Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 704
Hei, jeg har et Panasonic dv kamera (NV-GS27) som fungerer helt fin. Jegf har pleid å bruke firewire for å overføre filmene jeg lager over på pcen, men noen fortalte meg at USB er raskere. Jeg har USB 2.0 og kabel, men da finner ikke pcen kamera. Jeg får ikke noe feilmelding opp i pinnacle, men det fungerer ikke. Skulle ønske jeg slapp å vente en time for hver gang jeg legger inn en times film. Noen som vet noe?
Kansje du burde prøve denne måten ved å se om det er noe feil. Instruksjon her:

Start - kontroll panel - perfomance and maintenace - system - hardware - enhetsbehandling
NV-GS27 = Lagringsformat: Mini-DV

Du må jo uansett spille av filmen over på datamaskinen. Om den varer en time må du nok vente en time. Om du har en raskere overføring kan du få bedre kvalitet.

Det har jeg hørt, men vet ikke for sikkert
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Bruk firewire til film, og USB til stillbilder. Dei aller fleste DV-kamera støtter kun å bruke Firewire til filmoverføring, og USB til stillbilder.

Uansett er hastighetsforskjellen mellom dei bullshit. Firewire er nominelt 400Mb (ja, veit 800 finst) mens USB er nominelt 480Mb/s. I praksis, på grunn av arkitektur og overhead, er dei nokså nøyaktig like raske i rå ytelse. Imidlertid er Firewire raskare på enkelte ting, mens USB er raskare på andre ting.

Så nei, du har ikkje problem med USB. Det er så enkelt som at kameraet ikkje støtter film over USB.
Mjirt's Avatar
Trådstarter
akkai! Da var den saken løst. Hva dere vet her inne!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trikst er at dersom filmen er tatt opp på video (og ikke digitalt) må du streame den over uansett i realtime.
Mjirt's Avatar
Trådstarter
javell, jeg burde få meg harddisk kamera, altså
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mjirt
javell, jeg burde få meg harddisk kamera, altså
Vis hele sitatet...
DV er digitalt. Så kan ikkje sjå kvifor i alle dagar eit diskkamera vil gjere ting betre
mener det var noe snakk om at komprimeringen til USB ødela noe av kvaliteten på filmen i forrhold til FireWire og...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av vidarlo
DV er digitalt. Så kan ikkje sjå kvifor i alle dagar eit diskkamera vil gjere ting betre
Vis hele sitatet...
DV er fortsatt et kasettformat og må derfor hentes over i realtime :-)

Sitat av wiki
Connectivity
The [color=#0000ff]FireWire[/color] (aka IEEE 1394) serial data transfer bus is not a part of the DV specification, but co-evolved with it. Nearly all DV cameras have an IEEE 1394 interface and analog [color=#0000ff]composite video[/color] and [color=#0000ff]Y/C[/color] outputs. High end DV [color=#0000ff]VTRs[/color] may have additional professional outputs such as [color=#0000ff]SDI[/color], [color=#0000ff]SDTI[/color] or analog [color=#0000ff]component video[/color]. All DV variants have a [color=#0000ff]timecode[/color], but some older or consumer computer applications fail to take advantage of it. Some camcorders also feature a [color=#0000ff]USB2[/color] port for computer connection, but these are sometimes not capable of capturing the DV stream in full detail, and are instead used primarily for transferring certain digital data from the camcorder such as still pictures and computer-format video files (such as [color=#0000ff]MPEG4[/color]-encoded video). This carries Audio Video and Control Signals.

On computers, DV streams are usually stored in container formats such as [color=#0000ff]MXF[/color], [color=#0000ff]AVI[/color] or [color=#0000ff]QuickTime[/color].
Vis hele sitatet...
Virker ikke som USB er egnet til videooverføring nei.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av AtXbYeA
Virker ikke som USB er egnet til videooverføring nei.
Vis hele sitatet...
Det er akkurat like egna eller uegna som Firewire. Imidlertid har kameraprodusentar og bransjen valgt å satse på firewire til dette formålet. Antakeleg fordi FW var tilgjengeleg før USB2 kom på markedet. USB1.1 er alt for tregt, men USB har plenty båndbredde til formålet.
Testet med usb fra et DV-kamera en gang, å kvaliteten på filmen ble rimelig sucky i forhold til med Firewire.

DV har uansett bedre kvalitet enn slike harddisk-kameraer.