Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2478
Den siste uken har jeg, vidarlo og z0p jobbet (hardt) med å få systemet som kjører på http://nff.bitsex.net/ opensource (det er lisensiert under GPL). Det vi har gjort er å endret mesteparten av AJAX delen slik at den ikke bryter noen lisenser og fungerer bedre, vi har gått over til et template system som heter XTemplate slik at det er lett å gjøre sine egne endringer på designet eller lage et helt eget uten å rote med PHP delen. Og en masser av andre småting.

Vi vil gjerne ha med flere utviklere innen for feltet PHP og Javascript (AJAX), og flere bruker av systemet. For å bli med på prosjektet, laste ned kildekoden eller lese mer om prosjektet dra på sourceforge siden til AIDS her: http://sourceforge.net/projects/aids/. For de av dere som vil ha bleeding edge finner dere SVN-repository her: http://svn.vidarlo.net/imd.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
En demo av siste utgave finst på http://imd.vidarlo.net

Der kan du leike deg så mykje du vil med det.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Kudos gutter, kjempebra at dere bestemmer dere for å gi ut noe dere har jobbet med under GPL, og ikke minst, kudos for navnet :P
Lazywriter
Gisse's Avatar
Dette virket veldig bra! Kjempebra jobbet og flott at dere gjør en innsats for å få til et sted å laste opp bilder, for brukerne på forumet. (Ja, du har vært flink du også, Vidarlo, med det forrige systemet). Og som Dodecha sa, veldig bra navn xD AIDS!

Fant en bug eller noe though. Skulle prøve å laste opp et bilde men fikk feilmeldingen "{error: '', msg: '17' }" Kan jo være fordi det er beta stadie.
Vil det ikke gå litt raskere og bruke mindre ressurser dersom man utelater bruken av MySQL?
Karravolin
voldern's Avatar
Trådstarter
Sitat av Gisse
Dette virket veldig bra! Kjempebra jobbet og flott at dere gjør en innsats for å få til et sted å laste opp bilder, for brukerne på forumet. (Ja, du har vært flink du også, Vidarlo, med det forrige systemet). Og som Dodecha sa, veldig bra navn xD AIDS!

Fant en bug eller noe though. Skulle prøve å laste opp et bilde men fikk feilmeldingen "{error: '', msg: '17' }" Kan jo være fordi det er beta stadie.
Vis hele sitatet...
Kjører du Safari eller en annen KHTML-browser?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av grafi
Vil det ikke gå litt raskere og bruke mindre ressurser dersom man utelater bruken av MySQL?
Vis hele sitatet...
Korleis vil du da lagre metadata? Uansett så er det enkle spørringer, og typisk tid per spørring er 2-10ms. Så nei, du vil ikkje få det merkbart raskere.

Og flatfil er garantert dårligere ytelse enn sql...8)
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Først og framst, under hvilke vrangforestillinger sitter du og mener det er et system som er treigt. Jeg har sett på litt av koden, og jeg ser ingen blødende sneglehull som gjør at systemet går sent og bruker enorme ressurser.

Dersom du utelukker mysql så tar du vekk en del ting som du ønsker; database. Vil du ha den funksjonaliteten så må du eventuelt lage det selv, og jeg ser ingen grunn til at de skal verken unngå mysql eller lage et eget databasesystem selv.
Sist endret av m0b; 12. juni 2007 kl. 14:18.
Sikkerhetsklarert
jeg fikk opp <table with =14 når jeg forsøkte å registrere meg som bruker, dette forsvant dog etter et par sekunder når formen kom opp.
Genialt! Akkurat et slikt system jeg lette etter faktisk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av |d13m0b
Jeg har sett på litt av koden, og jeg ser ingen blødende sneglehull som gjør at systemet går sent og bruker enorme ressurser.
Vis hele sitatet...
Det som et cputid til frokost er generering av thumbnails. Det tar rimelig mykje systemressursar. På nff.bitsex.net har convert (som lager thumbnails) tygd igjennom 153 cpusekund, mens php5 har tygd gjennom 100cpusekund. Da har det vore 30 opplastinger, og et par tusen visninger av bilder...
Lazywriter
Gisse's Avatar
Sitat av voldern
Kjører du Safari eller en annen KHTML-browser?
Vis hele sitatet...
Nei. Men jeg fikk det til å funke når jeg registrerte meg. Bruker Firefox, by the way.

Veldig bra system folkens ^^

Men er det bare meg eller blir bildene mindre enn de gjør på nff.bitsex ?

Edit: Nevermind, var vel bugga i stad og =/
Sist endret av Gisse; 12. juni 2007 kl. 14:24.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Gisse
Nei. Men jeg fikk det til å funke når jeg registrerte meg. Bruker Firefox, by the way.

Veldig bra system folkens ^^

Men er det bare meg eller blir bildene mindre enn de gjør på nff.bitsex ?

Edit: Nevermind, var vel bugga i stad og =/
Vis hele sitatet...
Hehe,
nff.bitsex.net kjører ikkje samme kildekoden som imd.vidarlo.net, så parametarane til convert kan vere forskjellige, sjølv om eg trudde dei skulle vere dei samme. Det er uansett en parameter du endrer i upload.php

Originalfilene blir uansett vist as-is når du viser stort bilde.
voldern: Ok, da vet jeg det. Det var bare noe jeg lurte på om stemte siden det er en relativt enkel struktur på slike system og det var cpubruken som lå i bunn av spørsmålet.
Ang. generering av thumbnails, har du prøvd noe annet enn GD? Finnes det noe annet? Imagemagick, eller det er kanskje for mer avansert biledbehandling.

|d13m0b: rolig, rooolig, sitt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
grafi: kva får deg til å tru vi bruker gd? Convert var en del av imagemagick-pakken sist eg sjekka. Kva bibliotek en bruker til det er imho irrelevant, det er svært små ytelsesforskjeller.

Og dersom du meiner at det er enkel struktur å implementere i database så ja, men det ville vore et helvete å lage i flatfil. Eg veit ikkje korleis du ville sjekka flatfiler fortløpande for å finne alle bilder fra bruker nr 27? I SQL er det raskt og veldig effektivt iallefall.

Heilt ærlig så lukter det lang veg av at du ikkje har prøvd å sette deg inn i det engang, og bare slenger ut kritikk uten å vite kva du kritiserer.
Er dette noe rart hos meg eller hos nff.bitsex:

Inne på FAQ
Q:Kva er maksimal filstørrelse?
A:1.5MB er p.t maksimal filstørrelse.

Her Ø'en blir til ø
Formålet var å finne ut av hvilke ulike alternativer man kan bruke til både lagring og generering av data. Utenom da MySQL og GD biblioteket som er lett å omfavne og som jeg ofte bruker. Flatfil sier seg selv, og at jeg tippet dere brukte GD var siden (etter hva jeg har forstått) er mest utbredt.
Mente hverken å kritisere eller å sparke noen i leggen, beklager beklager..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan bruke brainfuck til konvertering av bilder om du vil...8)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Grunnen til at eg bruker convert er at eg fann ut at det var monumentalt mykje mindre arbeid å sleppe å opprette et objekt for å behandle bilder med GD i PHP, sålenge en hadde imagemagick tilgjengelig. Det var enkelt og greit mykje enklare å hive på en exec("convert -resize") uten å måtte tenke meir på det. Upload.php vart snekra sammen i løpet av en time eller to for 2 år sidan, for å så bli tilpassa til å funke med litt ajax-shizzle, og seinare brukersystemet.

Heile ideen til den imagedumpen kom vel noko slikt som 30. mars, og hadde den oppe i enkel form samme kvelden... Så koden er stygg en god del plasser.

Det vi har lagt ut her er forøvrig ei viareutvikling av det som ligg på den imagedumpen eg driv. Oppgradering av den? Ugh. Må få den frie utgava ut av beta-stadiet først, og få retta opp alle småfeila der.
Digital nomade
trippy's Avatar
AIDS, haha knall. Drit bra at dere tar dere tid til å lage detta