Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1039
Hei. Jeg søkte på Forkurs til Ingeniør ved NITH. Litt etter fikk jeg vite at det kun ble undervist i 2MX + litt 3MX... Skal derfor ikke gå på skolen alikevel, kontaktet de, men nå sier de at jeg må betale innmeldingsavgift før jeg kan sende et brev, og slutte på skolen! Er det noe annet man kan gjøre etc.? Jeg vil ikke betale disse pengene... Har regningen fortsatt, og har ikke betalt den... Har man ikke noen angrerett av noe slag? Veldig dårlig skiltet med hva som ble undervist i kurset også...
Nå er jeg ingen jus-ekspert, men dette lukter det ikke helt bra av. At de forlanger innmeldingsavgift for at du skal melde deg ut...? Det kan neppe være riktig, og jeg betviler sterkt at de har noen som helst hjemmel i lover eller regler på å kreve inn denne avgiften.

Men mitt tips er å høre med de som kan svare på den slags:
Forbrukerombudet

Der sitter det et helt panel av jurister og andre som kan uttale seg om din sak. Har selv klaget inn unødvendig sms-reklame via nevnte nettsider, og jeg kan skrive under på at selv min lille sak ble tatt alvorlig.
Bare gjetter:

Har du underskrevet kontrakten for at du skal begynne på skolen? Dersom ja, har du jo underskrevet på at du skal betale innmeldingsgebyr?
Noen steder gjør nettopp dette for å tjene på dem som er usikkre på å komme inn andre plasser. De sier du må melde deg på kurset tidlig, og du forplikter deg til å betale den første avgiften, også regner de med ett visst antall folk som ikke begynner allikevel ettersom de kommer inn på universitetet e.l.

Har du underskrevet noe stiller du nok svært dårlig. Samme som med flybiletter; angreretten har du avfeid.
Det jeg håper på å klage på er dårlig skilting av hva det undervises i... Det heter "Forkurs til Bachelor Ingeniør" og når Bachelor Ingeniør har som opptakskrav generell studiekompetanse og spesialisering i 3MX og 2FY, regner jeg med at det faktisk er det de underviser i, i et forkurs!! Men ikke i dette tilfellet....
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av piratkopiering
Det jeg håper på å klage på er dårlig skilting av hva det undervises i... Det heter "Forkurs til Bachelor Ingeniør" og når Bachelor Ingeniør har som opptakskrav generell studiekompetanse og spesialisering i 3MX og 2FY, regner jeg med at det faktisk er det de underviser i, i et forkurs!! Men ikke i dette tilfellet....
Vis hele sitatet...
Tja. Et anna opptakskrav er gjennomført forkurs. Mao, du kjem inn fra FK sjølv om du ikkje har 2FY/3MX...

Forøvrig så står det garantert i studiehandboka til skulen nøyaktig kva fag FK inneheld, og skulen har grunn til å forvente at du leser den før du søker.
Jeg vil anbefale deg å ringe skolen og høre om du kommer inn med det du har + forkurset. Da vil du ihvertfall være sikker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Og fyi: det som blir undervist er forkursmatte. Det er et eige pensum, med deler fra 2MX, deler fra 3MX, og deler fra andre ting. Det er ikkje mulig å sei at det er litt 2MX og litt 3MX. Det blir som å sei at 10-klassepensumet er litt av 8.klassepensumet og litt av 1m-pensumet.
Sitat av vidarlo
Tja. Et anna opptakskrav er gjennomført forkurs. Mao, du kjem inn fra FK sjølv om du ikkje har 2FY/3MX...

Forøvrig så står det garantert i studiehandboka til skulen nøyaktig kva fag FK inneheld, og skulen har grunn til å forvente at du leser den før du søker.
Vis hele sitatet...
Jeg har lest alt som sto på hjemmesiden deres, samt hele brosjyren/heftet deres som de delte ut på utdanningsmessen på Lillestrøm.

Men har uansett sendt brev via Forbrukerrådet om en sterkt nedsatt pris, pga. avmelding såpass lenge før studiestart... Det er en egen sakgreie på forbrukerrådets hjemmesider, som man bare kunne fylle ut...