Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 8724
Hei, har nettopp bestilt en tur til Amsterdam, det jeg da ikke har tatt med i beregningen var at passet mitt er utløpt Så har det seg sånn at jeg ikke har råd til verken nytt pass eller nødpass og reisen er bestilt til mandag. Kan jeg bruke det gamle passet evt førerkort? Ser at nederland er med i Schengenavtalen, vil det da i teorien gå bra å reise uten pass? noen med erfaring? Reiser med Sterling fra Gardemoen.
Sitat av Jehes
Hei, har nettopp bestilt en tur til Amsterdam, det jeg da ikke har tatt med i beregningen var at passet mitt er utløpt Så har det seg sånn at jeg ikke har råd til verken nytt pass eller nødpass og reisen er bestilt til mandag. Kan jeg bruke det gamle passet evt førerkort? Ser at nederland er med i Schengenavtalen, vil det da i teorien gå bra å reise uten pass? noen med erfaring? Reiser med Sterling fra Gardemoen.
Vis hele sitatet...
nei, det går ikke.
Sitat av Dinside
Trenger vi egentlig pass?
Glem det du har hørt om passløs reising etter Schengenavtalen. Den sørget for at passkontroll av politi på selve flyplassen forsvant - men for eksempel krever de fleste flyselskaper pass eller annen gyldig internasjonal identifikasjon for å gi deg boardingkortet ditt - og pass er for tiden det eneste godkjente norske identitetsdokumentet. Alle norske statsborgere som skal reise utenfor de nordiske lands grenser bør ha et pass med seg. Dette gjelder også barn.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.dinside.no/php/art.php?id=103711

Edit: Og hvis du lurer hvordan jeg fant det så googlet jeg "Trenger+Pass+Schengenavtalen"
Sist endret av Coldfire; 14. juli 2007 kl. 21:02.
Du må låne penger til nødpass, og det er sikkert lurt å møte opp tidlig for å skaffe det.

Forøvrig morsomt at du poster dette i rusmiddelforumet, hva skal du i Amsterdam, sa du??
Jaso's Avatar
Trådstarter
Hehe, postet i feil underforum.
Sitat av pecado
Forøvrig morsomt at du poster dette i rusmiddelforumet, hva skal du i Amsterdam, sa du??
Vis hele sitatet...
Hehe, genialt. Jeg var der av samme grunn... Da ble jeg forøvrig ikke bedt om pass. Heller ikke i Brussel nå nylig. Både Nederland og Belgia har vært medlem av Schengen-avtalen siden 1985.
De tar vel stikkprøver, så lurt å ha alt under kontroll.
For å reise i Schengenområdet trenger du offentlig utstedt reisedokument.

Når du kjører bil, reiser du da? Jeg sa til dem at jeg tolket norsk førerkort som offentlig utstedt reisedokument, og det godtok den nederlandske passkontrollen.
Lovene i Nederland sier at man må ha statsgodkjent legitimasjon for å ikke bli bøtelagt. Sitter her nede nå selv og har enda ikke opplevd noen kontroller, men tar allikevel med passet rundt siden det er det eneste godkjente norske (noen land har egne legitimasjonskort i bankkortstørrelse). Coffeeshops skal be om legitimasjon, men etter det jeg har sett godtar de også annen legitimasjon enn pass. Ingen smartshops vi har vært på har bedt om noen form for legitimasjon enda. Hotellet vi er på skulle se pass, men trengte bare å se ett.
Sist endret av Nichotin; 14. juli 2007 kl. 22:44.
Nødpass får du gratis av den norske ambassaden i nederland.