Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3608
Hallois!
Jeg har en helt vanlig sykkel som de fleste har og nå er den blitt ganske slitt.
Jeg har hatt den på reparasjon tre ganger nå og jeg tror jeg blir lurt ang. priser.
Først satte jeg den inn for genrell fiksing og da fikset de bremser, vaiere og dekk.
Så gikk det to uker så brakk girarmen. da fikk jeg den inn igjen og så skiftet de girarm og kjede. da jeg skulle sykle på den etter det da så hakket åttendegiret mitt så jeg sa ifra om det. da leverte jeg den inn igjen så de kunne bytte tannhjul..
så jeg lurer på om de lurer meg med pris for dette er regnestykket:
Første gang (generell fiks) = 660kr
Andre gang (girarmen+kjede) = 1700kr
Treddegang (tannhjul) = 3000kr
Totalt = 5360kr
Når jeg gikk for å fikse girarmen så kostet det 500 kroner. Å fikse kjettingen for (1700-500 = 1200) 1200 kroner er LITT for drøyt! Å med 5360 kroner i lomma får du en kanon ny sykkel! Så jeg personlig syns de har "scammet" deg litt ja
Du kan jo sammenligne litt med Bergen Sykkelservice sine priser http://www.bergensykkelservice.no/index.php?id=60.
Men det var veldig dyrt for den reperasjonen der. Du kunne vel kjøpt ein ny sykkel for dei pengane der.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Et kjede koster jo en hundrelapp i butikk, og tar 20 min å skifte, så burde koste rundt 500,- ferdig montert.

Å justere gir går på 10 min for en som kan det, og må dei skifte tannhjul går det fort en time, så 3000 var litt stivt. Der ville eg tippa max. 1000,-.

Oppga dei en pris på forhånd? Dersom du sørger for å be om pristilbud på forhånd er dei forplikta til å holde det.

Eg ville sagt 1500-2500 samla. Så du er nok blitt rimelig grundig loppa ja.

Du kan kreve å få utbytta deler, og du kan kreve å få spesifisert kva som tok tid. Dersom dei har brukt urimelig med tid på ting, så kan du klage på det.
Trådstarter
jeg får dra ned i morgen og forhøre meg med dem...
Fan for noen priser. Jeg har selv jobber i sportsbutikk og reparert sykkler og disse prisene er jo helt borti natta. Hadde forstått de om du har en sykkel i prisklassen 15 tusen og oppover, men en helt vanlig sykkel er jo dette helt rart. Og om dette er priser de operer med bør de jo helle anbefalt deg å kjøpe en ny sykkel.
Dette er det vi på godt norsk kaller svindel. Syke priser!

Helt enig som en oppi her sa at de burde fortalt deg at en ny sykkel var tingen siden det ble så dyrt.
jeg fikk fiksa sykkelen min igår. skifte gir, og bytte bremser, pluss vaiere. en sandwich is, og en pølseburger lenge lever god gammeldags korrupsjon
Sitat av vidarlo
Et kjede koster jo en hundrelapp i butikk, og tar 20 min å skifte, så burde koste rundt 500,- ferdig montert.

Å justere gir går på 10 min for en som kan det, og må dei skifte tannhjul går det fort en time, så 3000 var litt stivt. Der ville eg tippa max. 1000,-.

Oppga dei en pris på forhånd? Dersom du sørger for å be om pristilbud på forhånd er dei forplikta til å holde det.

Eg ville sagt 1500-2500 samla. Så du er nok blitt rimelig grundig loppa ja.

Du kan kreve å få utbytta deler, og du kan kreve å få spesifisert kva som tok tid. Dersom dei har brukt urimelig med tid på ting, så kan du klage på det.
Vis hele sitatet...
nytt drivverk kan fort komme opp i noen tusenlapper.
da skifter man vanligvis drev fremme, krankarmer, driver bak. altså hele driten, det koster MYE. det kommer også an på hvilken kvalitet de har satt på, det burde du sagt noe om, for det har også mye å si. ut i fra prisen vil jeg tippe shimano deore eller LX. det er bra saker.

nytt kjede koster ikke alverdens, og som du sier er det gjort ganske raskt. samme med justering av gir, men det er noe annet når man får helt nytt drivverk (da de sannsynligvis har skiftet girwirene og, siden det er et helvete å skru med gamle rustne wirer)

har du fått nye deler av god kvalitet er ikke prisene så jævlig stive som det kan virke som. og du må ta i betraktning at med en timepris på 4-600 kr blir det fort dyrt.

selger/mekaniker burde likevel forklart hva de har gjort og eventuelt ringt deg om det ble mer enn dere hadde avtalt i butikken når du leverte inn sykkelen.
kan jeg spørre deg om hvor mye sykkelen din kostet?..
Tror de folkene har plikt til å fortelle deg om dt virkelig er verdt å sende den inn til reparasjon og istedet kanskje kjøpe en ny sykkel
http://www.lovdata.no/all/tl-19890616-063-002.html#7

Altså, sidan reperasjonen (hvertfall den siste), blei såpass høg i forhold til sykkelens verdi, så burde dei som reparerte sykkelen frarådt deg å reparera han. Av §8 kan ikkje reperatøren kreva betaling.
Som andre her sier varierer prisen på deler veldig alt ettersom hvilket merke du har på sykkelen.. Se på kvitteringene du fikk etter reperasjonene, så kan du se hvor mye de har tatt for arbeidet, og hvor mye de har tatt for delene. Skriv det her, så skal jeg sjekke det opp mot våres sykkelbutikk for å sammenlikne.
Sist endret av Unreal143; 6. juni 2007 kl. 18:15.
Trådstarter
For de som lurer har jeg nå fått ordnet opp med butikken.. jeg fikk tilbake litt penger, og grunnet vikar på jobb den dagen, doblet de arbeidsprisen.. og det utgjør litt forskjell,, fikk dessutten et finfint gavekort på 700kr..

men jeg har en ganske dyr sykkel, og bruker kun shimano på girgreiene.. men glad det ordnet seg
fikk en dyp beklagelse av sjefen der også.. så nå er alt i skjønneste orden!