Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 5677
Dette er en invitasjon til dexter, eller så klart hvem som helst, til å komme med sine meninger og perspektiver. Tråden er en fortsettelse på en diskusjon som begynte i Tripprapport: 4-AcO-MiPT

Det finnes flere definisjoner på hva som er narkotika.

Den vitenskapelige definisjonen er at det er et stoff som virker dempende, og sløvende. Hovedsakelig opioder. Hence ordet narkose..

I senere tid oppsto det en politisk definisjon, som innebefatter alle stoffer som er oppført på narkotikalisten.

En skulle tro at en mer naturlig definisjon dekket alle psykoaktive stoffer generelt, men det gjør den altså ikke. Stoffer som nikotin og alkohol regnes ikke som knark, og det understreker også at dette er en definisjon av politisk karakter.

dexter:
Du bruker som argument at den norske definisjonen ikke er det samme som den engelske. Fra mitt perspektiv er dette helt irrelevant. Jeg er lite interessert i den politiske definisjonen, enten det er den norske, dem amerikanske, eller den burmesiske.

Når jeg dømmer et stoff og dets karakter, så dømmer jeg det utifra vitenskapelige begreper, i og med at politikk har lite med de faktiske egenskapene til stoffet å gjøre.

I dette tilfellet gir den engelske, eller amerikanske definisjoen et mer riktig bilde av hva et narkotikum er, i forhold til vitenskapelig definisjon. Derfor valgte jeg å linke til den engelske siden på wiki.

For dere som er interesserte, eller har noen innvendinger, her er begge to. Kom gjerne med innspill.

http://en.wikipedia.org/wiki/Narcotics
http://no.wikipedia.org/wiki/Narkotika
"The term narcotic, derived from the Greek word for stupor, originally referred to a variety of substances that induced sleep (such state is narcosis). In the U.S. legal context, narcotic refers to opium, opium derivatives, and their semisynthetic or totally synthetic substitutes. Cocaine and coca leaves, which are classified as "narcotics" in the U.S. Controlled Substances Act (CSA), are technically not narcotics."

Er det så mye mer å si?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Helt og holdent enig med deg, og ser ikke at dette kan være noe debatt i det hele tatt. Den politisk-juridiske definisjonen er på ingen måte den samme som den vitenskapelige, men sånn går det når lekfolk og ikke profesjonelle skal bestemme. Definisjonen på narkotika / narkotisk er, sånn som jeg ser det, absolutt den samme i Norge som i engelsktalende land.
Den politiske definisjonen er den eneste som betyr noe for folk. At koffein, alkohol eller nikotin står der (har ikke peiling på dette, men trodde nikotin skulle stått der iallefall) viser jo hva det kommer fra
Sist endret av bobbo; 8. august 2007 kl. 23:24.
Det er ikke rart det blir kluss, når vi i Norge har flere definisjoner på hva narkotika er.

Fra norsk Wikipedia: "Etymologisk henspiller det på stoffer, urter, droger og preparater, ofte legemidler som har en søvninduserende, smertestillende og avslappende virkning." Her må vi vite hva "Etymologisk" betyr. Også fra norsk Wikipedia: "Etymologi ... er ordhistorie, altså studiet av hvorledes ord har kommet inn i språket eller utviklet seg fra tidligere språkstadier."

Det vil si at narkotika betyr stoffer, urter, droger og preparater, ofte legemidler som har en søvninduserende, smertestillende og avslappende virkning. Dette er også den engelske (eneste) definisjonen.

I følge norsk Wikipedia blir narkotika populært betegnet som "euforiserende stoffer som hasj, bedøvende stoffer som morfin og heroin, sentralstimulerende stoffer som amfetamin og psykedeliske stoffer som LSD, «psykedelisk sopp» og meskalin (hallusinogener)."

Er 4-AcO-MiPT narkotika?
Vitenskapelig: nei.
Politisk: sikkert, siden "alle salter og avarter" osv. av andre stoffer på lista teller som narkotika hvis rettsvesenet føler for det.
Populært: ja.

Definisjonen av narkotika kommer altså helt ann på om man mener vitenskapelig, politisk eller populær oppfatning. Jeg vil påstå at alle tre definisjonene er like gyldige. De fleste vil nok si at 4-AcO-MiPT er narkotika, siden det er den populære oppfatningen som er mest utbredt og mest brukt av folk flest.

Jeg er så klart enig i at den vitenskapelige definisjonen er "den mest riktige". Jeg er faktisk enig i alt du sier. Poenget mitt var bare at norsk Wikipedia gir et bedre bilde av definisjone(n) enn den engelske, da alle tre gjelder for oss.
Sist endret av dexter; 8. august 2007 kl. 23:38.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av mentalmelt
Skal man definere det politisk så er det jo narkotika.
Men fra et vitenskapelig perspektiv så nei, det er ikke et narkotisk stoff.
Vis hele sitatet...
Skulle være unødvendig å quote meg selv men nå påpekte jeg jo fra begynnelsen at det er snakk om forskjellige definisjoner..

Den tredje definisjonen du nevner, som går på sentralstimulerende og hallusinasjonsfremkallende stoffer, må jeg ærlig talt si er bare tøys og tull.
Her, om ikke i den politiske definisjonen (narkolista), burde jo for eksempel koffein ha vært med.

Men i bunn og grunn ser det jo ut til at vi er enige..
Sist endret av mentalmelt; 9. august 2007 kl. 00:06.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Men da var denne diskusjonen over. Skjønner ikke hvorfor et nytt emne måtte til for en diskusjon mellom dere to, når dere kunne tatt det gjennom pm, mentalmelt.

Dexter: KP fra meg! (Hahaha, måtte bare.)
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
PureOwnage:
Det er jo en åpen diskusjon, og som du ser har flere funnet det for godt å bidra med sine meninger. I tillegg synes jeg det er verdt å informere folk om disse perspektivene, for det er faktisk ikke alle som forstår at myndighetene ikke bestemmer hva som er hva, selv om de liker å gi inntrykk av det..
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Sitat av mentalmelt
PureOwnage:
Det er jo en åpen diskusjon, og som du ser har flere funnet det for godt å bidra med sine meninger. I tillegg synes jeg det er verdt å informere folk om disse perspektivene, for det er faktisk ikke alle som forstår at myndighetene ikke bestemmer hva som er hva, selv om de liker å gi inntrykk av det..
Vis hele sitatet...
Men måten du starta posten på, virka veldig personlig mot Dexter. Da syntes jeg at du kunne ha formulert deg anderledes i visse deler av åpnings posten.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Javel. Det var ikke meningen å henge ut Dexter på noen måte, men det var jo han som satte i gang diskusjonen ved å begynne å pirke på mitt innlegg, så naturligvis var trådens tema delvis rettet mot han. Og det var jo en vennlig diskusjon hele veien. Hehe, sorry hvis jeg har fornærmet kompisen din Det var ikke meningen.

JungleChick: Det er en avtale..
Sist endret av mentalmelt; 9. august 2007 kl. 00:41.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg syns han håndterte overgangen eksemplarisk, og det å starte en ny tråd fremfor å sende PM (som fort kan bli personlig) eller fortsette diskusjonen i den opprinnelige tråden er en god idé spør du meg.
Sist endret av Tias; 9. august 2007 kl. 01:05.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Sitat av mentalmelt
Javel. Det var ikke meningen å henge ut Dexter på noen måte, men det var jo han som satte i gang diskusjonen ved å begynne å pirke på mitt innlegg, så naturligvis var trådens tema delvis rettet mot han. Og det var jo en vennlig diskusjon hele veien. Hehe, sorry hvis jeg har fornærmet kompisen din Det var ikke meningen.

JungleChick: Det er en avtale..
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvem Dexter er en gang :P
Men jeg mener at personlige diskusjoner ikke burde være for alle. At disse burde gå over PM. Hadde du omformulert deg litt, så det føles som emne er for alle, så ville det vært noe annet.

Men det er min mening. Det hadde ikke trengt å være Dexter. Kunne vært hvem som helst
[quote=mentalmelt]Dette er en invitasjon til dexter, eller så klart hvem som helst, til å komme med sine meninger og perspektiver. Tråden er en fortsettelse på en diskusjon som begynte i Tripprapport: 4-AcO-MiPT

PureOwnage: Jeg skjønner ikke hvordan mentalmelt kan ha formulert seg feil, han har åpnet døren for alle som vil komme med innspill og meninger. Dette er kanskje rettet litt mer mot dexter enn oss andre, men det var i utgangspunktet fortsettelsen på en diskusjon mellom dem, som faktisk var et spennende emne som det ser ut til at andre her har fattet interesse for.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Død og pine.. Dette begynner å minne om strikkeklubben til bestemor..

Personlig diskusjon? Jeg nevnte navnet hans, for å forklare hvor temaet kom fra, og startet så en helt åpen diskusjon.. Åpen for hvem som helst som jeg også påpekte..


Takk Tias, Sky, han duden her fikk meg nesten til å tvile på min egen evne til å formulere setninger.

Hadde ikke hjernen min vært så full av empatisk ladede tryptaminer så hadde jeg kanskje ikke vært like påvirkelig
Sist endret av mentalmelt; 9. august 2007 kl. 02:33.
Koffein på narkotikalisten? Da kan man jo og stille seg spørsmål hvorfor efedrin ikke står på narkotikalisten (står derimot på dopinglisten, men ikke narkotikalisten, koffein er fjernet fra dopinglisten).

Jeg tror det har noen sammenheng med at verken efedrin eller koffein gir noen form for rus eller oppstemthet (fungerer bare rent fysiologisk, hva som er narkotika defineres etter hva som står under listen av psykotropiske stoffer, altså som påvirker sanseinntrykk)..

Edit: tror jeg da, eller noe i den duren, har litt baksmell i dag så gidder ikke å tenke så mye
Sist endret av dysfunctional; 12. august 2007 kl. 21:36.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av dysfunctional
Jeg tror det har noen sammenheng med at verken efedrin eller koffein gir noen form for rus eller oppstemthet (fungerer bare rent fysiologisk, hva som er narkotika defineres etter hva som står under listen av psykotropiske stoffer, altså som påvirker sanseinntrykk)..
Vis hele sitatet...
Nå får du gi deg Gir ikke koffein og efedrin en følelse av oppstemthet? Er de ikke psykoaktive stoffer?

Psykotropiske stoffer er ikke nødvendigvis stoffer som påvirker sansene, men som først og fremst påvirker sinnet, og humøret på en eller annen måte.

Hva som er narkotika defineres som sagt på forskjellige måter. Den vitenskapelige definisjonen er ganske klar, mens den politiske er ganske vinglete.

Men ingen av disse definisjonene sier at alle psykotropiske, eller psykoaktive stoffer er narkotika. Og det var jo nettopp dette jeg påpekte tidligere. At en mer naturlig, politisk definisjon ville inkludert alle psykoaktive stoffer. Men det er altså ikke tilfellet.

Det er din private definisjon, som du gjerne må få ha. Men den gjelder ikke juridisk, og ihvertfal ikke vitenskapelig...
Sist endret av mentalmelt; 13. august 2007 kl. 02:04.