Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2694
Heisann!

Har akuratt lest 23. Salen.
Synest det var veldig spennende.
Kan si at det var den første boka jeg leser fullt ut.
Så, fikk litt lyst på en ny bok som kan være like
spennende som 23. Salen.

Noen som har noen hint om bra bøker?


(ikke noen romantiske bøker fra 1883 etc, takk.)
Alt av Trudi Canavan er til å anbefale. "Hvem var Jason Bourne" var ganske spennende. Den Fjerde Regel var også ganske bra.

(Pride and Prejudice er jo fantastisk bra da! Er riktignok fra 1813, men hvem bryr seg)
Den eneste boken jeg har lest fullt ut i mitt liv var "Bokhandleren i Kabul", noe som følgelig betyr at jeg synes den var god - dog er den definitivt ikke for alle.
J.K Rowling, Stephan King og Tolkien skal være gode. Selv om jeg aldri har lest ut en ferdig bok fra Stephan king men jeg har hørt at bøkene hans er gode
Sitat av OoM
Heisann!

Har akuratt lest 23. Salen.
Synest det var veldig spennende.
Kan si at det var den første boka jeg leser fullt ut.
Så, fikk litt lyst på en ny bok som kan være like
spennende som 23. Salen.

Noen som har noen hint om bra bøker?


(ikke noen romantiske bøker fra 1883 etc, takk.)
Vis hele sitatet...
Hva med andre bøker av Ingvar Ambjørnsen? Jeg har ikke lest 23 salen, så jeg vet ikke hvordan den er, men jeg har lest mye annet av Ambjørnsen. Du kan kanskje fortsette med Den siste revejakta og Hvite niggere.

Du kan også lese Lars Saabye Christensens Beatles.
Likte veldig godt Slangebæreren av unni lindell, om du liker krim . Er en tykk bok men du lever deg skikkelig inn i boka som er spennende med overaskende vendinger i handlingen . synes jeg da.

Finnes mange gode krimbøker om du syns det er spennende, stikk innom biblioteket du .
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Bøker av Dan Brown kan være spennende til tider. Deception Point for eksempel.
Alistair Maclean er også veldig bra krim.
Litt OT, men siden vi allerede er inne på bok-emnet. Er det noen som vet hvor det er mulig å få tak i et eksemplar av Jonas Lies "Naar Jernteppet Falder"? Leste ett kort handlingsreferat av denne boka, og den virker veldig spennedes. Noen som har lest den?
De fleste bokkjeder kan bestille det meste. Prøv på Ark, de er veldig flinke.
Jeg kan anbefalle "L" av Erlend Loe Utrolig morsom bok, satt og lo hvert femte minutt av hvor loka han duden er

Selvsagt mye annet av Loe, men den boka var den mest originale, de andre ligner hverandre for mye. Ellers kan jeg si meg enig med gutta som har bøker av Ambjørnsen og Christensen på samvittigheten. Dritbra bøker, det også.
Knut Nærum har jo også noen go'biter hvis du liker parodier på krim ("Døde menn går på ski")
Eneste boka jeg har lest fult ut er Go foten av Nils Arne Eggen, terningkast 6
Ambjørnsen ja. Hvite niggere (om oppveksten, ungdomstida og det tidlige voksenlivet til Ambjørnsen, de tidlige dopmiljøene osv) og Den siste revejakta (mer en krimbok, men i et lignende miljø) er bra bøker. Dog har jeg ikke lest Sal 23, så jeg vet ikke hvordan disse står opp mot den.
Jan Guillou - Arn-bøkene (prøv dem på lydbok, lest av Jan Grønli, han er utrolig flink)
Dan Brown - Da Vinci Koden
Dan Brown - Engler og Demoner
Raymond Khoury - The Last Templar
George Orwell - 1984

De siste jeg har lest... Nå for tiden er det jo mamut-salg på diverse bokhandler, kan være verdt å sjekke ut. Hvorfor har du ikke lest noe før dette? Litt utenfor det du spør om, men personlig tror jeg det at barn og ungdom ikke leser bøker har mye av skylden for at mange sliter på skolen.
Litt off topic igjen men jeg har glemt navnet på en bok jeg hadde veldig lyst til og lese. Den handlet om svensker som under annen verdenskrig tok imot normenn for og så tyste på de og få penger for det. Tror det var en norsk forfatter. Coveret på boken er et hakekors med blod ellerno...
▼ ... mange måneder senere ... ▼
to spennende bøker er drapene i barkvik av Ingvar Ambjørnsen og Da Vinci Koden av Dan Brown.
Synes alt av Ken Follett er å anbefale.
Spesielt Nålen og Farlig formue. Dette er god krim=)

Et annet tips vil jeg si er Jo Nesbø, lese hele rekken med bøkene hans som omhandler etterforsker Harry Hole. Utrolig spennede bøker, som foregår i miljøet Oslo/Akershus, noe som gjør at man føler en viss nærhet. Imo bør du starte med den første boken, Kakkerlakkmannen.
Dan Browns bøker er bra
Kan anbefale Tolkiens bøker varmt. Hvis du ikke har lest LOTR enda, anbefales dette meget, meget sterkt Men les Silmarillion og Hobbiten før LOTR.
Mange gode bøker som er nevnt her. Jeg har alltid likt Tom Clancy sine mester thrillere. Murstein bøker sådan, men ganske bra med masse innviklet etterettning og verdens konflikter.
Sitat av Sky
Mange gode bøker som er nevnt her. Jeg har alltid likt Tom Clancy sine mester thrillere. Murstein bøker sådan, men ganske bra med masse innviklet etterettning og verdens konflikter.
Vis hele sitatet...
2nd that. Det siste året har jeg så og si kun lest romaner av Tom Clancy og John Grisham. Anbefaler bl.a. Debt of Honour og The Sum of All Fears av Tom Clancy. Disse bør helst leses på engelsk, om ikke annet enn for "feelingens" skyld.

Edit: Litt gammel tråd da ...
Sist endret av trigger; 17. september 2007 kl. 00:19.
Stephen King har utrolig bra grøssere.
Carl Hiaasen har noen av de morsomste bøkene jeg har lest. Han har en idiotisk humor som faktisk blir morsom.
vet ikke om de er nevnt, men digital fortess, angels and deamons og Deception Point av Dan Brown var veldig bra syntes eg. De er ganske ukjente i forhold til da vinci koden av samme fyr
Robert Jordan, Wheel of Time author, Dies
Kilde: http://www.dragonmount.com/RobertJordan/?p=90


RIP, han fikk ikke skrevet ferdig den siste boka
Douglas Adams - The Hitchhiker's Guide To The Galaxy (Alle 5 romanene!)

http://i10.tinypic.com/6cg21bo.jpg


John Dickson Carr - Sort Messe (Helst Lydboken!)


http://gkfweb.com/privat/bokhylla/omtaler/images/sortmess.gif

Begge disse bøkene har jeg lest opptil 3 ganger eller mer.
Sist endret av Turbolego; 17. september 2007 kl. 12:26.
Beatles av Lars Saabye Christensen er som nevnt tidligere enn kultbok som alle burde ha lest. Arn-bøkene av Jan Guillou er også et episk mesterverk. Av krim er Harry Hole bøkene av Jo Nesbø kanskje noe av den beste krimmen fra Norge.
Kompani Orheim av Tore Renberg er en sterk oppveksthistorie som alle burde få med seg, Naiv. Super. av Erlend Loe er en utrolig bra bok som kan leses av alle, uavhenigig av nivå.
Sitat av Thrillseeker
Robert Jordan, Wheel of Time author, Dies
Kilde: http://www.dragonmount.com/RobertJordan/?p=90


RIP, han fikk ikke skrevet ferdig den siste boka
Vis hele sitatet...
[CENTER]RIP
Robert Jordan (1948-2007)
[/CENTER]
En god forfatter, selv om de siste bøkene ble litt treige i handlingen.
Ifølge RJ så skulle han etterlate notater om siste boka sånn at noen kanskje kan gjøre den ferdig. Hvis dere begynner å lese fra starten av nå, så er nok bok 12 ute innen dere er ferdig med bok 11.