Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1246
Funksjonell IT-analfabetisme, og internett.

Jeg hadde en lærer på videregående som var veldig glad i begrepet "funksjonell analfabetist", som betyr at man kan lese og skrive, men man klarer ikke å se sammenhenger, eller bruke innholdet i teksten. På samme måte er det mange som klarer å åpne en nettleser, og som klarer å logge seg på Steam, Piczo eller MSN, men som ikke klarer å utnytte potensialet som ligger i Internett. Dette er en kjempeklisjè, men Internett er en enorm kilde til informasjon, og man klarer å finne svar på overraskende mye (kanskje med unntak av de store filosofiske spørsmåla som "hvem er jeg", "hva er meningen med livet", og "hvorfor gjesping er smittsomt"), ved å bruke nettet på en fornuftig måte.

En av forutsetningene for å kunne nyttegjøre seg av denne informasjonen er å kunne søke etter den. Man må kunne bruke en søkemotor, og man må kunne være kritisk til svarene man får. Det siste er vel så viktig som det første. Jeg har f.eks lenge irritert meg over mange av innlegga på nFF, hvor svaret på spørsmålet kan finnes på fem sekunder ved hjelp av en hvilken som helst søkemotor, ved bare å skrive inn teksten man lurer på i søkefeltet. Jeg er klar over at det trengs litt trening, men så lenge man ikke prøver/gidder å lære seg dette selv, men bruker nFF som et supportforum, blir man aldri flinkere selv og man stopper å utvikle seg.

Det som derimot ikke hjelper er at søppelnerder skriker ut "google it!", eller linker til www.justfuckinggoogleit.com, uten å forklare hvordan man søker for å finne svaret. Dette er ikke progressivt, og gjør bare at folk føler seg dumme. Problemet med de funksjonelle IT-analfabetene må tas på alvor, og de må hjelpes i gang før idiotien tar dem. Det er f.eks skremmende mange som googler etter "hotmail", "google", og "vg"…

Det er veldig vanskelig å forklare hvordan man på en generell måte finner fram, og hvordan man søker, men det finnes noen enkle holdepunkter:

- Lær deg engelsk. Dette er viktigere enn man tror. Er du usikker på hvordan du staver engelske ord er det utrolig lurt å bruke ei ordliste før man søker. Er du mindre god i engelsk er google.no et alternativ, eller du kan slenge på site:no på slutten av søket ditt, da får du søkeresultater kun fra norske sider.

- Lær deg elementære søkekoder. Kan du bruke hermetegn, pluss og minus er du langt på vei.

- Vær konkret i hva du søker etter, og bruk mange søkeord. Leter man etter sider for å laste ned mp3filer, er det dumt å søke etter "mp3", men smartere å søke etter "free mp3 downloads".

- Ikke vær redd for å spørre om hjelp hvis du lurer på hvordan man finner fram til ting. Det er nok av dem som svarer spydig (det er mulig jeg også har gjort det til tider), men hvis man gir opp for tidlig lærer man ingenting.
En ting som mange poster rett i forumet her (senest i dag) er feilmeldinger. Putt hele feilmeldinga inn i google, er det mellomrom putt feilmeldingen i gåseøyne (disse: " )

Bruk stikkord, ikke hele setninger. F.eks. er det dumt å søke etter: "Når startet første verdenskrig?" Søk heller etter stikkord i det du leter etter, f.eks.: "første verdenskrig start dato" o.l.

Mitt beste tips er gåseøyne og stikkord. Kan du bruke disse får du bedre resultat, minus er også greit å kunne, men ikke et must for 60 % av søkene jeg gjør.

Et eksempel som bygger på begge mine eksempler. Du skal finne en måte å aste ned youtube vidoer fra nett med et program til Mac OS X.

Søk på: download YouTube "OS X", og du bør få noen relevante svar!
En liten guide, som tar for seg det viktigste du trenger og vite om søkemotor(r).


+

forces words to be included in search results. Useful with stop words that otherwise will be discarded

-

prevents a search term to show in results, for example searching for doughnut -cream can help you to avoid creamy doughnuts

OR

returns documents with one of the given terms, like doughnut OR donut. You can also use | instead of OR: doughnut | donut

” “

using quotes forces google to search for the exact phrase (including stop words), try “doughnut at midnight” and doughnut at midnight (actually, using quotes is similar, but not equals, to doughnut-at-midnight … it would be interesting to know what is the exact difference in SERP)

~

allow to search also for synonyms of the given word. searching for doughnut ~tips finds also pages with the word help or guide etc.

*

means every word. try “doughnuts with *”

Vis du vil lese mere, så kan du nå prøve og søke etter en guide som tar deg til neste steg
Sist endret av SnippeX; 8. april 2007 kl. 21:43.
Jeg er 100% enig med folk ovenfor, og vil få legge til mitt tips:

Når du søker i Google, forsøk å skrive inn det du TROR vil stå av informasjon på nettsiden du virkelig ØNSKER å finne.

La oss si du ønsker å finne ut når Adolf Hitler ble født.. Da kan du f.eks søke på:

"Adolf Hitler ble født i"

Du vil da komme rett til resultatene som viser når (evnt. hvor) han ble født, og slipper å lese igjennom masse crap.

Annet eksempel for å vise hvor bra denne søketeknikken er: Du skal finne ut hvor mange land det er i EU... Du kan da skrive:

"det er" + "land med i EU"

Altså at du bare utelater akkurat selve svaret, men søker på det som kommer før og etter svaret du er på jakt etter :-)

Dette er en god teknikk, som jeg bruker i 30-40% av mine søk.
Heimegut
DonTomaso's Avatar
Trådstarter
En liten, og dritenkel, startguide for Google : http://www.google.com/help/basics.html. Dette er noe alle MÅ kunne.
Det er også mange som spør om hvor man kan laste ned forskjellige progrmmer fra. Jeg pleier som regel bare å skrive: download msn 7,5 . (bare eksempel) Da får man det opp med en gang.

Dette er en ganske grei måte hvis man leter etter forskjellige programmer. Ekstra kjekt hvis du er lite kjent med internett og pc.
Sitat av Mister_Kenneth
Det er også mange som spør om hvor man kan laste ned forskjellige progrmmer fra. Jeg pleier som regel bare å skrive: download msn 7,5 . (bare eksempel) Da får man det opp med en gang.
Vis hele sitatet...
Litt OT: Vanligvis er det bare å gå inn på msn.com (eller .no for de som vil ha norsk versjon) og finne det lett, men i dag etter jeg formaterte så merket jeg at de har noe ny dritt på siden, jeg klarte ikke finne frem til msn messenger, så jeg måtte bruke google og laste ned en eldre versjon.

Sånn ellers så pleier jeg alltid å skrive msn+messenger i stedet for msn messenger, vet ikke hvorfor, men er bare blitt til en vane.
F.eks. hvis du har hørt litt av teksten til 'Linkin Park - Crawling', og f.eks. søker først på
pulls beneath the surface
så vil du finne bare urelatert tull, hvis du etterpå legger på lyrics bak setningen så vil du mest sannsynlig finne sanger som har ordene spredde rundt i teksten, og kanskje vil den sangen være en plass i listen, men hvis du da tar og setter teksten i hermetegn ("pulls beneath the surface" lyrics) så vil du få den som nr. 1. (Faktisk ble hele første siden full av lyrics til den sangen)
drQ
Egendefinert
Sitat av Mister_Kenneth
Det er også mange som spør om hvor man kan laste ned forskjellige progrmmer fra. Jeg pleier som regel bare å skrive: download msn 7,5 . (bare eksempel) Da får man det opp med en gang.

Dette er en ganske grei måte hvis man leter etter forskjellige programmer. Ekstra kjekt hvis du er lite kjent med internett og pc.
Vis hele sitatet...
Forsåvidt. Jeg synes likevel ikke man skal skrike for mye når noen spørr om slikt (noen unntak finnes). Å bare søke slik kan føre til at man ender opp med østeuropeisk drit på pcen hvis man ikke er våken nok. Og så er det jo tilfeller der man vil ha ett bra program til noe. Å spørre om anbefalinger (kanskje særlig her) burde egentlig være naturlig, og da kan det jo være greit å hjelpe til med en direktelink hvis man skulle ha det liggende.


Ellers er jo Googles egen "læreside" noe alle bør ha vært innpå før de gjør noe som helst på internett. Er innom og leser selv noen ganger, og det er fort ting man ikke har tenkt på før. Men det er kanskje symptomatisk at de som virkelig trenger å lese denne/en slik guide er akkurat de samme som ikke klarer å lete den frem...

edit:
Sitat av DonTomaso
(kanskje med unntak av de store filosofiske spørsmåla som "hvem er jeg", "hva er meningen med livet", og "hvorfor gjesping er smittsomt"), ved å bruke nettet på en fornuftig måte.
Vis hele sitatet...
Man kan nok finne noen svar på disse, men om de er riktige kan bli vanskeligere å finne ut av. Men det kan jo slikt være selv for de mest drevne eksperter.

Sitat av devotio
En ting som mange poster rett i forumet her (senest i dag) er feilmeldinger. Putt hele feilmeldinga inn i google, er det mellomrom putt feilmeldingen i gåseøyne (disse: " )
Vis hele sitatet...
For å hjelpe litt ekstra - i slike tilfeller får man kanskje også opp en kode eller ett filnavn av ett eller annet slag. Disse kan være veldig greie å bite seg merke i. Selv om man ikke selv skjønner bæret av hva det er, så gjør gjerne noen andre det (feks Microsoft)
Sist endret av drQ; 10. april 2007 kl. 02:21.