Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 2290
Her tenkte jeg å oprette en tråd for de få av oss her på NFF som er interesert i klassisk musikk.
(jeg er en skikkelig nerd i klassisk musikk, så spør de som lurer på noe)
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Hva vil du skal diskuteres her da?

Får prøve: Jeg liker klassisk musikk ganske godt, det er to symfonier som utmerker seg, og det e:

Beethovens 5. (Ta-ta-ta-taaaaa)

Og Dmitri Shostakovichs 9. (i E-flat major allegro)
Jeg liker og høre på klassisk musikk når jeg leser, men har ikke stor greie på de klassiske artistene. Har du noen gode komponister og anbefale uten de veldig kjente som mozart og beethoven har liksom hørt alt det fra før. Men gjerne noe innenfor den samme sjangerern da
Sist endret av sibbeee; 24. mai 2007 kl. 21:40.
Trådstarter
21 0
Sibbeee: Jeg vil anbefale de store fiolinkonsertene. Med det mener jeg Tchaikovsky og Mendelsshon sine (+++). Hvis du er en litt mer avansert lytter kan du prøve deg på Sibelius Fiolinkonsert i D-moll. Den er veldig flott, men kanskje litt vanskelig å bli kjent med. Finlandia av Sibelius er også et godt alternativ. Du kan også prøve Scheherazade av Nikolay Rimsky-Korsakov, Egmont-overturen av Beethoven bør også prøves.

Scheherazade kan lastes ned her:
http://www.peabody.jhu.edu/584

Enjoy!
Dvorak symphony of the new world 1th og 4th movement er dritbra. Kan noen fortelle om komponistene med de mer grimme og dramatiske verkene?
Jeg liker Unchained melody
Jeg har 4 cd'er klassisk musikk. Mamma hører mye på det, men jeg har blitt smittet jeg også
Også fordi at mye klassisk musikk blir kult om man lager en trance låt av det (synes jeg).
Sitat av Ken0rr
Kan noen fortelle om komponistene med de mer grimme og dramatiske verkene?
Vis hele sitatet...
Da er det vel romantikken i hovedsak som gjelder:P Sjekk ut:
Franz Shubert - Symfoni nr 8 H-moll (han ble riktignok aldrig ferdig:P)
Hector Berlioz - Symphonie Fantastique
Felix Mendelssohn - Hebridene og Fiolinkonserten i E-moll
Jean Sibelius(!!)- Finlandia og Fiolinkonserten i D-moll
Robert Schumann - Pianokonsert i A-moll
Richard Wagner - Den flygende Hollender eller Valkyrierittet
Johannes Brahms - Symfoni nr 1 (ofte kalt "Beethovens tiende")
Peter Tsaikovskij - 1812 Ouverturen
Richard Strauss - Also Sprach Zarathustra
Verdis Requiem , som er pompøst og dramatisk så det holder.
Carl Orff med Carmina Burana må jo nevnes (brukes blandt annet i Jackass filmen i introen:P)

Jah, er man nerd så er man nerd.

Sitat av Cinamon
Også fordi at mye klassisk musikk blir kult om man lager en trance låt av det (synes jeg).
Vis hele sitatet...
Ikke for å virke som en bedrevitende ekkelpekkel, men..............hysj
Sist endret av Sot-Jo; 25. mai 2007 kl. 00:19.
Digger hvertfall Mozart - Turkish March selvfølgelig, lærte den på gitar for noen uker siden Også er Johann Pachelbel - Canon in D, eller C eller hva, ganske digg også. Har en cd med 40 sanger av mozart også, men hører ikke så mye på den...
lik klassisk rock
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Haha, måtte bare dele et sykt klipp her:
Reinhold Hugos Impromptu i C# min, Op28, Nr 3!
Haydn's paukeslagsymfoni er flott synes jeg. Jeg er ikke noen stor fan av klassisk musikk, men en norsk komponist som virkelig fortjener hederlig omtale er Frode Fjellheim..
Yngwie Malmsteen:
Tender Surrender
Canon in D
Vivaldi Guitar

Steve Vai: Beethoven's 5th
og maange flere

Joe Satriani:
Somewhere over the rainbow <3
+++

Offtopic:

http://www11.nrk.no/urort/user/?id=68128

La ut 2 sanger nå, og lurer på om de er verdt å spille inn ?
Det er crappy kvalitet siden jeg spilte dem inn her på pcen og gidder ikke å lage en tråd om dem!
Sist endret av kwm; 25. mai 2007 kl. 01:47.
Wagner, ingen over ingen på siden. Ellers er Bach, Grieg, Beethoven og Mozart knall.
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Jeg er veldig glad i Gustav Holsts op. 32, The Planets, hvor han tar for seg alle planetene og skriver musikk som står i stil til gudene de representerer i romersk mytologi.
Mars - the bringer of war er min favoritt.

Ellers kan jeg nevne navn som Bartok, Stravinskij, Shostakovich og Arvo Pärt.
Trådstarter
21 0
TurboAciid: jeg også liker The Planets. min favoritt er Venus the bringer of piece. fiolinsoloen i den er så fin.
Ken0rr: er du ute etter noe dramatisk så vil jeg anbefale Brahms: Konsert for fiolin, cello og symfoniorkester. den er noe av det bedre jeg har hørt. Dvorak Cellokonsert i h-moll bør også prøves.
Michael Kamen er jævlig bra!! Ta for eksempel Band of Brothers soundtrack "Suite Two" <3
Sitat av kwm
Yngwie Malmsteen:
Tender Surrender
Canon in D
Vivaldi Guitar

Steve Vai: Beethoven's 5th
og maange flere

Joe Satriani:
Somewhere over the rainbow <3
+++
Vis hele sitatet...
Hehe, artig spøk egentlig, du skulle fått KP.
Seriøst....... Vai, Malmsteen og Satriani er IKKE klassisk musikk.
Sist endret av Sot-Jo; 25. mai 2007 kl. 14:50.
Beethoven ftw! Spesielt Symfoni nr. 9...

Liker det meste av det som er nevnt veldig godt, bortsett fra Wagner. Noen av greiene hans er ikke så værst, men jeg klarte aldri å komme meg gjennom hele Der Ring des Nibelungen. Kjedelige greier.

For tiden hører jeg mye på Philip Glass. Og operaen Lakmé av Léo Delibes. Som en fyr fra et annet forum sa (om The Flower Duet): "This must be the music they play in Heaven!"

Edit: TV'n står på i bakgrunn her, og på TVNorge, til noe sånnt "Funniest Home Videos" piss, spillte de An der schönen Blauen Donau av Strauß. Den er også jævlig fet.
Ha ordentlig klassisk musikk ?
Beethoven - Moonlight sonata!
Få tak i OGC (Oslo Groove Company)!
Sitat av Ken0rr
Dvorak symphony of the new world 1th og 4th movement er dritbra. Kan noen fortelle om komponistene med de mer grimme og dramatiske verkene?
Vis hele sitatet...
Skal du høre de aller mest dramatiske verkene, bør du sjekke ut Krysztof Penderecki, spesielt verket "Threnody for the Victims of Hiroshima". Det er det sykeste jeg har hørt noen gang.

Link for å høre:
http://www.youtube.com/watch?v=6dx0TN0I_Io


Ellers er jeg veldig glad i de fleste komponistene fra romantikken, Wagner, Bruckner, Mahler, Lizst osv. Og en god del ifra klassisimen, spesielt Beethoven. Haydn er heller ikke så dum han.
Trådstarter
21 0
For de som vil ha klassisk musikk som er litt utenom det vanlige så vil jeg anbefale John Adams: A Short Ride in a fast Machine.
det er noe av det sykeste jeg har hørt.
Sitat av kwm
Yngwie Malmsteen:
Tender Surrender
Canon in D
Vivaldi Guitar

Steve Vai: Beethoven's 5th
og maange flere
Vis hele sitatet...
For det første er det ikke klassisk. Malmsteen har laget sin egen sjanger neoklassisk, men det er veldig langt unna.
For det andre er Tender surrender en av Steve Vai sine sanger.
For det tredje er det Malmsteen som har spilt Beetovens 5. med et japansk symfoniorkester.
Sitat av Nexrom
For det første er det ikke klassisk. Malmsteen har laget sin egen sjanger neoklassisk, men det er veldig langt unna.
For det andre er Tender surrender en av Steve Vai sine sanger.
For det tredje er det Malmsteen som har spilt Beetovens 5. med et japansk symfoniorkester.
Vis hele sitatet...
Nåja... Neoklassisimen er en stilretning som oppstod på 1920-tallet med komponister som Stravinsky. Malmsteen er vel kanskje neoklassisk METALL?

Pirke, pirke
Sitat av Nexrom
For det første er det ikke klassisk. Malmsteen har laget sin egen sjanger neoklassisk, men det er veldig langt unna.
For det andre er Tender surrender en av Steve Vai sine sanger.
For det tredje er det Malmsteen som har spilt Beetovens 5. med et japansk symfoniorkester.
Vis hele sitatet...
Beklager.. plasserte litt feil ;p
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har laget en hel tråd om dette. Men jeg vil spørre her, selv om det er en stund siden denne tråden ble startet.

Det er en reklame på TV. Det er en dame som stresser med å ta på seg skoene, når hun har klart det løper hun bort til en rød løper, og blir tatt bilder av syntes jeg å huske.
I den reklamen blir det spillt et klassisk stykke på piano. Any idea om hva det heter?
Jeg trenger anbefalinger til en innspilling av Mozarts Requiem, som er mitt favorittstykke innafor sjangeren. Jeg har en innspilling med Berlinfilharmonikerene under ledelse av Karajan som er veldig anerkjent og for alle del veldig fin, men jeg kunne tenkt meg en mer moderne og pompøs/voldsom innspilling. Noen kjennere som har et tips?
Sitat av DonTomaso
Noen kjennere som har et tips?
Vis hele sitatet...
Er ikke knallhard på dette feltet,
sendte nettopp en melding til en kompis som antageligvis kan være til hjelp.
Poster eventuellt svar imorgen.

Hvorfor poster jeg noe som helst nå da?
Jo, fordi jeg vil skrive litt om mine preferanser innen klassisk musikk.

Tenker jeg begrenser meg til Steve Reich i natt.
Jeg så han dirigere sine egne verk på en festival i Trondheim(kammermusikkfestivalen?), ble hekta.
Hans musikk kan forenklet omtales som minemalistisk.

Nevner noen kjappe favoritter:

Music for 18 musicians- utrolig fett verk, tusen ganger vanskligere å spille enn noe Dream Theater kunne drømt om. Tusen ganger mer velklingende også(for mitt øre).
Musikken utvikler seg uendelig sakte, men på finurlig vis, uten å være kjedelig et nanosekund. Hvordan ørsmå forskyvninger satt opp imot hverandre lager herlige lydbilder er helt fantastisk(sjekk også ut "violin phase" som er ett enda tydeligere eksempel på hans eksperementering med forskyvning).

Different trains-Elektroakustisk musikk, that will blow your mind.
Instrumentene etterligner tonespråket til menneskestemmene han har samplet.

Electric counterpoint-I bunn og grunn Pat Metheny som spiller med seg selv.
10 egeninnspilte gitarspor samt to elbassspor, metheny spiller det 11 gitarsporet live.

(sjekk ut alt av denne mannen, nevner de andre greiene jeg digger også-
"Three tales" og "Octet" samt "Early Works"(som dog er for spesiellt interesserte)).

Har du en ledig dag?
Gå innom biblioteket, lån alt av Steve Reich.
Fyr opp en joint/drikk en flaske vin/knips en supermann/whatnot.
Poenget er; la denne mannens åndsverk belyse områder av ditt fiktive selv,
du ikke vet/vil vite at eksisterer.
Sist endret av miles; 14. juni 2007 kl. 00:50.
noen som kan anbefale noe veldig mørk og dramatisk klassisk musikk?
master namer
elodin's Avatar
Sitat av abadox
noen som kan anbefale noe veldig mørk og dramatisk klassisk musikk?
Vis hele sitatet...
Sergei Prokofievs "Montagues and Capulets" (også kjent som "Dance of The Knights") fra Romeo og Juliet er ganske tøff.


http://www.goear.com/listen.php?v=4d37758

DonTomaso: Skal se om jeg finner, tror jeg har noe liggende.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Trådstarter
21 0
Don Tomaso: Den innspillingen du omtaler der er egentlig den beste jeg vet om. Det er ingen andre jeg kan anbefale.
Sitat av eirikkv
Don Tomaso: Den innspillingen du omtaler der er egentlig den beste jeg vet om. Det er ingen andre jeg kan anbefale.
Vis hele sitatet...
Jeg har glemt av denne tråden. Georg Soltis versjon med Wienerfilharmonikerene er også fantastisk, men på en annen måte. Solti er mer pompøs og dramatisk, og tempoet er ørlite raskere.