Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2556
Hei.

Er egentlig ikke så aktiv i dette temaet, men har vært ganske mye i utlandet, og MERKER forskjellen på alkoholpriser for og si det slik.

Politikerne tenker vel at det fungerer flott med høye alkoholpriser, fordi folk tjener så mye mer enn de gjør i mange andre land, og for å holde alkoholforbruken nede. Men når sant skal sies så fungerer dette bare på papir, ikke i virkeligheten. Å dette er noe Stortinget snart må forstå.

I tilleg prøver de å presse toll-kvoten til det minimale, og lurer på HVORFOR folk smugler så mye. Dette er bare helt på trynet, enten så burde de senke alkoholprisene, eller så burde de øke toll-kvoten. Et forslag er å senke alkoholprisen generelt, men da kan man ta en liten titt på Finland å se hvordan det gikk. Her øket alkoholforbruket og antall alkoholikere til de grader etter at de senket alkoholavgiftene med 33%. Egentlig er dette en ganske, men de hadde det samme problemet som Norge. For folk der reiste til Sverige og Estland med båt for å kjøpe sitt.

Jeg synes egentlig vi har det ganske greit sånn så vi har det, eneste er kanskje å senke noen avgifter for utesteder, slik at det ikke blir nødvendig å ta skyhøye priser for varene. Slik at prisene blir likere butikkprisene. På denne måten tjener alle på det vil jeg tro; folk slutter å smugle så mye, folk øker ikke alkoholforbruken selv om prisene går ned, siden de holder seg på omtrent samme nivå som butikkpriser. Og politikerne kan smile i lag med forbrukerne.

Tror kanskje ikke dette vil være den beste løsningen, den kan forbedres og derfor spør jeg etter forslag. Er vi heldige finnes det kanskje en Stortingsrepresentant her i nFF som leser denne tråden

Noen som har noen formeninger eller utspill om dette? Hadde dette virket som en grei løsning tror dere?

Edit: Kan også slenge med at fra Sverige til Norge så har du vel lov til å ta med deg 6 0.33l øl (?). Mens i fra Sverige til Finland og motsatt så har du vell lov til å ta med deg 8 brett... Helt Sykt!
Sist endret av Frankieman; 10. april 2007 kl. 01:07.
Jeg tror det hadde vært en grei løsning å slå av litt på alkoholprisene, jeg er enig med du på at jeg ikke tror at folk kommer til å øke forbruket pga lavere pris. Å at toll kvoten er alt for lav, jeg fikk sjokk da jeg så hva land som var med i EU fikk ta med seg hjem fra andre land i forhold til Norge. Tull og tøys!
Løsning på alkoholmisbruk ligger kanskje ikke i høye alkoholpriser, men det er et fint forebyggende foretak. Enig med at priser på utesteder kunne vært senket.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Kommer ikke til og skje at avgiftene blir satt ned på nivå med f.eks svenskenes nivå. Dette er for at det er for mange forskerrapporter som viser at folk kjøper&drikker mer alkohol når prisene er lave. Ta ett lite eksempel:
Når det er onsdag (lillelørdag) på en uteplass, og de serverere halvlitere til 25,- da er det jo klart at jeg drikker mer, siden det koster halvparten enn det som er vanlig.
Så, nedgang i prisene = oppgang i alkoholinntak. Det er bare ren logikk. Tro meg, jeg støtter det du sier at folk kan styre seg, og dette er bare på papir, men jeg tviler så på at dette kommer til og bli gjort noe med.
Vi er ett av verdens rikeste land, og vi må til stadighet betale inn sinnsvake avgifter og mye til staten.
Hadde vi kuttet ned bare 1% på alkoholavgiftene, så hadde ikke norge tapt så mye. Og vi kunne sikkert spart en 10er pr. 0,7 flaske på polet.

Smuglingen har vært der i alle år, og den kommer ikke til og bli avsluttet med det første. Spørs om det skjer i det hele tatt. Fulgte litt med på nyhetene her om dagen, der de kom med tall fra en svensk by rett over grensa som økte omsetningen med 36% bare i påsken. Ellers sto visstnok normenn for 26% av deres totale omsettning. Og disse tallene bare øker og øker hvert år.

Handelslekasjen til sverige/finnland/tyskland eller whatever kommer til og fortsette, og det samme med smuglingen så lenge den norske stat får sitt og dra inn penger til statskassa. Som forøvrig ikke blir brukt til jack shit.
Hmm... Er enig i noen av punktene dine, b.l.a. i at de kunne senke alkoholafgitene. Men da støter man på problemet at man drikker mer. Men ute på byn er det noe annet mener jeg, man senker prisene og folk vil i lengden misnke alkoholforbruken. Dette skjer ikke over natta, men kanskje i neste generasjon(?).
Ønsker også å støtte noen av de andre forslagene dine; ja, Norge drar inn noe syykt med avgifter o.l. av oss inbyggere. F.eks. har man veiavgift som ( vil ikke utale meg om tall, siden jeg ikke husker de helt klart) de bruker bare 10-30% på veier o.l. å de lurer på hvorfor vi har så dårlige veier. Dette er snakk om milliard-tall...
Takker for svar
Avgiftene på alkohol er ikke altfor mye å syte over. Selvfølgelig er ikke jeg heller særlig glad i å tenke over hvor mye jeg f.eks har brukt på alkohol nå i påsken opp mot hvor mye det ville kostet i Danmark, men så er det faktisk sånn du sier at vi i Norge har veldig høy inntekt, opp mot prisnivået i forhold til mange andre land. Du sier at det ikke fungerer at prisene er høye fordi vi tjener så mye. Altså at vi ville drukket like mye selv om det var billigere. Vel ja.. men hva så? Folk har penger til å reise rundt og kjøpe flere biler, store hus etc. Hvis Noen sliter så kan de jo kutte ned på alkoholforbruket. Faktum er at vi drikker veldig mye selv med høye priser. Senker de avgiftene her vil de stige tilsvarende andre plasser.

Grunnen til at vi ikke får lov til å ta med oss så mye inn i Norge som de kan f.eks fra Tyskland til Danmark er at da ville alle gjort det og svartebørsen ville blomstret. Danskene tjener ikke like mye på å kjøre til Tyskland å handle som vi ville gjort (selv om de tjener litt).

Forebyggende tiltak støtter jeg, vi har jo det som heter "sixpack-trenden" i Norge, om at vi ikke tar kun _en_ øl, men alltid skal drikke så mye. Er også enig i at utesteder kunne fått senket avgiftene. Videre kunne de satt reguleringer hos utestedene som gjorde at de ikke bare fortsatte med de samme prisene og tjente mer. Da ville folk (tror jeg) tatt det mer rolig på vors og kansje gått tidligere ut og drukket mer der. Vet av egen erfaring at hvis ølen koster 20kr glasset drar vi tidligere ut og drikker mye mer der. Når ølen koster 50kr er det mye kjipere å drikke på byen.
høye avgifter trengs for å temme oss med vikinggener
Sitat av Graps
Grunnen til at vi ikke får lov til å ta med oss så mye inn i Norge som de kan f.eks fra Tyskland til Danmark er at da ville alle gjort det og svartebørsen ville blomstret. Danskene tjener ikke like mye på å kjøre til Tyskland å handle som vi ville gjort (selv om de tjener litt).
Vis hele sitatet...
Dette er vel mer på grunn av at Norge ikke er med i den store gutteklubben EU..
Vet ikke om det er nevnt tidligere i tråden, skumleste bare.

At avgiftene og prisene skal være så skyhøye på utesteder er egentlig litt bak mål, for på utestedene har servitøren ett visst ansvar om å se når noen blir for fulle til å kjøpe mer.
Når man er for full til å få mer på ett utested er det slutt, da får man enkelt og greit ikke mer, mens at på det du kjøper på butikk er det ingen kontroll.

Ett annet alternativ er kanskje å innføre noe lignende som i Svenske butikker, der får man ikke kjøpt mer enn 2 sixpack om man er under 25, selvfølgelig kan man bare gå til neste butikk, men det begrenser jo seg litt uansett. Husker ikke om det noen grense for hva de som er gamlere får lov til å kjøpe..

Og senke alkoholavgiften ser jeg igrunn bare en god ting med, det er at hjemmebrent omsetninga kunne gått veldig mye ned, f.eks jeg ville slutta å drikke billig hjemmebrent om jeg fikk ett alternativ som ikke hadde robba meg totalt etter en kveld på byen
Sist endret av Popp; 10. april 2007 kl. 15:51.
Popp: Det er samme regler som gjelder i butikk, er du synlig beruset får du ikke kjøpe. Servitrisen kan ikke hindre en full man i å gå hjem for å drikke mer, og den butikkansatte kan ikke hindre noen i å drikke mye øl på en gang (men begge to kan, og skal, nekte berusede personer å kjøpe drikke)

Høye avgifter fører til lavere forbruk. Tilgang henger i Norge tett sammen med forbruk av alkohol. Derfor er det høye priser.
Hehe, måtte le litt da jeg leste resonnementet ditt Magisk, om at Staten ikke taper mye penger dersom vi reduserer alkoholavgiften med f. eks 1%.

Er vel heller slik at vi ikke sparer noe om den senkes 1%, mens staten taper en hel masse.

Og hvis du klarer å spare en 10er på 1% alkoholavgiftsreduksjon kjøper du da brennvin med en avgift på rundt regnet 1000 kr.

Mange bekker små gjør stor Å som det sies.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det skal seiast at utepils er ikkje dyr i norge på grunn av alkoholavgifta. Alkoholavgifta er 6-7 kroner på en halvliter, og det er under 10% av det pilsen koster på resturanter/puber enkelte plasser...

Så prisane på utested er *stortsett* bestemt av lønnskostnader o.l.
Satt å tenkte på det samme selv når jeg drakk en butikkjørt pils til 30 spenn og hørte den kosta omtrent en tier i tyskland. Lurte da på hvordan tollen er innenfor EU, er det "bring all you want"? I så fall ville vel et EU medlemskap senke blant annet alkohol og bilavgiftene mye, eller tar jeg feil her?
Sitat av Zepplin
Satt å tenkte på det samme selv når jeg drakk en butikkjørt pils til 30 spenn og hørte den kosta omtrent en tier i tyskland. Lurte da på hvordan tollen er innenfor EU, er det "bring all you want"? I så fall ville vel et EU medlemskap senke blant annet alkohol og bilavgiftene mye, eller tar jeg feil her?
Vis hele sitatet...
Du tar ikke feil i at EU medlemskap ville kuttet en del avgifter her i Norge. Men la deg ikke bli overbevist om at EU medlemskap er bra for Norge basert på dette. Dersom staten taper penger på disse avgiftene, samt at de må gi bidrag til andre EU land grunnet vår gode økonomi ville dette føre til at de tar inn avgifter andre plasser eller gir oss ett dårligere sosialtilbud. Dette ble litt offtopic..

Som det ble sagt er lønninger o.l. en del av grunnen til at det koster 50kr med en pils på byen. Allikevel skal vi ikke skrive av alt til det. Utesteder tjener fett. Vi er villige til å betale så mye fordi vi "må". Kvarteret i Bergen og Folken i stavanger (studentdrevne uteplasser) tar også 50kr for ølen. De har mye mindre utgifter da de ikke betaler de som er i baren/fleste av vaktene osv. Utgiftene til uteplasser stiger heller ikke drastisk på kveldene. Greit at de ansatte kansje er 2-3 flere og får litt bedre betalt på kvelden, men de setter gjerne opp prisen med 25kr og selger _mye_ mer.
Hvor har du det fra at man kun får kjøpe 2 sixpack i svenske butikker?
Sitat av egrimerlot
Hvor har du det fra at man kun får kjøpe 2 sixpack i svenske butikker?
Vis hele sitatet...

Alkoholholdige drikkevarer:
1 liter drikk med alkoholstyrke over 22 til og med 60 volumprosent og 1,5 liter drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 22 volumprosent, eller 3 liter drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 22 volumprosent.
2 liter øl med alkoholstyrke over 2,5 volumprosent, eller annen drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 4,7 volumprosent.
Dette betyr at man f.eks kan ta med 5 liter øl dersom man ikke medbringer andre alkoholholdige drikkevarer.


5 liter øl er rundt 15 flasker...litt over tolvpack.