Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1649
Har samfunnet vårt virkelig falt såpass sammen at folk ikke tar seg tid til å lese
igjennom ting de har skrevet 2 ganger før det blir publisert?

http://static.cdon.com/000/601/601038.jpg

Litt komisk dog. Kan ikke gjøre annet enn å le på deres bekostning.
Er vel gammelt nytt med skrivefeiler, men måtte bare dele dette.
Hehe:P Tipper det blir kjipt når de som har laget dette finner ut av det.
korzac's Avatar
Trådstarter
Vil tro det. Er nok en del butikker som har denne stående på veggen ja.
Tell me about it. Har kjøpt en sånn CD fra kjøreskolen, teorikurs B eller noe sånt.

Betalte 300 norske for en CD full av skrivefeil, syns det blir for teit.
Virker ikke som at det har blitt lagt så mye arbeid i det.
Sitat av Olav
Hehe:P Tipper det blir kjipt når de som har laget dette finner ut av det.
Vis hele sitatet...
Det blir vel ingen som lar være å se filmen Pga en skrivefeil på en plakat? Jeg synes ikke at skrive feilen var så stor at det gjør noe.
korzac's Avatar
Trådstarter
Sitat av diablo
Det blir vel ingen som lar være å se filmen Pga en skrivefeil på en plakat? Jeg synes ikke at skrive feilen var så stor at det gjør noe.
Vis hele sitatet...
Ikke det som er problemet :p
Er vel heller at de må lage et helt nytt opplag for å rette feilen.

Som regel ved skrivefeil på film e.l. trekkes de feilproduserte tilbake fra markedet.

Se bare på Mario til wii(?). Trekkes tilbake på grunn av ordet "spasmic". Hehe.
Jeg tror folk er blitt _mye_ dårligere til å lese over det de skriver.
Jeg har det siste året sett noe helt sykt med skrivefeil, og mest ordelingsfeil.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Jeg vil anta det opprinnelig var en svensk plakat som så har blitt oversatt til norsk, det er lett å overse. Men burde jo så klart vært ungått...

Men strengt talt bryr jeg meg ikke fryktelig mye...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg har enda ikke sett såpass med skrivefeil i samfunnet at det kan måle seg med skrivefeilene på NFF
Når man snakker om skrivefeil: http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/07/22/506836.html

Alvorlig sak, men lattis feil

Hvem ser den? (ganske lett)
Jeg er ikke den beste til å finne skrivefeil, men jeg har flere ganger opplevd på trykkeriet at kunder sendte opplysninger med skrivefeil. Grafikk-sjefen min sa at jeg bare skulle sette inn det de skrev uten å rette opp. Så er det ikke alltid grafikerens feil
Sitat av torek1
Når man snakker om skrivefeil: http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/07/22/506836.html

Alvorlig sak, men lattis feil

Hvem ser den? (ganske lett)
Vis hele sitatet...
220 år?
Den var kjedelig.
Sitat av petterøes 3000
220 år?
Den var kjedelig.
Vis hele sitatet...
Jepp, syvende far i huset minst
De har tydeligvis rettet det opp nå. Er ikke lenger 220 år.

Sitat av Dagbladet.no
(...)mens en 22 år gammel kamerat er alvorlig skadd(...)

- Den andre manne er cirka 20 år gammel.
Vis hele sitatet...
▼ ... over en måned senere ... ▼
En feil som godt over halvparten på dette forumet skriver er "trailversjon", når man snakker om programvare. Det heter derimot "TRIALVERSJON" (eller aller helst prøveversjon). TRIAL kommer av TRY som betyr å prøve.

Google.
Hyggelig at du dro opp en så gammel tråd for å si det .
Sitat av Diablo
Hyggelig at du dro opp en så gammel tråd for å si det .
Vis hele sitatet...
Tråden er en måned gammel, smartass. Bruk regelbruddknappen hvis du har noe å klage på.
Hurra, en skrivefeil. Ikke store greia uansett. Alle kan vel gjøre feil iblant, men jada, er nok sikkert kjedelig og dyrt for de å måtte trekke tilbake hele opplaget på grunn av en manglende bokstav.

Sitat av fulloggal
Jeg tror folk er blitt _mye_ dårligere til å lese over det de skriver.
Jeg har det siste året sett noe helt sykt med skrivefeil, og mest ordelingsfeil.
Vis hele sitatet...
Det heter vel orddeling? ;-)
Dessuten har det vel blitt konstantert at det heter særskriving, ikke orddelingsfeil (noe som også var nytt for meg da det kom opp for litt siden).

Dvs. det er sikkert noe som heter orddelingsfeil også, men da når man gjør feil med bruk av bindestrek.
Sitat av thomasw
Det heter vel orddeling? ;-)
Vis hele sitatet...
Det heter særskriving. Orddeling er når man setter bindestrek på et sammenhengende ord i slutten av en setning.

Den slappe holdningen til rettskrving som mange har (og nå må derre ikke analysere innlegget mitt for å finne skrivefeil da heller ikke jeg er perfekt) bidrar til at språket blir dårligere og feilene mange. Jeg bryr meg kun fordi jeg ser feilene rimelig kjapt, og dermed irriterer meg over de. Skal jeg lese en tekst så bør den ha så få feil som mulig hvis jeg skal fullføre den.

Morsom feil i bildet da he he.
Sist endret av Kanoner; 8. september 2007 kl. 21:07.
Hehe, skulle akkurat til å spørre om hva i alle dager som var skriveleifen her før jeg så det.
Greit nok at jeg er lettere beruset nå, men jeg må nesten tro at han som har skrevet teksten der var akkurat det samme.
Når det gjelder særskriving vs. orddelingsfeil: Jeg har lært om særskriving av flere lærere, men alle har kalt det orddelingsfeil. Det står i bokmålsartikkelen på wikipedia at det egentlig heter særskriving, mens, det i nynorskartikkelen står at det "også kalles orddeling". Det finnes til og med en forening kalt Astronomer mot orddeling, så at orddeling/orddelingsfeil er et uttrykk som er godt innarbeidet i folket er det liten tvil om. Jeg spår at orddeling med rette ville kunne brukes som beskrivende uttrykk på særskriving i fremtiden, hvis ikke Språkrådet har justert reglene allerede.