Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  88 19730
Hvor mange tusenlapper snakker vi om?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Mellom 3 og 10 stk tipper eg, litt avhengig av kor og i kva samanheng.
Det er ikke dokumentforfalskning, det er "Å oppgi falsk id" en venn av en venn ble tatt for dette bare fordi han sa han var 18 til politiet(øl drikking) og han fikk 12 dager elr 6k bot
Hvor får en kjøpt slikt da?
Tenker du på falsk legg får du kjøpt det på en del internett sider, men jeg tror akkurat det er tatt opp en del ganger før hvis du søker ellers ville jeg mene at det er mye gøyere å mekke selv
Sitat av AlcoholicPanda
Tenker du på falsk legg får du kjøpt det på en del internett sider, men jeg tror akkurat det er tatt opp en del ganger før hvis du søker ellers ville jeg mene at det er mye gøyere å mekke selv
Vis hele sitatet...
Men hvis du kjøper fra en sånn side, vildet fordet regnes som dokument forrfalskning?!
Det er ganske strenge regler isåfall.
Sitat av wasted16
Hvor mange tusenlapper snakker vi om?
Vis hele sitatet...
Dette har skjedd flere venner av meg, alle har fått 6000,- i forenklet forelegg eller fengsel i to uker. Det blir tur til stasjonen uansett. Det blir også truet med at dersom det skjer igjen kommer det på rullebladet.
Sitat av John B
Dette har skjedd flere venner av meg, alle har fått 6000,- i forenklet forelegg eller fengsel i to uker. Det blir tur til stasjonen uansett. Det blir også truet med at dersom det skjer igjen kommer det på rullebladet.
Vis hele sitatet...
Truet med at det kommer på rullebladet? Det er allerede på rullebladet. Det går ikke an å få bot uten at det komme på rullebladet.

Unntaket er forenklet forelegg (kun mindre trafikksaker). Det kommer ikke på rullebladet.

På rullebladet er det merket av hvilken lov som er brutt. Avhengig av hva slags type jobb det er en søker på som krever vandelsattest, vil lovbruddet stå oppført på attesten.

En som har rulleblad er utelukket fra mange interessante yrker, og dessuten fra å reise til land som krever rent rulleblad.

Det ser ut til at det er i tiden at flere og flere yrker krever rent rulleblad.
Altså tror ikke det er noe problem når du skal kjøpe røyk og eventulet alkohol på dagligvare butikker. Så lenge du ligner noen lunde på den personen som er på bildet. Vist du oppdages kan du bare løpe eller gå din vei. Vist ikke di som står i kassa har lyst til å leke helt er det ikke så mye di kan gjøre. Prøver de holde deg igjen så tupper du bare hardt i balla og løper.

Ute steder er noe værre for di fleste dørvaktene får 500kr i bonus for å ta folk med falsk ID. Men som sakt så lenge du ligner noen lunde så burde det gå greit. Her burde du ikke tuppe i ballan for da blir du sannsynligvis banka opp .

Når det kommer til politi vel... du skal ikke oppholde deg rundt politiet så lenge at du må vise ID. Så neste gang du ser politiet går du rolig vekk. Da slipper du det problemet. Eventuelt kan du jo bare kast/gjemme den fake ID'en din vist politiet er ute.
Sist endret av Corrupt; 8. april 2007 kl. 12:54.
Sitat av Corrupt
Altså tror ikke det er noe problem når du skal kjøpe røyk og eventulet alkohol på dagligvare butikker. Så lenge du ligner noen lunde på den personen som er på bildet. Vist du oppdages kan du bare løpe eller gå din vei. Vist ikke di som står i kassa har lyst til å leke helt er det ikke så mye di kan gjøre. Prøver de holde deg igjen så tupper du bare hardt i balla og løper.

Ute steder er noe værre for di fleste dørvaktene får 500kr i bonus for å ta folk med falsk ID. Men som sakt så lenge du ligner noen lunde så burde det gå greit. Her burde du ikke tuppe i ballan for da blir du sannsynligvis banka opp .

Når det kommer til politi vel... du skal ikke oppholde deg rundt politiet så lenge at du må vise ID. Så neste gang du ser politiet går du rolig vekk. Da slipper du det problemet. Eventuelt kan du jo bare kast/gjemme den fake ID'en din vist politiet er ute.
Vis hele sitatet...
Eller hva med å bare droppe å bli kriminell fordi du har lyst på røyk før du har lov? Det er vel ikke helt umulig at du en gang har lyst til å begynne i en morsom jobb. Eller har lyst til å reise til spennende steder. Ingen vet hva fremtiden vil bringe...

Eller er det jobb på Rimi som frister for resten av livet, eller kanskje tidlig uføretrygd kunne være noe? Litt tøft å klare seg på 6000 kr mnd. Men hva gjør vel det så lenge du fikk kjøpt røyk med falsk leg når du var 17???

Det må være lov å tenke mer enn noen uker frem i tid, hææh?!
Sist endret av Kaunda; 8. april 2007 kl. 14:34.
Jeg har opplevd mange ganger at purken ikke en gang gidder å komme når dørvakta tar fra folk fakeleg. Det ender bare opp med at dørvakta tar legitimasjonen til vedkommende å putter det i lomma. Bedre det enn 3000kr da.
Jeg ble tatt for falskt legg på et utested.
Jeg var dritings, men allikevel klarte jeg å vri meg unna. Jeg oppga bare falskt navn, falsk adresse og falskt personnummer.

Aldri hørt noe i ettertid..
Det samme skjedde med ei venninne av meg, men ho oppga selvfølgelig sine riktige personopplysninger ho fikk 6000,- i bot.. Vet ikke om ho fikk det på rullebladet though.

Dumme dørvakter.

Når det skal sies var ingen av oss i kontakt med politiet, men med dørvakter.
Sist endret av Jumbo; 8. april 2007 kl. 14:44.
Sitat av Jumbo
Jeg ble tatt for falskt legg på et utested.
Jeg var dritings, men allikevel klarte jeg å vri meg unna. Jeg oppga bare falskt navn, falsk adresse og falskt personnummer.

Aldri hørt noe i ettertid..
Det samme skjedde med ei venninne av meg, men ho oppga selvfølgelig sine riktige personopplysninger ho fikk 6000,- i bot.. Vet ikke om ho fikk det på rullebladet though.

Dumme dørvakter.

Når det skal sies var ingen av oss i kontakt med politiet, men med dørvakter.
Vis hele sitatet...
Så bra at det har blitt lov med dørvakter som kan gi bøter. Kan de også lage vandelsattester om jeg skulle trenge det?
Sitat av Kaunda
Så bra at det har blitt lov med dørvakter som kan gi bøter. Kan de også lage vandelsattester om jeg skulle trenge det?
Vis hele sitatet...
Det de gjør er at de skriver alt ned på et skjema de har på kontoret sitt, deretter fakser de det til politiet. Er vel slikt det foregår.
Sitat av Jumbo
Det de gjør er at de skriver alt ned på et skjema de har på kontoret sitt, deretter fakser de det til politiet. Er vel slikt det foregår.
Vis hele sitatet...
Skal foreslå det samme på Kiwibutikken jeg handler på...
Sist endret av Kaunda; 8. april 2007 kl. 15:03.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sorry at jeg bringer opp en noe gammel tråd, men herregud som noen overdriver her. Siden han skal bruke noen andre sitt legg for å kjøpe røyk er han under 18 år og vil ikke bli siktet for dokument forfalskning eller få en prikk på rullebladet som ikke blir slettet når han blir 18. Har selv erfaring med dette og det kommer selfølgelig ann på, har laget og brukt andre sitt legg og det funker 99/100 ganger. Og aldri fått noe stress for det. Men ikke vis det til politet...

Ikke helt lurt på utesteder hvis du ikke har ett bra fake legg eller noen andre sitt legg som ligner veldig på deg
Sitat av Brell
Sorry at jeg bringer opp en noe gammel tråd, men herregud som noen overdriver her. Siden han skal bruke noen andre sitt legg for å kjøpe røyk er han under 18 år og vil ikke bli siktet for dokument forfalskning eller få en prikk på rullebladet som ikke blir slettet når han blir 18. Har selv erfaring med dette og det kommer selfølgelig ann på, har laget og brukt andre sitt legg og det funker 99/100 ganger. Og aldri fått noe stress for det. Men ikke vis det til politet...

Ikke helt lurt på utesteder hvis du ikke har ett bra fake legg eller noen andre sitt legg som ligner veldig på deg
Vis hele sitatet...
Den kriminelle lavalder er 15 år i Norge. Dette betyr at personer som har fylt 15 år kan straffes for kriminelle handlinger. Kriminelle under 18 år søker en å straffe på andre måter enn fengsel, dersom det er mulig.

Å forfalske legitimasjon eller å benytte andres legitimasjon er forbrytelser. Det er mange forbrytelser som ikke blir oppdaget i Norge, men de aller fleste som begår mange forbrytelser blir tatt og straffet.

Det å blir registrert som straffet for en forbrytelse er alvorlig fordi mange yrker krever vandelsattest før de ansetter. Blant annet fordi det kan være svært dyrt for bedrifter å ansette en forbryter som stjeler fra dem, sjekker de om personen de skal ansette har gjort noen forbrytelser.

Slike registrerte forbrytelser blir stående på vandelsattesten for alltid, og det blir mange yrker en straffet person aldri kan få. For noen yrker der vandelen ikke er svært viktig, blir deler av forbrytelsene ikke ført opp etter 5 eller 10 år, forskjellig hvilken forbrytelse det er og hvilket yrke det er.

Så lenge personen er over 15 år vil altså vandelen bli ødelagt dersom en blir straffet, og noen 18 årsgrense eksisterer ikke for dette.

Jeg synes det er trist at noen får ødelagt sin fremtid fordi de hadde lyst til å kjøpe røyk eller øl før de fikk lov.
Jeg ble tatt med fakeleg når jeg var ute på byen for en uke sia, men det eneste jeg må gå igjennom er en telefonsamtale med snuten..
Har også en del kompiser som har blitt tatt, men har ikke blitt noe sak, bortsett fra at vi havner i registret til purken.. og ikke mer enn det!
Hvis man er riktig smart så lager man fakeleg som ikke du kan bli tatt av!

Skift alle opplysninger om deg, men ha bildet ditt.. Gjerne et eldre bilde hvor bartenderen/kassedama klarer å gjenkjenne deg der og da, men ikke perfekt (I tilfelle purken vet hvem du er).
Skrap vekk det som står på kortet bak "fotopapiret" eller hvordan du gjør det!
Bare få vekk knytter til deg!
Jeg har kamerater som har blitt tatt av politiet og skjenkekontroll for å vise fram falsk legimasjon og de har ikke fått prikk på rullebladet bare mistet legitamasjonen og siden de har vært smarte nok til å fjerne all informasjonen på kortet, i tillegg til å skrape bort kan man ta magnet over magnetstripen, dermed er informasjonen som står der borte. Selvom politiet selv sier at du må bruke fake id kortet til noe mer alvorlig enn å kjøpe drikke eller sigg for å kunne bli siktet for dokumentforfalskning. du skal også være ganske uheldig for at det skal komme på vandels attest.
Har intervjua sjurhavende jurist ved Bodø politikammer om akkurat dette, de kan fortelle at for og endre på et bank kort kan man få 2 års fengsel og bot, men det blir som regel hendlakt, siden de er mer opptat av og få tat støre svindlere innen for dette feltet.