Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1278
Etter aa ha vaert paa ferie ı Tyrkia i 6 dager fikk vi naa beskjed om at flyet vaart ikke gaar hjem til avtalt tid. Den reiselederen vi har kontakt med tror hjemreisen blir utsatt til mandag. Vi reiser med World Travellers charterbyraa. Hele problemet ligger i at en av oss skal paa bilferie til İtalıa rett etterpaa. Aller helst skulle han ha reist fra Norge i kveld. De har booket mange hoteller paa veien ned. Hele reiseruten blir forskjoevet.

Kundeservicen til World Travellers er noe av det vaerste jeg har vaert borti. De legger bare ansvaret over paa hverandre, og ber oss vente paa videre informasjon. Noen andre av oss (vi er en vennegjeng paa 6) mister et bryllup som er i morgen.

Hva skal vi gjoere for aa komme oss hjem? Vi vet vi har rettigheter, men ikke hvilke. Kan noen fortelle oss om hvilke rettigheter vi har?

VI VIL HJEM NO!
Sikkerhetsklarert
Har du hørt med andre reisebyrå om det finnes ledige plasser på andre fly?
inhabil
Matthiesen's Avatar
Trådstarter
Den norske reiselederen som vi forholder oss til sier hun jobber med akkurat det naa, men vi tviler sterkt paa at hun klarer det. For meg virker det som om World Travellers bare vil spare penger. Vi oensker heller ikke aa bruke mer enn 500 kroner paa telefon pga dette her. 4 min koster 50 kr..
Bryllup og bilferie i Italia virker da visserligen som gyldig grunn til å bruke 500+
på telefonregning. Du har tydeligvis tilgang til internett der du er,
hva med å sjekke andre reisebyråer, flytider, billetter osv. over internett?

Om du har liten tro på at reiselederen fikser det for dere så må du bite
i det sure eplet og ordne opp selv.
inhabil
Matthiesen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Krizzeyboi
Om du har liten tro på at reiselederen fikser det for dere så må du bite i det sure eplet og ordne opp selv.
Vis hele sitatet...
Altsaa. Herlighet saa frekk du var da. Her har jeg sittet med internett og stresset etter aa faa ordnet noe som helst i over 5 timer - og jeg er ikke kommet noe vei!!

Saa hvorfor svarer du meg saann? Jeg sitter jo her og slurper i meg dette sure eplet jo.

Jeg lurer paa hva dere ville gjort, for jeg er tom for ideer. Gjerne noen erfaringer om hva andre har gjort foer.
Stikk på flyplassen og hør etter billetter, er som regel en del restplasser i siste liten til slikk og ingenting, så får du heller prøve å få kompensasjon for billettene av reisebyrået ditt senere. Hvis du gjør det på den måten vil jeg tro det blir rimeligere for de og.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
1) Reiseforsikring: got it?
2) Sjekk evt. kontrakter dere har med reisebyrå.
3) Kan den som skal til Italia få ombooket slik at han kommer seg direkte til en by der fra Tyrkia?
4) Har dere rett på hotell mens dere venter?
5) Slapp av, prøv å nyte utlandet så lenge dere har muligheten til det, Norge forsvinner ikke med det første.
6) ...
7) Profit?
Sitat av Matthiesen
Altsaa. Herlighet saa frekk du var da. Her har jeg sittet med internett og stresset etter aa faa ordnet noe som helst i over 5 timer - og jeg er ikke kommet noe vei!!
.
Vis hele sitatet...
Jedi-skillsene mine er litt svake for tiden.

Flyplassen er ett bra sted å være.
Alt etter hvor mye skam dere har/ikke har så kan dere pose som henholdsvis
forlover og brudgom i bryllupet dere vil rekke.
Dette pleier å vekke sympati.

Om det ikke er noen ledige billetter i byen dere er i nå så kan dere kanskje
ta tog/buss eller lignende til en annen by i nærheten?
Blir jo litt stress, men da rekker dere kanskje bryllupet.

Hvorfor har flyreisen blitt forsinket?
Bare rot fra reiseselskapet eller andre omstendigheter?
Det er desverre ikke sikkert at reiseselskapet kan holdes ansvarlig,
om det er komplikasjoner som de ikke kan kontrollere(værforhold, terror, whatnot).
Sist endret av miles; 6. juli 2007 kl. 12:58.
inhabil
Matthiesen's Avatar
Trådstarter
Komplikasjonene er tekniske problemer med flyet. Det er ingen fly fra flyplassen som er mulig aa komme seg paa. Reiseselskapet tenker de skal klare aa skaffe et fly i morgen. Jeg har gitt beskjed om at jeg ikke rekker bryllupet naa, for naa er tiden ute. Alt jeg vet - er at jeg foeler et sterkt hat til World Travellers.

7 timers forsinkelse til, minst 1 dag tilbake.. Her skal jeg ha reisen refundert. Haaper for deres skyld at jeg rekker hjem til jobb paa mandag.

Et kjapt spoersmaal naa som det allerede handler om Tyrkia.

Har noen av dere blitt tatt for aa fake klaer med seg? Jeg har nemlig fylt baggen min.
Sitat av Matthiesen
Har noen av dere blitt tatt for aa fake klaer med seg? Jeg har nemlig fylt baggen min.
Vis hele sitatet...
selvfølgelig blir du ikke tatt for det...

Men som noen har sagt det er ikke alltid reiseselskapets feil, og som du nevnte med problemer med flyet fra FLY-selskapets side så har ikke world travelers noe med det....
Alle selskap har en klausul i kontraktene sine som omhandler det som kalles Force majeure, som i praksis betyr at hvis det oppstår omstendigheter som selskapet ikke rår over, som f.eks tekniske problem med et fly, så har du ikke krav på noe fra selskapet. Men du har derimot gode muligheter til å få dekket merkostnader gjennom reiseforsikringen din.
Nja, det kom jo noen nye EU-regler nå for ikke så lenge siden som gir deg som passasjer økte rettigheter, spesielt ved forsinkelser og sånt (og de gjelder her i norge også ja), og det nytter ikke å skylde på teknisk feil heller mener jeg. Nå er vel ikke Tyrkia med i EU(?), men jeg tror flyselskap/reisebyråer må forholde seg til dem samme hva så lenge de holder til i et EU-land.