Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2186
http://s53.photobucket.com/albums/g7...t=HPIM6984.jpg

Jeg betalte bare 790 for hele settet, så det er åpenbart ikke noe orginal "pro" greier.
Det lengste er nøyaktig en meter langt.
Men hva heter denne typen sverd?
Er det kopier av en "ekte" en?
Noe symbolikk med sverdene?

Bladet er av stål, vet jeg.
HeHe, og hylsteret er av tre.

Kjøpte dem egentlig bare fordi de såg fete ut!
Men det er jo alltid gøy å vite noe om slike ting.

Kom igjen nå, våpenfreaker og den slags nerder!
Make me a nerd!

(kan ta flere bilder av detaljer etc. dersom noen er interessert)
Om du sier hvor du kjøpte det er det kanskje lettere å hjelpe deg.
Selv har jeg ikke peiling, men noen kan sikkert hjelpe deg bedre.
Dement
GothQueen's Avatar
Trådstarter
Jeg kjøpte det på en marknad.
(Etne marknaden)
Folka har en butikk et sted...
Men typisk meg å ikke få med meg navnet! xD
Skyt meg om jeg tar feil, men jeg vedder på at det er katana sett http://en.wikipedia.org/wiki/Katana
Du har en katana, wakizashi og tonto. Tror jeg.

Brukt av samuraier i japan for noen århundrer tilbake...
Bare en rettelse til deg, men de skal ligge den andre veien. Sånn helt korrekt sett iallefall. Det er så ikke eggen skal ha kontakt med noen overflater, så den skal holde seg skarp.

Buen opp ja. Om du scroller litt på wikipedia vil du se at de ligger slik som jeg sa
Sist endret av ulldott; 5. august 2007 kl. 02:24.
Dement
GothQueen's Avatar
Trådstarter
YeY! Jeg har sånne bølger på siden av bladet også, slik som vist på tegningen på wikipedia!
HeHe.
Men, "orginal" eller billig kopi?
Jeg er rimelig blank på slike priser, men man skulle da tro at "orginal" saker kostet sånn.. Flere tusen for bare et sverd?..

Andre veien?
Med buen opp, liksom?..
Eller?..
Takk forresten ^^,
Ikke det at noen av vennene mine hadde merket det! HeHe!
Men det er kjekt å ha det rett =D
Sist endret av GothQueen; 5. august 2007 kl. 02:23.
Det der er ett typisk sett, det er kopier og blir brukt som pyntegjenstander ellers intressant for samlere, men ikke spessiellt mye værd, antakelig ca den prisen du gav +/-.
Katana Wakizashi og harakiri-greie? Eller i en annen rekkefølge?

Så skikkelige sånne sverd kostet rundt 16K
Sist endret av Hardcore; 5. august 2007 kl. 02:30.
Dement
GothQueen's Avatar
Trådstarter
Så, den største er Katana?

Vart det bra nooo?
http://s53.photobucket.com/albums/g7...t=HPIM6985.jpg
Har jeg gjort noe mer feil?
Er jeg perfekt nå?
Aaargh! *panikk panikk*

.. Eeeeller ikke!
Sist endret av GothQueen; 5. august 2007 kl. 02:35.
The one who knocks
CosmoKramer's Avatar
Den største er en katana ja. Aner ikke hva de andre heter, men det Torstein sa høres sansynlig ut ihvertfall.
Sitat av GothQueen
YeY! Jeg har sånne bølger på siden av bladet også, slik som vist på tegningen på wikipedia!
HeHe.
Men, "orginal" eller billig kopi?
Jeg er rimelig blank på slike priser, men man skulle da tro at "orginal" saker kostet sånn.. Flere tusen for bare et sverd?..

Andre veien?
Med buen opp, liksom?..
Eller?..
Takk forresten ^^,
Ikke det at noen av vennene mine hadde merket det! HeHe!
Men det er kjekt å ha det rett =D
Vis hele sitatet...
Det er nok langt ifra original... Skal du ha en original katana må du regne med å betale mellom 50 og 250k
Dement
GothQueen's Avatar
Trådstarter
YeY! Orginal kopi :-D

Annyway! Googlet litt, fant ut at de heter; Katana, Wakizashi, Tanto.
Så, dere hadde nesten rett! Bare en hel bokstav unna! Oi Oi Oi ;-) :-P

EDIT; Oooo! Lookie!
Vis flere her vil friske opp i sverdkunnskapene sine.
HeHe! Står størrelsene også.
*slepe frem målebåndet*
WoHooo!
http://www2.una.edu/Takeuchi/DrT_Jpn...ion_of_wak.htm

EDIT en gang til;
Har jeg to kantanaer? O.o
De er 100cm, 78cm og 54cm.
Noen som vil hjelpe med å tyde tabellen? O.o
Sist endret av GothQueen; 5. august 2007 kl. 02:48.
Sitat av GothQueen
YeY! Orginal kopi :-D

Annyway! Googlet litt, fant ut at de heter; Katana, Wakizashi, Tanto.
Så, dere hadde nesten rett! Bare en hel bokstav unna! Oi Oi Oi ;-) :-P

EDIT; Oooo! Lookie!
Vis flere her vil friske opp i sverdkunnskapene sine.
HeHe! Står størrelsene også.
*slepe frem målebåndet*
WoHooo!
http://www2.una.edu/Takeuchi/DrT_Jpn...ion_of_wak.htm

EDIT en gang til;
Har jeg to kantanaer? O.o
De er 100cm, 78cm og 54cm.
Noen som vil hjelpe med å tyde tabellen? O.o
Vis hele sitatet...
ja du har to kataner, og èn wakizashi

EDIT: Men altså, jeg tror du skal måle kun bladet og ikke hendelet..?
Sist endret av simdal; 5. august 2007 kl. 03:01.
Dement
GothQueen's Avatar
Trådstarter
Så teeeeit! xD
Merkelig sett...
Men det ser fett ut da! :-D
Takk for hjelpen alle sammen :-D

Når jeg blir rik, så skal jeg kjøpe meg masse masse masse sverd!
YeY!
Fiiine tingen! :-D

EDIT:
Men først, noen skrytebilder!

En drage
http://s53.photobucket.com/albums/g7...ytterdrage.jpg

Ja, det er olje som skuer ditt øye
http://s53.photobucket.com/albums/g7...rrent=Blad.jpg

Enda en drage
http://s53.photobucket.com/albums/g7...=Endedrage.jpg

Nylon power!
http://s53.photobucket.com/albums/g7...rent=Skaft.jpg
Sist endret av GothQueen; 5. august 2007 kl. 03:50.
Når jeg blir rik, så skal jeg kjøpe meg masse masse masse sverd!
YeY!
Fiiine tingen! :-D
Vis hele sitatet...
Great, kid. Don't get cocky.
Slike "bølger"som du kalte det er egentlig bare opp til smeden sine preferanser. Noen liker bølgete hammon noen liker ikke. Beskytteren som du så fint hadde kalt det heter foresten tsuba
Sånne billige sverd er laget av rustfritt stål el noe sånn det kan ikke slipes og blir aldrig skarpt. En "ekte" katana er smidd med sverd stål, og de kan ruste om de ikke blir behandlet riktig. skal oljes inn osv. men du får håndlagde katanaer i sverdstål fra 1000,- og opp til over 100k.... sjekk ut Walhalla.no om du liker sverd og sånt. tror de til og med har ninja drakter
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan aldri få rustfritt stål like skarpt som smidd stål, men til gjengjeld er det ei hardare legering, slik at det held seg skarpt lenger. Etersom bruk av sverd involverer bein og slikt skit som tar skarpheta utav egga rimelig kjapt, så vil eg sette en knapp på rustfritt stål, ettersom det tåler betre å treffe bein enn det smidd stål gjer.

Du kan uansett få det rimelig skarpt: nok til å få av hovudet på dei du misliker. Dog er det en ulovlig praksis i norge så vidt eg har oppfatta
Var det ikke du som klagde på at du ikke hadde penger til å unne deg noe som helst ekstra fordi du fikk altfor lite trygd?

Ontopic:
Jo, det er et katanasett, og slike kopier får man kjøpt veldig rimelig i forskjellige "juggelboder". Kjøpte selv et sett under Jazzfestivalen i Kongsberg for 300kr.
Dement
GothQueen's Avatar
Trådstarter
*kremt*
dadyd; jeg har sluttet på dietteten jeg gikk på, som kostet rundt 200kr per måltid.
Og jeg fikk igjen penger fra trygde folk greiene!

Jeg "frykter" at dette sette er litt bra.
HeHe, for folka som solgte det drev egen butikk hvor de solgte sverd og diverse kniver.
(Åh, de hadde et sånn "excalibur" sverd... Det var fint det... Og skarpt!)

Nyret; Jeg tror jeg klarer å styre unna ninja drakter! HaHa!

De sverdene her er ikke i rustfrittstål.
Det er liksom derfor de er oljet :-P
Og han fyren som solgte de til meg sa at han regnet med at jeg ikke kom til å bruke dem så mye ute uansett! HeHe.

vidarlo; du har hørt rykter om det du også? Jeg tror de kaller det "drap"!
Sitat av vidarlo
Du kan aldri få rustfritt stål like skarpt som smidd stål, men til gjengjeld er det ei hardare legering, slik at det held seg skarpt lenger. Etersom bruk av sverd involverer bein og slikt skit som tar skarpheta utav egga rimelig kjapt, så vil eg sette en knapp på rustfritt stål, ettersom det tåler betre å treffe bein enn det smidd stål gjer.

Du kan uansett få det rimelig skarpt: nok til å få av hovudet på dei du misliker. Dog er det en ulovlig praksis i norge så vidt eg har oppfatta
Vis hele sitatet...
For en gangs skyld må jeg faktisk korrigere deg vidarlo.

Rustfritt stål er faktisk blant de mykere ståltypene, det er altså lett å slipe, men blir sløvt på 1-2-3. Karbonstål er mye mye hardere, og eggen holder seg skarp mye lengre.

Et av triksene som gjorde disse sverdene så utrolig bra, var nettopp kombinasjonen av mykere (og dermed mer fleksible), og hardere (sprøere, men gir en bedre egg) legeringer. Det geniale var at smeden startet med to "klumper", som ble banket sammen. Dermed fikk han "en klump", med to lag. Så banket han ut, og brettet, og banket ut, og brettet, osv. Prøv selv litt med et papirark, så ser du hvor raskt dette blir MANGE lag. Dermed fikk han et sverdblad som bestod av flere tusen tynne tynne lag av vekselvis hardere og mykere legeringer, som ga sverdet både fleksibilitet, og styrke.
Sitat av atomet
For en gangs skyld må jeg faktisk korrigere deg vidarlo.

Rustfritt stål er faktisk blant de mykere ståltypene, det er altså lett å slipe, men blir sløvt på 1-2-3. Karbonstål er mye mye hardere, og eggen holder seg skarp mye lengre.

Et av triksene som gjorde disse sverdene så utrolig bra, var nettopp kombinasjonen av mykere (og dermed mer fleksible), og hardere (sprøere, men gir en bedre egg) legeringer. Det geniale var at smeden startet med to "klumper", som ble banket sammen. Dermed fikk han "en klump", med to lag. Så banket han ut, og brettet, og banket ut, og brettet, osv. Prøv selv litt med et papirark, så ser du hvor raskt dette blir MANGE lag. Dermed fikk han et sverdblad som bestod av flere tusen tynne tynne lag av vekselvis hardere og mykere legeringer, som ga sverdet både fleksibilitet, og styrke.
Vis hele sitatet...
Helt riktig. Det er derfor katana kan skjære gjennom metall, uten å miste noen særlig skarphet. Det er hardt metall på eggen, som gir skarphet, og bløtt metall som gir fleksibilitet, og vanskelig å knekke. Anbefaler forøverig National Geographic sin dokumentar om produkasjonen av Katana-sverdet. Da ser man hvor mye som ligger bak.
Dement
GothQueen's Avatar
Trådstarter
Karbonstål var det det var han mannen sa det var!
Takke takk, atomet ;-)
Men er ikke det rustfritt da?
Jeg er ca.veldig blank på metaller og detts egenskaper, så rett meg om jeg tar feil! xD