Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 4029
-- Dette er en fortsettelse fra Lage et pokemon spill! --

Noen viktige ord fra vidarlo:

*Lag framdrifftsplan med et par milepæler/delmål
**Ferdig autentiseringsrammeverk
**Ferdig DB-api
**Ferdig score-rammeverk.
** ... ++ ...
*Lag hovedmål
*Fordel roller, mest på programmering i begynnelsen
*Utnevn prosjektansvarleg
*Sette opp Wiki som *alle* prosjektdeltakarar kan redigere
*Få på plass kodestandarder/definert API
*Sett opp kildekodehåndteringsverktøy, t.d SVN eller GIT
*Sett i gang å kode prosjektet iht. API
*Sørg for at alle sjekker inn kode i repos fortløpande
*Ha webserver som kjører siste /stabile/ samt siste fra repos fortløpande (WebDAV + SVN + Apache er Fin Ting(TM))

Designet til siden er noenlunde ferdig: www.thenordicdj.com/pokeman
Trenger dog noen til å lage en finere header.

Ingen funksjoner er lagt til på siden enda.

Så langt er jeg ferdig med design og litt planlegging.
Mye av planleggingen er ikke ferdig. Først må jeg få kritikk på den, og så vil jeg poste den ut igjen, deretter få kritikk osv..

Det meste av hvordan spillet blir finner her: http://www.thenordicdj.com/pokeman/p...x.php?side=faq

Det jeg egentlig sliter mest med for øyeblikket er brukerregistreringen. Ellers så har jeg sett for meg hvordan jeg skal skrive det meste av funksjonene i spillet.
Jeg vurderer å lage en functions.php fil og skrive ned alle funksjonene i den, og deretter inkludere den på alle sidene.

Jeg vil helst ikke poste noe av sql koder eller php offentlig. pga hackesikkerheten når jeg blir ferdig med det (da er det litt kjipt om noen vet hvordan databasen våres ser ut).
Jeg vil snart starte en wiki igjen, siden den forrige ble slettet.

Om noen vil være med på prosjektet kan dere kontakte meg på msn (signatur) eller - Om du får være med på prosjektet eller ikke er opp til meg.

Mvh Daniel
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cinamon
Jeg vil helst ikke poste noe av sql koder eller php offentlig. pga hackesikkerheten når jeg blir ferdig med det (da er det litt kjipt om noen vet hvordan databasen våres ser ut).
Jeg vil snart starte en wiki igjen, siden den forrige ble slettet.
Vis hele sitatet...
Dersom du virkelig er bekymra for at databasedesign er et sikkerhetshull har du et ekstremt problem. Security through obscurity er et kjent begrep. En del brukt som oppskrift på korleis ting ikkje skal gjerast.

I det eg har koda så langt i livet, så har eg holdt meg til regelen om at så få hemmeligheter som mulig er ideelt. I t.d aids bruker vi sha-summing av passorda, så det burde gå bra sjølv om _innholdet_ i databasen kjem på avvege...

Offentleggjer kode, så oppdager andre sikkerhetshol for deg. Mykje betre.

Og når det gjelder utforming av spelet, så har du 5 handlinger folk kan gjere. Er du ikkje redd for at dei vil spille i 20 minutt, og deretter vere dritlei.

Og korleis ordner du relasjoner? Og funksjoner? Og har du laga database-API, eventuelt funne eit du kan bruke?
Veldig buggy system, er nå logga inn som "Daniel", helt random...
Så du har listet opp en hel del vettuge ting som du fikk fortalt i den forrige tråden, ignorert de totalt og så gått og laget litt html?

Jeg er om mulig enda mindre imponert enn hva jeg var over den forrige tråden. Prosjektet er totalt dødfødt.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Du har begynt på brukerregistrering, men vel så viktig som det, om ikke viktigere - har du planlagt resten av databasen din og lagt opp relasjoner og slikt i henhold til innhold og funksjonalitet?
Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: Access denied for user 'thenordicdj.com'@'localhost' (using password: NO) in /customers/thenordicdj.com/thenordicdj.com/httpd.www/pokeman/registrer_ny.php on line 18

Nice one... Du burde kanskje få scriptet til å dø når det ikke greier å koble til databasen?
Sitat av ProXhimo
Veldig buggy system, er nå logga inn som "Daniel", helt random...
Vis hele sitatet...
Sitat av Cinamon
Ingen funksjoner er lagt til på siden enda.
Vis hele sitatet...
Vidarlo:

joa, sant det du sier. Jeg trodde bare at det var mulig å hacke diverse sider om man visste nøyaktig hva som sto i databasen.

For at folk ikke skal bli lei spillet med det første, må jeg nok finne på noe spesielt.
En funksjon kan være:
At enhver spiller/bruker kan fange forskjellige pokemon. Det vil være f eks 4% sjans for å fange/finne mew two. Man kan kun fange 1-35 av pokemans i et land. Og det vil ta lang tid til neste land osv..

Jeg har så vidt startet med databaser pga jeg ikke er flink med det.

Sitat av The Freak
Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: Access denied for user 'thenordicdj.com'@'localhost' (using password: NO) in /customers/thenordicdj.com/thenordicdj.com/httpd.www/pokeman/registrer_ny.php on line 18

Nice one... Du burde kanskje få scriptet til å dø når det ikke greier å koble til databasen?
Vis hele sitatet...
Jeg sier det en gang til. Ingen funksjoner er lagt til på den siden. Der er det KUN html.
edit:
Min feil XD såklart er det php i den. Men det er kun til navigering. Det er vel litt php i register.php filene også, men de er ikke ferdige. Jeg glemte å fjerne alt før jeg lastet opp.
Sist endret av boblesaft; 16. august 2007 kl. 19:21.
Sitat av Cinamon
Vidarlo:

joa, sant det du sier. Jeg trodde bare at det var mulig å hacke diverse sider om man visste nøyaktig hva som sto i databasen.
Vis hele sitatet...
Nei. At man vet databasestrukturen kan gjøre SQL injections en smule enklere, men det fins andre metoder for å kartlegge databasen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cinamon
Vidarlo:

joa, sant det du sier. Jeg trodde bare at det var mulig å hacke diverse sider om man visste nøyaktig hva som sto i databasen.

For at folk ikke skal bli lei spillet med det første, må jeg nok finne på noe spesielt.
En funksjon kan være:
At enhver spiller/bruker kan fange forskjellige pokemon. Det vil være f eks 4% sjans for å fange/finne mew two. Man kan kun fange 1-35 av pokemans i et land. Og det vil ta lang tid til neste land osv..

Jeg har så vidt startet med databaser pga jeg ikke er flink med det.



Jeg sier det en gang til. Ingen funksjoner er lagt til på den siden. Der er det KUN html.
Vis hele sitatet...
Ergo har du ikkje komt ein nanometer nærare målet enn du var forrige gang. Lag deg et par øvingsoppgaver med en-enrelasjoner, mange-mange-relasjoner, en-mange relasjoner i SQL. For en-mange-relasjoner er vel typisk slikt en bruker en del.

Deretter lager du ting objektorientert. Det er faktisk uendeleg mykje enklare å arbeide med. Å gjere alt OOP vil føre til tregare side, men ting som du brukar ekstremt ofte, t.d database o.l. ville eg laga objekt av.

Deretter må du faktisk vere i stand til å lage en struktur på koden. Korleis skal du fordele ting? Kva templatemotor skal du bruke (eg hater deg om du ikkje vil bruke det. HTML/PHP-suppe suger!)'

Så kjem tusenkronersspørsmålet: er du p.t i stand til å sette deg ned og lage ei mySQL-basert gjestebok i PHP? Flatfil? Ja? Viss ikkje så gjer du ei slik oppgave før du prøver deg på et spill.
Jeg har laget en gjestebok i både php mysql og flatfiler. Jeg har også laget et adminpanel til de også.
Jeg har ikke tengt til å sitte allene med dette prosjektet. Jeg prøver å få med flere - dermed er freakforum et fint sted å leite.

jeg har lært mye php i forhold til forrige tråd. Da kunne jeg jo ikke noe php.
Sist endret av boblesaft; 16. august 2007 kl. 19:15.
Du vet du har stavet "Pokémon" feil? Den lille streken over e'en skal ikke være `, men ´....
Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Access denied for user 'root'@'localhost' (using password: NO) in /customers/thenordicdj.com/thenordicdj.com/httpd.www/pokeman/config.php on line 3

fekk jeg da jeg ville registrere meg
Alle databaser osv er installert localhost via Wamp. Mysql tabellene er ikke installert på thenordicdj.com

Sitat av moridin
Så du har listet opp en hel del vettuge ting som du fikk fortalt i den forrige tråden, ignorert de totalt og så gått og laget litt html?

Jeg er om mulig enda mindre imponert enn hva jeg var over den forrige tråden. Prosjektet er totalt dødfødt.
Vis hele sitatet...
Jeg har så absolutt ikke ignorert det helt. Og er prosjektet mer dødfødt nå som jeg har lært meg php?

Sitat av Alcazalamander
Du vet du har stavet "Pokémon" feil? Den lille streken over e'en skal ikke være `, men ´....
Vis hele sitatet...
åja =/ Var ikke klar over det.. Men takk
Sist endret av boblesaft; 16. august 2007 kl. 20:27.
Ikke vær så sinnsykt negativ til prosjektet hans da!
Gutten har stått på i et halvt år nå, prøver så godt han kan. Fortjener litt creds
Fixer sql og sånnt jeg Har jo ftp tillgang
flott! hjelp fra 12-åringer er alltid stas hehe
Sist endret av boblesaft; 16. august 2007 kl. 21:36.
Ja Alltid stas å få hjelp av meg ^^
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Et par tips til:
*Templates, templates, templates. Kjør inn template. Ikkje bygg sammen HTML og PHP, det blir bare ei einaste stor suppe, og du vil angre bittert veldig kjapt.
*Kjør database ut som funksjon eller objekt (aids kjører det ut som objekt med konstruktør som mekker tilkobling og slikt. Sjå http://svn.vidarlo.net/imd/includes/database.php for sketch av korleis det er gjort)
*Finn ut kva du gjer gang på gang på gang, og modulariser det.
*Lag et godt modulsystem, slik at det er kjapt gjort å hive til nye ting i spillet seinare.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Noen her som vet hvordan jeg kan gjøre slik at en må vente en viss tid før man kan trykke på sbumit button igjen?
På quick battle kan man bare trykke F5, Enter, F5, Enter hele tiden uten noen hindringer.
Kan dette gjøres med cookies =/ ?
Åpen for alle forslag.
Limited edition
Moff's Avatar
Cookies er utrolig lett å påvirke av brukeren ettersom cookies lagres på brukerens datamaskin.

Det du kan gjøre er å lagre klokkeslett i en temp-variabel. For eksempel putte den i databasen din. Så sammenligner du klokkeslettet med et oppdatert klokkeslett. Forsempel.
Sist endret av Moff; 9. september 2007 kl. 18:13.
Takk Skal prøve å gjøre noe ala det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Beste svaret er vel at om du har innlogga bruker så bruker du session-arrayet til å holde styr på ting. Det gjer at du kan vere sikker på at samme innlogga bruker ikkje går over tidsbegrensinga.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av rolffaxd
Her e en kode til en ganske grei pokedex

HTML-kode

 <iframe name="pokedex" src="http://www.pokedex.moo.no/" width="630" height="300"></iframe>
ps: Har nån en kode til en gjestebok så setter
æ stor pris på det.
Vis hele sitatet...
Ja, men hadde mer sett det for meg slik:

<a href="javascriptpen.window("http://www.pokedex.moo.no/','','scrollbars=no,menubar=no,height=300,width=630>Pokedex</a>
Vis hele sitatet...
Pokedexen skal forøvrig se sånn ut: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Pokedex3.png (Ikke i 3D da).

Jeg fortsetter med prosjektet når jeg har lært meg mer php.
Sist endret av boblesaft; 24. oktober 2007 kl. 21:00.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hvordan går det med dette her? Pokémon er in for tiden.
No offence til Cinamon, men jeg tenker nok at dette prosjektet ikke er helt i mål enda. Tatt litt i betraktning hva han strever med i en annen tråd akkurat nå.
Ja, spillet er vil nok ikke være i mål før om en lang, lang stund.

Til nå har jeg klart å lage et registreringsscript med blandt annet pm og forum. Jeg føler jeg har en viss kunnskap til å fortsette med pokemon prosjektet. Men vil vente enda litt til med dette til jeg har lært en del php/mysql til
Blandt annet sliter jeg ræva av meg med tidsbegrensning av funksjoner o.l
Har også lyst til å lære med javascript før jeg sier meg ferdig med prosjektet

|d13m0b:
hehe, njaa.. Strever og strever? .. Vi kan vel fastslå det at det var litt slurvefeil også ??
Jeg kan i hvert fall alt vi gikk gjennom i den tråden. Og det er da positiv fremgang
Veldig spent på å se resultatet, det er tross alt Pokémon vi snakker om her!
Nå skal jeg bare gjøre ferdig www.thenordicdj.com og et bildeopplastingssystem for en venn
Etter det starter jeg seriøst på pokemon spillet

Eneste problemet er at jeg må ignorere templating, ettersom jeg ikke kan det, synes det er vanskelig å forstå og lære (i hvert fall etter de tutorials'ne jeg har lest)
edit:
Jeg er forøvrig åpen for forslag til design
Programmeringen i php/mysql tar jeg selv
Sist endret av boblesaft; 9. desember 2007 kl. 23:21.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du vil tene mykje tid på å bruke 10 timer på å lære deg eit templatesystem. Det gjer koden din meir oversiktlig, uendeleg mykje enklare å bytte layout på eit seinare tidspunkt, og det vil ta kortare tid å utvikle funksjonaliteten, fordi du slepp å tenke på layout. Lær deg layout-system før du går i gang på resten!
Jeg har sett på det, og har konkludert at jeg vil brukere way lengere tid enn 10 min - I hvert fall av meg selv
edit: 10 timer ja det skal jeg klare
Sist endret av boblesaft; 9. desember 2007 kl. 23:31.
Du kan jo altids inkludere alle filene da, Inn til en hovedfil?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av EivindH
Du kan jo altids inkludere alle filene da, Inn til en hovedfil?
Vis hele sitatet...
Hææ? Made no sense...
Du har en header.php, Bunn.php og inkluder.php, Header inneholder Logo og meny, Bunn er copyright, Inkluder inkluderer allt innholdet til siden..
Header har forresten meta-tagsa også..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av EivindH
Du har en header.php, Bunn.php og inkluder.php, Header inneholder Logo og meny, Bunn er copyright, Inkluder inkluderer allt innholdet til siden..
Header har forresten meta-tagsa også..
Vis hele sitatet...
Det er Feil Måte(TM) å lage templating på. Rett måte er å bruke eit templating-system spesiallaga for oppgava, t.d PHPTemplate.

Includes kan du bruke på ei personleg heimeside, men å bruke det på noko meir omfattande enn ein blogg er å be om eit helvete den dagen du vil endre layout

For eksempel på templates kan eg jo vise til aids, som eg kjenner rimelig godt, og som er eit lite prosjekt og lett å få oversikt over. http://svn.vidarlo.net/imd for å sjå kjeldekoden.
Hvordan kan jeg på best måte sjekke at en bruker er innlogget?
Her kan dere så hvordan litt av systemet fungerer om det er nødvendig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ternary operator er knall i slike tilfeller. Ellers blir det jo vanlige kondisjonelle kontrollsetninger som er tingen.

Det eg vil sei at du bør lese på er programflyt og logikk, for det verkar ikkje heilt som du har styring på korleis du skal bygge opp programmet for å få ønska resultat. Kanskje også lese litt på OOP, det er ofte svært nyttig i større prosjekt
Sist endret av vidarlo; 10. desember 2007 kl. 16:42.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
vidarlo:
Ser ut som at jeg ordla meg feil (igjen).
Spørsmålet er egentlig;
Hvordan kan jeg vite om et medlem er pålogget eller ikke? Slik at det står f. eks "Pålogget" i en profil e.l når en bruker faktisk er pålogget.
Jeg vet jeg bare kan endre info i databasen fra "Avlogget" til "Pålogget". Men er det virkelig den beste(/eneste) måten å gjøre det på? Med tanke på at det blir mye inn og ut av databasen hvis jeg har mange medlemmer. Og såvidt jeg vet er ikke det sundt.

og når jeg tenker meg om, vet jeg kanskje ikke hvordan jeg kan få det til å stå "Avlogget" dersom medlemmet er avlogget.
I.o.m at brukere ofte trykker på krysset i motsetning til "Logg ut", må jeg finne ut en måte å sjekke om session-et til brukeren eksisterer. - Er det her jeg kan få bruk for session_id-en? Og bare kjører en; if(!sessionid er true) then update status til "Avlogget". - hvor sessionid er sessid-en jeg liksom har lagret i databasen fra før av når medlemmet registrerte seg (eller hver gang han/hun logger inn)..

sessionid har jeg forsåvidt aldri vært borti før. Så det er mulig at det jeg nå sier bare er babbel/tøys/feil/surrete..
Isåfall skylder jeg på klokkeslettet.
Sist endret av boblesaft; 25. februar 2008 kl. 05:31.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tja, en måte er jo å sjekke om det er mindre enn n minutt sidan sist dei besøkte sida di. Om det er det antar du at dei er online og viser dei som online.
Skjønner, det er vel det beste!
Tror uansett jeg starter smått på prosjektet nå. Skal få med oop, selvom jeg synes det virker som en veldig tungvindt måte å lage funksjoner på.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av onTop
Skjønner, det er vel det beste!
Tror uansett jeg starter smått på prosjektet nå. Skal få med oop, selvom jeg synes det virker som en veldig tungvindt måte å lage funksjoner på.
Vis hele sitatet...
Om du synst det er tungvindt har du ikkje sett det geniale med OOP. Poenget med OOP er at du ser ting på samme måte som i det virkelige liv: som et objekt, med visse eigenskaper. Det er en tanke abstrakt, men får du først grepet på det faller det enkelt og greit naturlig å gjere ting OOP, og det blir den Enklaste Måten(TM) å gjere ting på

Edit: for å ta et eksempel, som kanskje ikkje er spesielt brukbart, kan du la brukaren din vere eit objekt. Du kan då tilordne objektet eigenskaper som helse, kjønn, status, siste aktivitet e.l. Ha objektet som session-variabel, slik at den blir serialisert og dumpa til disk og lasta inn ved neste side... Då har du all status for _den_ brukaren i det objektet, og du har enkel kontroll over den. Om du ynskjer det kan du også serialize objektet og dumpe det til database, slik at du slepp å halde styr på så mange ulike spørringer. Då kan du når brukaren logger inn enkelt og greit hente ut det objektet, unserialize og ta i bruk direkte. Vil du trekke i helse kan du berre utføre $Bruker->Health(-10) f.eks, så holder objektet styr på dette for deg.

I praksis vil bruk av objekt for kvar brukar gi litt performance penalty, men det vil (IMHO) gjere koden meir oversiktleg...
Sist endret av vidarlo; 25. februar 2008 kl. 12:27.
Vel, håper da at jeg sakte men sikkert vil forstå det bedre og bedre ettersom jeg bare gjør det til en vane å bruke det.
Når jeg har laget klassene og gjort ferdig registrering og det elementære, kan jeg opprette en wiki og legge ut sourcen der. Så kan folket selv bedømme om jeg har forstått OOP riktig eller ei.
Sist endret av boblesaft; 25. februar 2008 kl. 12:41.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av onTop
Vel, håper da at jeg sakte men sikkert vil forstå det bedre og bedre ettersom jeg bare gjør det til en vane å bruke det.
Når jeg har laget klassene og gjort ferdig registrering og det elementære, kan jeg opprette en wiki og legge ut sourcen der. Så kan folket selv bedømme om jeg har forstått OOP riktig eller ikke.
Vis hele sitatet...
Eg ville ikkje laga objekt for alt mellom himmel og jord, slik som registrering. Det er ingen grunn til å gjere det, sidan det er svært enkel logikk, og du ikkje har stor nytte av hukommelsen og logikken til objekt. Dessuten har det ein del performance penalty (faen, godt norsk ord for det der?).

Registrering ville eg ordna ved å opprette eit ny instans av bruker, med ein del defaults o.l.

Kort sagt - tenk litt igjennom kva som bør vere objekt. Ikkje alt eigner seg som objekt, men ting du bruker ofte, og som har nytte av hukommelse, bør vere objekt.

Eg vil også _INNSTENDIG_ oppfordre deg til å ta i bruk eit templating-system, som PHPXtemplate. Det er litt arbeid å lære seg å bruke det, men du frigjer logikken frå layout/html/css, og det gjer det vanvittig mykje enklare å endre layout totalt. Det gjer også at ein som kan HTML kan lage layout uten å måtte bry seg (nevneverdig) med korleis logikken er bygd opp. Du kan også enkelt bruke samme HTML-sida for store delar av utputt. Kort sagt - mindre arbeid på _alle_ plan.

Eg vil også oppfordre deg til å sjå på rammeverk, som t.d CakePHP. Eg har ikkjer erfaring med CakePHP sjølv, men voldern har hatt mykje fint å sei om det, så antar det må vere Good Shit(TM).