Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 600
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Inspirert av Stormens anbefaling av "balsam for ørene", følger jeg opp med nok en anbefaling av noe jeg mener kan beskrives på samme måte.

Siden jeg regner med at de færreste av forumets medlemmer har noe særlig kjennskap til 70-tallets progscene i Québec, føler jeg det som min plikt å markedsføre denne fantastiske plata.

Harmonium er, kanskje i tillegg til Maneige, den mest kjente og innflytelsesrike gruppa fra denne delen av musikkverdenen. Førsteplata kom i 1974, og bandet var da en trio som spilte forholdsvis "poppa" koselige sanger. Det er absolutt et bra debutalbum, men ingen ting å hoppe i taket for. Det er imidlertid deres andre plate, fra 1975. Nå var antallet medlemmer økt til fem, og gruppa framstår i en helt annen drakt. Uten å gå detaljert inn på akkurat hva plata kan tilby (det er det skrevet mye om her og her), vil jeg si at denne med enkelhet er en av de beste platene jeg noensinne har hørt. Vakrere og mer avslappende musikk finner man rett og slett ikke.

Platas høydepunkt er avslutningssporet - Historie Sans Paroles, men siden denne ikke ligger lett tilgjengelig noe sted så vidt jeg vet, må dere nøye dere med den fjerde låta, som representerer vinteren: en Pleine Face. Hør.
Sist endret av aybara; 17. april 2007 kl. 02:43.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Trådstarter
Hmm.. Jeg ser at jeg skreiv en liten feil.. låta som ligger ute er nummer tre, Depuis l'Automne, ikke en Pleine Face.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Nice aybara, Stormens forslag var ikke noe jeg personlig kan kalle balsam for ørene, men dette var njudelig
Ah, dette var herlig. Er resten av plata stort sett i samme stilen?
Har begynt å høre på litt 70tallsprog-lignende i det siste, Camel, Rush, Jethro Tull etc. .. utrolig digg.

Takker for tipset, skal sjekke ut dette.
(np: Camel - Rhayader )
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Trådstarter
Resten av plata er samme greia ja, men femtesporet må kunne sies å være et absolutt høydepunkt. Det tredje og siste studioalbumet, L'Heptade, kom året etter, og fortsetter litt i samme sporet, men ligger nok nærmere mye av den engelske symfoniske prog'en. De har også fått inn en trommis. Jeg er ikke like glad i dette albumet.. syns det har mistet litt av særpreget som fantes på nummer to. De kom forøvrig med en live-plate i 1980, og den er veldig bra.

Music inspired by the Snow Goose er forøvrig et fantastisk stykke musikk.