Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4743
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Et sted der det diskuteres så mye som det gjør her på forumet bruker folk en del teknikker og virkemidler for å få frem sitt poeng. Det gjøres både bevisst og ubevisst, og noen bruker retorikk i mye større grad enn andre.

Er folk stort sett klare over hvorvidt de bruker dette, og hvilke metoder de bruker ofte?

Å bruke et bredt vokabular, mye terminologi og fremmedord, formulere seg kort, presist og vel-artikulert er effektive virkemidler. Disse virkemidlene krever mye av innehaver, og det ligger mye jobbing bak.

Det finnes også en del andre mer eller mindre skjulte måter å argumentere på. Selv har jeg bitt meg merke i noen effektive og ofte brukte argumentasjonsteknikker.


Ad Hominem - Personangrep
Her angripes personen istedet for hans argument.

"Hvis du ikke var så uintelligent ville du ikke hatt problemer med å se mitt poeng"

"Hvordan kan du ta global oppvarming seriøst når du kjører privatbil til jobb?"

Man kan også, utifra en overdrivelse eller karikatur av en person, gjøre sammenligninger med andre personer som vil virke negativt. Hitler, Stalin osv.


Argumenter som klinger bra
Høres det bra ut, må det være sant.
Gamle ordtak, rim og regler har en tendens til å fungere veldig godt som argumenter.

"De som tier samtykker"
"Selg ikke skinnet før bjørnen er skutt"
"Det er de stille tjern som har de mørkeste dyp"


Slagord


eufemisme

"Han drepte ikke mannen, men befridde han fra hans smerter"


Ekskludering av alternativer

Man kan se bort i fra at ateisme ikke er det eneste alternativet til fundamentalisme .


Kreve bevis

Påstå at motpart ikke kan ha rett om det ikke legges frem bevis


Spørsmål

Stille spørsmål som ikke har et kort og konsist svar.


Retoriske spørsmål

Dette er spørsmål som stilles for å lede til et ønsket svar.

"Vi kan ikke stå gode for deres sikkerhet i hjemlandet. Skal vi da kaste de på dør å riske at de blir drept?"

Argumentere i fremtiden

Argumentere for at det vil dukke opp bevis for at du har rett når vi har kommet lengre i utviklingen.


Følelsesmessige argumenter

Spille på følelsesladde ord for å appellere til følelser fremfor vett.

Dette kan også brukes for å få sympati.

"Jeg drepte ikke min familie med motorsag. Ikke døm meg. Jeg har det hardt nok med tapet av mine foreldre"


Feil bruk av analogi

Påstå at to situasjoner er like uten at de faktisk er det. F.eks Sammenligne solsystemet med hvordan elektroner går i forhold til atomets kjerne.


Forvirrende korrelasjon

"Barn med store sko innehar generelt mer kunnskap enn barn med små sko" Dette er ikke løgn siden barn med store sko er eldre enn barn med små sko.


Repetisjon


Skifte av emne

Brukes ofte for å slippe å forsvare en påstand


Selv bruker jeg også mye kildehenvisninger og sitater siden folk ofte tar dette for god fisk. Man kan også henvise til kilder og sitater, men allikevel bruke sin egen tolkning eller ta det ut av sammenhengen.
Sist endret av z0p; 25. mars 2007 kl. 10:52.
Utrolig bra, jeg kjente meg mye igjen Kudos!

Men burde ikke denne være under Artikler?

Og en ting til,
Sitat av z0p
Argumenter som klinger bra
...
"Det er de stille tjern som har de mørkeste dyp"
Vis hele sitatet...
Er det bare jeg som syns det hørtes litt .... farlig ut? Det lå litt "You will sleep with the fish tonight" over det
Sist endret av Gest; 25. mars 2007 kl. 11:35.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Trådstarter
Dette er vel igrunn ikke en artikkel. Laget denne i håp om diskusjon rundt emnet, og innspill i form av andres erfaringer.
Valgte denne kategorien siden det er her slikt kanskje er mest aktuelt i diskusjonene.

Gest^^: Den der hørte jeg som et argument for at en spesifikk, stille og beskjeden fyr kunne ha utført en ulovlig handling.
Fellesskapsargument er et virkemiddel som ofte blir brukt.(f.eks: "vi vil ikke bidra til økt kriminalitet, vil vi?" )
Å låne autoritet er også et meget effektivt virkemiddel. Å si noe som "En ny undersøkelse fra...." eller "Leger ved rikshospitalet mener at..." får ofte argumentene til å virke mer troverdige.
Sist endret av steili; 25. mars 2007 kl. 12:53.
Det finnes veldig mange logiske hull som brukes vel så mye i argumentasjonen til enkelte politikere og folk i sammfunsdebatten forøvrig som på Internett-forum. Særlig appell til følelser er problematisk - Stephen Colbert tar den på kornet når han beskriver "truthiness" og "thinking from the gut". The Colbert Report anbefales på det varmeste, selv for de som ikke følger med på amerikansk innenrikspolitikk.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_colbert_report
http://www.nizkor.org/features/fallacies/
Sist endret av ivioyner; 25. mars 2007 kl. 13:31.
For min del kommer mine såkaldte "teknikker" over automatikk. Tenker vel ærlig talt ikke over hvordan jeg argumenterer. Slenger heller bare ut av meg det jeg har å si - enkelt og greit.

Noe jeg er mer nøye på er skrivemåten. Jeg er veldig opptatt av at ting skal skrives riktig, så frem til du kan det.
Ministry of Love
sptz's Avatar
steinarlima "å låne autoritet" ser jeg på som helt greit så lenge man opplyser kilden. Det blir problematisk med engang du fjerner kilden. altså "En ny undersøkelse viser..." Om man opplyser om hvilken lege på rikshospitalet, for å bruke ditt eksempel, så er det heller ikke problematisk.

God tråd, men jeg synes den troverdige retorikken og den rene hersketeknikken ble mixet litt mye sammen
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Trådstarter
De fleste bruker nok ikke slikt konsekvent, men kan i mange sammenhenger være et nødvendig våpen for å engasjere eller vinne frem med sitt poeng eller synspunkt.
Dette er jo spesielt viktig i politikken, og det kan være vel så viktig å kunne se slike skjulte argumenter som å kunne bruke de.

En del retorikk vil også komme naturlig etterhvert som du utvikler deg og lærer å debattere på et høyere nivå.

Man har jo en del virkemidler som kan brukes i forkant for å vinne tillit eller sympati. Man kan bruke sjarm og humor for å få tilhører på sitt lag.

Her på forumet er f.eks erfaring og autoritet en viktig faktor.

spetznaz: jeg utnevner meg definitivt ikke som en erfaren behersker av emnet, så påpek gjerne konkrete ting.
Jeg finner emnet ganske interessant og tenkte jeg skulle få igang en diskusjon.
Sist endret av z0p; 25. mars 2007 kl. 13:57.
Et annet virkemiddel som både er spennende og farlig er ironi. Ironi kan brukes for å gi teksten et snev av humor, eller for å belyse et emne fra en ny side. Men når man bruker ironi, er det viktig å tenke på mottakergruppen. Vil de forstå ironien? Sist her på freakforum, så jeg et emne der over halvparten av leserne ikke forstod ironien i teksten (et eller annet om å lemleste barn, skjære av neser, fingrer o.l.)
Ministry of Love
sptz's Avatar
z0p det jeg tenkte på var at du nevner gode måter å argumentere på som "Stille spørsmål som ikke har et kort og konsist svar." og dårlige måter som: personangrep uten å gjøre noen grep for å skilde dem.

Kanskje vi skulle utarbeidet en liste med gode vs dårlige måter å argumentere på. Er det meningen med tråden?
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Trådstarter
Nå tenkte jeg egentlig på å stille spørsmål som kan sette ut eller stille vedkommende i et dårligere lys siden han enten ikke kan svare eller på grunn av svaret.

Jeg tenkte egentlig å ta for meg de litt mer skjulte og skitne måtene å argumentere på.
Vi har jo de gode og åpne argumentene, men de er vel strengt tatt ikke så spennende?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du gløymte Reductio ad adsurdum, eller latterleggjering på godt norsk. Ufattelig effektivt om det blir brukt på rett måte, og vanskelig å forsvare seg mot, ettersom folk flirer av deg.

Ellers så stemmer jo det gamle ordttaket: "There is three kinds of lies: damned lies, lies and statistics."
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
En hersketeknikk som brukes av folk med til mer erfaring (eller mer agenda:P ) er jo stråmannsargumentasjon. Er ikke noen ekspert, men det går vel sånn ca. ut på å oppkonstruere et argument/en påstand som man tillegger motstanderen og som man deretter argumenterer mot...

http://no.wikipedia.org/wiki/Str%C3%A5mann
Sitat av Gest^^
Utrolig bra, jeg kjente meg mye igjen Kudos!

Men burde ikke denne være under Artikler?

Og en ting til,

Er det bare jeg som syns det hørtes litt .... farlig ut? Det lå litt "You will sleep with the fish tonight" over det
Vis hele sitatet...
aka "Stille vann har dypest grunn"
eufemisme

"Han drepte ikke mannen, men befridde han fra hans smerter"

dagens hersketeknikk nr 1, bare spør Stoltenberg