Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1201
Hei.

Kjøpte nylig pc til min sønn, men er litt urolig for hva han kommer til å bruke den til
er det noen keylogger programmer som kan sende key via LAN hvis begge pc'er bekrefter dette e.l. på forhånd tusen takk.

Mvh.

Tobias G
Som vanlig ser foreldre overvåkning som første og eneste utvei. Hva skjedde med kommunikasjon.

http://www.ardamax.com/ <-- den burde fikse det.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Ser det alt er svart på, men hva med å bruke disse linkene neste gang?
Forumsøk
Google

Bare for moro skyld; Forumsøket ga 169 resultater, og Google ga 6 650 000. Jepp. Seks-millioner-seks-hundre-og-femti-tusen treff.
Sitat av Kanoner
Som vanlig ser foreldre overvåkning som første og eneste utvei. Hva skjedde med kommunikasjon.

http://www.ardamax.com/ <-- den burde fikse det.
Vis hele sitatet...
Bare synd jeg fikk virus av å laste den ned...
Ja da skaffer du deg vel antivirus etterhvert da? Har brukt den her selv, men fikk problemer når jeg prøvde å kjøre den i hidden mode.

Men det var nå bare et tips, han kunne søkt selv.
Sitat av TobiasG
Hei.

Kjøpte nylig pc til min sønn, men er litt urolig for hva han kommer til å bruke den til
er det noen keylogger programmer som kan sende key via LAN hvis begge pc'er bekrefter dette e.l. på forhånd tusen takk.

Mvh.

Tobias G
Vis hele sitatet...
Det du skal gjøre er å drite kraftig i hva han bruker PCen *SIN* til. Hvordan hadde du likt det om han spionerte på deg?

Jeg blir provosert av slike maktfreaker som deg. Enten gir du han en PC og aksepterer at du ikke har døyten med hva han gjør, eller så gir du han ikke en PC.

Så enkelt er det.
Kan du ikke bare overvåke routeren da??.. sette på så det logger alle sidene sønnen din sin datamaskin er inpå??..
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Det du også kan gjøre er å skaffe deg administratorkonto på maskina hans, og sjekke internett-historyen hans av og til, tipper han ikke gidder å slette den så ofte.

Ville vært veldig ironisk om det, om et par uker, dukker opp en fjorten år gammel gutt som klager over at faren hans er kontrollfreak.

Ser nettopp at du er 29, og at en sønn på fjorten ville vært usannsynlig. Hvor gammel er han? 10? Tror ikke han finner på så mye dumt i den alderen...ennå...*skremmer*
Sitat av Kanoner
Ja da skaffer du deg vel antivirus etterhvert da? Har brukt den her selv, men fikk problemer når jeg prøvde å kjøre den i hidden mode.

Men det var nå bare et tips, han kunne søkt selv.
Vis hele sitatet...
Var jo antivirusen som reagerte.. Hadde jo aldri funnet ut at det var virus i den uten det...
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
TobiasG: Når du sier du er litt urolig over hva han kommer til å bruke maskinen til, nøyaktig hva mener du?

Det er to ting jeg tenker på, det første er begrensning i form av innholdsmoderering. Enkelt og greit begrensning av tilgang til diverse websider du vet han kanskje besøker, som du kanskje ikke ønsker han skal besøke. Dette kan jeg være enig i at kan være tildels konstruktivt. Men dersom du faktisk mener at du skal installere keylogger på maskinen, og du faktisk skal sitte og lese ting som han skriver - så må jeg si meg kraftig uenig i denne avgjørelsen. Dette er ren krenkelse av privatlivet til din sønn, og selv om han er din sønn så må han få lov til å ha noe privatliv.

Det jeg heller ville gjort var å installere en proxy (squid for eksempel) på en gammel pc du kanskje har stående, og fått all webtrafikk fra din sønns datamaskin inn på denne. Da ville du enkelt kunne både se hvilke websider som er besøkt og eventuelt begrenset tilgangen til disse. Du ville også kunne satt på både tids- og passordbegrensning til nettilgang.

Men først og fremst mener jeg du burde kommunisere med din sønn og gi ham en opplæring i hva som sømmer seg på nett og hva som ikke sømmer seg. I alle fall hvis du mener du selv er kompetent til dette.

Jeg skal selvfølgelig ikke moralisere og fortelle deg hvordan du skal oppføre deg mot din sønn, men da har jeg i alle fall luftet mine tanker om emnet. Moderering og en oversikt over hvilke aktiviteter din sønn gjør på nett er for meg en nødvendighet når de minste skal vandre ut på internett. Men en total overvåkning over hvilke tastetrykk han gjør tar jeg sterk avstand fra. Så dersom du ønsker å installere en proxy eller lignende synes jeg dette er en bra ting, og vil gjerne hjelpe deg med å finne den informasjonen du trenger for å få dette i boks, men jeg vil ikke hjelpe deg med å finne en keylogger.
Sist endret av m0b; 29. april 2007 kl. 21:08.
Sitat av simdal
Bare synd jeg fikk virus av å laste den ned...
Vis hele sitatet...
Tviler på det er virus i selve filen. Tenker den reagerer siden det er en keylogger. Keyloggere regnes som en trojan.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av |d13m0b
TobiasG: Når du sier du er litt urolig over hva han kommer til å bruke maskinen til, nøyaktig hva mener du?

Det er to ting jeg tenker på, det første er begrensning i form av innholdsmoderering. Enkelt og greit begrensning av tilgang til diverse websider du vet han kanskje besøker, som du kanskje ikke ønsker han skal besøke. Dette kan jeg være enig i at kan være tildels konstruktivt. Men dersom du faktisk mener at du skal installere keylogger på maskinen, og du faktisk skal sitte og lese ting som han skriver - så må jeg si meg kraftig uenig i denne avgjørelsen. Dette er ren krenkelse av privatlivet til din sønn, og selv om han er din sønn så må han få lov til å ha noe privatliv.

Det jeg heller ville gjort var å installere en proxy (squid for eksempel) på en gammel pc du kanskje har stående, og fått all webtrafikk fra din sønns datamaskin inn på denne. Da ville du enkelt kunne både se hvilke websider som er besøkt og eventuelt begrenset tilgangen til disse. Du ville også kunne satt på både tids- og passordbegrensning til nettilgang.

Men først og fremst mener jeg du burde kommunisere med din sønn og gi ham en opplæring i hva som sømmer seg på nett og hva som ikke sømmer seg. I alle fall hvis du mener du selv er kompetent til dette.

Jeg skal selvfølgelig ikke moralisere og fortelle deg hvordan du skal oppføre deg mot din sønn, men da har jeg i alle fall luftet mine tanker om emnet. Moderering og en oversikt over hvilke aktiviteter din sønn gjør på nett er for meg en nødvendighet når de minste skal vandre ut på internett. Men en total overvåkning over hvilke tastetrykk han gjør tar jeg sterk avstand fra. Så dersom du ønsker å installere en proxy eller lignende synes jeg dette er en bra ting, og vil gjerne hjelpe deg med å finne den informasjonen du trenger for å få dette i boks, men jeg vil ikke hjelpe deg med å finne en keylogger.
Vis hele sitatet...
Enig. Også fordi det kan bli slitsomt å lese alt han skriver etterhvert. Bruker du en proxy har du ganske mange muligheter til å begrense og overvåke.