Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3169
Hei,
jeg og en X venn har en -stor- diskusjon på msn nå ..
Den omhandler såklart ikke farger på belter, men vi kom inn på det temaet også.

F.eks:
Du starter med hvitt eller noe og jobber deg oppover.

Han påstår at beltefargen ikke har noe med skills og gjøre, men hvor lang tid du har drevet på, mens jeg mener at du må ta en prøve for å få en stripe / ny farge. - Hvis du består "prøven" får du en stripe/ ny farge.

Hvem har rett , eller tar begge helt feil ?
Sist endret av lsrr; 31. august 2007 kl. 21:06.
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Du må ta en prøve for å få ny stripe/belte.

Og det er treneren din som velger når du skal få gå opp til denne "prøven", er mere oppvisning faktisk.
Sist endret av SteInMetz; 31. august 2007 kl. 21:06.
lsrr's Avatar
Trådstarter
yay, jeg hadde rett !
Det må dog nevnes at enkelte kampsportsentre ikke tar gradering like alvorlig, og så lenge man betaler medlemsskapet og går der graderer man anyway. Ergo finnes det folk med blått/svart/whatever belte som faktisk mangler en god del skills. Også finnes det selvfølgelig mange som gjør det riktig, og har graderingsprøver.
Sist endret av Hedges; 31. august 2007 kl. 21:12.
Dere har begge rett, på en måte. De fleste kampsportklubber har to krav for at du skal få et nytt belte: første kravet er at du skal bestå en gradering/prøve. Det andre kravet er at du har hatt tatt et vist antall timer undervisning/trening i klubben.
fortsatt bare skills som teller for man må jo alltids ta en graderings prøve for å gå opp i gradene
Sitat av tribalgoth
fortsatt bare skills som teller for man må jo alltids ta en graderings prøve for å gå opp i gradene
Vis hele sitatet...
Akkuratt det samme som Tribalgoth sa... gikk på karate og måtte ta sånn prøve for å få nytt belte Sluttet etter jeg hadde kommet til helt gult men....
lsrr's Avatar
Trådstarter
Sitat av Diablo
Dere har begge rett, på en måte. De fleste kampsportklubber har to krav for at du skal få et nytt belte: første kravet er at du skal bestå en gradering/prøve. Det andre kravet er at du har hatt tatt et vist antall timer undervisning/trening i klubben.
Vis hele sitatet...
ok, men ..
Du må ha skills samtidig ?
F.eks: Du kan ikke gå i 10 år og være like "god" som da du startet, men allikevel ha svart belte ?

Jeg kan forstå at hvis du er et supertalent av de sjeldne, kan du ikke få svart belte innen to uker fordet.

Edit:
Sitat av Scr0tum
Akkuratt det samme som Tribalgoth sa... gikk på karate og måtte ta sånn prøve for å få nytt belte Sluttet etter jeg hadde kommet til helt gult men....
Vis hele sitatet...
Han jeg diskuterer med har gult belte med 3 hvite striper..
Noen enorm fare for meg da ?
Sist endret av lsrr; 31. august 2007 kl. 21:23.
Sitat av zitcon
ok, men ..
Du må ha skills samtidig ?
F.eks: Du kan ikke gå i 10 år og være like "god" som da du startet, men allikevel ha svart belte ?
Vis hele sitatet...
Nei, som jeg sa må du bestå graderingen/prøven, men som bjølg påpeker så er ikke alle kampsportklubber like serrøse og disse klubbene lar de flese bestå graderingene, god eller ikke. Men mange av klubbene er velidig nøye på at alt skal gjøres rett på graderingene, og godkjenner deg ikke før du har alt perfekt.

Så du skal ikke kunne få svart belte hvis du er like "god" som da du startet.
"Han jeg diskuterer med har gult belte med 3 hvite striper..
Noen enorm fare for meg da ? "
Vis hele sitatet...
Tør jeg spørre hvilken kampsport dette er. Hørtes rart ut.
Sitat av zitcon

Han jeg diskuterer med har gult belte med 3 hvite striper..
Noen enorm fare for meg da ?
Vis hele sitatet...
Jeg gikk karate Han går sikkert Tae Kwan Do eller noe slikt men gult belte med 3 striper på er egentlig ikke så stritt så tror kanskje stripene bare er der for å vise hvor mange forsøk han har hatt på å få nytt, eller hvor lenge han har hvert med <--- er usikker på det der
Sitat av Xenodwarf
Tør jeg spørre hvilken kampsport dette er. Hørtes rart ut.
Vis hele sitatet...
Tae Kwando tror jeg .
Kjenner meg ikke igjen på den kampsporten nei. Men slik det er i Taekwon-do så har beltefargene fra begynnelse til slutt:
-Hvitt
-Gult
-Grønt
-Blått
-Rødt
-Svart.

Hvor mange striper du får/trenger på beltene er avhengig av alder. Graderer du deg når du er under 16 må du ta langt flere graderinger(altså gå flere år før du når svart belte). Er du over 16 tar du to striper på en gradering, sammenlignet med barn under 16 år. Graderingene er som regel 4 ganger i året, +ca 2 til som arrangeres rundt ferietider eller ved spesielle anledninger. Så, har du svart belte skal du ha trent en god stund.

At han du diskuterer med har gult belte kan forsåvidt ha lite å si. Mange er flink i teori og utførelser av mønster - men er ellers svake og kan ha lav "in-fight IQ." En sterk person som kan slåss litt kan mose en person med svart belte i Taekwon-do. Det er ganske individuelt. Men du forbedrer såklart ditt eget utgangspunkt ved trening av kampsport.

Personlig ville jeg ikke fryktet at han har gult belte. (Har gått 9 år på taekwon-do en gang i tiden. Fikk rødt+stripe, men gadd ikke mer:/)
Sist endret av Bagster; 1. september 2007 kl. 14:39.
Så teit.
Du kan jo gå 10 år og forsatt ha hvitt belte!
Spørst jo hvor god du er det..

Vi fikk 2 striper før vi fikk ny farge..

Du har rett!
haha jeg hadde brunt belte da jeg var 8 år gammal!
Sitat av Bjølg
Det må dog nevnes at enkelte kampsportsentre ikke tar gradering like alvorlig, og så lenge man betaler medlemsskapet og går der graderer man anyway. Ergo finnes det folk med blått/svart/whatever belte som faktisk mangler en god del skills. Også finnes det selvfølgelig mange som gjør det riktig, og har graderingsprøver.
Vis hele sitatet...
Kjenner en som har brunt belte i karate.. han er jo helt talentløs..... skjønner ikke åssen han har fått det engang, er sikkert pga at han har gått der i en årrekke...
Sitat av zitcon
Hei,
jeg og en X venn har en -stor- diskusjon på msn nå ..
Den omhandler såklart ikke farger på belter, men vi kom inn på det temaet også.

F.eks:
Du starter med hvitt eller noe og jobber deg oppover.

Han påstår at beltefargen ikke har noe med skills og gjøre, men hvor lang tid du har drevet på, mens jeg mener at du må ta en prøve for å få en stripe / ny farge. - Hvis du består "prøven" får du en stripe/ ny farge.

Hvem har rett , eller tar begge helt feil ?
Vis hele sitatet...
Vel - begge har egentlig rett, men samtidig er dere helt på villspor. Beltet har 2 funksjoner:
- Holde drakten på plass.
- Vise hvor man er på stigen.

Man begyynner som oftest med hvitt, og dette indikerer at man er helt ny. Så må man ta en test, eller gradering, som det heter, for å få f.eks gult belte. Dette viser at du kan de teknikkene du må kunne for å gå opp til nytt belte. Det gir også en liten pekepinn på hvor lenge du har holdt på, men dette er forskjellig fra kampsport til kampsport. I Taekwondo er det ikke uvanlig å nå svart belte på 4 år, mens f.eks Judo har man en "minimumsgrense" på ca. 7 år.
Svart belte får man når man er teknisk god, og viser svært god forståelse. Man skal være ganske god når man får beltet, med andre ord. Dette er desverre ikke alle som følger, og noen haar for uvane å dele ut belter "fordi man har gått der så lenge".
Sist endret av Keyser Söze; 2. september 2007 kl. 12:01.
Du må ta en gradering for og få et nytt belte.
Men fra begynnelsen av, når de startet med greiene var jo beltet vitt når du begynte, men etterhvert som du brukte det ble det mer missfarget og mer slitt osv, så hvis du så en fyr med brunt belte, betydde det at han hadde båret og brukt beltet lenge.
(Tror jeg)

Men for og få en ny farge, eller noe i den duren må du gjennom en "prøve" som viser at du mestrer teknikkene osv som den graden du er på inneberer godt.
Så det er ikke bare slik "Nå har jeg gått her i et år, Belte meg!"
Klarer du ikk graderingen spiller det ingen rolle hvor lenge du har vert der, da får du ikke nytt belte.
..Slik var det iallefall der jeg trente.
Sitat av jOkKeJacKaL
Kjenner meg ikke igjen på den kampsporten nei. Men slik det er i Taekwon-do så har beltefargene fra begynnelse til slutt:
-Hvitt
-Gult
-Grønt
-Blått
-Rødt
-Svart.

(Har gått 9 år på taekwon-do en gang i tiden. Fikk rødt+stripe, men gadd ikke mer:/)
Vis hele sitatet...
Gikk du på Tae Kwon Do som var underlagt ITF eller WTF? Selv trente jeg i en klubb som var underlagt WTF og det var det også med et oransje belte mellom det gule og det grønn.

Ni år og "bare" rødt belte med en stripe synes jeg høres ut som litt sen progresjon. Hvor ofte hadde dere graderinger? Vi hadde mulighet for å ta det to ganger i året, iallfall på de litt lavere nivåene (som jeg aldri kom meg forbi).

Var forresten så heldig å komme fra samme klubb som landslagstreneren på den tiden, så vi hadde veldig høyt nivå og god kvalitet på treningene våres.
Sist endret av walbergz; 2. september 2007 kl. 13:21.
Sitat av walbergz
Gikk du på Tae Kwon Do som var underlagt ITF eller WTF? Selv trente jeg i en klubb som var underlagt WTF og det var det også med et oransje belte mellom det gule og det grønn.

Ni år og "bare" rødt belte med en stripe synes jeg høres ut som litt sen progresjon. Hvor ofte hadde dere graderinger? Vi hadde mulighet for å ta det to ganger i året, iallfall på de litt lavere nivåene (som jeg aldri kom meg forbi).

Var forresten så heldig å komme fra samme klubb som landslagstreneren på den tiden, så vi hadde veldig høyt nivå og god kvalitet på treningene våres.
Vis hele sitatet...
Jeg gikk først under GTF - Global Taekwon-do Federation, helt til Grand Master Park Jung Tae (eller noe sånt) døde. Da ble klubben jeg går på omgjort til NTN - National Taekwon-do Norway ettersom Master Per Andresen tok over.

Oransje belte er ukjent for meg.

Sen progresjon ja. Mange graderinger jeg ikke tok på grunn av manglende oppmøte på treninger og fordi jeg rett og slett ikke gadd å lese teorien og historien bak mønstrene. Har ikke vært aktiv på en del år.

Graderingene var etter mitt minne en gang hvert kvartal.
Sitat av Mushy
Vel - begge har egentlig rett, men samtidig er dere helt på villspor. Beltet har 2 funksjoner:
- Holde drakten på plass.
- Vise hvor man er på stigen.

Man begyynner som oftest med hvitt, og dette indikerer at man er helt ny. Så må man ta en test, eller gradering, som det heter, for å få f.eks gult belte. Dette viser at du kan de teknikkene du må kunne for å gå opp til nytt belte. Det gir også en liten pekepinn på hvor lenge du har holdt på, men dette er forskjellig fra kampsport til kampsport. I Taekwondo er det ikke uvanlig å nå svart belte på 4 år, mens f.eks Judo har man en "minimumsgrense" på ca. 7 år.
Svart belte får man når man er teknisk god, og viser svært god forståelse. Man skal være ganske god når man får beltet, med andre ord. Dette er desverre ikke alle som følger, og noen haar for uvane å dele ut belter "fordi man har gått der så lenge".
Vis hele sitatet...
Vil vel egentlig si at det er jeg som har rett, hvis kampsportsenteret følger alle "lover & regler" .

Og mye av det du sa har jeg brukt som argumenter i diskusjonen .
Vel, asso, hør nå her :P Dersom man er god, da står man på en gradering. Dersom du ikke er god, kan du stå på grunnlag av alder eller ansinitet. Dersom du ikke har værken skils eller ansinitet, så kan du baer gå å legge deg, dersom du ikke trener en latterlig teit form for kampsport som deler ut belter på måfå (les: mange former for tae kwon do).

Ps: svart belste i tae kwon do er oppskrytt
Hele tae kwon do er jo oppskrytt menne vi trenger jo ikke å gå inn på den diskusjonen.Noen Klubber i forskjellige kampsporter bruker belter for å vise hvor god du er noen bruker de for å vise hvor lenge du har holdt på og noen har de bare for motivasjon for å hvise hvor langt/kort du er kommet.Nå kommer det jo mer å mer no gi klubber iaffal når det gjelder grappling osv så de er vell snart kun for å holde oppe buksa.
Sist endret av StaiN; 3. september 2007 kl. 17:12.