Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  72 5092
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg ser til min store forundring at mange av de nye og yngre brukerne på forumet referer til datamaskinen / PC som "dataen". Dette er feil. Data har ingenting med en maskin å gjøre, annet enn at en maskin tilfeldigvis kan lagre og bearbeide data for oss mennesker.

Data er kort oppsumert "rådata", en samling materiale, tall, tekst eller bilder. Dette gir i seg selv ingen mening, men hvis dataen tolkes og settes i riktig kontekst (til en viss grad synonymt med sammenheng) så kan man, hvis dataene inneholder det man leter etter; hente ut informasjon. Data er altså uorganisert eller utolket data som hvis riktig tolket kan inneholde informasjon.

Derfor blir det veldig missvisende å refere til en PC eller datamaskin som en "data".

Informerende hilsner,
Tias
Viktig informasjon som er fint å få klarhet i Kudos!
Såkalte "slang-ord" som disse ungdommene bruker har jeg rett og slett ikke noe i mot, og selv om det blir mindre spesifikt, så tror jeg alle skjønner hva man mener når man refererer til datamaskinen sin som "dataen". Og når man da i tillegg slipper å klappe to stavelser til, så vil jeg nesten kalle det effektivisering, men alternativkostnaden her blir jo da at det kan oppstå ekvikotiske misforståelser.

blir du irritert når folk kaller datan sin for datan?
Sitat av h1rik
Såkalte "slang-ord" som disse ungdommene bruker har jeg rett og slett ikke noe i mot, og selv om det blir mindre spesifikt, så tror jeg alle skjønner hva man mener når man refererer til datamaskinen sin som "dataen". Og når man da i tillegg slipper å klappe to stavelser til, så vil jeg nesten kalle det effektivisering, men alternativkostnaden her blir jo da at det kan oppstå ekvikotiske misforståelser.

blir du irritert når folk kaller datan sin for datan?
Vis hele sitatet...
Jeg blir ihvertfall irritert når folk bruker ord jeg ikke fatter (ekvikotiske)
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av h1rik
Såkalte "slang-ord" som disse ungdommene bruker har jeg rett og slett ikke noe i mot, og selv om det blir mindre spesifikt, så tror jeg alle skjønner hva man mener når man refererer til datamaskinen sin som "dataen". Og når man da i tillegg slipper å klappe to stavelser til, så vil jeg nesten kalle det effektivisering, men alternativkostnaden her blir jo da at det kan oppstå ekvikotiske misforståelser.

blir du irritert når folk kaller datan sin for datan?
Vis hele sitatet...
Jo, det er kjappere, men det er missvisende. Det blir som å kalle kabinettet / PCen for "harddisk".

Hva betyr ekvikotisk? Finner det hverken på ordnett eller google.
Sist endret av Tias; 29. mai 2007 kl. 00:54.
en ekvikvotisk feil oppstår når ett ord med fler betydninger skaper misforståelse. mulig jeg har skrevet feil, så får nesten bare beklage
Folk kaller Det Mobil, men mobil betyr bare "lett og ta med seg", faktisk heter det Mobiltelefon.
Samme greia.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
h1rik: Ah, right. Jeg vet ikke hvordan det staves :-(

Dj_Evelen: Nei, mobil er et adjektiv, mens data er et substativ. Mobil referer derfor ikke til noe konkret, men er en egenskap hos noe annet. Data referer til noe konkret, nemlig en samling tall og bokstaver som gir mening.
3 kortord for datateknologi, edb innføre d- i skolen / bruke d- på kontoret / Norges lover fins på d- er lagret i en database
Vis hele sitatet...
Skrev inn data på ordbok.no, men jeg klarer ikke se om det er til hjelp for noen av partene i denne diskusjonen;P
... plager det deg egentlig? Finn deg i det, "slangspråk" kommer enten du vil det eller ei. DATA DATA DATA NÅ SITTER JEG PÅ DATAEN.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Personlig finner jeg det også ganske irriterende, jeg holder med tias i denne diskusjonen

Vil også ha meg frabedt folk som kaller kabinettet for harddisken og alt som kjører _en_ tjeneste for en server
godt bidrag, loathsome, men så har det seg slik at det at det plager han kun er en populær oppfatning så langt i denne stimulerende polemikken. og det er også fint mulig at han bare vil ha et mer presist språk.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
loathsome: Vel, det er utrolig upresist, så ja; det plager meg. Kall det hva du vil, men dette er et IT-forum og dermed blir det for upresist å referere til en PC som "datan", både informasjon og datamaskiner diskuteres jo hyppig her på forumet og da er det veldig trist at folk missforstår ord. Men for all del, kall det hva du vil, jeg prøver bare å informere :-).

h1rik: riktig!

AtXbYeA: Helt enig, ord er så kraftige, det er idiotisk at folk skal voldta de :-/
Jeg og alle jeg kjenner sier "data". Det er kortere og enklere en datamaskin, dermed mer effektiv å bruke i samtaler og i forum. Ser heller ikke poenget med å hakke på slengord, ettersom data er allment akseptert og brukt.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
PC er enda kortere, og også allment akseptert og brukt. Det er ingen grunn til å kalle datamaskinen for "data".
Kan forstå at noen blir irritert her på forumet, men i det virkelige liv bør dere bare gi faen.
Ihvertfall hvis dere jobber i serviceyrket Det fins værre ting i verden.

Personlig blir jeg irritert over "ord" som; lol, omg og rofl.

Edit: Det blir mye mer klang over ordet datarom enn PCrom
Sist endret av Starra; 29. mai 2007 kl. 09:03.
Sitat av nso
PC er enda kortere, og også allment akseptert og brukt. Det er ingen grunn til å kalle datamaskinen for "data".
Vis hele sitatet...
Og "data" er ikke allment akseptert og brukt?

Føler du er en gammel gretten gubbe nå, Tias. Av alle ting man har å klage over, så velger du å ta ut sinne over at noen medlemmer velger snarveien?

Som starra sier, så etterlyser jeg en tråde hvor noen klager over "leet"-ordbruken vi også har på forumet. omg
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
duxo: Hehe, mulig det, men det eneste man gjør med å kalle en PC for data er å komplisere ting, så hardly en snarvei i mine øyne. Men allright, man må gjerne kalle en spade for en motorsykkel for min del
Det spørs nå hvordan du ser på det. Selv har jeg aldri tenkt over tanken før du nevnte det. Allikevel tror jeg ikke det er mange som har sett tråd-tittelen "dataen funker ikke likz", og tenkte: Faen ass, kan det være PHP-dataen eller noe galt i MySQL?
greit å vite. Jeg visste ikke at man ikke kunne bruke begrepet data om en maskin. men at man har data på pcen visste jeg Lærte noe i dag også da
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Starra
Kan forstå at noen blir irritert her på forumet, men i det virkelige liv bør dere bare gi faen.
Ihvertfall hvis dere jobber i serviceyrket Det fins værre ting i verden.

Personlig blir jeg irritert over "ord" som; lol, omg og rofl.

Edit: Det blir mye mer klang over ordet datarom enn PCrom
Vis hele sitatet...
Grunnen til at man kaller det datarom er vel oversatt fra engelsk hvor det heter "datacenter", grunnen er vel p.g.a i gamle dager var slike serverrom forbeholdt store databaselager og backuprutiner.
Jeg personlig kaller det serverrom.

Når du henviser til datarom som et undervisningsobjekt ville jeg heller velge å kalle det PC-sal eller IT-sal, dette er vel det hyppigste brukte idag.
Jeg har ikke tenkt over dette før nå, og synes trådstarter tok opp noe helt teit.
MEN etter å ha tengt meg litt om er jeg faktisk helt enig, å kalle en datamaskin for dataen er jo ekstremt feil.

Det er det samme som å kalle en Oste-raspe-maskin for Osten. Eller en vedkløyver for veden. Eller brusåpner for brusen osv...

"Jeg må bruke dataen til å prosessere data"
"Jeg må bruke OSTEN til å raspe OST til pizzaen"
Det høres helt fjernt ut.

Tenk deg at du snakker med en engelskmann og skal fortelle om en datamaskin..
Du kan ikke kalle det "A DATA"! du må si "A PC" eller "A Computer"

data betyr det samme på Norsk som på Engelsk
Sist endret av Taerc; 29. mai 2007 kl. 10:26.
Så betyr det at jeg egentlig må begynne å referere til "bilen" min som "automobilen" min?
Nei... en bil er et norsk ord
en data er et tulleord noen har funnet på

Det blir det samme som å si "en kjøre" i bilsammenheng
Sist endret av Taerc; 29. mai 2007 kl. 10:33.
Det fins da også mange "proffer" som kaller en server for en boks. Hva slags boks er det snakk om? Kanskje en slags pappeske?

Og som det ble nevnt tidligere, ordet mobil kan man ikke bruke lenger.

Tias, kan du med kors på halsen si at du har aldri brukt noen av disse ordene?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Box(-en) er et ord for datamaskin, i.e computer. Det er et etablert ord, og er entydig.

Data derimot referer til informasjon, og ikkje til ei databehandlingsmaskin, som i dagligtale blir kalla datamaskin, pc, computer o.l.

Data har ei klart definert betydning som eg tar meg den frihet å sitere:
Sitat av ordnett.no
da´ta en lat.
* opplysning, særl. enkeltopplysning innenfor et større materiale
* som fl. av datum gitte omstendigheter, kjensgjerninger, tidsangivelser
Vis hele sitatet...
De fleste ungdommer i dag bruker vel egentlig "data" om pc.
Jeg bruker det kanskje mye selv? Egentlig aldri tenkt noe over
det at "data" faktisk ikke betyr pc. Men, flott du informerer oss!
Sitat av vidarlo
Box(-en) er et ord for datamaskin, i.e computer. Det er et etablert ord, og er entydig.
Vis hele sitatet...
Box er entydig? ssssnakkas.
Litt det samme gjelder vel bruken av Cola. Cola er jo i denne forstand betegnelsen på Kola-nøttene som ble tilsatt Coca Cola for smaken og koffeinens skyld. Når folk sier "Jeg vil ha ei cola" er jo det ofte Coca Cola de mener, men også Pepsi Cola. Hvorfor så upresis? Greit at Cola er blitt et slags primitivt slang for Coca Cola (som data er for PC), men når det finnes så mange andre brusvarianter med samme smak syntes jeg det blir upresist. Og Kola-nøttene brukes vel ikke lenger etter hva jeg vet, så det blir bare enda mer feil.

Ikke helt det samme, men fortsatt et irritasjonsmoment.
Bob Sacamano
John B's Avatar
Fritt for ikke å bo på deres gamlehjem når dere virkelig blir gamle og gretne.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Her (i trondheim) sier de fleste jeg omgås 'Maskina' (f.eks "jeg skal ta med maskina på lan"), noe jeg mener er en fullt brukbar måte å kalle pc'e sin på, ettersom det faktisk er en maskin.

Mange som ikke ser poenget i å stramme opp våre yngre medlemmer innen språket, noe jeg mener bunner i at de ikke har fått oppleve konsekvensene av språklig anarki (les: amerikanske forum), der utrykk som "gief gold, omfg lol" florerer og rettskriving bare eksisterer som en myte.

Jeg vil aldri se nFF ende opp slik, og takker folk som Tias og de andre som engasjerer seg.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Dodecha
Her (i trondheim) sier de fleste jeg omgås 'Maskina' (f.eks "jeg skal ta med maskina på lan"), noe jeg mener er en fullt brukbar måte å kalle pc'e sin på, ettersom det faktisk er en maskin.

Mange som ikke ser poenget i å stramme opp våre yngre medlemmer innen språket, noe jeg mener bunner i at de ikke har fått oppleve konsekvensene av språklig anarki (les: amerikanske forum), der utrykk som "gief gold, omfg lol" florerer og rettskriving bare eksisterer som en myte.

Jeg vil aldri se nFF ende opp slik, og takker folk som Tias og de andre som engasjerer seg.
Vis hele sitatet...
No offence men rettskriving eksisterer bare som en myte her også, vi bare har ikke "ZOMGLOLROFLCAKE" i forumet hele tiden

Men gjerne maskinen istedet for dataen\datan imo :-)
Master debater
Dekilaz's Avatar
Sitat av vidarlo
Box(-en) er et ord for datamaskin, i.e computer. Det er et etablert ord, og er entydig.
Vis hele sitatet...
Boks/box er ikke et etablert ord for datamaskin iflg. bokmålsordboken. Slik du ordlegger deg, så virker det som om du synes at emner som "Boks-problemer" og "Problemer med boksen" vil være comme il faut dersom man har problemer med datamaskinen. Selv synes jeg emner som "Data-problemer" og "Problemer med dataen" er mer entydige, og jeg er også av den oppfatningen at disse uttrykksmåtene er mer etablert i norsk språk enn det f.eks "problemer med boksen" er.

En annen ting som gjør "en data" veldig entydig er av bestemt artikkel. "Data" som "informasjon" tar ingen artikkel. Setningen "Jeg har problemer med dataen." er kanskje en språkblomst, men de aller fleste vil likevel tyde den som "Jeg har problemer med datamaskinen".

Jeg forsåvidt enig med Tias, og kan man bruke korrekt norsk er det selvsagt alltid å foretrekke, uansett forum. Jeg synes imidlertid at betydningen man legger i ordet "data" er et problem av mindre betydning på dette forumet, ettersom det er såpass mye annen håpløs norsk her som bør ryddes opp i først (f.eks. og/å, orddelingsfeil og riktig bruk av stor og liten bokstav).
Sist endret av Dekilaz; 29. mai 2007 kl. 14:03. Grunn: skrivefeil
Sitat av h1rik
blir du irritert når folk kaller datan sin for datan?
Vis hele sitatet...
Nei, det har jeg heller ingenting imot, men derimot når noen kaller pc-en sin for "en data".
Kaller du vaskemaskinen din for klær?

Sitat av loathsome
... plager det deg egentlig? Finn deg i det, "slangspråk" kommer enten du vil det eller ei. DATA DATA DATA NÅ SITTER JEG PÅ DATAEN.
Vis hele sitatet...
Jeg pleier å bruke en stol, men dersom du foretrekker bøker eller lignende er det helt ok for meg.

Jeg kan jo velge å tolke det som data når du skriver det f.eks. når du trenger hjelp til noe, og kommer til å svare basert på det.

Edit:
Sitat av Atle
Eller brusåpner for brusen osv...
Vis hele sitatet...
Vil bare si at det heter brusflaskeåpner, ihvertfall i mitt hode siden du åpner en brusflaske.
Sist endret av TanteSpiker; 29. mai 2007 kl. 14:07.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Vel, ting som ikkje står i ordboka kan vere i praktisk bruk. Ta google etter 'Define: boxen'.

Data derimot står i ordboka med klart definert meining, som et datasett, informasjon eller kva du vil.

Box(-en) er såpass etablert at /alle/ forstår det.
Master debater
Dekilaz's Avatar
"En data/dataen" er vel også såpass etablert at alle forstår det? Jeg har aldri vært med på at bruken av "en data" som "en datamaskin" har vært opphav til noen misforståelse.

Boks står for øvrig også klart definert i ordboken.

edit:
Tillegg
Sist endret av Dekilaz; 29. mai 2007 kl. 14:18.
Sitat av vidarlo
Vel, ting som ikkje står i ordboka kan vere i praktisk bruk. Ta google etter 'Define: boxen'.

Data derimot står i ordboka med klart definert meining, som et datasett, informasjon eller kva du vil.

Box(-en) er såpass etablert at /alle/ forstår det.
Vis hele sitatet...
En boks er en boks (clickme), men det er slang for en pc.
Sitat av Dekilaz
"En data/dataen" er vel også såpass etablert at alle forstår det? Boks står for øvrig også klart definert i ordboken.
Vis hele sitatet...
Ja, synd at det har blitt det siden det er helt feil, og hvem vet hvorfor det blir brukt når man egentlig mener en datamaskin.
Sist endret av TanteSpiker; 29. mai 2007 kl. 14:16.
Ta dette til etteretning, ellers kan dere fort ende opp sånn:

http://www.youtube.com/watch?v=aY_CidIS8YM
Skal man kalle dassen for toalettet og da eller? Må vi begynne å si 100 Norske Kroner istedenfor 100 kroner? Finnes flere typer kroner, danske, norske og svenske.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av h4llik
Skal man kalle dassen for toalettet og da eller? Må vi begynne å si 100 Norske Kroner istedenfor 100 kroner? Finnes flere typer kroner, danske, norske og svenske.
Vis hele sitatet...
Nå er du kverulant, bare fordi vi prater stortsett dritprat her på forumet trenger du ikke dra inn toalettet i samtalen

Og nerder betaler ikke i kroner, vi betaler enten i GB med pr0n eller euro online så vi bryr oss ikke om kroner
Sitat av Dyret
Ta dette til etteretning, ellers kan dere fort ende opp sånn:

http://www.youtube.com/watch?v=aY_CidIS8YM
Vis hele sitatet...
Jepp, men det motbeviser at bare eksperter kaller en datamaskin for en boks.
Også det mest dramatiske du kan gjøre er og skifte prosessor?

[/offtopic]
Sitat av h4llik
Skal man kalle dassen for toalettet og da eller? Må vi begynne å si 100 Norske Kroner istedenfor 100 kroner? Finnes flere typer kroner, danske, norske og svenske.
Vis hele sitatet...
Dass er entydig (vil jeg tro), og om du vil understreke valutaen er det greit for meg, men dersom du er i norge så er det ikke nødvendig dersom det er snakk om norske kroner, denne diskusjonen går ut på direkte feilbruk at et ord.
Sist endret av TanteSpiker; 29. mai 2007 kl. 15:10.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Starra
Tias, kan du med kors på halsen si at du har aldri brukt noen av disse ordene?
Vis hele sitatet...
Vel, jeg er ganske sikker på at jeg kalte en PC for "data" når jeg var i 10-års alderen, men å kalle den det i dag hadde antakeligvis ført til veldig mange stygge blikk.

Hører jeg utrykket "problemer med dataen" så tenker jeg med en gang på normalisering eller korrupt data, ikke en datamaskin. Jeg skal ikke kverulere på at språket forandrer seg, for det gjør det jo uansett - no doubt, men når det allerede finnes ord innen samme domene som står for noe HELT annet (og som samme yrkesgruppe arbeider med...), så syns jeg det er viktig at folk vet hva som er hva. Det SKADER jo ikke å følge ordboken og den anerkjente betydningen nå og da
Sitat av Dyret
Ta dette til etteretning, ellers kan dere fort ende opp sånn:

http://www.youtube.com/watch?v=aY_CidIS8YM
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke klikket, men noe sier meg det er KAMELÅSJØ?
Takk for den.. skal skrive pcen heretter
Sist endret av Pheromone; 29. mai 2007 kl. 16:06.
Sitat av Blackspot
pc'en
Vis hele sitatet...
Please don't...
Sitat av Goophy
Please don't...
Vis hele sitatet...
Er det også feil damn.. får rette da
Jeg foreslår at alle kaller det for EDB i stedet, så blir det ingen missforståelser.
Litt rar diskusjon å ta? eller?
Slik som jeg ser det, så er "Data" en forkortelse på "Datamaskin" som blir et mer korrekt og "folkelig" ord. Akkurat som den engelsk talende befolkning velger å si/skrive "PC" isteden for "Personal Computer"
Altså burde det være mulig å kunne referere til datamaskinen som en "data" dersom man bruker det i rett kontekst.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Ville ikke DM vært en mer logisk forkortelse da...?

Data er allerede et ord, det har ingen betydning hvordan du ser det, så lenge ordboken og den allmenne oppfatningen er at data er... data, og ikke en PC.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av grudgE
Litt rar diskusjon å ta? eller?
Slik som jeg ser det, så er "Data" en forkortelse på "Datamaskin" som blir et mer korrekt og "folkelig" ord. Akkurat som den engelsk talende befolkning velger å si/skrive "PC" isteden for "Personal Computer"
Altså burde det være mulig å kunne referere til datamaskinen som en "data" dersom man bruker det i rett kontekst.
Vis hele sitatet...
Faktisk sier alle amerikanere under 30 år "comp" som jeg kjenner (som igjen blir en "shorting" av selve ordet) Dog meningen blir noe annet