Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  587 113239
I den siste tiden har det vært flere tråder angående hvordan en skal slippe/utsette førstegangstjenesten. I lys av dette, tenkte jeg at jeg skulle lage en tråd hvor jeg samler det meste av informasjonen angående dette. Samtidig har jeg i løpet av det siste året gjort meg en god del erfaringer selv, og testet hvordan du kan ”svindle” deg gjennom Forsvaret.

Personlig har jeg en delt mening angående verneplikt. Jeg synes det er bra at alle norske ungdommer får et år, hvor de kommer seg ut i naturen, samt at alle menn i Norge vet litt om hvordan de kan gripe seg fast i fedrelandet, dersom det skulle komme en tid hvor det blir nødvendig. Jeg mener også at Norge har lite å bidra med dersom det blir krig i dagens samfunn, men at etter gjennomført verneplikt vil fienden ha problemer med å få bukt på innbyggerne, da de vil være noen jævler på gerilja- og motstandstaktikk.

Samtidig er det også ganske jævlig å ”miste” et år på dette. Mange av stillingene i Forsvaret er ikke-operative. Med andre ord settes du foran et sentral-bord eller i en resepsjon. Det blir ganske meningsløst å gjøre dette for 126 kroner dagen, når du kunne gjort det samme i det sivile livet, hjemme i det sivile liv, for 126 kroner timen.
Slik jeg ser det er tvungen verneplikt kun sløs av skattepenger. Du har et forsvar hvor 1/10 ønsker å utmerke seg og gjøre det bra, mens resterende pønsker ut hvordan de kan komme seg unna mest mulig tjeneste. Istedenfor et vervet forsvar hvor samtlige tiendeler ønsker å utmerke seg og gjøre det bra. Samtidig vil et vervet forsvar ha mye bedre utstyr og stridsdyktighet.
Valget angående verneplikt har du nok allerede satt deg selv, så jeg skal ikke fortsette på det.

Så, til saken.
Alt av det jeg skriver i denne posten er basert på egne erfaringer og egen viten. Jeg kommer derfor ikke til å gå i detaljer på emner jeg vet lite om.

Verneplikten er slått fast i Grunnloven, §109. Du er vernepliktig fra det året du fyller 19 t.o.m man fyller 44. I tillegg til militært tjeneste har også de fleste FN land, inkludert Norge, et alternativ kalt siviltjeneste. Man regner med at 8-10% (eller rundt 1000 stk) tar verneplikten gjennom siviltjenesten.

Siviltjenesten varer i ca 13 måneder. Du gjennomfører den i en kulturell-, offentlig- eller humanitær institusjon/organisasjon.

Du kan søke siviltjeneste basert på religiøse eller humanitære årsaker. Pasifistiske grunner pleier å være trekkplasteret til siviltjeneste.


Det finnes fire innrykk til militær verneplikt i året.
Sjøforsvaret og Luftforsvaret har rekruttskole ved KNM Harald Haarfagre i Stavanger i månendene Januar, Mars, Juli og September. Heimevernet har rekruttskole ved Heimevernet Værnes i Trondheim, mens i Hæren har man rekruttskolen ved bataljonen man er plassert i, fortrinnsvis i Januar og August.

Jeg tar dette trinnvis, og i ”kronologisk” rekkefølge.

På sesjon
Sesjon er stedet man måler om du er tjenestedyktig. Her skal man gjennom en rekke poster, samt få litt informasjon om Forsvaret. Du skal på slutten av sesjonsdagen søke hvor du ønsker å tjenestegjøre.

Jeg skal nå gå gjennom de forskjellige postene man skal innom, samt hva du kan gjøre for å ”hemme” din tjenestedyktighet. En tips her er å ikke virke rævva på alle postene. Dersom du gjør det dårlig på samtlige poster med vilje, vil noen lukte lunta. Husk at sesjonsoffiserer og legene, har vært med på dettte i flere år og sett det meste av forsøk. Sjansene er dessuten store for at du allikevel vil bli kallt inn, p.g.a at da kan personellet ved innrykket få bryet med å ta seg av deg. Dette er en mentalitet som råder stort i Forsvaret.

- Teoretisk prøve

Her skal du gjennom tre tester. Regnestykker/tall-likhet (evnen til å regne deg frem til hva neste tall i rekken skal være), Figurregler (evnen til å bestemme hvilken figur som passer best med de andre, kallt Raven-test) og Ordlikhet (hvilket ord er synonymt med det andre ordet).

Her har du store sjanser på å gjøre det dårlig, da ingen kan si ”ja, men det burde du jo vite”. Jeg går ikke mer i detaljer hvordan du bør gjøre dette, fordi jeg aldri har møtt noen som har prøvd seg på dette, som har hatt mulighet til å fortelle meg hvordan det gikk. Som sagt, du vil nok bli kallt inn uansett.

- Administrasjonsassistent

Her er det egentlig lite du kan gjøre. Alt som skjer her er at du forteller egne personalia. Du kunne jo prøvd å si at du var bastard-barnet til Bin Laden, men jeg har mine tvil.

- Legeassistent

Delvis samme som ovenfor, her blir du målt og veid. Blylodd i lommene er nok ikke en mega ide.

Men en annen ting de måler her er syn, hørsel og blodtrykk. Synet kan du godt svindle litt på med å ”ikke se alle bokstavene”. Men dette er kanskje ikke så god ide, da Forsvaret gladelig deler ut briller. Fargeblindhet kan du fake, og det er lite Forsvaret kan gjøre med det. Men her må du gjøre litt research på forhånd for å ikke drite deg ut. Sjansene er små for at du ikke ser noen av tallene. Hørsel er det også mulig å fake. Dette er nok en av postene som gir deg best sjanse. Trykk litt i hytt og pinevær samtidig som du unngår å trykke på de fleste gangene du skal. Blodtrykk er det aldri bra å ha for mye av. Også en finfin måte å komma seg unna på.

Vær oppmerksom på at det kun blir samlet informasjon her. All infoen får du på en lapp som du tar med deg når du går til legen. Dvs at du må kunne fake det samme også her. Blodtrykket er vel det som kan backfire mest her. F. eks hvis du har tatt hele snusboksen rett før du skulle måles, og når du så kommer til legen har du normalt igjen. Samtidig kan det også være at legen ser på det som et faremoment og dimmer deg.

- Legeundersøkelse

Her har jeg allerede nevnt litt ovenfor, men hos legen kan du levere alt av papirer som sier noe om helsen din. Her er det ofte fint å ha med kiropraktormeldinger o.l. En ide her kan være å gå til en kiropraktor, si du har trynt på skateboard/snowboard/etc og at du har jævlig vondt i ryggen. Han vil da kjenne litt og sannsynligvis finne et eller annet, uansett. Gå til to-tre behandlinger til før du skal til sesjon. Gå så og si at du skal til sesjon og lurte på om du kunne få med en lapp på dette, da du er lite lysten på å få noen tilbakeslag.

Her leverer du inn egenerklæring om helse, hvor du selv opplyser din egen helsetilstand. Depresjoner o.l kan krysses av, fortelle litt om tidligere selvmordstanker osv.

Her kan du også levere alt av papirer fra psykolog osv, om du har vært innom der. Han vil også spørre deg hvor mye du drikker og om du har testet/bruker narkotika.
Her kan det være farlig, men også avgjørende. Dersom du sier du bruker narkotika, vil legen med en gang fatte interesse i deg. Det finnes mange historier (les: også på nFF) om folk som har kommet seg unna, uten å få noe anmeldelse. Men samtidig er det også flere som har blitt anmeldt. Sjansene er fordiom små. Politiet vil neppe bry seg om deg, med mindre du tester positivt på pisseprøve hos legen. Jeg er derimot ganske sikker på at legen ikke har rett til det, da du ikke har signert pisseprøve-kontrakt (det gjør du når du er kommet inn i Forsvaret), og ikke har noen tvang til å gjøre det.

Det oppsummerer hva du kan gjøre på sesjon.

Neste hendelse er:

Innrykket

Ved innrykk må du gjennom samme mølja en gang til. Jeg har allerede opplyst i sesjons-delen hva du kan gjøre. Bare at her er det dødens alvor, etter denne sjekken er du pretty fucked. Du må også passe på at du ikke helt plutselig ikke er fargeblind lenger og at du kan se alle tallene på veggen. Det nytter lite å si at du har tatt Einstein-piller på de teoretiske testene heller.

Merk: Forsøk på å snike seg unna verneplikten ER straffbart med bøter og i verste tilfelle fengsel.

Dersom du har kommet så langt som dette i systemet er det på tide å klage mer, dersom du dokumenterte/fortalte om ”lidelser” på sesjon. Får du innrullerings-papirer (papirene som sier: møt opp!) er det rett til kiropraktor igjen. Du kan også gå til psykolog og fortelle om ”depresjonene” dine og at du ikke orker Forsvaret. Pass på, les litt om depresjoner/selvmordstanker/selvkutting før du drar til time. Å fake slike ting skal visstnok være ganske vanskelig når du snakker med profesjonelle ”hjernekrympere”.

Hjelper ikke noe av dette er du altså nå:

I tjeneste

Mange har blitt dimmitert underveis i tjenesten, men sjansene er størst i rekruttperioden. Dersom du etter 6 måneder finner ut at du vil dimmitere, gir ikke Forsvaret slipp på deg lett ettersom du har vært en kostnadsbelastning for dem i et halvt år. Finner du etter rekrutten ut at det ikke er noe for deg er din beste sjanse overflytning. Jeg kommer tilbake til dette.

Dersom du enda absolutt ikke vil inn, må du bare spille videre på det du har nevnt på sesjon/ved innrykk. Du kan ikke bære sekk p.g.a du har vondt i ryggen, og det blir bare verre! Du går til presten hver dag for å snakke om hvor ille du har det og hvor mye du savner hjem, blir presten overbevist vil han anbefale at du ser en lege, blir han overbevist skal du til psykolog, blir han overbevist er du fri.

Mange av dagens ungdom har/har hatt astma-problemer. Dette kan være en god faktor for dimmisjon/fritak fra tjeneste. Spesielt i kalde strøk blir astmaen verre.
Det samme gjelder også hudplager, eksem, psoriasis og lignende. Alt blir verre i Nord-Norge.

Å smøre nugatti utover toalettsetet og slikke det opp, hjelper lite nå til dags. Du får nok bare beskjed om å vaske opp. Ekte skader er det som gjelder, dersom du ikke har fått snøret i bunn på de andre måtene.

Knekk foten din i rekrutten, da er det mye du ikke kan være med på, og du vil muligens bli dimmitert, fordi du henger så mye etter de andre og ikke får med deg den grunnleggende soldatutdanningen. Knekk gjerne en arm i slengen. Dersom du gjør dette vil jeg kalle deg en fare for samfunnet, men desperate times calls for desperate measures.
En jeg traff på fest var nettopp dimmitert fra rekrutten på GSV. Han gjorde seg jævlig på alt, gadd ikke løpe, gadd ikke trene, gadd ingenting. Satt seg ned på rumpa og gjorde null. Til slutt smalt han døra igjen over hånda og knakk fire fingre. Da slapp de ham avgårde.
Den kanskje mest kjente er fyren på GSV(?) som hoppa utfor senga med begge knærne først og knakk begge skålene.

Faren for varige skader er også der, så overvei det nøye. Mistrives du så jævlig at du vil riskere å halte resten av livet? Jeg tror neppe det.
Jeg oppfordrer deg absolutt til å heller bite tenna sammen! Tenk at de fleste andre i troppen har det likt som deg. Felles skjebne – Felles trøst.


Siste sjanse er:

Overflytning

De fleste leirer har en vakt-styrke som passer på leiren. De har som regel også turnustjeneste, med en uke på og en uke av.

En god måte å havne på en slik plass er det psykiske. Snakk med prest, fortell om hvor ille du har det der du er, fortell om hvor mye du savner hjemme, gråt gjerne, og kast inn en voldelig, alkoholisert far/stefar, samt en stakkars lillesøster. Fortell at du var i et smålig belastet miljø hjemme og for hver perm du er hjemme ser du at det går verre og verre med bestekameraten din, som var på vei ut av det. Men når du dro har det bare gått verre og verre. Han vil nok anbefale overflytning og ta dette videre med kapteinen din som sikkert vil ha en prat han også, sjansene er at du kommer til en leir nærmere hjemme, dersom du er en god skuespiller.

Mitt beste tips for å slippe unna kjipe ting i Forsvaret, og slippe Forsvaret i det hele er kiropraktor-melding på ryggen. Du slipper lett unna utrolig mye kjipe greier.

En siste ting er førtidsdimmisjon
Dette er noe du kan søke om gjennom hele året, men som oftest søker du på slutten. Dette er en måte å slippe noen uker tidligere.

Du kan søke dette basert på skole, f. eks hvis du kom inn i september, men skolen begynner i august. Eller du skal ta forkurs for ingenørutdanning som begynner så tidlig som juli (også til dere i august, merk dere forkurs). Du kan også få melding fra arbeidsgiver om at du er sikret jobb, og du trengs der og da. Da slipper du gjerne en hel måned før tiden. Ganske digg å få med seg sommerferien.

Alt jeg har nevnt i denne tråden er bare tips, jeg råder deg til å tenke selv. Hva passer best for deg å satse på? Skaff så mye informasjon om forskjellige lidelser du makter, og dersom du allerede har noen, få papirer på dette og si at det er til stor plage for deg.

Ikke tro alt du hører fra andre, verneplikten kan vise seg å være en fin ting for deg. Du blir kjent med nye mennesker (og jeg skal love deg det ikke tar mange timene før dere er bestekompiser), du lærer mye sosialt, og du lærer en hel del om deg selv også. Ikke minst lærer du deg å beherske deg selv og bite tenna sammen.

Og hvis du lurer, jeg har selv tjenestegjort 8 måneder i Indre Troms, ved 2. Bataljon. Nå gjennomfører jeg resten av tjenesten i Vakt og Sikrings-styrken på en leir i Sør-Norge. Hvor jeg har en uke på og en uke av. Samtidig som jeg kan dra hjem hver dag. En ganske chill avslutning på min militære verneplikt.
Sist endret av Goda; 25. mai 2007 kl. 11:05.
bra post

jeg ble innkalt nå i Januar, men ettersom jeg gikk på forkurs og hadde allerede punget ut med 15000++ kr for hele pakka(flybillet, husleie, osv), hadde jeg lyst til å fortsette på skolen...

tingen er at jeg søkte etter utsettelse altfor sent... så det ende med:

-3 dager tjeneste

og var bare så vidt at jeg kom meg ut...ble et møte mellom 2 sosialkonsulenter og en oberst. obersten og den ene sosialkonsulenten sa at jeg måtte bli...ettersom at det var min egen feil at jeg hadde søkt så seint(noe som forsåvidt var sant), men heldigvis va han andre konsulenten en grei kar og sa at jeg fikk gå.

så husk: ikke søk etter utsettelse for sent, om du har noen andre planer...
Synes det er feigt å skulle komme seg unna tjenesten for enhver pris. Frihet har en pris. Er også positivt for en norsk ungdom å komme i militæret. Jeg skal inn i sjøforsvaret i januar 08 og gleder meg.
Sitat av Thrillseeker
Synes det er feigt å skulle komme seg unna tjenesten for enhver pris. Frihet har en pris. Er også positivt for en norsk ungdom å komme i militæret. Jeg skal inn i sjøforsvaret i januar 08 og gleder meg.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du vite hvor positivt det er uten å ha vært inne selv?
Nå har jeg akkurat posta den svarslippen, sesjon neste.
Forøvrig veldig ryddig og oversiktlig skrivi førstepost, sikkert mange som får bruk for den.
En annen måte er å si du har brukt narkotika. Kameraten min sa det på sesjon, da måtte han komme igjen neste år!
Vil vel tro at det vil gi en tilbakeslående kraft ?
Om du på sesjon sier du ikke har lyst er mye gjordt, har ikke hørt om noen fra de siste år som har blitt kalt inn når de har sagt de ikke vil. Hvis ikke kan du si du feks er sengevæter, har selvmordstanker, er pasifist ol. Men husk ikke finn på noe som kan slå tilbake på deg siden, sier du at du er pasifist får du ikke ta jegerprøve ved en senere anledning. Hørt en røverhistorie om en kar som sa han var blind og 2 uker etterpå kom vist politiet på døra og tok førerkortet hans, hvorvidt dette er sant er jo diskutabelt, men lurt å styre unna slike ting. Narkotika og ymse dommer hindrer også mest sannsynlig at du blir kalt inn.
..
Trådstarter
Har en morsom historie angående sengevæting. Dette var en i rekrutten ved en leir på Østlandet. Han sto opp og pissa i senga hver natt. Han sa han hadde hatt problemer med det i alle år, hver eneste natt, men aldri turte gå til legen med det.

Han ble dimmitert og satt på natt-toget hjem. Det han ikke visste var at et befal var blitt plassert på samme toget. Han sjekket senga til den dimmiterte når toget var fremme.

Ingen urin. Han ble satt på neste tog tilbake.

En annen måte angående narkotika, dette fungerte på 80-tallet. Og dette vet jeg er en sann historie, pga. personen er i slekta mi. Han prøvde alt, tok søvndyssende midler for å virke sløv og masse annet. Når dem hadde adsettelse/sammensettelse på AG3 fikk han plutselig noen voldsomme vridninger i noen sekunder.
Befalet spurte hva som var galt. Han sa han hadde tatt så mye LSD før og fikk flashbacks til tider. 4 timer senere var han på vei hjemover.



Og til dere som mener at folk er feige fordi dem ikke vil i Forsvaret. Jeg var helt lik dere. Så ned på folk som ikke ville i Forsvaret (gjør jeg dels enda). Men jeg ler dersom du ikke har vært i Forsvaret selv enda. Du har ingenting å si, så om du skal poste kun for å kalle andre for pyser, uten at du har vært i Forsvaret selv, fuck off.
Sist endret av Goda; 25. mai 2007 kl. 12:41.
Når sesjonsoffiseren spør om du vil i militæret, svar Nei.
Når offiseren spør om du tror du klarer å gjennomføre et år i militæret, svar Nei.
Da vil offiseren mest sannsynlig spørre hvorfor. Svaret her er "Jeg har et problem med autoriteter", gjerne fulgt av et unnvikende blikk.
Frihet!
Sitat av psycho-
Om du på sesjon sier du ikke har lyst er mye gjordt, har ikke hørt om noen fra de siste år som har blitt kalt inn når de har sagt de ikke vil. Narkotika og ymse dommer hindrer også mest sannsynlig at du blir kalt inn.
Vis hele sitatet...
Jeg krysset av på at jeg ikke vil, at jeg tror jeg ikke klarer det, at jeg har brukt flein, har div. soveproblemer og jeg glei rett inn. Det med soppen så sa legen "du bør nok slutte med fleinen også.."
Alt i alt en grei post, men en ting må kommenteres:
Hørsel er det også mulig å fake. Dette er nok en av postene som gir deg best sjanse. Trykk litt i hytt og pinevær samtidig som du unngår å trykke på de fleste gangene du skal
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke. I audiometri-tester kjører man gjennom en rekke frekvenser på et visst volum, alle steder hvor personen ikke hører øker man volumet gradvis. Når man så har gått gjennom alle frekvensene kjører man kontrolltester på de hvor det var avvik. Om personen da ikke markerer på samme frekvens/volum som under første forsøk kan man lett konkludere med at man prøver å fake et hørselstap.

Det er tilnærmet umulig å jukse seg til dårlig hørsel på denne testen ved å "trykk litt i hytt og pinevær". Det eneste du oppnår er at legeass'en blir forbannet og gir deg 120db i ørene på trass
Fatter ikke at folk er så desperate for å slippe forsvaret:S,. jeg har siden jeg var en liten gutt gledet meg til den opplevelsen,. kanskje har du noen kjedelige dager, eller stygt vær, men det er jo minner for livet!!
En ting jeg har lurt litt på, jeg finn innkallelse og skulle egentlig inn i januar i år, men pga skole måtte jeg utsette det, så kan ikke dra inn før sommeren 2008.
Jeg har da fylt 22 år og er halveis inn i mitt 23 hvis jeg skal inn i 2008. Hvor stor sjangs er det for at de tar meg inn? Er det sånn at hvis jeg har søkt utsettelse så er det garantert at de ikke glemmer det og sender brev når jeg er ferdig med skole?

Etter endt utdannelse har jeg lyst til å etablere meg, ikke sitte i skogen med masse 18åringer.
..
Trådstarter
De har nok neppe glemt deg.
Eldste i troppen min var faktisk 23.

Takk til moridin som påpekte det med hørseltesten. Jeg tenkte over det selv, men siden jeg kun har vært gjennom det en gang for snart ett år siden husket jeg ikke helt hvordan det foregikk.


VIKTIG
Jeg glemte forresten det viktigste i hele tråden.

OM du skal i Forsvaret, sørg for at du søker UB (Utskrevet Befal) kurset!
Dette er ettårig, første 6 mnd er utdanning, siste 6 er du UB-Korporal eller Kvm.asp. Du fungerer da som et befal/instruktør for en tropp.

TRO meg! Dette er uten tvil verdt det!
Sjø-, Luftforsvaret og Heimevernet har UB-Kurs. Sjø og Luft har på KNM HH i Stavanger, HV har på Værnes i Trondheim.

Jeg kan garantere deg at dette vil tjene deg på alle mulige måter. Hvis du skal inn i Juli er det for sent å søke, men det finnes en hake. Jeg har selv testet, og det har fungert.

Du ringer til den respektive befalsskolen og sier du har søkt, men har enda ikke fått noen papirer. De tror da det er noe som har gått galt i Posten. Si har du har søkt med papirer, ikke på internett! Jeg testet dette for opptaket til befalskurset til Sjøforsvaret i Januar, og det fungerte!
Dette er nok det beste rådet du får angående militæret, søk!

Det skal også være mulig ved innrykk i Juli og Januar, å melde interesse. Det var flere ved innrykket i Januar som ble med på opptaket, selv om de ikke hadde søkt fra før av. Jeg er ganske sikker på at dette også skal være mulig i Juli.

Merk: Dette fungerer ikke i Hæren. Hæren har 2-årig befalsutdanning. (Siden Hæren er best! )
Sist endret av Goda; 25. mai 2007 kl. 13:50.
Det er verdt å merke seg at å drite seg ut på "iq"-testen ikke er så veldig lurt, da forsvaret ikke egentlig krever at du skal kunne rotere trekanter i hodet for å avtjene verneplikten: Testen kan derimot gi deg mer muligheter til forskjellige tjenester hvis du faktisk må inn, så det er neppe noe poeng å prøve å tabbe deg ut på den.

Sitat av Thrillseeker
Synes det er feigt å skulle komme seg unna tjenesten for enhver pris. Frihet har en pris. Er også positivt for en norsk ungdom å komme i militæret. Jeg skal inn i sjøforsvaret i januar 08 og gleder meg.
Vis hele sitatet...
Ja, det er virkelig militæret som bevarer friheten i Norge ved å tvinge folk til å avtjene militærtjeneste. Du kan ikke bare bruke ordet frihet for å vekke følelser når ting i praksis ikke funker sånn.

En ting jeg har lurt litt på, jeg finn innkallelse og skulle egentlig inn i januar i år, men pga skole måtte jeg utsette det, så kan ikke dra inn før sommeren 2008.
Jeg har da fylt 22 år og er halveis inn i mitt 23 hvis jeg skal inn i 2008. Hvor stor sjangs er det for at de tar meg inn? Er det sånn at hvis jeg har søkt utsettelse så er det garantert at de ikke glemmer det og sender brev når jeg er ferdig med skole?
Vis hele sitatet...
Tipper du slipper unna. Forsvaret kaller inn stadig færre fra hvert årskull (og det gjør jo verneplikten ganske meningsløs, siden det er vel så mye et sjansespill som en "plikt"). De har nok å ta av blant de motiverte.
All respekt for den omfattende forskningen som ligger bak avhandlingen fra "duxo" "Forsvare deg mot Forsvaret".

Men hvorfor legge så mye arbeid i noe som er såre enkelt: Forsvaret har svært lite penger og ønsker bare mennesker som er fysisk og psykisk velutrustet og ikke minst MOTIVERT for tjenesten.

Dermed er det så enkelt at den enkelte må gjøre seg opp en mening om hvorvidt en føler seg skikket fysisk og psykisk, og hvis ikke forklare det på sesjonen.

Dersom en ikke føler seg motivert, må en også tenke gjennom på forhånd hvordan en skal formidle det på sesjonen.

I dag er det svært få eller ingen som ikke ønsker å gjennomføre millitærtjeneste, som blir tvunget til å gjennomføre den.

Problemet ligger heller i at de som møter på sesjonen ikke har tenkt på forhånd og ikke evner å forklare til Forsvaret HVEM de egentlig er og HVA de egentlig har lyst til.
Sist endret av Kaunda; 25. mai 2007 kl. 14:00.
..
Trådstarter
Sitat av Kaunda
All respekt for den omfattende forskningen som ligger bak avhandlingen din "duxo".

Men hvorfor legg så mye arbeid i noe som er såre enkelt: Forsvaret har svært lite penger og ønsker bare mennesker som er fysisk og psykisk velutrustet og ikke minst MOTIVERT for tjenesten.

Dermed er det så enkelt at den enkelte må gjøre seg opp en mening om hvorvidt en føler seg skikket fysisk og psykisk, og hvis ikke forklare det på sesjonen.

Dersom en ikke føler seg motivert, må en også tenke igjennom på forhånd hvordan en skal formidle det på sesjonen.

I dag er det svært få eller ingen som ikke ønsker millitær tjeneste, som blir tvunget til å gjennomføre den.
Vis hele sitatet...
Noe forskning var det ikke, som jeg sa, så er det kun basert på egne erfaringer.

Forsvaret ønsker dem kun ønsker folk som er fysisk og psykisk velutrustet og ikke minst motivert for tjenesten. Det har du helt rett i. Det er det dem sier.

Hvorfor har det seg da slik at ved Mars-innrykket på KNM HH var det omtrent 30% av rekruttene som ikke greide å fullføre 3000-meteren?
Hvorfor det i en tropp (som jeg var hjelpeinstruktør i) var 6 av 28 som ikke greide å lese opp AG3 reglene ordrett? 4 av disse greide det når dem fikk lov å skrive dem, da greide dem heller ikke å få det ordrett.

En i nabo-troppen min på Skjold fikk seg ikke til å forstå hvorfor han måtte skyte fienden på øvelser.. Fienden var jo også en av Guds barn mente han, så det ville han ikke ha noe av. Kristen gutt fra innerste bibelbeltet.

Tror du virkelig at alle menige i Forsvaret er motiverte for tjenesten? Det kan jeg love deg at de ikke er.

Når folk som allerede er inne velger å knekke fingrer for å slippe, tror du de er motiverte?
Han i troppen min på 23 hadde samboer, leilighet og godt i gang med jobb. Han sa dette ved alle instanser under sesjon og innrykk. Det gikk ikke.

En annen i nabo-troppen hadde samboer, leilighet, jobb og ei nyfødt datter attpå. Han fikk heller ikke slippe. Han vurdere knivstikk i låret for å få slippe.
Og dette i 2. Bataljon, som står på nasjonalt beredskap gjennom hele 1. og 2. kvartal av hvert år.

Som sagt, Forsvaret sier dem kun ønsker den beste ungdommen, men det er nå ikke så.
Sitat av duxo
På sesjon
(...)
Vis hele sitatet...
Jeg slapp militæret pga. syn. Så ikke den øverste store E-en engang, uten linser. Men jeg kjenner noen som jobber på sesjonskontor, og de snakker litt om alle de patetiske forsøkene av og til.

De som jobber på sesjonskontorene rundt i Norge er inne i førstegangstjeneste, men de forstår fort hvis det er noen som gjør det dårlig fordi de ikke vil inn. Problemet med alle de forsjellige historiene om hva som fungerer og hva som ikke fungerer, er at de praktiserer forsjellige rutiner på de forsjellige sesjonskontorene. I tillegg byttes mannskapet ut hvert år, så det som fungerer et år trenger ikke å fungere neste.

Det du alltid skal slippe militæret for er diverse sykdommer. Disse må du ha dokumentert. I tillegg har jeg fått informasjon fra en av legene på et sesjonskontor, at en måten å slilppe militæret på uten å trenge noe dokumentasjon, er å si at du er homofil og føler at du vil bli stigmatisert. I en av de andre trådene var det en som sa at han trodde militæret skulle begynne med "homobaser", men jeg tviler meget sterkt på at forsvaret hadde fått lov til det.

Ellers spørs det mest om sesjonsfolkene synes at du ser normal nok ut til å utføre førstegangstjeneste. Vær vennlig og si at du helst ikke vil inn, så slipper du gjerne hvis personen er en grei fyr.

Sitat av Thrillseeker
Synes det er feigt å skulle komme seg unna tjenesten for enhver pris. Frihet har en pris. Er også positivt for en norsk ungdom å komme i militæret. Jeg skal inn i sjøforsvaret i januar 08 og gleder meg.
Vis hele sitatet...
Hva er det som er så positivt med å bli kalt inn i forsvaret? At man skal bli mann? Jeg er mann nok allerede, trenger ikke et år med folk som skriker i øret mitt.
Sist endret av Laurentius; 25. mai 2007 kl. 14:29.
Sitat av Thrillseeker
Synes det er feigt å skulle komme seg unna tjenesten for enhver pris. Frihet har en pris. Er også positivt for en norsk ungdom å komme i militæret. Jeg skal inn i sjøforsvaret i januar 08 og gleder meg.
Vis hele sitatet...
Verneplikt er det faktisk veldig få land i verden som har, og jeg ser ikke denne plikten som noe positivt. Det må da være mye bedre at de som faktisk vil (og de er det mange av, for mange) får slippe til. Og når du ser på hvilke andre land som har verneplikt, vil du se at det stort sett er land vi ikke liker å sammenligne oss med..
Sitat av Raymond
En ting jeg har lurt litt på, jeg finn innkallelse og skulle egentlig inn i januar i år, men pga skole måtte jeg utsette det, så kan ikke dra inn før sommeren 2008.
Jeg har da fylt 22 år og er halveis inn i mitt 23 hvis jeg skal inn i 2008. Hvor stor sjangs er det for at de tar meg inn? Er det sånn at hvis jeg har søkt utsettelse så er det garantert at de ikke glemmer det og sender brev når jeg er ferdig med skole?

Etter endt utdannelse har jeg lyst til å etablere meg, ikke sitte i skogen med masse 18åringer.
Vis hele sitatet...
Ble kalt inn i militæret høsten 2 år siden. 20 år var jeg da ( så seint fordi noe rot med statsborgerskap, de trodde visst jeg var dansk). Men innen da hadde jeg skaffet meg lærlingjobb og startet å betale på hybelen. Så jeg måtte søke om utsettelse. Fast forward 2 år, mer spesifikt for 2 uker siden. En fin lapp i posten som forteller meg at de ikke har glømt meg og ser fram til å se meg på Gardeskolen i Oktober. Jeg har ingen ærlige gode grunner til å si nei.

Desverre har jeg en viss æreskodeks jeg følger, og nekter å juge bare for å slippe militæret.
Bob Sacamano
John B's Avatar
Sitat av Kaunda
All respekt for den omfattende forskningen som ligger bak avhandlingen fra "duxo" "Forsvare deg mot Forsvaret".

Men hvorfor legge så mye arbeid i noe som er såre enkelt: Forsvaret har svært lite penger og ønsker bare mennesker som er fysisk og psykisk velutrustet og ikke minst MOTIVERT for tjenesten.

Dermed er det så enkelt at den enkelte må gjøre seg opp en mening om hvorvidt en føler seg skikket fysisk og psykisk, og hvis ikke forklare det på sesjonen.

Dersom en ikke føler seg motivert, må en også tenke gjennom på forhånd hvordan en skal formidle det på sesjonen.

I dag er det svært få eller ingen som ikke ønsker å gjennomføre millitærtjeneste, som blir tvunget til å gjennomføre den.

Problemet ligger heller i at de som møter på sesjonen ikke har tenkt på forhånd og ikke evner å forklare til Forsvaret HVEM de egentlig er og HVA de egentlig har lyst til.
Vis hele sitatet...
Jeg gjorde alt du nevnte ovenfor, men allikevel ble jeg bedt om å tjene i sambandsbatalsjonen nå i August. Heldigvis har jeg blitt erklært tjenesteudyktig, og slipper derfor helt unna.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Kan også være at mange av historiene som florerer er feilaktige. Hvis for eksempel en tror at han slapp unna ikke trengte å gjøre det fordi han knøvlet til hørselstesten, så er det kanskje p.g.a. den psykologiske testen. (eller får du vite grunn?)
Sitat av duxo
Fargeblindhet kan du fake, og det er lite Forsvaret kan gjøre med det. Men her må du gjøre litt research på forhånd for å ikke drite deg ut. Sjansene er små for at du ikke ser noen av tallene.
Vis hele sitatet...
Man blir ikke tjenesteudyktig av fargeblindhet, så er liten vits i å fake dette.
Jeg er fargeblind (5/9 på testen) og ble fortsatt tjenestedyktig. En kompis av meg er fargeblind (0/9) og han hadde førstegangstjeneste i garden.

Er vel at man ikke kan komme inn på flyforsvar og marinen vil jeg tro.
For det første synes jeg det er en god ide å gi tips om hvordan en skal komme seg unna millitæret.

Problemet er at jeg ikke helt stoler på "løsningene" dine, om du har helt oversikt over hvordan legen reagerer på hva du sier, hvilke sykdommer som får deg ut etc.

Jeg tenkte helt siden jeg leste første millitærtråd på å skrive en tilsvarende guide, men jeg klarer det ikke aleine. Jeg kan en del om sykdommer, men jeg vet ikke hvilke sykdommer som "holder" får å bli dimma. Jeg kan fortelle dere om hvilke sykdommer som legen ikke vil kunne overprøve på sesjon, men jeg kan ikke fortelle dere hvordan legen ser på det at dere mangler dokumentasjon.

Jeg kan gjette meg til hvordan dere skal klare å lure legen, og jeg kan fortelle litt om hvordan noen jeg kjenner har klart det, men det er litt som i poker: du kan bedre sjansene dine ved godt spill, men du kan aldri være 100% sikker på å vinne. Derfor er erfaringer fra folk som har dimma viktig.

Altså; hvordan fake en sykdom og samtidig unngå legeerklæring:
Bare å glemme legeerklæring/epikrise hjemme er ingen god ide. (Epikrise er brev du får sendt med deg som beskriver hva legene har funnet ut- smart å vite hva ting heter når du skal juge). Hvis du bare glemmer legeerklæringa di og er samarbeidsvillig, vil legen kanskje kreve at du kommer med dokumentasjon. Du vil da komme i trøbbel om du ikke gjør det.

Men hva med å være VRANG. Vær sur/litt sint og si at du ikke vil gi dem info som de ikke allerede vet, for det betyr at de ikke har krav på å hente det inn. Da sliter de litt. Og hvis de lurer på hvorfor du ikke vil samarbeide, så er du skeptisk politisk til misbruk av personopplysninger. Det raker ikke legen hva du røyker på fest, og du gir også tilkjenne at du veit hun ikke kommer til å finne noe i urinprøven. Du vet om folk du har tatt ting med som fikk problemer rettslig etter å ha vært til sesjon i "et-eller-annet sted" og derfor kan de dra til helvete, du sier ikke hva du tar på fest.

Så holder du kjeft.

Legen vil prøve å overtale deg, og du stritter imot. Du skal komme med følgende argumenter.

- Hvordan kan du stole på legen og at ikke purken får vite om det. (det funka rått for en venn av meg)
- Hvorfor spiller det noen rolle hva du bruker, du har kontroll allikevel. Du er da ikke narkoman for faen.
- Jeg veit ikke om jeg vil si det, for jeg har litt lyst til å lære meg å bruke våpen.

Det er en bra set up, og sannsynligvis trenger du ikke da si mer enn at du har brukt hasj i noen måneder. JEG HAR INNTRYKK AV AT DE NESTEN IKKE SJEKKER URINPRØVER. De er som fotobokser som ikke er i bruk. Hvis de sjekker har du et problem, fordi hasj er lenge påviselig i urinen. Da kan du heller si at du SNIFFER LIM, eller går på MAKKA eller PEPPER. Tro det eller ei, men legene vet ofte ikke hva "makka" eller "pepper" betyr. Når du sier at det betyr amfetamin og SER LEGEN INN I ØYNENE NÅR DU SIER DET, så virker du ULTRATROVERDIG. Si gjerne på forhånd at du ikke bruker det "så veldig ofte," å unnskylde seg litt virker også veldig bra med tanke på troverdigheten. Du går på hue og ræva ut, og slipper bøll med millitæret senere.

Hvis du kjører linja med sykdommer (dette kjenner jeg ingen som har treia), så kan du prøve å være en skikkelig sløv ungdomsslask og si at du leita etter den dritten, epikrise eller noe sånt, men du fant den ikke og du gidder ikke leite ræva av deg for NOE DE IKKE HAR KRAV PÅ ALLIKEVEL.

Hvis legen da sier at de trenger dokumentasjon på eventuelle medisiner du trenger, så bare sier du at du på prinsipielt grunnlag ikke vil gå med på å gi dem noe som helst, og dersom de tar fra deg medisinene dine ( ) mens du er kalt inn, så skal du glede deg over å klage til alle medier.

Hvis hun da spør hva du tar, så har du på forhånd valgt ut et smart sykdomscenario. Du finner hvilke stoffer som anbefales på emedicine.com og du finner hvilke medisiner dette er i norge ved å søke på stoffet i felleskatalogen.

F.eks kan du si at du tar prednisolon som er et medikament som griper inn i immunforsvaret og svekker det. Du kan spørre, hva faen er vitsen med å svekke immunsystemet? Vel, svaret er at kroppen av og til angriper seg selv, under såkalte autoimmunsykdommer. En sånn type sykdom er ITP, hvor en tror at antistoffer binder til blodplatene og forteller kroppen at den må fjerne blodplatene. Blodplatene er det mest avgjørende for at det skal stoppe å blø. Det du oftest ser er små blodprikker igjennom huden og slimhinnene i munnen. Det fine med denne sykdommen er at den stort sett er kronisk når du er voksen, og de fleste som rammes er i alderen 20-50. Fortell legen at du begynte å blø i tannkjøttet og munnen og at du fikk røde prikker på kinnene. Si at du har fjernet milten, men at du allikevel tar en lav dose prednisolon daglig, f.eks 5mg.

Det kan tenkes at dette holder for å slippe.

Ellers vet jeg ikke hva dere tror, det går jo an å spille EKSTREMT samarbeidsvillig også, si at du er så utrolig lei deg for at du glemte brev fra legen og spørreskjemaet, finn på en unnskyldning som har noe med skoleinnlevering å gjøre, og si at du HAR HEMOFILI A og du trenger faktor 8 konsentrat- INFUSJONER regelmessig. (Finn ut på forhånd hvor du får disse infusjonene). Problemet er hvis legen krever at du skal ettersende skiten.

Jeg har flere sykdommer på lager, men nå trenger jeg en liten pause.
Sist endret av kardemommeby; 25. mai 2007 kl. 16:02.
Jeg ble satt på siviltjeneste, men tenkte å studere først noen år. Det ble litt mye rusmidler og faenskap de første åra, faktisk så mye at det endte med en ukes opphold på institusjon. Det var ikke bare dumt, for derfra fikk jeg en legeerklæring og slapp hele greia.
Sitat av Jonta
Kan også være at mange av historiene som florerer er feilaktige. Hvis for eksempel en tror at han slapp unna ikke trengte å gjøre det fordi han knøvlet til hørselstesten, så er det kanskje p.g.a. den psykologiske testen. (eller får du vite grunn?)
Vis hele sitatet...
Ja, du får vite grunn. Jeg ble sendt hjem fra sesjon (fikk ikke beholde vernepliktsboka en gang) pga. dårlig psykisk helse.
Sitat av Raymond
En ting jeg har lurt litt på, jeg finn innkallelse og skulle egentlig inn i januar i år, men pga skole måtte jeg utsette det, så kan ikke dra inn før sommeren 2008.
Jeg har da fylt 22 år og er halveis inn i mitt 23 hvis jeg skal inn i 2008. Hvor stor sjangs er det for at de tar meg inn? Er det sånn at hvis jeg har søkt utsettelse så er det garantert at de ikke glemmer det og sender brev når jeg er ferdig med skole?

Etter endt utdannelse har jeg lyst til å etablere meg, ikke sitte i skogen med masse 18åringer.
Vis hele sitatet...
Selv så måtte eg søke om utsettelse 2 ganger fordi eg ikke var ferdig som lærling og begynte i arbeid. Fikk 3 innkallelsen når eg var 23 vel, og møtte opp.
Hadde glemt igjen papir fra doktoreren at eg hadde nedsatt hørsel, men fikk de faxet over etter litt om og men. Tok hørseltest og etter 5 min var eg ærklert tjeneste-udyktig. Skal man fake på hørseltesten må man være god, da de sammelingnet resultatene fra doktoren.
Dagen etter var eg på jobb igjen
..
Trådstarter
Sitat av kardemommeby
Problemet er at jeg ikke helt stoler på "løsningene" dine, om du har helt oversikt over hvordan legen reagerer på hva du sier, hvilke sykdommer som får deg ut etc.

.....
Vis hele sitatet...
En utrolig bra post! KP-materiale.


Grunnen til at jeg gir tips, og ikke fasit-løsninger, er at det finnes ingen. Som du selv sier i posten, har legens reaksjon mye å si. Problemet er at legen i Forsvaret er som dommeren i det sivile. Han betyr alt. Forsvaret har et reglement å holde seg til, men forskjellige leger tyder/bøyer det på forskjellige måter.

Som tidligere nevnt i denne, og flere andre tråder om samme emnet, så har det funket for mange å si dem "digger knarken lizzm". Mens for andre har det ikke gjort noe forskjell.

Selv fikk jeg utslett pga kulden i nord, arvelig belastet visstnok. Jeg var hos legen der og spurte hva det var for noe. Fikk beskjed om at det var en filleting, og gikk bort på 1-2-3 med hydrokortison. Så var jeg på UB opptaket, her måtte vi også innom lege, men her var det en helt annen tolkning. Det var mer enn god nok grunn til å nekte meg befalsutdanning og tjeneste til sjøs.
Når jeg så snakket med legen oppe i Nord igjen mente hun det bare var tull.
Sist endret av Goda; 25. mai 2007 kl. 17:14.
Jeg var selv på sesjon sist mandag.

Jeg kom inn med litt blandede tanker, skulle jeg bløffe for å slippe, eller skulle jeg holde meg ærlig å se om de ville ha meg? Etter foredragsaken i starten bestemte jeg meg for å være ærlig og redelig, så fikk jeg heller se hvordan det gikk:

De teoretiske prøvene gikk ganske bra over middels, sjekk hos legeassistent gikk bra bortsett fra litt nedsatt hørsel. Legen selv derimot ville ikke ha meg: All fysisk helse fikk toppscore, men da jeg fortalte om at jeg hadde hatt depresjoner og selvmordstanker for ett par år siden, og at jeg ennå har behov for å være for meg selv på vonde dager som kommer med jenvne mellomrom. Så var dette (samt tidligere benyttelse av cannabis) grunn nokk til at han satte en 1 (= ikke tjenestedyktig) på psykisk helse.

Jeg sa til han at jeg ikke hadde noen fomening om jeg ville i militæret eller ikke, men om jeg ble innkalt så hadde jeg ikke noe i mot det. Dette kan jo være litt av grunnen, at han så på meg at jeg ikke satt å holdt helvete bare for å slippe verneplikt.

Videre fortalte legen om at forsvaret i utgangspunktet øsket A4 mennesker. Å helt ikke ønsket mennesker med noen som helst form for tilretteleggelsesbehov.

edit: Høyt blodtrykk kan fakes ved å momse innpå med rent lakrisekstrakt. Dette finnes hos helsekost-kjeden life.
Sist endret av eXpergefacio; 25. mai 2007 kl. 17:29.
Må si denne tråden minner veldig mye om de andre militærtrådene.. en del gode tips, men en haug med oppgulp av vandrehistorier, og unødvendig kompliserte løsninger. husk at det enkle er ofte det beste. faktisk. "metoden" til eXpergefacio er veldig grei. dårlig psykisk helse er et godt kort for å slippe, uansett om det er sant eller ikke. ryggproblemer er veldig greit, vanskelig å bevise/motbevise. Et par minus på synet også mer enn nok for å slippe. Hvis man ikke insisterer på at man vil inn, og blir sittende på et kontor hele tjenesten. Genrelt holder det rett og slett å si at man ikke vil inn.
Systemet har endret seg ganske mye de siste årene. Jeg kjenner det dessverre fra innsiden :P men kom meg heldigvis bort.

Jeg vil påstå at det her er rimelig bombesikre metoder. Skal man sikre seg hundre prosent trenger man bare å legge til psykiske lidelser i tillegg til en av de andre. Flesteparten av sesjonstriksene og vandrehistoriene er bare unødvendig kompliserte og blir gjennomskuet med en gang. Man viser bare at man er en idiot, og det har sjelden stoppet noen fra å komme inn i forsvaret..
Etter min mening har alle dagens ungdommer godt av å være i militæret. Hva er galt med det? Man kommer seg ut, man får trening og blir sprek og lærer masse nyttige ting man kan ha bruk for senere i livet som å ta ansvar. Militæret er ikke morsomt, men hvis man har bestemt seg for at det skal være dritt, da blir det dritt.
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Sitat av Hallisv0ris
Etter min mening har alle dagens ungdommer godt av å være i militæret. Hva er galt med det? Man kommer seg ut, man får trening og blir sprek og lærer masse nyttige ting man kan ha bruk for senere i livet som å ta ansvar. Militæret er ikke morsomt, men hvis man har bestemt seg for at det skal være dritt, da blir det dritt.
Vis hele sitatet...
Og etter min mening bør samtlige innbyggere i et land ha vært gjennom et økonomikurs for å forstå enkelte elementære poeng i politikk og i samfunnet ellers. Dette ville vært langt mer fornuftig og samfunnsnyttig enn å opprettholde en sviktende førstegangstjeneste hvor ignorering av ungdoms ønske er viktigere enn Forsvarets reelle behov. La oss nå profesjonalisere Forsvaret én gang for alle. La de som virkelig brenner for militærtjeneste få sjansen, og la de få kremutstyr å leke med. Jeg ser virkelig ikke poenget med å ha folk ventende i baser, på kontor eller i felt og suge penger ut av statskassa kun fordi en paragraf i lovverket sier det.
akkurat som empty_other, har jeg blitt kalt inn til gardeskolen i Oktober. Nå passer det imidlertidlig jævla dårlig ettersom jeg har blitt tatt inn som rørleggerlærling(ja, rørlegger.) Nå har det seg sånn at jeg er 21, og allerede har fått 3 års utsettelse allerede, og som hyppig revrøyker, har jeg lite lyst til å gå i noe militær, iallefall ikke gardeskolen. Hva kan jeg da gjøre for å unngå dette? fikk "meget" vernedyktig på sesjon for 4 år siden, og hadde lyst å dra inn der og da, men nå er situasjonen meget annerledes. En kompis av meg dimma og lot som om han hadde sosial angst, men har ikke det noe å si for jobbsituasjonen? skal som sagt inn som lærling, og de syns neppe det er kult at jeg lider av en mentalt ustabil sykdom. Eller? noen tips?
Sitat av eLto
akkurat som empty_other, har jeg blitt kalt inn til gardeskolen i Oktober. Nå passer det imidlertidlig jævla dårlig ettersom jeg har blitt tatt inn som rørleggerlærling(ja, rørlegger.) Nå har det seg sånn at jeg er 21, og allerede har fått 3 års utsettelse allerede, og som hyppig revrøyker, har jeg lite lyst til å gå i noe militær, iallefall ikke gardeskolen. Hva kan jeg da gjøre for å unngå dette? fikk "meget" vernedyktig på sesjon for 4 år siden, og hadde lyst å dra inn der og da, men nå er situasjonen meget annerledes. En kompis av meg dimma og lot som om han hadde sosial angst, men har ikke det noe å si for jobbsituasjonen? skal som sagt inn som lærling, og de syns neppe det er kult at jeg lider av en mentalt ustabil sykdom. Eller? noen tips?
Vis hele sitatet...
dimmegrunn forblir mellom deg og hæren. ingen av rett til å få vite dette.
de kan ikke ta fra deg jobben fordi du begynner på førstegangstjenesten. (lovfestet tror jeg?)
Sitat av Petter Pan
Fatter ikke at folk er så desperate for å slippe forsvaret:S,. jeg har siden jeg var en liten gutt gledet meg til den opplevelsen,. kanskje har du noen kjedelige dager, eller stygt vær, men det er jo minner for livet!!
Vis hele sitatet...
Frister å dra inn faktisk, men siden jeg har astma kommer det til å gå dritt. Får vel bare si sannheten på den psykiske testen også få med legeerklering fra legen på diverse ting.
Sitat av etse
dimmegrunn forblir mellom deg og hæren. ingen av rett til å få vite dette.
Vis hele sitatet...
Det er feil. Dimmegrunn står på rullebladet ditt i ettertid, eller om du har fullført verneplikten. Ikke nøyaktig hva selvsagt, men feks. Medisinsk grunnlag. Så det er en ide å passe på hva du faktisk gjør for å dimme når du først er kommet inn
Sist endret av Archj; 25. mai 2007 kl. 23:50.
..
Trådstarter
Sitat av Archj
Det er feil. Dimmegrunn står på rullebladet ditt i ettertid, eller om du har fullført verneplikten. Ikke nøyaktig hva selvsagt, men feks. Medisinsk grunnlag. Så det er en ide å passe på hva du faktisk gjør for å dimme når du først er kommet inn
Vis hele sitatet...
Det militære rullebladet vel og merke. Som kun Forsvaret, forsikringsselskaper(?) og Politiet(?) har tilgang på.
Arbeidsgiver kan be om tjenesteuttalelse om de ønsker, men da kan du bare si at du ikke har fått enda/aldri fikk, og du brydde deg aldri om å mase etter det heller.
Ble selv kalt inn til militæret etter sesjon og endt videregående skole. Jeg skrev så en søknad og sendte det til dit det skulle, (husker ikke hvor jeg sendte det ), og skrev at jeg hadde planlagt å begynne på høyere utdanning. Fikk så avslag på denne søknaden. Da begynte jeg å bli jævli forbanna på militæret, og på at de skal kunne bestemme over folks liv på den måten (ja, vet at førstegangstjeneste er lovfestet, men allikavel...)

Skrev så en klage på avslått søknad der jeg "kjeftet" på militæret fordi de ikke forsto at jeg kunne tape på å dra i militæret (på grunn av tapt/glemt matte- og fysikk-kunnskaper). Hele klagen var egentlig veldig bra skrevet, og jeg krevde også i klagen at de måtte behandle saken på nytt. En major ringte meg noen dager etterpå og kjeftet på meg fordi jeg hadde kalt dem for idioter (?!) og han mente jeg var svært uhøflig Men fikk så skriftlig beskjed noen dager senere igjen om at jeg slapp å dra inn i militæret for denne gang grunnet utdanning.

Poenget er; jeg har inntrykk av at militæret ikke liker papirarbeid og klager som kan føre til ekstra arbeid for dem. Ga tipset til en kompis som også fikk avslag på sin søknad. Han skrev også en veldig god klage på avslaget og slapp militærtjenesten for alltid!
Er i førstegangstjenesten nå, og mange av de som prøvde å dimme iløpet av de første ukene vil være i forsvaret som grenader til neste år. Dette beviser at førstegangstjenesten har noe for seg ettersom forsvaret ikke bare blir fyllt med machomenn som vil drepe alt de møter og er veldig motivert for det. Dette beviser også at man burde prøve å komme inn for og så bestemme seg. Vil du dimme da, er presten alltid klar med vafler og kaffe. Noen timer hos han der du klager over at du ikke får sove fordi du ikke passer inn, du klarer ikke å dusje sammen med andre, høre på andre drite, rett og slett leve med andre mennesker. Blir du nok dimmet. Men prøv først å være positiv, få venner og gjør ting på fritiden. Så blir året bra, og du får venner for resten av livet.


Drita lei forsvaret men det var verdt det. 40 DTD!
Sist endret av Osap; 26. mai 2007 kl. 00:49.
Osap;
Er i førstegangstjenesten nå, og mange av de som prøvde å dimme iløpet av de første ukene vil være i forsvaret som grenader til neste år. Dette beviser at førstegangstjenesten har noe for seg ettersom forsvaret ikke bare blir fyllt med machomenn som vil drepe alt de møter og er veldig motivert for det. Dette beviser også at man burde prøve å komme inn for å så bestemme seg. Vil du dimme da er presten alltid klar med vafler og kaffe. Noen timer hos han der du klager over at du ikke får sove fordi du ikke passer inn, du klarer ikke å dusje sammen med andre, høre på andre drite, rett og slett leve med andre mennesker. Blir du nok dimmet. Men prøv først å være positiv, få venner og gjør ting i fritiden. Så blir året bra og du får venner for resten av livet.
Vis hele sitatet...
Jeg tror absolutt at mange vil kose seg i militæret. Har mange kompiser som har vært i militæret og som ikke ville ha vært foruten den opplevelsen. Men det finnes også mange som har planlagt mye av det de vil gjøre framover, som har sett fram til å studere fordi det er det de er mest interessert i. Hvorfor i all verden skal militæret da fucke opp alle planene og ta inn folk som ikke er motivert og interessert? Som mange har nevnt før meg; det er helt ufattelig latterlig at militæret ennå ikke har begynt å tenke mer på en profesjonell utdannelse av mennesker som er motivert nok og som virkelig vil gjøre noe i militæret. Disse kunne så få det beste innen militær teknologi og utdanning, istedet for dagens system, der store pengebeløp går rett i dass fordi de absolutt skal håndheve en gammel og utdatert ordning.
..
Trådstarter
Osap: Presten kan ikke dimme deg. Alt han kan er å anbefale ting som overflytning, time hos psykolog osv.
Ser at planer om å studere er et godt argument, i tilegg til at militæret bruker latterlig mye penger. Men har du studieplass har du krav om og beholde den til neste år, og hvis skolen nekter slipper du førstegangstjeneste. Det at du må bruke ett år av livet ditt på å gå turer og gjøre relativt harde men meningsløse ting er, enda så rart som det høres, en god ting. Spesiellt for de som bor midt i Oslo og ikke vet hvilken beveglese som må til for å gå framover på ski. Det at du begynner å sette pris på å bruke naturen, er vel i seg selv betaling nok for pengene som blir brukt(middels argument).. Tror likevel at alle som gjennomfører ett år med slit, vasking og fantastiske naturopplevelser ikke angrer på året.

De som har dimmet fra min tropp har stort sett hatt fysiske vansker og de med psysiske har gått til presten, deretter til psykiater og så blitt dimmet. Er ingen som absolutt vil hjem som enda er her, som jeg vet. Er selv i sambandet i Bardufoss, vet ikke om hvordan det er å dimme andre steder. Hørt at Garden har befal som behandler mennesker som gjenstander. Høres kjipt ut
Osap;
Tror likevel at alle som gjennomfører ett år med slit, vasking og fantastiske naturopplevelser ikke angrer på året.
Vis hele sitatet...
Ja, fordi det er disse personene som velger å fortsette i militæret og som derfor fullfører. Veldig mange dimmer jo, blant annet kompisen min som var inne i 1 uke for så å skrive søknad. Men ikke alle klarer å slippe unna det de blir tvunget til, så tviler sterkt på det du sier der er tilfellet.

Edit;
Ser at planer om å studere er et godt argument, i tilegg til at militæret bruker latterlig mye penger. Men har du studieplass har du krav om og beholde den til neste år, og hvis skolen nekter slipper du førstegangstjeneste. Det at du må bruke ett år av livet ditt på å gå turer og gjøre relativt harde men meningsløse ting er, enda så rart som det høres, en god ting. Spesiellt for de som bor midt i Oslo og ikke vet hvilken beveglese som må til for å gå framover på ski. Det at du begynner å sette pris på å bruke naturen, er vel i seg selv betaling nok for pengene som blir brukt(middels argument).. Tror likevel at alle som gjennomfører ett år med slit, vasking og fantastiske naturopplevelser ikke angrer på året.
Vis hele sitatet...

alle MÅ ikke like å gå i naturen, og militæret trenger ikke å ta vare på de "riktige" verdiene til det norske folk (som å gå på ski osv). Vi lever i et såkalt fritt samfunn og skal kunne ha de interesser vi vil ha, uten at noen skal kunne avbryte dette, som militæret faktisk gjør, for så å dytte de "riktige" verdiene opp i trynet på folk. Jeg synes ikke det er en god ting å kunne gå på turer i militæret, fordi jeg alltid har gjort dette og har vokst opp med å gå tur i naturen, jeg var også med i speidern. Jeg gikk på ski i en del år, men ble så lei, og vil ikke gå mer på ski. Jeg vil heller trene vekter eller kanskje sykle en tur. Så alt du sier er jo egentlig helt bak mål.
Sist endret av slickflick; 26. mai 2007 kl. 01:27.
Jeg dro til fastlegen og fortalte at jeg hadde angst (noe som var sant på den tiden). Dermed skrev han gledelig et lite skriv som ble sendt til opptakskontoret og jeg slapp glatt unna. Så om du virkelig ikke vil, dra til fastlegen og snakk med han. Enkleste måten mener jeg.

Har du en nazi ex-sersjant til fastlege risikerer du og måtte bytte til en med jødisk etternavn
Sist endret av Jaso; 26. mai 2007 kl. 01:18.
Sitat av slickflick
Ja, fordi det er disse personene som velger å fortsette i militæret og som derfor fullfører. Veldig mange dimmer jo, blant annet kompisen min som var inne i 1 uke for så å skrive søknad. Men ikke alle klarer å slippe unna det de blir tvunget til, så tviler sterkt på det du sier der er tilfellet.
Vis hele sitatet...
Av en tropp på rundt 35, har 7 søkt befalskole, 2 søkt grennaderstilling, 2 afghanistan og 17 fullfører året, storfornøyd, men velidg lei av militæret nå. Resten har dimmet. Altså mange fornøyde som fullfører som ikke blir grønn til neste år En uke er for kort tid til å finne ut om det faktisk kan være gøy.
Bare noe jeg lurer på; hva vil "å søke grenader" si? Og hvem faen søker seg frivillig ned til afghanistan
I sambandsbataljonen vil det si og tjene 350-450 000, leve og spise billig og enten jobbe som befal eller lagfører. Sambandssoldater i Afghanistan tjener fett og lever inni den norske leieren som er omringet av den Tyske leiren, som jeg har forstått Altså du er barsk og tjener godt med penger uten og utsette deg for noen spesiell fare:P
Edit: Iallfall har det vært liten fare i de siste årene.. Har blitt litt værre nå.. Eselbomber osv
Sist endret av Osap; 26. mai 2007 kl. 01:55.
..
Trådstarter
Grenader er vervet personell. Det de fleste her ønsker at Forsvaret skal være basert på.
De fleste med litt vett i huet søker seg til Afghanistand. Der er du "fri", du er ikke "slave", du får en opplevelse, du tjener en god del (ikke mye å bruke penger på der) og du får nytte av det du har brukt det siste året på å slave deg gjennom.
noen som har erfaring med totalnekting av forsvaret? er innkalt nå og skal nekte forsvaret,siviltjeneste og tvangstjenesta. Hadd vært ålreit å komme i nån i samme situasjon eller som har peil.

fred.

.m