, men fant ikke noen andre passende steder poste)
Det er ikke noe som er "best".

Ute, inne, natt og dag vinkler bare opplevelsen i forskjellige retninger. Men det kan være smart å gå ut hvis du henger deg fast i noe inne, eller gå inn hvis du blir sliten av å være ute. Fint å ha litt valgmuligheter rett og slett..

Edit: Aldri beklage for å dra opp en gammel tråd om du spør om noe relevant, det er bedre dét enn å lage en ny en med samme tema. Vi liker å samle informasjonen på en plass.
Sist endret av Dodecha; 13. april 2008 kl. 20:17. Grunn: La til en liten sak..
Sky
Sky's Avatar
Trådstarter DonorModerator
Digital drug:

For å svare på spørsmålet ditt litt utover det mentalmelt allerede har sagt, så er det smak og behag. Vil du føle deg tryggest ute eller inne? Liker du natten bedre enn dagen? Alt ettersom hva du liker, hva du har mulighet til og hvor du helst kan tenke deg å være. Jeg vil dòg påpeke (ut av egen erfaring) at å besøke moder jord er en herlig opplevelse, og bør ikke gåes glipp av. Som mentalmelt sier er det fint å ha flere valgmuligheter, og du kan få lyst til å gjøre mye. Det være seg å gå ut eller inn, kommer helt anpå. Så en anbefaling fra meg vil være at du ikke stenger noen dører men holder det åpent slik at du kan gjøre som du vil. Prøv deg fram, ta syre en natt og ta syre på dagen neste gang. Du vil antagelig ikke få noen dårlig opplevelse uansett, men små forandringer vinkler en tripp i forskjellig retninger.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Nå har ikke jeg lest hele tråden, men sånn jeg ser det så er ikke nødvendigvis den "normale" kjemiske sammensetningen av stoffer som finnes i hodene våre den beste/riktige, men vil ikke dere påstå at det risky å prøve ut noe annet ved bruk av psykadeliske stoffer som LSD. Altså at tankemåter forandrer seg til det negative? Da tenker jeg først å fremt på tilstanden etter en trip.
Sky
Sky's Avatar
Trådstarter DonorModerator
Det finnes nok ikke noe fasitsvar på det du lurer på, men jeg har ikke lest om/vet om noen som har forandret sin tankegang i en negativ retning etter en tripp. Det værste som har skjedd med et fåtall mennesker er at trippen har utløst en sinnslidelse, men det er vel egentlig ikke det du lurer på. Det som derimot kan skje er at du kanskje innser noen ubehagelige sannheter om deg selv og måten du lever på, men som da får deg til å forandre deg til det bedre. Jeg tviler på at en tripp vil prege deg negativt i ettertid, isåfall så er det ikke store greiene det er snakk om.

Edit: Det skal dòg nevnes at noen kan føle seg litt deprimert og distansert i noen dager etter en tripp, men dette går som regel fort over.
Sist endret av Sky; 16. mai 2008 kl. 17:33.
Veldig bra skrevet, takker for god tråd.

Men jeg lurer på en ting. Dette med å ikke være "crazy" og sånn. Jeg mener, vi har vel alle vårt? Jeg er veldig interressert i ting "som foregår forbi vår bevissthet", og kommer nok til å prøve psykadelliske stoffer relativt snart. Likevel stusser jeg litt på dette med at man må være i balansa mentalt. Jeg tenker ofte på syke ting, tenker at jeg muligens er litt galen i forhold til resten av massene og slike ting. Anbefaller dere da å la være å prøve?

(vanskelig forklart, I know)
Sitat av Sky
Det skal dòg nevnes at noen kan føle seg litt deprimert og distansert i noen dager etter en tripp, men dette går som regel fort over.
Vis hele sitatet...
Siden du bruker ordet trip regner jeg at du mener psykedelika her? Jeg finner det litt rart å være deprimert etter en psykedelisk trip, kanskje belastet med tanker, men ikke direkte deprimert og trist vel?
Sky
Sky's Avatar
Trådstarter DonorModerator
Sitat av Rottegift
Siden du bruker ordet trip regner jeg at du mener psykedelika her? Jeg finner det litt rart å være deprimert etter en psykedelisk trip, kanskje belastet med tanker, men ikke direkte deprimert og trist vel?
Vis hele sitatet...
Med trip så mener jeg en psykedelisk en ja. Vel, mulig jeg tok i litt hardt når jeg brukte ordet deprimert, men etter en psykedelisk opplevelse kan det i noen tilfeller være en nedtur, bokstavelig talt, å returnere til virkeligheten. Som vi vet/har forestilt oss så er jo en psykedelisk opplevelse noe ubeskrivelig og fantastisk, noe ikke alltid denne virkeligheten er. Eventuelt så føler du kanskje at du ikke var ferdig, men hadde mye mer å se og forstå. Dette kan føre til at du er litt små trist over at det hele er over, men hos meg fordufter dette innen en dag eller to.

Det er slik for meg at etter en fullblåst psykedelisk opplevelse, som kanskje var vanskelig å tolke og som ikke ga umiddelbar forståelse og innsikt, ender med å havne et sted mellom trippen og hverdagen. At jeg ikke får festet tilbake røttene i denne verdenen her med en gang, men "henger" meg opp et sted imellom. Det er selfølgelig ikke snakk om noe ille, men en litt småtrist og oppgitt følelse som går over omtrent like fort som den kom. På en annen side derimot, kan jeg sitte igjen med et smil fra øre til øre og en lykkelig følelse i lang tid etterpå, alt ettersom.

Edit: Dette med å "henge" seg opp, kan best beskrives som en distansert følelse. Å være distansert fra daily day life og andre mennesker kan fort føre til en litt oppgitt følelse, en slags fjern tristhet som, hos meg ihvertfall, ikke har noe spesiell god grunn til å oppstå men som allikevel henger svakt over meg en veldig kort periode inntil jeg får tilbake et skikkelig fotfeste i denne virkeligheten.
Sist endret av Sky; 18. mai 2008 kl. 01:04.
Tusen takk for at du forklarte dette, det er noe jeg nemlig har lurt på en stund. Jeg skjønner godt hva du mener med distansiert til hverdagen, ettersom jeg har opplevd dette selv mye uten bruk av droger (kanskje det er annerledes, men i mitt tilfelle har det vært svært surrealistisk og abstrakt).
Sist endret av random25880; 18. mai 2008 kl. 01:10. Grunn: leif
Sky
Sky's Avatar
Trådstarter DonorModerator
Sitat av minigolf
Veldig bra skrevet, takker for god tråd.

Men jeg lurer på en ting. Dette med å ikke være "crazy" og sånn. Jeg mener, vi har vel alle vårt? Jeg er veldig interressert i ting "som foregår forbi vår bevissthet", og kommer nok til å prøve psykadelliske stoffer relativt snart. Likevel stusser jeg litt på dette med at man må være i balansa mentalt. Jeg tenker ofte på syke ting, tenker at jeg muligens er litt galen i forhold til resten av massene og slike ting. Anbefaller dere da å la være å prøve?

(vanskelig forklart, I know)
Vis hele sitatet...
Joda, vi har alle vårt. Med mindre du har en diagnose så er du nok ikke gal. Det jeg mener med å være frisk mellom øra er vel i bunn og grunn at du ikke skal lide av depresjon, angst eller andre lidelser. Alt fra mindre lidelser til mer omfattende lidelser. I tillegg til dette er det vel mer et ordtak jeg har tatt i bruk enn noe konkret. Jeg kjenner deg nå en gang ikke, men jeg tror ikke du skal bekymre deg. Du får ha lykke til med fremtidige eksperimenter
Sist endret av Sky; 18. mai 2008 kl. 01:38.
Sitat av Sky
Joda, vi har alle vårt. Med mindre du har en diagnose så er du nok ikke gal. Det jeg mener med å være frisk mellom øra er vel i bunn og grunn at du ikke skal lide av depresjon, angst eller andre lidelser. Alt fra mindre lidelser til mer omfattende lidelser. I tillegg til dette er det vel mer et ordtak jeg har tatt i bruk enn noe konkret. Jeg kjenner deg nå en gang ikke, men jeg tror ikke du skal bekymre deg. Du får ha lykke til med fremtidige eksperimenter
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, man kan jo også få litt "overload" av tunge hendelser uten at det må kalles depresjon av den grunn.

Depresjoner og angst er som regel ikke konstant, jeg har hatt dem begge, men man er jo ikke dømt for livet av den grunn. Tvert imot er man gjerne styrket langt mer om man har opplevd det, enn om man ikke har opplevd det. Jeg mener at jeg er mer enn nok "fit" til å ta i bruk psykedelika når det måtte passe (etter all min research), dog er det selvfølgelig ikke alltid det er en god dag å ta det på, det sier jo seg selv.

Med tanke på at mange også har klart å kurere angst og dype depresjoner med psykedelika, så kan det jo være at det kun er en ekstra variabel med i spillet. På erowid er det jo drøssevis med psykedelikarapporter fra folk som har både den ene og den andre sinnslidelsen, uten at det såvidt jeg forstår preger opplevelsen alt for mye. Men selvfølgelig, schizofreni + LSD er vel gjerne ikke den fineste kombinasjonen på jorden.

En annen ting jeg lurer på, og sikkert mange andre også, er hvor lett er det for at man begynner å tenke på, for eksempel, en vond fortid under en tripp? (selv om man er over noe er det jo alltids noen arr)
I følge psykonautene jeg kjenner til er man alt for "i øyeblikket" på f.eks. LSD og sopp til å tenke slik, samtidig som at tankemønstrene er alt for forvirret/rotete til å dvele ved noe - men kanskje det har noe med set/setting å gjøre? Noen erfaringer her?

Jeg kommer ihvertfall til å rapportere hvordan dette går om/når jeg tar i bruk psykedelika. For science!
Sky
Sky's Avatar
Trådstarter DonorModerator
Rottegift:

For å unngå en eventuell badtrip er det lurt å ikke ha depresjoner og/eller angst, da det kan gå negativt utover opplevelsen. For å unngå å tilegne seg en psykose eller utløsningen av en, ikke vær predisponert ved å f.eks ha det i familien eller lignende. Dette med at psykedelika har blitt brukt i psykoterapi for å kurere blant annet angst og depresjoner vil ikke nødvendigvis si at man burde gjøre det med seg selv. Spesielt ikke førstegangstrippere under ukontrollerte forhold. Jeg sier ikke at psykedelika ikke kan hjelpe mot angst og depresjoner, men at en uerfaren burde være relativt fornøyd med tilværelsen sin for å legge til rette for en best mulig opplevelse.

Angående spørsmålet ditt om hvorvidt vond fortid blir tema under en trip eller ei, kan jeg ikke svare på med sikkerhet. Det har ikke skjedd med meg, eller med noen kjenninger. Men om den vonde fortiden har skjedd veldig nylig, eller om det preger deg til vanlig kan jeg si at det er en viss risiko for at dette kan gå utover turen. Jeg påstår at jeg har hatt en litt trøblet fortid, men dette har aldri gått igjen på en tur. Det er såpass lenge siden, og det er såpass mye annet nytt og spennende du skal tenke og føle på at det er heller usannsynlig at fjern fortid skal prege turen. Set og setting spiller såklart en vesentlig stor rolle i hvilken vei opplevelsen din tar, og dette har jeg skrevet endel om i guiden.

Edit: Videre vil jeg nevne at selvom man får en badtrip kan man bli sterkt påvirket, positivt, i ettertid. Det er kanskje helt jævlig der og da, men det er faktisk mange tilfeller hvor en badtrip har gitt personer mye dypere innsikt og forståelse enn hva en behageligere opplevelse har gjort. Jeg har aldri hatt en badtrip selv, men utifra hva jeg har plukket opp her og der vil jeg ikke anbefale noen å prøve å oppnå en, til tross for hva det har gitt andre. Men heller prøve å legge til rette for en god tur, det er nok det beste i første omgang.
Sist endret av Sky; 18. mai 2008 kl. 03:43. Grunn: leifer og la til noe
Cluet er vel at man ikke skal være i en deprimert tilstand da man inntar stoffene, poenget mitt er at mange gjerne tror at folk er mentalt syke fordi de har vært deprimerte en gang for hundre år siden, noe som absolutt ikke er sant - slikt kan man ordne, med seg selv eller med en terapeut. Men på grunn av usikkerhetene her leter jeg nettop etter erfaringer på området fra folk som tidligere har vært borti det, men som er over det, men gjerne også de som er midt i og har blitt "friskere" ved bruk av psykedelika.

Ang. predisposisjon er dette som jeg har forstått det små genfeil som fører til at enkelte mennesker (blandt annet meg) har litt lettere for å skeie ut når det angår ting som har med lave nivåer av seratonin/dopamin å gjøre (typisk depresjon/angst), derimot skal dette være et fysisk fenomen som kan motvirkes med blandt annet trening, kosthold og kognitiv terapi, slik at man egentlig er i en 100% "frisk" tilstand.

Jeg finner dette emnet svært interessant, og jeg føler at mennesker som har slitt litt før alltid får et stempel på seg for å være litt loonie eller en svak psyke, når de i realiteten gjerne tåler en mye større trøkk en hva det gjennomsnittlige "friske" mennesket gjør. Det jeg vil frem til her er nøyaktig hva som fører til at folk kan bli psykotiske av psykedelika, jeg vil tro det er predisposisjon (som igjen kan "motvirkes") og eventuelt selvfølgelig emosjonell intelligens, tankegang - hvor god man er på å styre sine egne tanker.

En bad trip er jo strengt tatt ikke det værste man kan møte på, tingen er jo å unngå at ting blir værre på sikt ved bruk av psykedelika.

Jeg beklager også hvis dette blir for far out for denne tråden, kanskje den burde inneholde litt mer konkret informasjon?
Sky
Sky's Avatar
Trådstarter DonorModerator
Nå sklir vi litt ut i andre aspekter rundt emne enn det jeg hadde intensjon om å dekke i guiden. Først og fremst vil jeg si at depresjoner og angst antagelig ikke vil øke risikoen for å bli psykotisk, men øke risikoen for en badtrip - noe som sikkert ikke er foretrukket av førstegangstrippere. Når jeg snakker om predisposisjon sikter jeg til psykoser.

Jeg er dessverre ingen ekspert på akkuratt denne grenen av treet, men det er uklart om psykedeliske stoffer har vært direkte skyldig i utløsningen av en psykose hos individer som virket helt friske, eller om psykedelika har virket som en "trigger" i allerede latente psykoser. I mange tilfeller er varigheten av en slik psykose aktig reaksjon bare en kort periode, men i værste fall kronisk. Poenget er at jeg vil påpeke at å ta psykedelika ikke er risikofritt når det gjelder psyken, og hva som eventuelt kan øke risikoen. Og hvordan man kan minske sjansen for å få en dårlig opplevelse. Hva man burde passe seg for, hva man ikke burde gjøre, hva man burde gjøre osv. Men dette er et interessant tema, ja.
Sist endret av Sky; 18. mai 2008 kl. 04:21. Grunn: skrivefeil :>
▼ ... noen uker senere ... ▼
Denne tråden har jeg ventet på!

Det var utrolig bra skrevet og jeg lærte mye.
Dette er uten tvil den desidert beste tråden jeg har lest på freakforum noen gang!

Kp fra meg, stå på !
Sist endret av 3xt4cy; 10. juni 2008 kl. 22:02.
▼ ... over en uke senere ... ▼
nice ture guid, men noe alle førstegangs turere burde vite er at du ikke må gi opp og bade vis du
må spy,siden du som regel er bedre etter at du har spydd.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sky
Sky's Avatar
Trådstarter DonorModerator
Sitat av biqb3
nice ture guid, men noe alle førstegangs turere burde vite er at du ikke må gi opp og bade vis du
må spy,siden du som regel er bedre etter at du har spydd.
Vis hele sitatet...
At man må kaste opp er ikke nødvendigvis en start på en dårlig opplevelse. Å kaste opp etter inntak av diverse psykedeliske stoffer er faktisk ganske vanlig. Ikke fordi man har tatt for mye, men fordi det er kroppens reaksjon på inntaket. Som regel blir ikke opplevelsen preget på noen måte fordi man må rope på rolf, i motsetning til f.eks alkohol - drikker du for mye øker risikoen for å føle seg helt for jævlig, noe som kan resultere i oppkast.
Imponerende tråd, Sky. Mange gode råd. Svært interessant å lese. Likte spesielt det at du klarte å forklare på en fornuftig måte hvordan psykedeliske stoffer kan forbedre hverdagen for mange, og gi de nye tankemønster eller måter. Svært interessant. Mange av disse rådene kan også gjøre cannabis langt mer interessant. Tror jeg skal prøve røkelse, skal vedde på at det er mye spennende røkelse å finne i oslo.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Når man snakker om å "endre musikken hvis man føler trippen utarter seg negativt", hvordan musikk kan da være til hjelp for å roe ned for deretter å kunne styre trippen i positiv retning igjen? Noen som har konkrete forslag til musikk?
Sitat av battlecaT Vis innlegg
Når man snakker om å "endre musikken hvis man føler trippen utarter seg negativt", hvordan musikk kan da være til hjelp for å roe ned for deretter å kunne styre trippen i positiv retning igjen? Noen som har konkrete forslag til musikk?
Vis hele sitatet...
Det er opp til deg selv.

Du kan prøve å sette på en skive du liker veldig godt, men noen ganger synes jeg det kan bli litt intenst, og da er det bare rolig chill musikk som funker. Eller hele Down: Over the under, da :--D
Sitat av battlecaT Vis innlegg
Noen som har konkrete forslag til musikk?
Vis hele sitatet...
Spørs jo litt ann på musikalsk smak åsånn, men noe med langsomme rytmer, stort lydbilde og myke lyder funker for de fleste.

Sjangere som jeg pleier å styre opplevelsen med inkluderer

Ambient: (f.eks. Steve Roach, Bluetech, Biosphere)
Psybient: (f.eks. Shulman, Shpongle, Infinity Project)
Psy/prog rock: (f.eks. Pink Floyd, Gong, Ozric Tentacles)
Progmetal: (Tool(!))
Soundscapes: (f.eks. When, Biosphere)
Dub/Dubfusion: (f.eks. High Tone, Ott)

Buddhistiske og Mesoamerikanske chanting-albumer kan også være fantastisk, om man finner en bra en.
Sky
Sky's Avatar
Trådstarter DonorModerator
Det funker selvfølgelig å skru av musikken og. Men jeg kan anbefale:

Carbon Based Lifeforms
Elve
Entheogenic
Phutureprimitive
Ishq (!!!)
Younger Brother
Vataff Project
Mystery of the yeti
Bonobo
Akash Project
Androcell

Videre henvender jeg deg til Vasall sin post over, også kan du få tak i endel ambient compilations album som kan være bra. Bare å kikke litt rundt
Sitat av Vasall Vis innlegg
Spørs jo litt ann på musikalsk smak åsånn, men noe med langsomme rytmer, stort lydbilde og myke lyder funker for de fleste.

Sjangere som jeg pleier å styre opplevelsen med inkluderer

Ambient: (f.eks. Steve Roach, Bluetech, Biosphere)
Psybient: (f.eks. Shulman, Shpongle, Infinity Project)
Psy/prog rock: (f.eks. Pink Floyd, Gong, Ozric Tentacles)
Progmetal: (Tool(!))
Soundscapes: (f.eks. When, Biosphere)
Dub/Dubfusion: (f.eks. High Tone, Ott)

Buddhistiske og Mesoamerikanske chanting-albumer kan også være fantastisk, om man finner en bra en.
Vis hele sitatet...
Må si meg enig med alle forslagene dine, som jeg har hør om/på.
De jeg ikke har hørt før vil jeg definitivt sjekke ut. takk.
Vil peke ut Shpongle, pink floyd og ikke minst Bluetech.

Vil også legge til "Life (opphøyd i andre)" og Anoushka Shankar for de som liker lyden av en saftig sitar.
Sitat av Sky Vis innlegg
Det funker selvfølgelig å skru av musikken og.
Vis hele sitatet...
Jeg må bare påpeke at man da kan ende opp med et vannvittig tankekjør uten like.
Sitat av Space.Monkey Vis innlegg
Vil også legge til "Life (opphøyd i andre)" og Anoushka Shankar for de som liker lyden av en saftig sitar.
Vis hele sitatet...
Ja Life "Square", som jeg regner med det uttales på originalspråket er jo siste skiva til Asura. Likte ditt norske navn bedre egentlig hehe

Og hvem liker ikke Sitar(?) Ravi Shankar er også rimelig perfect i den sjangern.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Pink Floyd er vel et sikkert valg, uten tvil. Mye av musikken deres er også "myntet" på tripper, og det er ingen hemmelighet at både Waters, Gilmour og ikke minst Syd Barrett var glade i det psykedelliske og spirituelle.

"You don't need drugs to enjoy Pink Floyd, but you need Pink Floyd to enjoy drugs"
Sist endret av Exmagician; 31. januar 2009 kl. 22:25.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Lurer på om sjansen for å få halusinasjoner er stor når man tar seg en vanlig spliff?
Ikke hallusinasjoner. Du kan oppleve fargeforsterkninger og vibrerende eller pustende synsforstyrrelser.
Illusjoner er egentlig en langt mer korrekt definisjon av disse opplevelsene.
Sist endret av mentalmelt; 24. februar 2009 kl. 01:46.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Yo, Likte innlegget. Har tenkt til å teste sopp en av dagene utover, i førsten følte jeg meg litt usikker, men etter jeg leste dette innlegget og et annet fra mentalmelt føler jeg meg en del tryggere, nå vet jeg litt av hva jeg burde og ikke burde gjøre (:. Kan tenke meg en tripp uti naturen på en rolig solskinnsdag eller fikse opp litt inne med bra setting en kveld og ta en liten tripp høres bra ut. Bra Jobba
Jeg forstår ikke helt hvordan du kan føle deg "tryggere" i forhold til å prøve sopp, etter å ha lest mentalmelts innlegg.
Han har flere ganger rådet både deg og andre på din alder til å vente med å bruke psykedelika til man er eldre.

Du er et barn, min venn, og bør vente mange år før du spiser sopp eller syre.

Det er så mye annet spennende du kan gjøre, hvis det er spenning du er ute etter. Hvis du virkelig vil utforske deg selv og andre dimensjoner, begynn med meditasjon, yoga eller liknende! Les om religion og filosofi. Du har ikke dårlig tid.

Jeg vil også nevne at jeg selv er 22 år, og aldri har spist syre. Sopp har jeg kun eksperimentert med i ytterst forsiktige
(sub-psykedeliske) doser. Som sagt, du har god tid
Sist endret av felix_poker; 12. april 2009 kl. 15:12.
Tusen takk for en meget opplysende tråd!
Har nå bestemt meg for å prøve syre med 2 gode kamerater. Vi har tenkt nøye igjennom dette å funnet ut at nå er tiden inne for å utforske denne mystiske verdenen, men vil bare komme med et par spørsmål til dere med litt peilig. (Har lusket rundt på forskjellige tråder og forum, men hører veldig mange forskjellige svar på mine to neste spørsmål)

1. Vi tre kameratene sitter på tre lapper som inneholder 200 mikrogram (ble vi fortalt av den politlige mannen som ga oss det) vi tar i utgangspunkt at dette er sant. Mitt spørsmål er da: Er det passende å ta en halv lapp vær? (er vel bedre med for lite enn for mye i første omgang?)

2. Hvor lenge vil en gjennomsnittlig trip vare? (noen sier 6-10 timer og andre 10 - 14 timer) Og eventuelt hvor lang tid bør det gå før man omgås med andre folk igjen, uten å vekke noen misstanke? (f.eks: i den 8 timen vil man bare virke stein for andre mennesker da?)

Håper dere kommer med noen kloke svar til meg

Btw denne siden tror jeg kan være nyttig for mange første gangs trippere på syre. Er vel å merke mye av det samme som trådstarter har sagt da, men litt mer om dosering, priser og diverse andre pointers =)
http://www.pluto.no/doogie/GA/blekka/ga155/lsd/lsd.html
Sky
Sky's Avatar
Trådstarter DonorModerator
Sitter dere på tre lapper som inneholder tilsammen 200ug, eller er det 200ug på hver lapp? Om det er 200 ug på hver lapp er det sikkert fint å ta en halv hver første gang ja. Det er vanskelig å gi noe fasitsvar på hvor lenge trippen deres vil vare, men i den dosen dere tar det vil jeg vil si noe sånt som 6-10 timer, men igjen det er litt vanskelig å si.

Når effektene begynner å dabbe av er det sikkert helt fint å gå ut blant folk igjen, men å møte familien er kanskje ikke det lureste å gjøre med tanke på pupiller osv. Men å gå en tur i butikken eller ute blant tilfeldige mennesker er nok ikke noe problem mot slutten av turen, hvis det er ønskelig. Det beste er egentlig å se det an, om dere i stand til å oppføre dere noenlunde normalt og om dere i det hele tatt føler for å gå ut blant mennesker =)
Hehe ok, takk for svaret=) og ja, det er 200ug på hver lapp, altså 600 tilsammen da.

Da tenker jeg vi tar med David Gilmour og Jimmy Page langt ut i skauen nå som det er 17 grader og strålene sol ute =)
Fine tråd Sky!

Jeg leser om noe du kaller X-Ray vision. Dette har jeg aldri hørt om - men høres unektelig meget interresant ut. Vet jo at Alex Grey ( http://www.alexgrey.com/links.html?links.htm~seido ) har fascinerende malerier der både blodårer, muskler og skjellett ofte er med.

Er det noen som har noen erfaringer med såkalt X-ray vision?

Vil forøvrig også anbefale artikkelen "LSD for nybegynnere" som kom i Gateavisa for endel år siden. Synes den er meget bra skrevet og gir god innsikt om hva som skal til for å få en fin trip for en førstegangsbruker:

" http://www.pluto.no/doogie/GA/blekka/ga155/lsd/lsd.html "

oppdager ved nærmere lesning at sintkar allerde har linka til artikkelen "LSD for nybegynnere" så beklager smør på flesk med å linke en gang til. Som førstegangstripper ser det ut til at sintkar er godt utrusta med den riktige informasjonen i allefall . Og ingenting er som skogen, sol og gryende vår som trippesetting
Sist endret av Bearass; 17. april 2009 kl. 00:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sky
Sky's Avatar
Trådstarter DonorModerator
Opplever x-ray vision hver gang jeg tripper på de høye og intense doseringene. Ser ned på hendene og armene og ser at skjelettet lyser opp fra huden omringet av blodårer, muskler osv. En meget interessant effekt som det er ekstra gøy å ta med seg til speilet da det synes i hele ansiktet. Mønstre, skjelett, blodårer og muskler samtidig som ansiktet morpher seg inn i alle mulig rare figurer. Plutselig står det et guddommelig vesen foran meg som lyser av kjærlighet =)
Sitat av Sky Vis innlegg
Opplever x-ray vision hver gang jeg tripper på de høye og intense doseringene. Ser ned på hendene og armene og ser at skjelettet lyser opp fra huden omringet av blodårer, muskler osv. En meget interessant effekt som det er ekstra gøy å ta med seg til speilet da det synes i hele ansiktet. Mønstre, skjelett, blodårer og muskler samtidig som ansiktet morpher seg inn i alle mulig rare figurer. Plutselig står det et guddommelig vesen foran meg som lyser av kjærlighet =)
Vis hele sitatet...
Meget interresant.

Opplever jo ofte at hud og hender får ekstra dybde. Men har aldri opplevd såkalt X-ray vision. Mulig jeg ikke har hatt store nok doser. Interresant.
Felix_Poker det jeg mente med tryggere var ikke at jeg føler meg trygg på å ta det pga jeg leste dette her, men det jeg mente er at nå vet jeg litt mer om hva jeg burde og ikke burde for ikke å drite meg ut. En på min alder som tar psykedelika vil ikke absolutt gå galt, det kan gå helt bra men det er fler ting jeg ikke vet og jeg er ikke helt utviklet enda så det er litt større sjangs kanskje på at ting kan gå galt..

Jeg skl egentlig ikke si så veldig mye ettersom jeg ikke vet så mye om dette her..
Sist endret av 420stoner420; 17. april 2009 kl. 23:09.