Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 4135
Jeg går nå på ungdomsskolen selv, og lurer på/har tenkt på en ting, nemlig karakterene vi får, og deres "betydelighet"/"viktighetsgrad".

Hvor viktig er det egentlig med gode karakterer? Hvor mye betyr det?
Lærerne og foreldre/besteforeldre/u name it, snakker hele tida om hvor utrolig viktig det er med gode karakterer for å i det hele tatt klare seg i verden. Du kjenner sikkert igjen sitater som "Det er disse tre årene du legger grunnlaget for hvor langt du kommer i verden", "Gode karakterer er utrolig viktig!" osv osv. Mange vil m.a.o. ha det til at man ikke kan klare seg i livet med et dårlig snitt på u.-skolen!

Jeg ser jo litt av poenget deres, men ærlig talt; at 3 år i barndommen skal avgjøre skjebnen din omtrent, blir for drøyt synes jeg! Har ikke de voksne hørt om å være "ung og dum"? Det er ikke så sabla lett å finne motivasjon, og ikke minst krefter, til å jobbe 200 dager i året med skole og lekser.


og ting kan faktisk læres når man blir eldre også.


Så jeg spør dere: om jeg har f.eks. 2 - 3 - 4 i snitt og ikke er nedsatt i orden og oppførsel, men gir ganske beng i skolen; hvor mye vil dette faktisk slå tilbake mot meg senere?

Jeg kan nemlig ikke fatte at disse 3 årene og et papir med tall skal bestemme hvordan jeg vil klare meg i livet!


Diskutér!
Det slår vel tilbake på at du ikke får gå den videregående skolen du vil pga. for dårlige karakterer.
Og at det er vanskeligere å lære ettersom man blir eldre. Altså ingen fordeler.
Eneste er det er nyttig for er opptak til videregående skole. Etter det er de så godt som glemt. Bor du i Oslo teller jo bosted 50% for inntaket til vgs, så med andre ord er ungdomsskolekarakterer veldig irrelevant. Ingen arbeidsgivere ser på ungdomsskolekarakterene på noe tidspunkt i livet, selv om kanskje rimi vurderer dem når du søker der for sommerjobb - og da ser de først og fremst på fravær og orden. Trigonometri og spikking av fjøl blir nedprioritert når det står ovenfor om du faktisk egner deg til å jobbe i butikk.

Karakterers eneste funksjon er alltid å la deg komme inn på en nyere utdanning.
Betyr ikke en dritt! Antar at grunnen til sier det er å få dere "latsabber" til å faktisk lære dere noe før dere går utav skolen, at dere skal forstå at jo fortere dere lærer dere å skrive ordentlig norsk, ihvertfall enkel matte og nok engelsk til å gjøre deg forstått, og gjerne forstå litt av verden ved å lære seg om religioner og historie, jo bedre er det.

Det er jo karakterere på vgs som teller for videre jobb, ev videre skole om du vil gå allmennfag og høyskole etterpå.

Altfor mange i dag som går ut i arbeidslivet uten fjerneste anelse på noe som helst (tenker ikke på dere med dysleksi, tenker på de som skriver som dass pga de aldri har giddet å lære seg det), og om vi kan få de til å lære noe nå, før de skal ut i samfunnet og gjøre noe nyttig, så er det flott!

Så det er ikke karakterere som teller etter min mening, det er hvorfor du har de.
Karakterene dine fra ungdomsskolen betyr ingenting utover søknaden din til videregående og eventuelle jobbsøknader det nærmeste året. Men det betyr ikke at du burde gi beng i skolen. For det første så lærer du endel som legger grunnlaget for det du skal lære videre, for det andre så lærer du deg gode arbeidsvaner. Gode arbeidsvaner er utrolig viktig, selv har jeg knapt nok gjort lekser i hele mitt liv, aldri gjort mer enn absolutt nødvendig og helst mindre, og det har slått tilbake mot meg senere.

(Ting kan læres når du blir eldre ja, men det er mye bedre å lære det nå, så slipper du å lære det når du blir eldre og egentlig skal lære noe annet)
Trådstarter
57 1
Handler ikke spesifikt om meg altså, mer generelt. Personen jeg oppga info om er fiktiv
Jeg legger merke til at folk får de samme karakterene på vgs som de får på grunnskolen. Om du ikke begynner å bry deg om skolen nå, vil du får problemer med å henge i ettersom årene går. Ungdomsskolen er lett, ikke slapp alt for mye av, fritid har du nok av.
Ungdomsskolen er viktig, fordi, som folk tidligere har poengtert - det er her du legger grunnlaget for VGS. Karakterene i seg selv er ikke viktige, men det å vite HVA som skal til for å oppnå gode karakterer er viktig. Selv om listen er høyere på VGS enn ungdomsskolen, er det veldig nyttig å vite hva som gir en 5'er, hva som gir en 6'er og når du får en 3'er.
Jeg gjorde det rimelig dårlig på ungdomsskolen, snittet vel mellom 2 og 3 et sted, men tok meg sammen på videregående og fullførte med et snitt på rundt 4.7 om jeg husker riktig. I skrivende stund er jeg NTNU student. Så for meg hadde de ikke noen stor betydning.
Hva er karakterens funksjon?
Karakteren du blir gitt skal gjenspeile din kunnskap samt innsats i et fag. Om du gir faen vil det du, som allerede nevnt, ha mindre sannsynlighet for å komme inn der du vil.

Du skal huske på at det å gi faen vil straffe seg senere i det at du er nødt til å jobbe mye hardere med fagene enn du hadde trengt dersom du hadde dannet grunnlaget allerede på ungdomskolen. Når det er sagt, gjør hva faen du vil men ikke regn med at det er noe "kjære mor"-opplegg på videregående eller universitet\høyskoler. Ansvar for egen læring kalles det.
For de som (fornuftig nok) har fortrengt undomsskolen, så må det jo nevnes at det er høy bullshitfaktor på mange av fagene der. Kunst og håndverk, hvor man sitter og pusser en jævla trebit i 6 måneder? Musikk, hvor man driver med allsang av dårlige poplåter? Noen fag kan man få virkelig dårlige karakterer i uten at det akkurat går ut over evnen til å klare seg senere i livet...
Fordelen med å faktisk få bra karakterer er jo det at man blir flinkere seinere på videregående og hva man ellers går. Hvis du gir faen i skolen hele livet så er det vanskelig å plutselig begynne og jobbe når man faktisk må.

Som ivioyner sier så er det visse fag man kan gi beng i uten særlige følger.

Hvis du faktisk kan jobbe når du må så er det bare å drite i 8. og 9., og stå på i 10.
Karakterene på u skolen er egentlig kun viktig får å komme inn på det du vil på videregående. Men hvis du har gode karakterer så har du jo bedre grunnlag får å gjøre det bra på videregående
Hvordan beregnes gjennomsnittet egentlig?
Tar de bare gjennomsnittet? Har hørt noe om at de delte på 10 eller noe slikt...
Som en del har påpekt så er ikke ungdomsskolekarakterene så utrolig viktig, annet enn at de til en viss grad styrer hvor du skal gå på videregående. På en annen side så er det et poeng å tilegne seg helt basis kunnskap. Jeg sier ikke at karakterene nødvendigvis har alt for stor sammenheng her, men av egen erfaring har jeg sett at de som var elendige på ungdomsskolen ikke er de som har begynt på de store utdannelsene i etterkant. Det er en klar sammenheng mellom hva du driver med senere i livet og hvordan karakterene dine var på ungdomsskolen. Hvis du har null motivasjon til å lære deg noe som helst, så ikke kom og klag over hvor kjedelig det er å jobbe i kassa på Rimi noen år senere.
Sitat av rune420
Jeg gjorde det rimelig dårlig på ungdomsskolen, snittet vel mellom 2 og 3 et sted, men tok meg sammen på videregående og fullførte med et snitt på rundt 4.7 om jeg husker riktig. I skrivende stund er jeg NTNU student. Så for meg hadde de ikke noen stor betydning.
Vis hele sitatet...
Det går vel på din egen intresse og innsats kanskje? Hadde en kompis med like dårlige karakterer som plutselig gikk ut med mange 5-6 (!!) på elektrofag, pga dette var noe han likte og trivdes med.

Mange på vgs bruker veldig lang tid på å lære seg ting, pga de ikke er stødig i verken lesing eller å skrive oppgaver selv, pga dette "var så kjedelig" på ung.skolen at de ga faen, og spesielt matte var "ekstra" kjedelig, så da klarer de ikke enkel matte når de trenger det.
Et av de største problemene når jeg gikk VK1 Servitør i fjor, også når jeg gikk Hotell og næring, var at folk ikke greide matten.

Det koster 50 kr for en kilo kjøtt, og du skal ha 200 gram. Hvor vanskelig er det å dele 50 kr på antall gram den prisen er for, for å så gange med antall gram du faktisk skal ha? Mange greide der å dele på 100... og så ganget de med 75.. når læreren spurte hva de dreiv med, "men det er jo 100 gram i en kg?" for å så "jamen vi delte på 75 i forrige oppgave..?".

Og nå er jeg ikke ute etter å ta de med lærevansker, en klasse på 20 elever kan umulig ha 18 stk som har lærevansker? Det var flertallet som var så fjerne, ikke noen få. Og det viser jo bare hvor viktig det er å ihvertfall prøve å forstå litt av hva man lærer på ungdomsskolen, pga på vgs har vi ikke tid til å lære grunnprinsippene i matte + de oppgavene vi skal ha.
drQ
Egendefinert
Blir kanskje litt gjentagelse, men som sagt teller ungdomsskolen kun for videregående (eventuelt hvis du finner ut at du skal gå rett i jobb, og ikke ta videregående). På allmen er vel karakterer ytterst sjelden noe problem for å komme inn, men på enkelte studieretninger er kanskje kravene litt strammere. Uten at det nødvendigvis er noe man må jobbe seg i hjel for å få til.

Som andre har nevnt kan det jo absolutt være en fordel å faktisk lære seg noe på den tiden man bruker, men jeg vil ikke si at lære og karakterer nødvendigvis er noe som henger sammen.

Slik sett kan fint gi beng i karakterene på ungdomsskolen. Men det er noe jeg synes er viktig. Det er holdninger og gode vaner (det hørtes virkelig voksent ut...). Når man går på ungdomsskolen er det kanskje enkelt å tenke "jeg skjerper meg når det virkelig trengs". Men det er ikke gitt at det er så enkelt å plutselig skulle begynne å jobbe etter tre års ferie. I tillegg kan vel ingen med hånden på hjertet si at det er gøy å få dårlige karakterer. Kanskje i noen av idiotfagene som finnes, som kunst og håndverk, men noen fag er tross alt relevante.

Jeg mener derfor at man bør ha litt innsats, også på ungdomsskolen. Men det betyr jo strengt tatt ikke at man må jobbe seg i hjel med lekser heller...
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Jeg fikk dårlige karakterer. 2.noerart i snitt. Det gikk ikke ut over VGS. Jeg fikk også nedsatt orden og oppførsel.

Men jeg angrer skikkelig! F.eks matten vi har på skolen, skjønner jeg ikke en dritt av. Hadde jeg følgt med på skolen, så ville jeg også skjønt mye av fagene på VGS. Sp godekarakterer er vel et pluss for å klare seg senere. Men de karakterene hjelper bare selve deg. Ikke på om man kommer inn på VGS.

De har vel mer eller mindre grad en liten betydning, men jeg tror ikke det er så stort. Jeg kom inn på 1. valget mitt.
Sitat av The Freak
Hvordan beregnes gjennomsnittet egentlig?
Tar de bare gjennomsnittet? Har hørt noe om at de delte på 10 eller noe slikt...
Vis hele sitatet...
For og finne gjennomsnittet ditt så plusser du opp alle karakterene dine og deler det på antall karakterer.

Men på sak, karakterene på ungdomsskolen er jo så viktig som du selv synes de er.
Sånn som jeg ser på det er det to typer på ungdomsskolen.
Den ene typen gir ganske enkelt faen og tenker ikke på at om noen år skal han/hun ha jobb, og han/hun skal videre her i livet.
Den andre typen som går under "skolelys" bryr seg om karakterene og er så voksen i hodet at han/hun vet hun skal bli noe her i livet og bryr seg om og komme inn på det rette studie og ha et mål framfor seg.

Så, min definisjon av et "skolelys" er heller et menneske som er mer voksen i hodet og tenker framover at livet går videre enn og være den typen som bare gir faen og ikke tenker framover.
Må også si meg enig med at det er noe som heter ansvar for egen læring som John B nevner.
Karakterer er jo en måle skala på hvor flink du er i et fag. Ergo har du dårlige karakterer så er du dårlig i det spesifike faget.

Sliter du i et fag, så blir det bare verre å verre jo eldre du blir og faget blir hardere. Så gode karakterer er veldig lurt å ha.

Det å få gode karakterer på ungdomsskolen trenger ikke å være så ekstremt vanskelig, alt avhenger av hvor moden du er og om du har gode arbeidsvaner.

Har du gode arbeidsvaner og gode karakterer, så vil du få det MYE lettere på VGS, fordi du vil da klare de fagene bedre.

Noen vil kanskje si at "Jeg trenger ikke være god i norsk, for jeg skal gå elektro" eller noe i den dur.

Somsagt, har du gode arbeidsvaner, så lærer du lettere, uavhengig av hvilket fag det er.
Sitat av chouse
For og finne gjennomsnittet ditt så plusser du opp alle karakterene dine og deler det på antall karakterer.
Vis hele sitatet...
Må rette litt der, norsk/sidemål/norsk muntlig blir vel lagt sammen og delt på 3, så har man norsk karakter (eller er sidemål en egen karakter tro?) Samme med engelsk, legge sammen muntlig og skriftlig og dele på 2. Resten av karakterene teller som 1, og legges sammen og deles på antall fag (altså norsk er et fag selv om man får 3 karakter der). Det var slikt vi lærte at snittet skulle regnes ut ihvertfall.
Sitat av Lille My
Må rette litt der, norsk/sidemål/norsk muntlig blir vel lagt sammen og delt på 3, så har man norsk karakter (eller er sidemål en egen karakter tro?) Samme med engelsk, legge sammen muntlig og skriftlig og dele på 2. Resten av karakterene teller som 1, og legges sammen og deles på antall fag (altså norsk er et fag selv om man får 3 karakter der). Det var slikt vi lærte at snittet skulle regnes ut ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Å? Vi har fått hørt det sånn som jeg forklarte det.
Hvis det stemmer det du sier var det dumt jeg ikke hadde karakterheftet nå så jeg kunne sjekke hva snittet mitt egentlig er.
Sitat av PureOwnage
De karakterene hjelper bare selve deg. Ikke på om man kommer inn på VGS. De har vel mer eller mindre grad en liten betydning, men jeg tror ikke det er så stort. Jeg kom inn på 1. valget mitt.
Vis hele sitatet...
Fordi du mest sannsynlig søkte på en linje der snittet ikke var så veldig høyt. Hadde du derimot hadd en linje der snittet var veldig høyt ville du slitt med å komme inn. Så hvor stor betyding karraktrene har er relativt. Mange søkere = du trenger høyt snitt for å være sikkra plass, få søkere = du kommer inn uansett (nesten).
"årh ... det er så mange tall..."

sitat fra ei blonding på vgs gimle når jeg gikk det.. (kan vel virke som ei unnasluntrer på u-skolen)

mitt råd er å satse på de fagene du liker!
jeg likte historie, geografi, engelsk og matfag ( jobber nå med mat og er selverklært geo og historie geni samt hobbyengelsk professor... )

men matte er det lurt å kunne, basic matte ivertfall. det får du bruk for resten av ditt liv...
Gode karakterer på ungdomsskolen trenger ikke å bety at du gjør det bra seinere heller.. Jeg hadde kjempekarakterer på ungdomsskolen, men var møkka drittlei av skolen da jeg kom til videregående og da gikk det et par tre hakk nedover på karakterskalaen kan du si.

Lærdommen her er da at man må spare litt på kruttet så man ikke blir utbrent før man kommer dit hvor karakterene faktisk betyr littegranne for hva som skjer seinere.

VGS er ikke alfa og omega det heller, men kanskje litt viktigere på yrkisfag enn allmennfag som jeg gikk.

Men etter 3 år på privat høgskole og 300k i studielån så ble det bachelorgrad på meg også. Og det var historien om min skolegang. Takk for meg.

Skal nevnes at å lese faglitteratur nå er noe av det meste givende jeg kan finne på. Har tatt 2bi og 3bi som privatist og tenker på å ta 2fy og kanskje 3fy og 3mx og kanskje 3kj etterhvert bare sånn for moro skyld. hvorfor var det ikke sånn da jeg gikk på vgs og faktisk hadde muligheter.. litt seint å finne ut at man egentlig hadde lyst å bli sånn å sånn når man ble stor når man allerede er blitt stor. skjegget i postkassen. nuff said

STAY IN SCHOOL KIDS!
Sist endret av bo1e; 30. april 2007 kl. 11:12.