Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Kvifor piratkopierer du?
Fordi det er gratis. 79 35,59%
Fordi det er enklaste måte å få tak i gitt media på. 114 51,35%
Fordi DRM på media er uakseptabelt. 15 6,76%
God brukervennlighet sammenligna med lovlige alt. 12 5,41%
Laster aldri ned media. 2 0,90%
Stemmegivere: 222. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  45 3511
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Alle snakker mykje om piratkopiering, og i dei fleste lag av samfunnet er det sosialt akseptert å kopiere musikk og film.

Men korleis ser folk på det? Piratkopierer dei på grunn av kostnad, eller på grunn av enkelheit?

For min del så er piratkopiering så enkelt som at det er raskaste og enklaste måten å få tak i musikk og film i god kvalitet i eit format som kan lagrast rett til disk, utan å måtte bytte på dvdar o.l.

Eg har mao. ikkje noko imot å betale for t.d nedlasting av musikk, så lenge eg får det i god kvalitet, det er enkelt, og det er fritt for forpestande Digitale Restriksjons Mekanismer.

Korleis stiller andre seg? Laster du ned fordi det er gratis, eller fordi det er einaste måten å få tak i ei enkelt låt på, eller fordi det er for mykje arbeid å rippe ein CD?

Note: I denne posten legg eg til grunn at piratkopiering er deling utanfor vennesfæren. Eg er klar over at deling innan vennesfæren er lovleg, men det er irrelevant her.
Jeg er enig med deg. Så lenge man får materialet i god kvalitet og uten noen form for beskyttelse er jeg villig til å betale. Dette er også mye enklere som du nevner.
Jeg laster ned filmer og musikk for å prøve før jeg kjøper. Liker jeg det jeg ser/hører kjøper jeg det enten på nett eller når jeg er ute og handler. Dermed slipper jeg og kaste bort penger på søppel og kan kjøpe mer av det jeg vil ha.

For enkelhets skyld pleier jeg å rippe cder jeg kjøper, mens film gjør seg best på tvn med surround uansett.
Sist endret av Skrekkugle; 28. juni 2007 kl. 23:07.
Jeg laster stort sett ned film fordi jeg ikke gidder å betale dyre dommer for en film som jeg ikke vet om er bra eller dårlig. Filmer jeg vet er bra og virkelig vil se kjøper jeg, og musikk kjøper jeg stort sett alltid, men film laster jeg egentlig alltid ned fordi det er praktisk og jeg slipper å betale noe for det.
Sist endret av Gest; 28. juni 2007 kl. 23:12.
Musikk laster jeg ned fordi det er den letteste og raske måten å få tak i det. Joda jeg kjøper jo en cd eller en dvd i ny og ne, men da er det som regel pga at jeg vil ha god lyd(bilde)kvalitet; og fordi det ofte gir meg litt mer tilbake å ha noe fysisk stående i hylla.
Snart blir det vel nostalgisk å dra frem den gamle CDplata og kose seg.
For min del er det best å dele dette opp i to deler: TV-Serier og Film/Musikk hvor det jeg stort sett laster ned aller mest av er TV-Serier.

Grunnen til dette er i all hovedsak at det er mye enklere å laste ned episodene mens de sendes i USA (evt å laste ned en hel sesong av gangen) og så se serien i mitt eget tempo. Tidligere jobbet jeg turnus hvor jeg ofte hadde kvelds eller ettermiddagsvakter og gikk da lett glipp av en eller flere episoder. Samtidig er det mange serier som ikke kommer til Norge som jeg har lyst til å se, løsningen er da enten å vente på dvd-utgivelsen og så betale en rimelig drøy sum til Norge AS (dvdbokser koster sjelden under 200,-) eller å dra de ned fra nett.

For Film/Musikk bruker jeg piratkopier ofte for å finne nye ting jeg liker. Ofte ramler jeg over nye band, nye skuespillere eller nye regissører på nett og handler så inn dvd'er og cd'er fra f.eks play.com, amazon, platekompaniet etc. Kjøper gjerne musikken online også, såfremt jeg da får god kvalitet og ingen nazi drm-løsninger. Om jeg kjøper cd'er i butikken blir disse uansett rippet så fort jeg kommer hjem for å ha musikken tilgjengelig på ipoden, pc'en og i nettverket hjemme.

For musikk kan man også si at det er ideologiske grunner til å piratkopiere, jeg har tenkt tanken om at det er bedre at jeg laster ned et album fra f.eks oink og sender artisten en femtilapp enn å støtte et stort plateselskap
I det siste har jeg fått en ny grunn til å laste ned. TV episoder i 720p format er jo ufattelig mye bedre enn det jeg får inn på TVn (vanlig kabel).

Jeg laster stort sett ned TV episoder fordi jeg får sett ting mye tidligere enn i norge. Jeg laster også ned en film nå og da fordi det er herk og komme seg på videobutikken (og det tar ikke så veldig mye lengere tid å laste ned enn å dra bort).

Jeg abonnerer på ett par tjenester som gir video on demand, og er storfornøyd.

Når det gjelder musikk er jeg stor tillhenger av radio, og laster kanskje ned 2-3 sanger i året.

Av 100% lovlige ting brukte i 2006 ca $400 på å kjøpe tilgang til media på nett.
Jeg laster ned fordi jeg ikke gidder å kjøpe.
Det er dessuten masse greier som er overpriset også.
Er det en sang jeg er ute etter, må jeg også kjøpe hele plata, selv om de andre sangene suger.
Det er også mange filmer som jeg har veldig lyst på, men ikke vet om er bra.

Selvsagt. jeg kjøper film/lyd av og til, men det er bare for å ha noe "ekte" stående i hylla.
Vet ingenting
Jeg gjør mye av begge deler. Laster ned filmer, for så å kjøpe filmen. Musikk laster jeg mest ned fordi det er enklest, men kjøper en cd i ny å ne også. Synes også det er lettest å heller laste ned en og en sang istedenfor å måtte kjøpe hele plata.
Jeg laster ned fordi det er gratis og enkelt. Det bli litt tungvint å gå å kjøpe et helt album for å få tak i en sang. Dessuten koster det jo en del da hvis man skal gå å kjøpe cd'er og filmer hele tiden.

Men er det en film eller noe jeg vet er bra hender det at jeg kjøper den.
Jeg laster ned av den enkle grunn at inntektene mine er lavere enn inntektene til en munk. Derfor har jeg ikke så mange alternativ, med mindre jeg vil se alt på tv. I tillegg er det mye enklere enn å kjøre en halvtime for å komme til Free Record Shop\Elkjøp eller sånn.
Jeg er blant de få som faktisk håper at bransjen finner på noe som umuliggjør ulovlig nedlastning (selv om det er en utopi), fordi oink delvis har ødelagt mitt forhold til musikk. Jeg har ca 1200 CD-er i hylla som jeg så godt som aldri hører på lengre, fordi mp3 er så utrolig mye enklere. Før kunne jeg vente i månedsvis på ei plate som jeg hadde gleda meg til, sette meg ned i godstolen og virkelig lytte til musikk, noe som omtrent ikke skjer lengre.

I tillegg har jeg dårlig samvittighet fordi jeg ikke kjøper musikk, selv om det er små og fattige band, fordi jeg veit at jeg ikke kommer til å bruke CD-en jeg eventuelt kjøper, siden jeg allerede har den digitalt.

Film er noe annet. Jeg laster ned mye dritt, utelukkende DVDR, som jeg veit jeg aldri kommer til å se flere ganger, men klassikere, virkelig gode filmer og boxsets kjøper jeg med glede. Det kunne ikke falle meg inn å laste ned en råtten divx-rip for å se den på PC-skjermen, selv om det er en drittfilm. Serier som jeg virkelig liker laster jeg ned dagen de kommer på TV, i HD-format, for så å kjøpe dem igjen når de kommer på DVD.
Når det kommer til musikk så laster jeg ned og har egentlig ikke noen tro på at jeg vil begynne og kjøpe noen CD'er noen gang heller. Det er fordi det rett og slett er så mye enklere og dobbeltklikke på Limewire og søke etter de sangene du skal ha istedet for og ta turen til butikken og kjøpe et par album. Enkelt og greit.

Når det kommer til film så laster jeg ned hvis det er en jeg bare skal se på maskina for meg selv. Men hvis jeg skal se film med kompiser så hender det vi leier. Så jeg kjøper altså ikke film lengre, med mindre det er noe jeg er fanboy av.

Alt i alt så blir svaret mitt at jeg orker ikke og kjøpe musikk/film fordi det er så lett og skaffe gratis, men at jeg stikker og leier/kjøper hvis jeg skal se film med flere. Men det er så sjeldent det og så det teller nesten ikke.
Som mange andre har nevnt så laster jeg ofte ned for å prøve. Et eksempel var da jeg lastet ned en piratversjon av Half life 2, etter å ha testet litt kjøpte jeg spillet over steam, og har etter det kjøpt episode 1 og diverse andre spill.

Og da må jeg jo nevne at Steam er en genial platform for distribusjon av spillmateriale, det er enkelt og kjapt! Tenk hvis filmindustrien kunne ha laget en lignende tjeneste! Da hadde jeg nok kjøpt en god del mer filmer enn jeg gjør i dag! I Steam-katalogen din finner du alt det du har kjøpt tidligere og dermed "eier", dvs at man aldri mister noe av det man har kjøpt, man kan laste det ned så mange ganger man vil så lenge man er logget inn på sin konto. At ikke det har blitt laget en slik tjeneste for film/serier/musikk er helt merkelig. Det finnes sikkert noen programmer og tjenester som jeg ikke er kjent med, så opplys meg hvis jeg tar feil!
jeg laster-ned-musikk-fordi-jeg-ikke-vil-hjelpe-platehaiene-til-å-kjøpe-seg-enda-en-bentley.

jeg-laster-ikke-ned-film-fordi-jeg-låner-den-gratis-senere-uansett.Narvesenanansatt ftw!
er-det-noe-som-er-verdt-å-sett-raskt-går-jeg-på-kino.

tror-jeg-legger-opp-en-stund-nå-for-det-er-faen-meg-irriterende-å-skrive-slik.helvete.
noen-som-har-et-billig-logitech-trådløst-tastatur?helvete
Vel, først og fremst på grunn av enkel tilgang, men jeg er også sterkt imot DRM.

Jeg er også som DonT når det kommer til filmer. Klassikere som Gudfaren o.l har jeg gått til anskaffelse av et skikkelig boxset med, men filmer jeg bare har lyst til å se laster jeg ned, mest på grunn av økonomi.
Sist endret av Hedges; 28. juni 2007 kl. 23:58.
TV'et mitt støver ned. Av god grunn! ALL media jeg kjører, kjører jeg på datamaskin. Med noen tastetrykk og kanskje en time's ventetid kan jeg enkelt finne akkurat den filmen jeg har lyst å se når jeg har lyst å se den hvor jeg har lyst å se den. Det er hva folkene i fortiden kalte framtidens teknologi.

Synd at noen idioter/grådige jævler kjemper for å gjøre det ulovlig.

Og når det kommer til DRM: Bare en pest og en plage, derfor misliker jeg den. Det er en teknologi som er umulig. Med mindre de finner en måte å spille av direkte til hjernen til en person så må mediet gjennom et analogt stadie, som hvemsomhelst kan fange opp og bruke.

Andre grunner til at jeg laster ned? Når ting blir released tidligere (eller kun) andre steder, så vil jeg gjerne vite hva i svarte de folka på nettet snakker om. Doctor Who er et godt eksempel...
Sitat av Scha
I det siste har jeg fått en ny grunn til å laste ned. TV episoder i 720p format er jo ufattelig mye bedre enn det jeg får inn på TVn (vanlig kabel).

Jeg laster stort sett ned TV episoder fordi jeg får sett ting mye tidligere enn i norge. Jeg laster også ned en film nå og da fordi det er herk og komme seg på videobutikken (og det tar ikke så veldig mye lengere tid å laste ned enn å dra bort).

Jeg abonnerer på ett par tjenester som gir video on demand, og er storfornøyd.

Når det gjelder musikk er jeg stor tillhenger av radio, og laster kanskje ned 2-3 sanger i året.

Av 100% lovlige ting brukte i 2006 ca $400 på å kjøpe tilgang til media på nett.
Vis hele sitatet...
Helt enig... jeg laster også ned i 720p formatet ettersom jeg har en HD ready LCD TV kobla til PC'en med DVI.. Blir ekstremt mye bedre kvalitet enn signalene jeg får inn på kabel TV'en min, samt at det er gratis. Jeg får som deg sett det mye tidligere en resten av det Norske folk.. Enkelte serier, som Weeds ble det bare sendt en sesong av i Norge så sesong 2 og tydligvis 3 måtte/må jeg laste ned. Jeg er en bruker av TvTorrents.com hvor de har så og si alle betydelig TV serier, pluss en del ukjente. De har et credits system som hindrer folk som ikke seeder nok i å laste ned så det er så og si alltid delere på filene. De fleste seneste seriene legges også ut som HR.HDTV og 720p.

Så som en konklusjon:
Jeg laster ned fordi, kvaliteten er bedre enn kabel TV'en min greier å fremstille og fordi det er raskt, enkelt og gratis.
Det er vell ganske blandet egentlig.

Jeg laster ned utrolige mengder musikk, hele tiden, mye av det har jeg faktisk ikke hørt enda, og oppdager stadig nye juveler i samlingen min. Tilgangen er enorm - og det er både enkelt og billig. Dette i sterk kontrast til eksempelvis alle andre lovlige løsninger, da må du enten styre med det jævla Visa kortet eller du må gå i butikken å kjøpe en CD til blodpris.

Film laster jeg ned mye av også, men det er jo fordi jeg ser mye film, og utvalget er enormt. Jeg kjøper dog mye i tillegg, så kan ikke si at jeg synes så veldig synd på Hollywood. Faktisk var det nettopp bittorrent som gjorde at jeg ble såpass intressert i film som jeg er i dag. Jeg vil si at jeg har blitt mer åpen på denne fronten etter jeg startet med fildeling, nettopp fordi jeg har sett så mye forskjellig.
Jeg laster ned fordi jeg ikke har plass til flere plater eller dvder. Det er fortsatt rom til litt mer vinyl, men snart må jeg si stopp der og...

Forøvrig kan jeg relatere til DonTomasos følelse av at det kan bli litt overload med så mye musikk så lett tilgjengelig. Selv om jeg ripper alle skiver jeg kjøper og hører på kopien får jeg ikke dårlig samvittighet fordi jeg neglisjerer CDene. Tvertimot, jeg tenker at jeg sparer dem for slitasje

Veldig mye av det jeg laster ned er også vinyl-ripper av ting jeg allerede eier, siden jeg ikke har noen god måte å få dette til selv på... (fucka lydkort...)
Sist endret av snegler; 29. juni 2007 kl. 00:18.
Jeg laster ned av den grunn at det er den absolutt enkleste måten å skaffe seg diverse filmer, musikk og program på.
Film og platebransjen sier også at de taper mye på piratkopiering, men for min del hadde jeg _ALDRI_ kjøpt alt jeg laster ned. Når jeg er på butikker som feks Free Record Shop eller musikkverket ser jeg uansett at mange folk handler mye film og musikk fortsatt uansett.
Laster ned pga pengemangel og latskap.

Og hvis noen sier at de kjøper platene for og støtte artistene er dette for det meste bare bull. Hører mange som sier dette og mange vet hvis ikke at plateselskapene tar hele kaka. Snakker ikke om dem på forumet her.

Så når fler og fler artister skjønner at å legge sanger ut på nett er "the way to do it" skal jeg begynne og betale. For en artist trenger ikke lenger være avhenging av et plateselskap for og gi ut låter.

Filmer derimot vil jeg nok aldri kjøpe i norge. Ikke nok med at film koster mye fra før av, så er de svært dyre i norge mtp. resten av europa. Men filmer koster mye å lage, så hvis ingen kjøper dem vil ingen lage dem. Den matematikken skjønner jeg.

Men idag, laster ned all musikk og film.
Selv er jeg som mange andre her, laster ned både musikk, film og serier.
Musikken jeg laster er som regel band jeg har blitt fortalt om, og liker jeg de, så kanskje jeg kjøper ett album eller to.
Filmer laster jeg egentlig bare for å laste ned, så jeg får lastet opp også, men de filmene jeg vet er veldig bra laster jeg ikke ned, disse kjøper jeg i stedet. Liker å ha noen gode filmer på hylla.
Serier betaler man tross alt ikke for uansett, bortsett fra lisenser og diverse kanal-abbonement. Men er serien bra nok kjøper jeg en hel sesong. Planlegger å kjøpe meg alt av Lost og Prison Break når sesong 2 på PB og 3 på Lost kommer.
Grunner til å laste ned TV-Serier og Film

* Jeg trenger ikke å være tilstede når serien/filmen begynner for å se/og eller starte ett opptak etter som "gratis versjonen" blir liggende ute på nettet lenge.
* Jeg kan se innholdet når jeg vil
* Jeg kan ta pauser (Jeg vet ved at det finnes digital dekodere med harddisk, men dette er "gratis".)
* Jeg kan brenne ut innholdet til CD/DVD
* Innholdet kan lett deles med andre
Word.

Musikk er litt sånn at jeg laster ned det jeg vil ha, men er det bra, og bandene er små, kjøper jeg plata. Er bandet millionærere driter jeg i det somregel. Unntak er ting jeg virkelig vil ha + tilbud.

Film kjøper jeg kun på tilbud og da er det enten filmer jeg har sett og liker, eller filmer med veldig god kritikk.

Spill kjøper jeg om det er bra (multiplayerdelen somregel) eller om det er billig (Trackmania!?).
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Da jeg startet å laste ned for 10-13 år siden var det p.g.a jeg ikke hadde penger selv til å kjøpe spillene (ironien er jo at foreldrene mine betalte tellerskrittene jeg brukte på å laste ned).

Per idag laster jeg ned fordi det er generelt sett mye enklere enn å gå ut av huset for å kjøpe det og\eller vente på det i 3 uker for å få det i posten (hvis du faktisk finner noen som selger det til en ok pris).
Derfor STEAM er genialt. HL2 er et fantastisk spill, det er billig (i forhold til andre spill), og det er forbanna enkelt. Er bare å laste ned fra nettet, med god fart. Eneste jeg savner er sammarbeid med Paypal og flere spill
Laster ned av bedagelighetshensyn. Jeg kjøper dog det jeg liker. Senest alle sesongene av sopranos. Musikk er det verre med, der laster jeg ned mer enn samvittigheten min sier er bra.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Skulle ønske denne pollen var flervalgs.. Det er nemlig en bunch med grunner:
*Gratis
*Enkelt (Slipper å lete rundt i butikker)
*Fulle rettigheter (Liker ikke det DRM-tullet.)
Sitat av robhol
Skulle ønske denne pollen var flervalgs.. Det er nemlig en bunch med grunner:
*Gratis
*Enkelt (Slipper å lete rundt i butikker)
*Fulle rettigheter (Liker ikke det DRM-tullet.)
Vis hele sitatet...
Alle disse valgene er jo der?
grunnen til at jeg piratkopierer er fordi jeg ikke har tilgang på noen platebutikker osv her jeg bor, vi har 1 videobutikk med filmer som kom i fjord, så jeg laster ned for og kunne henge med innen film og musikk!
Jeg laster ned filmer og musikk fordi det er gratis. Når jeg har penger kjøper jeg cd/lp, men er ofte dårlig med penger, så da laster jeg ned. Har en ganske pen lp samling. Når jeg kjøper cder ripper jeg de og legger de i cdhylla til bruttern.

Jeg kjøper aldri filmer fordi jeg ikke synes det er verdt pengene, når jeg kan få tak i det gratis. Musikk er annerledes.
Sist endret av hopalong; 29. juni 2007 kl. 13:36.
Sitat av CryptoN
Alle disse valgene er jo der?
Vis hele sitatet...
Og leser du posten hans nøye før du fyrer avgårde et svar, så ser du at han er ute etter å kunne velge flere av valgene.
Sitat av MartinB
men de filmene jeg vet er veldig bra laster jeg ikke ned, disse kjøper jeg i stedet. Liker å ha noen gode filmer på hylla.
Vis hele sitatet...
Kan ikke huske noen orginale dvder i hylla di sist jeg var der

Anyway, jeg laster alt av musikk, film og spill. Orker ikke betale for det lengre. Før kjøpte jeg cder og som DonTomaso sier er det utrolig mye lettere å søke fram noen mp3filer og avspille de istedet for å sette i en cd. Filmer kjøper jeg også sjeldent, eneste er virkelig gode filmer og boxset, feks lotro og starwars. Ellers laster jeg ned DVDR og brenner ut, laster aldri ned divx.
Spill lastes også ned, eneste gangene jeg kjøper spill er hvis jeg skal spille de online, eller de er virkelig bra. Har vel ikke kjøpt et orginalt spill siden Burning Crusade. De fleste spill går jeg fort lei uansett.

Kan ha noe med at jeg ikke jobber og da heller ikke gidder å bruke penger på ting jeg lett kan få gratis.
Sjefsbikkja
sparco's Avatar
Grunnen til at jeg laster ned er fordi jeg har muligheten til det og fordi det er gratis. når man er ung og studerer så har man ikke altfor mye penger å rutte med, men hadde jeg hatt råd til det så skulle jeg betalt for det.
Sitat av Raymond
Kan ikke huske noen orginale dvder i hylla di sist jeg var der

Anyway, jeg laster alt av musikk, film og spill. Orker ikke betale for det lengre. Før kjøpte jeg cder og som DonTomaso sier er det utrolig mye lettere å søke fram noen mp3filer og avspille de istedet for å sette i en cd. Filmer kjøper jeg også sjeldent, eneste er virkelig gode filmer og boxset, feks lotro og starwars. Ellers laster jeg ned DVDR og brenner ut, laster aldri ned divx.
Spill lastes også ned, eneste gangene jeg kjøper spill er hvis jeg skal spille de online, eller de er virkelig bra. Har vel ikke kjøpt et orginalt spill siden Burning Crusade. De fleste spill går jeg fort lei uansett.

Kan ha noe med at jeg ikke jobber og da heller ikke gidder å bruke penger på ting jeg lett kan få gratis.
Vis hele sitatet...
Sier gutten som har 90% uorginalt. :P Har faktisk ikke så mange brente filmer, kanskje en 4-5 stykk.
Pleier å laste ned for å høre om jeg liker musikken før jeg kjøper den. Føles mye bedre å ha en ordentlig cd+ cover i samlingen enn noe jeg har brent. Hører nesten aldri på musikk på pcen, men på stereoannlegget. Hører også på mye musikk som er umulig å få tak i musikkbutikkene. Film og tvserier laster jeg ned veldig lite av.
Sist endret av jørgs; 29. juni 2007 kl. 15:14.
Jeg pleier å laste ned musikk hovedsakelig, også kjøper jeg det jeg syns er bra. Favorittbanda mine sine nye cd-er kjøper jeg med en gang, liker å bli "overrasket"

Laster også ned mye South Park, fordi jeg har ingen kanaler på tv-en som sender det programmet. Gjelder forsåvidt flere serier også...

Filmer pleier jeg å se på kino. Pga kvalitet og opplevelse som man ikke kan få hjemme.
Dersom det er gamle filmer så pleier jeg å laste de ned, hvis jeg ikke har de, fordi de er vanligvis vanskelige å finne i butikkene...

Spill og sånt pleier jeg å laste ned, unntatt spill som man må kjøpe for å spille over nett, eller spill jeg vet jeg vil like Det er fordi det er så sinnsykt dyrt at jeg ikke har råd til det. Feks Wii spill som koster 600 kr per stk.

Sist endret av Archj; 30. juni 2007 kl. 02:40.
Jeg vet det er umoralsk, men selv laster jeg ned først og fremt fordi det er gratis. Musikk, spill og filmer er utrolig overpriset. I tillegg er det fristende å bare laste ned når det ikke koster en krone, så jeg tror egentlig ikke jeg hadde kjøpt lovlig om dagens priser hadde vært halvert heller.

En annen ting er jo dette med tilgangen og enkelheten.
Haldningar ?
1. Det er raskere

2. Man kan ofte laste ned mp3 filer etc med bedre kvalitet enn om du hadde betalt for det

3. Jeg er ikke 18 så visa kortet mitt lar meg ikke kjøpe på nettet

4. det er ingen eller ekstremt liten rissiko for å bli tatt
tja.. jeg laster ned kanskje fordi jeg ikke har penger til å kjøpe musikk i butikkene. (handler vel egentlig om hvordan jeg prioriterer min pengebruk) Å kjøre et stykke eller ta bussen til en platebutikk er heller ikke så veldig fristende.

Fordelen med å laste ned er jo at det er gratis, men også at man tør laste ned kanskje en ny sjanger innen musikk eller en eller annen film, som man aldri hadde gjort om man måtte betale en 100-lapp for den (man vet jo aldri om det er søppel før man har hørt/sett det)

Jeg er fullt klar over at det er ulovlig å laste ned kopibeskyttet materiale, MEN når det er så lett tilgjengelig for meg, så velger jeg å laste ned med god samvittighet.

sist vil jeg si at jeg bidrar ihvertfall litt til filmindustrien. jeg går på kino for å se på de største filmene som kommer.

Sorry om dette blir rotete, sent på kvelden og er på vei i sengs.
Sitat av DonTomaso
Jeg er blant de få som faktisk håper at bransjen finner på noe som umuliggjør ulovlig nedlastning (selv om det er en utopi), fordi oink delvis har ødelagt mitt forhold til musikk. Jeg har ca 1200 CD-er i hylla som jeg så godt som aldri hører på lengre, fordi mp3 er så utrolig mye enklere. Før kunne jeg vente i månedsvis på ei plate som jeg hadde gleda meg til, sette meg ned i godstolen og virkelig lytte til musikk, noe som omtrent ikke skjer lengre.

I tillegg har jeg dårlig samvittighet fordi jeg ikke kjøper musikk, selv om det er små og fattige band, fordi jeg veit at jeg ikke kommer til å bruke CD-en jeg eventuelt kjøper, siden jeg allerede har den digitalt.

Film er noe annet. Jeg laster ned mye dritt, utelukkende DVDR, som jeg veit jeg aldri kommer til å se flere ganger, men klassikere, virkelig gode filmer og boxsets kjøper jeg med glede. Det kunne ikke falle meg inn å laste ned en råtten divx-rip for å se den på PC-skjermen, selv om det er en drittfilm. Serier som jeg virkelig liker laster jeg ned dagen de kommer på TV, i HD-format, for så å kjøpe dem igjen når de kommer på DVD.
Vis hele sitatet...
-Er vel stort sett enig i hvert eneste ord her.. Det var tider før, da lyttet man på album, det gjør jeg nesten ikke i det hele tatt lengre.
all of the above. Med unntak av nederste alternativ.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
okei, jeg har prøvd å lese gjennom det meste, men mye måtte jeg bare skumme igjennom. Selv har jeg ikke mye peiling på dette området, men jeg laster ned musikk pga av at det er mye enklere enn noe annet, jeg deler ikke musikken derimot.

Men det jeg lurer på er dette med DRM. Jeg lurer på hva er forskjellen mellom publisering/distribisjon av digital informasjon med og uten DRM?
På hvilken måte er det positivt/negativt for meg som kjøper?