Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2957
I dag skjedde det. Har nå sniket i 4-5 mnd for å spare penger da jeg ikke har råd til å kjøpe meg disse svindyre månedskortene. Men i dag så stod de selvfølgelig å ventet på meg. Viste jo det måtte komme en dag (og det var vel kanskje fortjent?), men sure penger er det i hvertfall! Jeg var helt rolig og sa at jeg rett og slett hadde glemt kortet mitt hjemme. Da sa han at jeg bare kunne gå ned til stasjonen, vise månedskortet mitt med legg og bare måtte betale 50 kr. "Takk skal du ha! Kjempe bra!" sa jeg og gikk videre og tenkte: "Hva F#!"en gjør jeg nå??".

Noen forslag? Går det ann å slippe unna med betaling på dette på ett eller annet vis?
Har jo egentlig ikke noe gyldig månedskort hjemme...
Hva med å holde seg unna bussen et par dager? Eller så kan du jo... tja, faktisk kjøpe deg et månedskort?
Hvis dette er i Oslo hadde de ihvertfall en ordning før der du kunne kjøpe et 3 månederskort og slippe boten.

Begynner å bli noen år siden jeg var fast inventar på kollektivtrafikken i Oslo, men fikk ihvertfall presentert den løsningen en gang jeg hadde "glemt" kortet hjemme.

Så kan lønne seg å sjekke det.
Lån et kort av en kompis og stikk ned. Jeg kan tenke meg at datoen er avgjørende her - hjelper lite å ta med et som er stemplet 10 min før. Håper at dette gjelder månedskort, som er annonyme og ikke unike per person - blir straks verre om du hevdet at du hadde a-kort.
Men 430,- for fri transport en hel mnd? Det er vel det du bruker en kveld på byen? Men nå skal jeg ikke belære
Trådstarter
Sitat av Chubby
Lån et kort av en kompis og stikk ned. Jeg kan tenke meg at datoen er avgjørende her - hjelper lite å ta med et som er stemplet 10 min før. Håper at dette gjelder månedskort, som er annonyme og ikke unike per person - blir straks verre om du hevdet at du hadde a-kort.
Men 430,- for fri transport en hel mnd? Det er vel det du bruker en kveld på byen? Men nå skal jeg ikke belære
Vis hele sitatet...
Er ikke helt sikker på hvem type mnd-kort det måtte være. Det sa han faktisk ikke noe om...
Og jeg betaler rundt 1100,- kr for månedskort. Synes det er litt vel dyrt nå...
Bare og bruke en kompis sitt kort så sant det ikke er personlig med bilde og styr
Sitat av buffyfan84
Er ikke helt sikker på hvem type mnd-kort det måtte være. Det sa han faktisk ikke noe om...
Og jeg betaler rundt 1100,- kr for månedskort. Synes det er litt vel dyrt nå...
Vis hele sitatet...
Jaha, det er da for hele akershus fylke? Om du er under 19, har SL et kort som heter nitten som er til 450(?) i mnd. Men om karen ikke nevnte hvilket kort - så er det bare å møte opp med et månedskort, uansett type.
Hvis du hadde sneket i 5 måneder har du vel spart på det uansett?
Trådstarter
Sitat av Chubby
Jaha, det er da for hele akershus fylke? Om du er under 19, har SL et kort som heter nitten som er til 450(?) i mnd. Men om karen ikke nevnte hvilket kort - så er det bare å møte opp med et månedskort, uansett type.
Vis hele sitatet...
Nja, må vel ha 4 soner for hele akershus tenker jeg. 3 soner går til snarøya hvertfall. Selvfølgelig rett utenfor Oslo sånn at det blir mye dyrere.
Er 23 år, så må nok ha det dyre ja.

Sitat av lefsegokk
Hvis du hadde sneket i 5 måneder har du vel spart på det uansett?
Vis hele sitatet...
ja, har vel spart litt over 5 000 kr. Så jeg kommer nok til å fortsette å snike. Heller bli tatt et par ganger å få bot på 900 kr enn å kjøpe mnd-kort hver mnd og betale 13 000 kr i året!
Viste du leg til kontrolløren? Du kan jo prøve å bare drite i å møte på stasjonen.
Men hvor ble du tatt? Det kommer jo an å hvor du ble tatt, og hvor du sa du skulle. Kjøp månedskort som kun er for den sonen du ble tatt i, så blir det billigere. Eller lån ett av en venn. Lykke til anyway
Trådstarter
Måtte desverre vise legg ja...

Ble tatt på Telenor Fornebu. Var her jeg skulle av, og de stod utenfor. Men står ingenting om hvor det var på boten. bare at det var buss 31.
Så vidt jeg vet kan kun politiet be deg vise legg? Du kunne vel strengt tatt bare gått? Tviler på at de har noen myndighet til å holde deg igjen.
Er det greit å snike? Synes selv at det er for dyrt med kolektivt, men å snike...tror ikke det nei.
Sist endret av Seigmansen; 15. mai 2007 kl. 14:59.
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Vel når jeg ble tatt sist, sa jeg at jeg glemte a-kortet hjemme, en venn av meg har det, og jeg kan all personalian hans, 900 kr spart.
Spør du meg skulle der vært gratis for alle under 18 å ta bussen. Nei, jeg er ikke under 18. Jeg husker tilbake da jeg brukte kollektivtraffikk ofte, det kostet gjerne 50% av budsjettet mitt hvis jeg skulle til byen med bussen. Det gikk aldri an å snike heller, for i Bodø betaler man til bussjåføren i stedet for til en automat.
En ting er lover og regler, en annen ting er hvordan kontroller fungerer i praksis. Det har vært episoder med sporveien før. Vær forberedt på at det kan bli basketak, dersom du nekter å oppgi personopplysninger.

EDIT: Det hadde jo vært utrolig kult å ha kort når det var kontroll, og så nekte å samarbeide. Hvis de gjør noe mot deg kan du anmelde dem.
Sist endret av kardemommeby; 15. mai 2007 kl. 15:54.
Sitat av kardemommeby
En ting er lover og regler, en annen ting er hvordan kontroller fungerer i praksis. Det har vært episoder med sporveien før. Vær forberedt på at det kan bli basketak, dersom du nekter å oppgi personopplysninger.

EDIT: Det hadde jo vært utrolig kult å ha kort når det var kontroll, og så nekte å samarbeide. Hvis de gjør noe mot deg kan du anmelde dem.
Vis hele sitatet...
Hva er kult med det?

Hvis du og andre snikere hadde betalt, hadde det vært mye billigere å bruke kollektivttransport.
Her var det prisforskjeller gitt. Mitt månedskort koster 220 og jeg kan kjøre så mye jeg vil i hele fylket med det.
Det tar jeg meg råd til, og bruker det flittig. Gidd å snike på bussen (greit i nødstilfeller, men månedskort er jo faktisk billigere enn bot), det går bare utover kollektivtilbudet til slutt uansett - og det er dårlig nok som det er, så gudene veit de kunne trenge litt kronasjer til å få opp flere ruter og gjøre turen billigere for de som sitter på. Heia gratis kollektivtrafikk!
Sitat av kardemommeby
En ting er lover og regler, en annen ting er hvordan kontroller fungerer i praksis. Det har vært episoder med sporveien før. Vær forberedt på at det kan bli basketak, dersom du nekter å oppgi personopplysninger.

EDIT: Det hadde jo vært utrolig kult å ha kort når det var kontroll, og så nekte å samarbeide. Hvis de gjør noe mot deg kan du anmelde dem.
Vis hele sitatet...
Hvis de begir seg ut på basketak så er det bare og saksøke dem for vold. De kan ikke med makt holde deg igjen. Det er overhodet ikke noen grunnlag for å holde igjen en person når du er kontrollør.
Hadde de hivd seg over meg hadde jeg sørget for å få vitne uttalelser og fått dem til å betale langt mer i oppreisning en det boten kosta
De kan holde deg igjenn med makt, de har flere ganger vært oppi retten for dette, men konklusjonen ble at de KUNNE holde igjen folk med makt.
Orker ikke finne kilder, let selv.
Oslo Sporveiers kontrollører har rett til å holde igjen folk som nekter å gi personalia ja, de har fått myndighet fra politiet til dette. Alt om billettkontroll står på Oslo Sporveiers nettsider. Hvorfor ikke bruke informasjonen der heller? Link får dere finne frem til selv.
Sitat av pecado
Oslo Sporveiers kontrollører har rett til å holde igjen folk som nekter å gi personalia ja, de har fått myndighet fra politiet til dette. Alt om billettkontroll står på Oslo Sporveiers nettsider. Hvorfor ikke bruke informasjonen der heller? Link får dere finne frem til selv.
Vis hele sitatet...
De har rett til å holde igjen de som sniker.

Hjemmel er gitt i LOV 2002-06-21 nr 45: Lov om yrkestransport med motorvogn og fartøy (yrkestransportlova), § 33 og transportvedtektene til det enkelte selskap.
Sitat av Kaunda
Hva er kult med det?

Hvis du og andre snikere hadde betalt, hadde det vært mye billigere å bruke kollektivttransport.
Vis hele sitatet...

Det der tror du ikke på selv engang....
Er nok ikke så lite som skal til gitt.
Fra sporveiens egne sider

Tilbakehold kan ikke skje dersom dette etter omstendighetene vil være et uforholdsmessig inngrep. Personer under 15 år vil normalt ikke bli tilbakeholdt.

Men så blir da diskusjonen. Hva er et uforholdsmessig inngrep?
stjel korte til noen som har?
Sjefsbikkja
sparco's Avatar
Ta straffen som en mann, og ikke bryt en lov til bare for å prøve å redde deg fra det du allerede har surra deg inn i.