Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 688
Hei..

Vil først fortelle at jeg er forholdsvis ny i linux, men har puslet litt med det før

Jeg har eg Acer aspire 5040 med et Atheros 5005G kort (AR5BMB5 - modell?)
På laptopen kjører jeg Ubuntu 7.04 fint, men problemet er da jeg skal legge inn driverene til WLAN kortet

Har loada windosdriverne i ndiswrapper men uten hell..
Da prøvde jeg Madwifi i stedenfor og det gikk flott, men når jeg kommer til "Creating an interface" i Madwifi's first time guide og bruker følgende kode skjer det noe..

Kode

wlanconfig ath0 create wlandev wifi0 wlanmode sta 
wlanconfig: ioctl: No such device
Noen som har vært borti lignende problemer og/eller kan hjelpe?

Kjempe takknemelig for all hjelp.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hm, Merkelig, jeg har Atheros kort i min HP lappis og den detekterte den fint i Ubuntu sist, det var helt dødt etter en clean install hos deg ?
Bruk madwifi-old eller en versjon tidligere enn 0.9.2.

Edit: Jeg trodde det var slutt på å måtte lage VAP for lenge siden. Prøvd å kun laste ath_x-modulen?
Sist endret av Goophy; 15. mai 2007 kl. 12:50.
Funotrait's Avatar
Trådstarter
jepp.. helt dødt.
Men vist jeg går inn på restricted drivers manager finner jeg atheros hardware access layer.. den er "in use".. har det noe å si?

Jeg kan prøve madwifi old, ja

edit: skrivefeil
Sist endret av Funotrait; 15. mai 2007 kl. 12:53.
Antar du har acer_acpi lagt inn også? Trenger det for å slå på kortet.
Funotrait's Avatar
Trådstarter
jeg har lagt inn acer_acpi og, men det fungerer da ikke fordet
Kopier inn output fra lspci og iwconfig her da.
Funotrait's Avatar
Trådstarter
iwconfig

Kode

root@kristian-laptop:/home/kristian# iwconfig
 lo        no wireless extensions.  
eth0      no wireless extensions.
lspci

Kode

root@kristian-laptop:/home/kristian# lspci 
00:00.0 Host bridge: ATI Technologies Inc RS480 Host Bridge (rev 10) 
00:01.0 PCI bridge: ATI Technologies Inc RS480 PCI Bridge 
00:13.0 USB Controller: ATI Technologies Inc IXP SB400 USB Host Controller (rev 80) 
00:13.1 USB Controller: ATI Technologies Inc IXP SB400 USB Host Controller (rev 80) 
00:13.2 USB Controller: ATI Technologies Inc IXP SB400 USB2 Host Controller (rev 80) 
00:14.0 SMBus: ATI Technologies Inc IXP SB400 SMBus Controller (rev 82) 
00:14.1 IDE interface: ATI Technologies Inc Standard Dual Channel PCI IDE Controller ATI (rev 80) 
00:14.2 Audio device: ATI Technologies Inc SB450 HDA Audio (rev 01) 
00:14.3 ISA bridge: ATI Technologies Inc IXP SB400 PCI-ISA Bridge (rev 80) 
00:14.4 PCI bridge: ATI Technologies Inc IXP SB400 PCI-PCI Bridge (rev 80) 
00:18.0 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] HyperTransport Technology Configuration 
00:18.1 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Address Map 00:18.2 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] DRAM Controller 00:18.3 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Miscellaneous Control 
01:05.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc RS482 [Radeon Xpress 200M] 
06:05.0 Ethernet controller: Atheros Communications, Inc. AR5005G 802.11abg NIC (rev 01) 06:06.0 CardBus bridge: ENE Technology Inc CB1410 Cardbus Controller (rev 01) 
06:07.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8169 Gigabit Ethernet (rev 10)

Men det ser tydeligvis mørkt ut for meg. Jeg leste nederst i readme fila til acer_acpi (0.5) og der stod det:
Aspire 5000
series users: There is no support for your machines, and very likely
never will be, as we cannot find any ACPI method to
control the wireless, etc.
Sist endret av Funotrait; 15. mai 2007 kl. 13:38.
Det var jo rart, acer_acpi ble jo laget for serien.
http://code.google.com/p/aceracpi/wi...portedHardware 5040 står jo der også.

Men kjør 'modprobe ath_pci' som root og se om det dukker opp noe 'wifi0' i iwconfig.
Funotrait's Avatar
Trådstarter
fillern atså.. kom ingenting opp da heller
Nå begynner jeg å bli småirritert her..
Funotrait's Avatar
Trådstarter
Hei igjen.. Nå fant jeg faktisk nettverkskortet i kategorien nettverkskort i hardwarelisten..
Men er det det at jeg må aktivere trådløst nett for å få det til å fungere?

Beklager for dobbelpost, men tidsfristen for edit hadde gått ut
Skyter bare inn et raskt spørsmål; har du forsøkt med Ndiswrapper? Bruker som oftest å få de fleste kortene til å funke ...
Funotrait's Avatar
Trådstarter
Har forsøkt med ndiswrapper, ja, men fikk bare opp invalid driver på de driverene jeg lasta ned fra acer.com