Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hva legger dere i ordet neger?
Objektiv betegnelse 303 79,32%
Nedlatende betegnelse 79 20,68%
Stemmegivere: 382. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  105 8325
Hei, i de siste årene har det vert diskutert hvor vidt ordet neger er en betegnelse, eller skjellsord. Mange vegrer seg mot dette ordet i frykt for å fornerme våre nye landsmenn, men er egentlig dette riktig?

Grunnen til at ordet neger blir sett på som nedlatende, tror jeg er det beslektede ordet nigger hentet fra det amerikanske språk, som utelukket er et skjellsord. Denne forvekslingen mener jeg er uheldig, siden ordet neger, stammer fra det italienske ordet niger, eller negro som betyr sort. I mine øyne likestiller dette betegnelsene farger, sort, og neger, i og med at alle er betegnelse på hudfarge. Dog farget er åpent for flere farger.

Men hva er egentlig en neger?
Skal vi tro wikipedia, er en neger en person med svart eller brun hud, krusete hodehår, og visse andre kroppslige fellestrekk.
Uttrykket brukes først og fremst om mennesker som opprinnelig stammer fra Afrika sør for Sahara.

Tidligere i tråden nevnte jeg at jeg synes denne forvekslingen mellom ord som neger og nigger er uheldig. Dette av den grunn at folk som bruker ordet neger i god tro, kan risikere å fornerme vedkommende.

Det var en gang to personer som diskuterte hvor vidt ordet neger er en objektiv betegnelse, eller en nedlatende betegnelse.
Personen som mente det var en objektiv betegnelse var en kaukasisk man, mens motparten var en negroid dame. Disse var på en fest hvor en av gjestene var en kjent forfatter, som nettop hadde publisert en bok med stor sukse. Denne forfatteren var en neger. Mens førnevnt mann og kvinne diskuterte hvor vidt ordet var nedlatende eller ei, sa kvinnen, "Hvis du mener det ikke er nedlatende, gå bort til forfatteren og si at han er den beste negerforfatteren du hvet om". Mannen tok ikke utfordringen, noe som tyder på at han kanskje var litt enig med dama. Nå kommer jeg ikke på sånn ifarten hvem disse var, så jeg får beklage det.

I mine øyne er ikke ordet neger mer nedlatende en kaukasisk. Men hvis det allmenne synet på ordet er at det er nedlatende, så er jeg enig i at det er det er feil å bruke. Hvis dette er tilfelle er det ikke første gang at et ord har skiftet mening, og det er slik språket utvikler seg.

Spørsmålet mit er som følger:
Er neger en nedlatende, eller objektiv betegnelse?
Ta gjerne med begrunnelse, eller andre ord for neger som er mer objektive f.eks farget.
Sist endret av Petter Pan; 10. mars 2007 kl. 19:32.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kjem ekstremt an på kontekst.

Helvetes negerpakk, så har neger heilt klart ei negativt lada betydning.

Om du derimot hevder at det er den beste neger-musikeren, så er det vel blanda, avhengig av kven som hører det.

Og som alltid, slikt blir oppfatta ulikt av ulike personer. Fasitsvar finst ikkje.
Som med andre ord kommer det veldig ann på hvordan du sier det, til hvem og i hvilken situasjon. Det å f.eks. si "Jeg har noen neger-venner" er ikke noe negativt i det. Det forteller bare hvilke av en større folkegruppe du henvender deg til. Men satt i andre sammenhenger vil det bli et minusord. Så neger på denne tidne er så utvannet og er derfor veldig nøytralt. Men opprinnelig er det vel et minusord(negativt ladd) etter at hitler brukte dette? Nigger er vel den mer nøytrale versjonen?
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Jeg er litt usikker, men så sa jo vidarlo at dette ikke har noe fasitsvar for seg.

Jeg liker ikke ordet neger, eller jeg vil ikke bruke det i min tale. Jeg har hatt en del kompiser oppigjennom tiden som har vært fra andre land, de har jeg som regel snakket med og spurt hva man kan bruke av ord. Slik at vi ikke er på "nigger" stadiet igjen.
Jeg syns at ordet neger er en betegnelse for en mørkhudet person. Og at det bør kunne brukes i den sammenheng. Ordet kan brukes negativt, men det kan stortsett alle betegnelser for folkegrupper. Hører ikke at polakkene klager over å bli kalt polakk selv om at det ofte brukes som skjellsord
Sitat av Petter Pan

Grunnen til at ordet neger blir sett på som nedlatende, tror jeg er det beslektede ordet nigger hentet fra det amerikanske språk, som utelukket er et skjellsord.
Vis hele sitatet...
Det er ganske vanlig i noen grupper i f.eks. USA å kalle hverandre for nigger, så det vil ikke sees på som et skjellsord i alle situasjoner.
Dessuten brukes ordet neger som et negativt ladet ord i mange sammenhenger for å gi uttrykk for sin rasisme. Så selv om ordet i seg selv ikke mener noe vondt, så er det til hva og når vi bruker det som avgjør om det er rasistisk ment eller ikke.
Det er grenser for hvor politisk korrekt vi skal kreve at folk skal være også. Jeg pleier faktisk selv å si "mørkhudet" eller å si hvilket land den jeg omtaler er fra (om jeg kjenner til det). F.eks bruker kjennetegn som; han har kort svart hår, er fra Brasil og vanlig høyde. Det tror jeg er mer og mer utbrett også. Men jeg kommer aldri til å arrestere noen i å si neger, da jeg mener det er et beskrivende ord som betegner hudfargen. For å være helt på den trygge siden, kan man evt. omtale andre som "jordboer". Egentlig synes jeg denne debatten holder på å dø ut. Den blir tatt opp gang på gang, og samme konklusjon hver gang: De fleste synes det er greit, noen reagerer. Det er ingen fasit på hvordan folk vil tolke ordet.
Jeg skjønner ikke hvorfor det er viktig å bruke ordet "neger" eller "nigger"? Hvis naboen din er en "neger", si "hei nabo", ikke "hei neger!". Samme gjelder med dine venner, kompiser, arbeidskollegaer, kjæreste osv.
Utestengt
Petter Pan's Avatar
Trådstarter
Takker for mange gode svar.
Personlig så ville jeg nok ikke brukt ordet "negerforfatter" i en dialog med førnevnt forfatter. Men ikke på grunn av at jeg innerst inne synes det er nedlatende. På grunn av at i det øyeblikk jeg føyer til ordet "neger" så tillegger jeg ordet en slags underkategori. Dette er veldig tydelig på "verdens beste fotballspiller", og "verdens beste kvinnelige fotballspiller", det er ingenting negativt ved å være kvinne, men i det øyeblikket du nevner "kvinnelig", setter du personen i en mindre kategori. Dette gjør at tittelen ikke blir like "mektig". Satt på spissen: det er bedre å være verdens raskeste på 100meteren, enn å være verdens raskeste same, født på en solskinnsnatt i oktober under et eiketre med en hytte i på 100meteren, dette fordi samen har mye ferre konkurenter en han som var "verdens raskeste", for samen er lagt inn i en underkategori. Jeg eg ikke god til å forklare, men håper folk forsto

Sitat av marsboer
Jeg skjønner ikke hvorfor det er viktig å bruke ordet "neger" eller "nigger"? Hvis naboen din er en "neger", si "hei nabo", ikke "hei neger!". Samme gjelder med dine venner, kompiser, arbeidskollegaer, kjæreste osv.
Vis hele sitatet...
Veldig bra synspunkt. Enn trenger ikke alltid identifisere personen med rase og bakgrunn.
Sist endret av Petter Pan; 10. mars 2007 kl. 19:18.
Jeg har aldri i hele mitt liv hatt behov for å betegne noen som neger, bortsett fra i debatter som dette. Så lenge de som blir rammet av ordet finner det sårende så ser jeg ingen grunn til å absolutt måtte bruke det.
Vet ingenting
Jeg synes dette blir helt teit. Neger er jo ikke et skjellsord. Det blir jo på samme måte som vi blir kaldt for "hvite", eller hvithudet. Da kan man heller si at vi skal føle oss støtt siden man kan sammenligne "hvit" som "svart", og det å si svarting vil jeg si er rasistisk/nedlatende.

Neger er en betegnelse på et folkeslag som har spesielle trekk. Mange jeg vet om kaller en med pakistansk opprinnelse for neger, og det blir helt feil. En neger er som trådstarter sier, en f.eks fra Afrika. Når jeg sier neger, er det ikke for å være nedlatende, men en betegnelse på en mørkhudet person på samme måte som jeg vil si kineser, polakk etc.
Sist endret av margido; 10. mars 2007 kl. 19:30.
Ordet neger er akkurat så nedlatende som du selv gjør det. Om du selv, og mange andre, synes det er nedlatende, så blir det akkurat det. Om folk bruker det som en betegnelse på folk som er svarte/mørke i huden, så synes jeg ikke det er spesielt nedlatende.
Utestengt
Petter Pan's Avatar
Trådstarter
Sitat av margido
Jeg synes dette blir helt teit. Neger er jo ikke et skjellsord, sånn som "hvithudet" o.l.
Neger er en betegnelse på et folkeslag som har spesielle trekk. Mange jeg vet om kaller en med pakistansk opprinnelse for neger, og det blir helt feil. En neger er som trådstarter sier, en f.eks fra Afrika. Når jeg sier neger, er det ikke for å være nedlatende, men en betegnelse på en mørkhudet person, på samme måte som jeg vil si kineser, polakk etc.
Vis hele sitatet...
Enig i at det blir feil å kalle asiatere, pakistanere o.l. for negere
Sitat av margido
En neger er som trådstarter sier, en f.eks fra Afrika. Når jeg sier neger, er det ikke for å være nedlatende, men en betegnelse på en mørkhudet person på samme måte som jeg vil si kineser, polakk etc.
Vis hele sitatet...
Nå er vel hverken kineser eller polakk en folkegruppe i så måte, men nasjonaliteter. Man kan ikke ut fra hudfargen si hvor en person kommer fra. Men ellers er jeg enig.

Jeg mener at ALT ligger i konteksten, alle adjektiv kan snus til negative betegnelser hvis konteksten gjør det mulig. Selvsagt er ikke neger et nedlatende ord, det betyr simpelthen "svart". Så enkelt er det faktisk, er bare tull den diskusjonen som har oppstått. Det er ikke ordene som må forandres, det er derimot holdningene.
Bob Sacamano
John B's Avatar
Sitat av marsboer
Jeg skjønner ikke hvorfor det er viktig å bruke ordet "neger" eller "nigger"? Hvis naboen din er en "neger", si "hei nabo", ikke "hei neger!". Samme gjelder med dine venner, kompiser, arbeidskollegaer, kjæreste osv.
Vis hele sitatet...
Det er absolutt ikke nødvendig, men i en situasjon der du må beskrive personen vil det være vesentlig om det var en neger eller en hvit person.

Det siste jeg hørte var at neger har blitt byttet ut mot svart. Så det skal nå hete at en mann er svart, og ikke neger osv.

Begynner bli mektig lei av alle som kaster seg på bølgen av folk som absolutt skal slenge rundt med rasistbemerkninger, når det helt klart er de som er med på å spre fordommer da det ikke på noen måte er rasistisk motivert om jeg beskriver avisgutten som en neger hvis det er en hvit avisgutt i nabolaget også.
Sist endret av John B; 10. mars 2007 kl. 19:56.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Hvor mange av dere som whiner om at det er feil å kalle en svart person neger bruker ordet homo som et negativt ladet ord? Tenkte meg det ja. Jeg kaller en spade for en spade. Neger av negro av noir, også kjent som SVART: beskriver en farge. Er man svart, er man neger. Fun fact!
Devine : Hvorfor bruker du ikke "nigger" også? "Nigger" er an avart av det latinske "niger" som igjen ble til det engelske "negro" som er engelsk for svart person. Nigger er jo bare et ord som betyr svart, og bør derfor kunne brukes om afrikanere, eller? Jeg går ut fra at du ikke bruker "nigger" fordi hele verden er enige om at det er rasistisk og sterkt nedsettende, men ifølge din definisjon er det strengt tatt ingen forskjell.

Jeg bruker "neger" utelukkende ironisk, til folk jeg kjenner godt som veit at jeg er antirasist, og ellers ikke.
Sist endret av DonTomaso; 10. mars 2007 kl. 20:11.
Har selv en kamerat som er neger, er vel blitt en vane for de fleste å kalle han "lille negern" eller noe, men alle liker han jo veldig så er neppe nedlatende eller negativt ment. Mener når du er god kamerat med en er det neppe nedlatende, men ville vært forsiktig med å bruke ordet til en helt fremmed.

Om man setter det i sammenhengen med "faens negerpakk" eller noe som ble nevnt tidlig er det vel ganske klart det blir negativt ettersom "faens ___" er ment som negativt og nedlatende.
Ordet 'neger' er et helt normalt norsk ord for en mørkhudet person, takler man ikke å høre det kan man flytte et annet sted imho.
Det er ikke et nedsettende ord ifølge språkforskere. ~Alle ord kan jo brukes i negativ kontekst om man vil, gjør jo ikke akkurat ordet nedlatende.
Sist endret av Goophy; 10. mars 2007 kl. 20:36.
Ordet neger er et ord som vi nordmenn har brukt i alle år. Både positivt og negativt sett.

Hvis jeg sier neger, så er det med en objektiv mening, og jeg bruker aldri det ordet, utenom ved å spøke. Jeg syns det er teit og idiotisk at noen reagerer så sterkt på at dette brukes. Overbeskyttende samfunn spør du meg.
Dette er veldig enkelt! Å i det hele tatt diskutere ordet "neger" er helt unødvendig. Om ordet har vært negativt ladd før så påvirker ikke det ordet "neger" i dag som er ett helt nøytralt ord. Det må være klinkende klart! "Negro" er spansk og betyr "svart". Så å beskrive en mørkhudet som neger fordi han er svart er helt naturlig. Jeg vil egentlig si at "mørkhudet" eller "hvithudet" er verre å bli kalt for det minner om indianerspråk. Og bare det å bli kalt for "hud" -hvem liker det da...?
Jeg er absolutt ikke fan av å forby et ord, men man saken er mer komplisert enn at man slår opp i ordboka og ser at ordet betyr "mørkhudet person med opprinnelse syd for Sahara" og at det dermed er greit å bruke ordet til enhver tid. Man skal bruke ordet med omhu, og hvis noen reagerer negativt på bruken av ordet skal man selvsagt respektere det, selv om man skulle være uenig. Poenget mitt med "nigger" er akkurat det.
Sitat av Magic
Dette er veldig enkelt! Å i det hele tatt diskutere ordet "neger" er helt unødvendig. Om ordet har vært negativt ladd før så påvirker ikke det ordet "neger" i dag som er ett helt nøytralt ord. Det må være klinkende klart! "Negro" er spansk og betyr "svart". Så å beskrive en mørkhudet som neger fordi han er svart er helt naturlig. Jeg vil egentlig si at "mørkhudet" eller "hvithudet" er verre å bli kalt for det minner om indianerspråk. Og bare det å bli kalt for "hud" -hvem liker det da...?
Vis hele sitatet...
Det du sier her er 100% feil.
Ordet Neger er da i mange sammengenger negativt ladd? Hvorfor endret de fra Negerkongen til Sydhavskongen da? Neger er absolutt ikke nøytralt ladd, i allefall ikke i alle sammenhenger. Negativt, eller nøytralt vil jeg si.
Jeg bruker ordet neger og det faller naturlig for meg.
brukere det for oftest i en beskrivende kontekst på lik linje med han araberen eller han polakken.
eksempel:
Jeg: Jeg skal ut sammen med hansen i kveld.
kompis: Hvilken Hansen?
Jeg: Negern
kompis: Ok

Hansen synes det er helt greit han å.
Hvis vi nordmenn drar til Kina, USA eller Polen så vil jo vi bli kalt nordmenn, så jeg synes ikke det er noe mer nedlatende enn å bli kalt nordmann, det er min mening...
Diskusjoner som dette lader ord som neger negativt. Hvis alle bare hadde driti i å bry seg hadde det jo ikke vært noe problem.

Hvis alle negre i hverden hadde sluttet å bli sint over å bli kalt neger så hadde ikke verbal rasisme eksistert. Jeg blir ikke sint hvis en neger kaller meg blekansikt med negativ betydning. Hvis han mener det er noe galt i å være hvit er det jo hans problem. Å han kan være glad han ikke er det

I usa skal de forby ordet nigger. I min mening gjorde de nettop det ordet enda verre!

Hadde negra blitt mere fornerma om jeg kalte dem hvit?
Nå har det seg slik, for de som tydeligvis ikke har oppfattet det ennå, at vi lever i en verden med noen hundre års historie for rasisme, slaveri, utryddelser og massemord mot de som har en litt mørkere hudfarge enn den nordiske rosa fargen, og rasismen lever fortsatt i beste velgående. De som har en hvit hudfarge har ingen som helst mulighet til å ane noe om hvordan det er å være svart, og omvendt. Mange har aldri følt seg utsatt for rasisme, mens andre igjen føler problemet på kroppen. Det er derfor et elendig argument at "jeg må få kalle de neger fordi de kaller meg hviting". Det finnes ingen argumenter mot at enkelte oppfatter "neger" rasistisk, og vi må ta utgangspunkt derfra.

murloc : Det er ingen som skal forby en personlig bruk av "nigger", men enkelte utesteder o.l er oppfordret til å ikke gi spillejobber til band som bruker "nigger". Noe som selvsagt er helt latterlig, men der ser man hvor mye ytringsfriheten i USA er verdt.
Sist endret av DonTomaso; 10. mars 2007 kl. 21:49.
Hvis poenget er å forklare at vedkommende er mørkhudet eller av det kulturelle opphav som tilsier at personen kommer fra en viss region i verden, er det i mine øyne helt ok å si neger. Nigger er noe annet. Slike typer ord blir automatisk skjellsord. Det er som hvis en lege kaller en person fet og foreslår slankekur. Mannen i gata vil gjerne lage sleng og sier feit. Ergo blir det et skjellsord.

Det som holder liv i skjellsordet neger er diskusjoner som denne. Jeg gjetter at det blir in om lenge hvis ingen bryr seg.
Det er da forskjell på ordet neger og nigger! Hvorfor skal disse alltid sammenliknes?! negro/neger betyr svart, nigger er et skjellsord, det er faktisk ikke mer å si om den saken. Å påstå noe annet er rett og slett for dumt.
Don Tomaso: Kan du VIRKELIG påstå at de negre som idag lever i velferdsnorge har opplevd NOE som helst likt det som skjedde for 200 år siden? De vet INGENTING om den type undertrykkelse. Så at de lider så jævlig for det idag tror jeg ingenting på.(ikke missforstå når jeg sier de ikke vet noe om det, de vet det har skjedd, men ikke hvordan det føltest.)

Husk at hvite jenter blir sett ned på av mange utenlanske på grunn av kulturen uteningene kommer fra. Tenker spesielt på muslimer. Jenter blir den dag i dag diskrimert kjønnsmessig. Men siden ingen tar seg nær av det er det ikke noe galt i å kalle en jente for nettop det.

Men selfølgelig mener jeg nå også det at man skal kalle folk for det de heter. Men for å skille folk er det greit. Akkurat som om en bruker briller eller har langt hår.
Sitat av murloc
Don Tomaso: Kan du VIRKELIG påstå at de negre som idag lever i velferdsnorge har opplevd NOE som helst likt det som skjedde for 200 år siden? De vet INGENTING om den type undertrykkelse. Så at de lider så jævlig for det idag tror jeg ingenting på.(ikke missforstå når jeg sier de ikke vet noe om det, de vet det har skjedd, men ikke hvordan det føltest.)
Vis hele sitatet...
Jeg tror veldig få har opplevd slaveri og massedrap, men jeg tror en god del har merka rasismen i form av problemer å få jobb, leie leilighet, stygge blikk på gata og folk som roper svarting. Poenget mitt var at det er umulig for hvite nordmenn å forestille seg hvordan det er å ikke være hvit nordmann, og at det blir feil å hevde at det bare er tøv når noen sier de oppfatter "neger" rasistisk, for det vet hvite nordmenn lite og ingenting om. Jeg er forøvrig nødvendigvis ikke så veldig uenig med deg ellers.
Noen synes det er greit å bli kalt neger, andre ikke. Jeg tar ingen sjanser så jeg sier bare fremmedkulturell. Da blir alle så fornøyde.
Sitat av kallenavn
Noen synes det er greit å bli kalt neger, andre ikke. Jeg tar ingen sjanser så jeg sier bare fremmedkulturell. Da blir alle så fornøyde.
Vis hele sitatet...
Hva med folk som er adoptert fra kontinentet Afrika?
Sitat av ivioyner
Hva med folk som er adoptert fra kontinentet Afrika?
Vis hele sitatet...
Jeg kaller de stort sett Geir, eller norskafrikanere.
Det kommer jo litt an på hvilken sammenheng du sier det i.

Stygt ment:
Faen da jævla neger!

Fint ment:
I en setning for eksempel: ...bla bla bla... en neger elller mørkhudet.

Sånn vi jeg si det!
Vet ingenting
Sitat av DonTomaso
Jeg tror veldig få har opplevd slaveri og massedrap, men jeg tror en god del har merka rasismen i form av problemer å få jobb, leie leilighet, stygge blikk på gata og folk som roper svarting. Poenget mitt var at det er umulig for hvite nordmenn å forestille seg hvordan det er å ikke være hvit nordmann, og at det blir feil å hevde at det bare er tøv når noen sier de oppfatter "neger" rasistisk, for det vet hvite nordmenn lite og ingenting om. Jeg er forøvrig nødvendigvis ikke så veldig uenig med deg ellers.
Vis hele sitatet...

Da kan man jo ta folk som er tilbakestående også som et eksempel. De har garantert problemer med å få seg jobb, stygge blikk på gata o.l.

Noen mørkhudete folk i dag bruker ofte slaveriet som hendte for et par hundre år siden som en unnskyldning for at de som lever idag skal få hevde seg. Jeg synes dette blir feil. Forstå meg rett, slaveriet som hendte skulle aldri ha oppstått, og jeg støtter IKKE rasisme. Tvert imot, jeg er antirasistisk, men når jeg hører mørkhudete bruker slaveri, som verken de selv var med på, eller deres foreldre, blir jeg litt provosert.

Vi lever i en verden der mange folkeslag har vansker med å bli likestilt. Det finnes fremdeles gamle mennesker som ikke tåler synet av tyske mennesker pga andre verdenskrig, folk som hater japanere pga vietnamkrigen and so on. Så da synes jeg det blir litt feil at mørkhudete skal klage over at man har en felles betegnelse på det folkeslaget, derav neger. Jeg skjønner hvis man sier "nigger", som faktisk er nedlatende siden det ble brukt mye krig.

Jeg sporer vel litt av, og merker at jeg skrev litt rotete, men det er så.

Poenget mitt er at man burde få si neger uten at det skal bli oppstyr over det. Det er blitt brukt i alle år, og blir ikke mindre nedlatende fordeom.
kallewan: "Hvis vi nordmenn drar til Kina, USA eller Polen så vil jo vi bli kalt nordmenn, så jeg synes ikke det er noe mer nedlatende enn å bli kalt nordmann, det er min mening..."

Greia er vel også det at du kaller en farget fra USA det samme som en fra Sør-Afrika, altså setter du dem i samme "bås" . Nordmann er heller ikke det samme som neger ettersom nordmann er som å kalle en kar afrikaner. Neger blir vel det samme som å kalle en hvit "white-boy", ikke at jeg finner noe god oversetning til norsk (hviting? blekansikt? xD).
Sitat av DonTomaso
Devine : Hvorfor bruker du ikke "nigger" også? "Nigger" er an avart av det latinske "niger" som igjen ble til det engelske "negro" som er engelsk for svart person. Nigger er jo bare et ord som betyr svart, og bør derfor kunne brukes om afrikanere, eller? Jeg går ut fra at du ikke bruker "nigger" fordi hele verden er enige om at det er rasistisk og sterkt nedsettende, men ifølge din definisjon er det strengt tatt ingen forskjell.

Jeg bruker "neger" utelukkende ironisk, til folk jeg kjenner godt som veit at jeg er antirasist, og ellers ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg syntes det blir litt feil å ta med "nigger" her. "Niger", som det sammer fra, er jo akkuratt som "homo" eller "funksjonshemmet" - altså en objektiv betegnelse som kom lenge før rasismen i Amerika ble kjent. Men "Nigger", "Homsetass" eller "Hæmmis" er jo negativt ladede slengord som ble kallenavn. Neger er et fornorsket ord, tilpasset en annen kultur - det er ikke Nigger.
Nigger mener jeg er rasistisk mot de svarte/fargede/mørkhudete!
Sitat av ivioyner
Hva med folk som er adoptert fra kontinentet Afrika?
Vis hele sitatet...
Ikke gjør det så vanskelig daaa
Utestengt
Petter Pan's Avatar
Trådstarter
Takker for mange gode svar=)
Jeg så at Pippi hendelsen var nevnt, med hvordan "negerkonge" hadde blitt byttet ut med "sydhavskonge". Dette synes jeg er et stort tilbakeskritt for nøytralisering av ordet. Det bidrar kun til å lade ordet negativt. Hvorfor får ikke negerene drive monarki de åg? Jeg mener, hadde han vert neger-slavedriver, eller neger-grossist hadde jeg forstått det. For det ville vert nedlatende, men noe så stuerent som et monarki?
Jeg tar selv å vegrer meg med å bruke ordet neger og holder meg til å bruke svarte, mørkhudede o.l. Siden jeg mener dette er en bedre betegnelse. Men samtidig holder jeg med at ordet neger kan ha både positive og negative ladninger i forhold til miljø og bruk.
Sist endret av ProXhimo; 11. mars 2007 kl. 01:48.
Utestengt
Petter Pan's Avatar
Trådstarter
Sitat av ProXhimo
Jeg tar selv å verger meg med å bruke ordet neger og holder meg til å bruke svarte, mørkhudede o.l. Siden jeg mener dette er en bedre betegnelse. Men samtidig holder jeg med at ordet neger kan ha både positive og negative ladninger i forhold til miljø og bruk.
Vis hele sitatet...
Ja, selv om jeg synes det er et stort tilbakeskritt for språket, så er det bedre enn å risikere å fornerme vedkommende, hvis han er av de som tar seg nær av dette
Sist endret av Petter Pan; 11. mars 2007 kl. 01:54.
Sitat av Petter Pan
Ja, selv om jeg synes det er et stort tilbakeskritt for språket, så er det bedre enn å fornerme vedkommende, hvis han er av de som tar seg nær av dette
Vis hele sitatet...
Yes, ordet neger har som regel forskjellig mening i forskjellige miljøer. Ihvertfall her jeg bor, brukes ordet neger som ett skjellsord, mens mine foreldre som er oppvokst på andre steder, bruker neger som en betegnelse
Angående de som kommer fra det afrikanske kontinent - Afrikanere. ikke vær så jævla vanskelige.

Men å sette noen i bås på en nedtalene måte er feil uansett om det gjelder negre eller homoer. Det kan vel alle være enige om.

Men er det mer rett å nekte noen jobb forde om de er nazister F.eks? Da gitt at de ikke skaper problemer på gitt jobb såklart.
Utestengt
Petter Pan's Avatar
Trådstarter
Sitat av murloc
Angående de som kommer fra det afrikanske kontinent - Afrikanere. ikke vær så jævla vanskelige.
Vis hele sitatet...
Skjønte ikke helt den,.? mener du at jeg er vanskelig, som gidder å lage noe nummer ut av dette, når vi like så greit kan kalle dem afrikanere. Eller at afrikanere er vanskelige som problematiserer betegnelsen?
Sitat av Petter Pan
Jeg så at Pippi hendelsen var nevnt, med hvordan "negerkonge" hadde blitt byttet ut med "sydhavskonge".
Vis hele sitatet...
Grunnen til det er at "negerkonge" oppfattes som pappen er slavedriveren- noe som han ikke var. (Jeg oppfattet iallfall slik)
Utestengt
Petter Pan's Avatar
Trådstarter
Sitat av marsboer
Grunnen til det er at "negerkonge" oppfattes som pappen er slavedriveren- noe som han ikke var. (Jeg oppfattet iallfall slik)
Vis hele sitatet...
Jo jaa.. jeg forsto vel egentli det, men jeg synes det er tåpelig hvordan folk vrir og vender på allt, de leter nesten etter ting som kan tolkes rasistisk! Å akkuratt det med pippis far er jo veldig stuerent i forhold til litteraturen på 30-50 tallet, hvor negere blir fremmstillt som dyriske kanibaler.
Sist endret av Petter Pan; 11. mars 2007 kl. 03:42.
Kan ikke annet enn å si meg enig med DonTomaso. At vi i det hele tatt har denne diskusjonen er fordi noen/mange oppfatter ordet negativt. Hvorfor skal noen av dere absolutt bruke et ord som mange av de dere bruker ordet om oppfatter det negativt? Jeg klarer virkelig ikke å forstå det! Det er helt absurd!

Om dere bruker ordet om en kompis som ikke har noe problem med det så er det helt greit, det angår dere og kompisen deres. Men om dere bruker ordet i dagligtale, om personer dere ikke kjenner osv så mener jeg det tyder på manglende sosiale antenner.
Utestengt
Petter Pan's Avatar
Trådstarter
Sitat av commie
Kan ikke annet enn å si meg enig med DonTomaso. At vi i det hele tatt har denne diskusjonen er fordi noen/mange oppfatter ordet negativt. Hvorfor skal noen av dere absolutt bruke et ord som mange av de dere bruker ordet om oppfatter det negativt? Jeg klarer virkelig ikke å forstå det! Det er helt absurd!

Om dere bruker ordet om en kompis som ikke har noe problem med det så er det helt greit, det angår dere og kompisen deres. Men om dere bruker ordet i dagligtale, om personer dere ikke kjenner osv så mener jeg det tyder på manglende sosiale antenner.
Vis hele sitatet...
Jeg har vel aldri uttalt at jeg på død og liv insisterer på å få bruke dette uttrykket, uten at noen skal respondere negativt. Men jeg synes det er et tilbakeskritt for språket. Samt at det blir å vike fra prinsipper å unlate å bruke et ord som i grunn er nøytralt, bare fordi mange forveksler det med ordet "nigger". Men jeg er ikke noe språkpatriot som insisterer på å bruke dette ordet, jeg unlater å bruke det så sant det er mulig i sammenhenger hvor jeg står i fare for å fornerme folk!