Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3416
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ja. Splitter ut i egen tråd for å ikkje spore andre emne heilt på trynet ut i off-topicuniverset.
Sitat av robhol
Man vet aldri 8)

Og skjønner "drittlei"følelsen.. og dos-command er et ganske begrensa "språk" ja. Men, det fungerer greit til å kødde med folk som ikke vet en dritt (regner med det er vitsen trådstarter, siden ingen over barnehagenivå faller for virus-trikset 8)), og det er lite vits i å lære seg et språk når man ikke kommer til å bruke det i noen større grad
Vis hele sitatet...
Når ein faktisk sit og dillar med slike script, så viser ein over snittet interesse for IT. Då er det å kunne Hello World i eit språk faktisk ganske nyttig etter mi meining, fordi ein treff på så mange irritasjonsmoment som kan automatiserast ved svært enkle middel. Og det er vel ein ingeniør sitt mål her i livet: automatisere alt som kan automatiserast.

Difor meiner eg at folk ikkje burde sjå på programmering som vanskelig og jævlig, men heller kaste seg ut i det.

For eg trur mange hadde brukt kortare tid på å lære seg eit skikkeleg språk enn å prøve å finne middelmådige løysinger på ting i batch. Og det er frustrerande å sjå samme spørsmåla gang på gang, utan stort betre svar.

Til og med det innebygde VBscript i windows er jo langt betre. For å ikkje snakke om relativt gode språk som bash. Alle er rimelig kjappe og enkle og lære. Andre døme er python, java, C#, og til og med Visual Basic!! Ja, eg anbefaler faktisk heller folk å lære VB.net enn batch.
Det er definitivt noe i det du sier. Batch-scripting er svært begrenset, og bør bare brukes til små enkle oppgaver hvor det (utrolig nok) går raskere å skrive et lite batch-script enn å dra frem et mer avansert scriptspråk som f.eks vbscript, bash-script etc. Det er sant at man har godt av å kunne så mange språk som mulig, iallefall nok til at man har noen alternativ. Mangfold er nøkkelen hos ingeniører og denslags. Innstillingen bør være rettet mot å lære flere språk, og lær dem relativt godt. Viktig å fokusere også, tho.

Perl, python, bash-script, vbscript etc. Ganske enkle "språk" som egner seg utmerket for nybegynnere. Men jeg bruker selv batch-script innimellom, så ikke vær redd for å bruke et språk på bakgrunn av hva du eller andre syns om det, bare vær klar over at det fins alternativer som er bedre.

Og lykke til til alle dere som vil begynne med scripting/programmering. Håper neste spørsmål her på forumet blir om perl eller denslags, bare ikke batch-scripting.

Edit: Linux og scripting med verktøyene der er fantastiske. Priceless. Piping, programutvalg, bash osv gjør det til en drøm å bruke. Problemet er at dette er utelukket for windows-brukere om de ikke har tilgang til en server som kjører linux. Vet ikke om cygwin er det helt store?

Link til introduksjon i vbscript: VBscript
Link til en av mange om Python: Python for beginners
Sist endret av ProZhen; 22. juni 2007 kl. 01:47.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Poenget mitt er at i svært mange tilfeller så er et litt kraftigere språk enklere, fordi du slepp å skrive deg rundt begrensingene i batch. T.d shellet bash, som er et standardshell på unix på linje med cmd i windows, er utrulet mykje kraftigare. Der har du while, if, for, innlesing av variabler, arrays, funksjoner o.l. Og takka vere standardkommandoane i unix, som sed, test, file, grep og slikt, så har du et utrulig kraftig verktøy som kan brukast til mykje.

Batch har ikkje samme mangfoldet. Det er todelt grunn: du har ikkje et like godt språk, og du har ikkje alle dei unix-kommandoane som gjer det enkelt å utføre filbehandling, søking, redigering o.l.

Et kjapt døme er jo et verktøy eg skreiv på 30sek for å fjerne innrykk i html-kode. For løkke som tok for seg alle filer, sed til å skrive dei om. Tre linjer. Sparte mange timers manuelt arbeid.
Om man så absolutt har et stort behov for å løse mange små enkle oppgaver og vil scripte disse så har man et rimelig vettugt scriptspråk på Windows-plattformen også: Windows Powershell (http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_PowerShell)
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg deler din frustrasjon dypt vidarlo, men på en annen side kan jeg også se saken fra brukernes side.
Jeg husker godt selv når jeg fikk smakt på batch programmering, det å fortelle maskinen hva den skulle gjøre ga meg et kick jeg aldri før helt hadde kjent. Men dette var jo når jeg var 11 år, og jeg håper virkelig at brorparten av brukerne her er over den alderen.
Jeg fant fort begrensningene med batch og gikk til QuickBasic, som ikke er så mye bedre enn batch men det var et lite steg i riktig rettning.
Derreter så jeg litt på pascal/delphi før jeg ble slukt av GNU/Linux og Unix verdenen, og med det fulgte Bash,TCL, C/C++ m.m.

Så hør på vidarlo, han har faktisk peiling på hva han snakker om, og det er langt ifra så vanskelig som noen her ser ut til å tro, å lage de funksjonene dere ber om i et skikkelig språk som C/C++, python, tcl, etc.

For å sammenligne vil jeg si at C/C++ er en Ferrari F1 og batch et skadeskutt esel.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg foreslår at vi migrerer til "Norsk cmdhaxx0ring og hvahetersangen forum"
jeg kan ikke engelsk, så hviss jeg i det heletatt skal gidde og lære meg no annet en batch så vil jeg ivertfal ha en godt forklart guide på under 1k sider med eksempler på forskjellige script og ikke bare forklaringer. Vil også se logikken ganske fort, så vil jeg ha noe norskt.
Noen forslag til guider ol til et språk? ENKELT
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Dj_Evelen
jeg kan ikke engelsk, så hviss jeg i det heletatt skal gidde og lære meg no annet en batch så vil jeg ivertfal ha en godt forklart guide på under 1k sider med eksempler på forskjellige script og ikke bare forklaringer. Vil også se logikken ganske fort, så vil jeg ha noe norskt.
Noen forslag til guider ol til et språk? ENKELT
Vis hele sitatet...
Finnes MANGE bøker rundt ALLE språk på norsk, bl.a Java, C, C++, C#, ASP, Python :-)
Bare sjekk din nærmeste bokhandel og\eller onlinebutikk.
Sikkerhetsklarert
trenger ikke bokhandel når man har nff: http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=53873
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Dj_Evelen
jeg kan ikke engelsk, så hviss jeg i det heletatt skal gidde og lære meg no annet en batch så vil jeg ivertfal ha en godt forklart guide på under 1k sider med eksempler på forskjellige script og ikke bare forklaringer. Vil også se logikken ganske fort, så vil jeg ha noe norskt.
Noen forslag til guider ol til et språk? ENKELT
Vis hele sitatet...
Vel, du kan jo kanskje lære engelsk først da? Det kommer garantert godt med senere i livet, både innen programmering (høynivåspråk består mer og mer av utrykk tilnærmet pseudokode basert på nettop engelsk) og i verden forøvrig. Er heller ikke til å trekke under en stol at de fleste lærebøker innen IT for tiden er på engelsk, og du vil få tilgang til et mye større nettverk og mange flere ressurser så snart du kan språket.

Dessuten er det ikke spessielt vanskelig å lære!
Takk vidarlo. Nå frister det veldig å begynne å lære seg programering Bare lurer på om noen vet hvilket språk som er brukt til å kode Half Life 2 og CS:S. Any idea?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
I HL2 og CS:S tipper eg at det er C++ som er brukt. Men det er ikkje et veldig godt argument for å lære C/C++, for det er ett av dei språka med bratt læringskurve. Det er bedre å begynne med et litt lettare språk som python, php, perl, tcl,C# eller forsåvidt java.
Jeg klarer ikke bestemme meg for ett av de der :P Du får anbefale ett av dem
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Turbopascal
Tenker jeg starter med Python jeg Forslag til programmer som er gode å bruke? skal søke på forumet nå
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Blackspot
Tenker jeg starter med Python jeg Forslag til programmer som er gode å bruke? skal søke på forumet nå
Vis hele sitatet...
http://wiki.python.org/moin/BeginnersGuide
Half-Life 2 er skrevet med C++.
Sålangt kan jeg bare C++, men jeg har tenkt å lære meg java, siden min oppfatning er at det er ganske bra (mye man kan gjøre), også kan kjøre det direkte på nettsider.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Blackspot
Tenker jeg starter med Python jeg Forslag til programmer som er gode å bruke? skal søke på forumet nå
Vis hele sitatet...
Python er etter mi meining et godt valg.

Når det gjelder editor så er det mange alternativ. Notepad, vi, nano, pico, ed, emacs, joe, notepad2, eclipse og et par hundre andre eg ikkje gidd nevne. Sjølv skriv eg ting i emacs. Emacs er rimelig kraftig teksteditor som har en del fine features når det gjelder programmering.

Uansett, gå for en editor som har automatisk intendting og syntax highlighting. Notepad2 og eclipse er rimelig greie slik eg har oppfatta det.
▼ ... over en uke senere ... ▼
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Er enig i at batch har svært begrensede muligheter, men holder til det de fleste her vil: Slette en vesentlig systemfil mens det ser ut som det skjer noe annet.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Err, hvorfor vil man slette systemfilene sine? Og andre trenger jo bare å se på scriptet før de kjører det for å finne ut hva det gjør - så det funker jo dårlig å sende til andre også.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Er ikke alle som skjønner at de kan se på scriptet, så derfor vil det kunne ha en viss hensikt med sende det til andre som ikke skjønner for mye.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Går det an å bruke C++ i Emacs?

Har tenkt å lære meg C++, og Emacs ser ut som et bra program, men fant ikke noe om hvilke språk det støtter.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Fellwarden
Går det an å bruke C++ i Emacs?

Har tenkt å lære meg C++, og Emacs ser ut som et bra program, men fant ikke noe om hvilke språk det støtter.
Vis hele sitatet...
Emacs støtter absoulutt alle språk, inkludert whitespace.

Det du spør om er sikkert om emacs har syntax hilight for C++, og svaret er ja.
For rask og enkle automasjonsoppgaver foretrekker jeg å bruke AutoIt som er gratis. Min mening er at det er lettfattelig, og krever ingen særlig programmeringskunnskap da de fleste funksjonene en er ute etter allerede er klare til bruk i AutoIt.

En annen fordel er at du får kompilert skriptet ditt til en standalone som ikke krever .net/java/etc

Enda en mening: Det er ikke måten du løser problemet på, men resultatet og tiden du brukte som teller. Dette gjelder nesten alt og alltid.
Sist endret av sputch; 25. september 2007 kl. 22:26.