Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 4879
Satt et par timer i dag og leitet opp hva som var lovlig og hva som ikke er det. Fikk denne lista. Hvis noen vet noe jeg ikke har fått med meg .. bare post det her. Denne lista er basert på lovligheter ved innførsel.

Frø av planter som inneholder narkotiske stoffer og som er ulovlig å innføre til norge:

Hamp / Cannabis - (Cannabis Sativa/Indica/Ruderalis)
Peyote - (Lophophora williamsii)
Hawaiian Baby Woodrose - (Argyreia nervosa)
Morning Glory - (Ipomoea violacea/tricolor) - Unntak - Bare ferdige pakker fra registrerte frøfirmaer i europa og bare til prydformål
Surian Rue - (Peganum Harmala)
Opiums Valmue - (Papaver Somniferum) m/Unntaks liste se - (http://landbrukstilsynet.mattilsynet...otiske_fro.pdf)
Khat - (Catha Edulis)

Planter/Sopp/Urter/Frø som er sett på som narkotika:

Kaktuser
Peyote - (Lophophora williamsii)
San Pedro - (Trichocereus pachanoi)
Peruvian Torch - (Trichocereus peruvianus)
Cardon grande - (Trichocereus terscheckii)
//Generelt sett alle kaktuser som inneholder meskalin er forbudt
men det er ikke forbud mot frø annet en peyote//

Planter
Cannabis - (Cannabis Sativa/Indica/Ruderalis)
Khat - (Catha Edulis)
Chacruna - (Psychotria viridis)
Jurema - (Mimosa hostilis)
Epena (Virola callophylla)
Cebil - (Anadenanthera colubrina)
//Generelt forbud mot alt som inneholder N,N-DMT
men strandrør "Phalaris arundiacea" vokser vilt i norge//

Sopp
Psilocybe arter "Fleinsopp m/fler" - (Psilocybe species)
//Fleinsopp vokser vilt i norge//

Planter/Urter/Røtter som er sett på som Reseptpliktig Legemiddel:

Planter
Bala Root / Indian Efedra- (Sida Cordifolia)
Diviners Sage / Salvia - (Salvia divinorum)
Kratom / Biak-Biak - (Mitragyna speciosa)

Rot
Kava-Kava - (Piper methysticum)
Calamaus Root - (Acorus calamus)
//Calamaus Root vokser vilt på noen steder på sørlige norge//
Sist endret av inferis; 4. mars 2007 kl. 21:31.
bra tråd det må jeg si.
men industrihamp er å ulovlig men du kan vel sende søknad inn til noe/noen for å høre om du kan dyrke dersom du skal bruke det til klær o.l ettersom jeg har skjønt det.
så det slipper å gå så mye utover treene.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Nei, ikke engang industrihamp er lovlig amhx.

Ser ut som en fin tråd dette, men blir den ikke litt overflødig når narkotikalisten / legemiddellisten inneholder akkurat den samme informasjonen, samt mye mer...?
Sitat av inferis
San Pedro - (Trichocereus pachanoi)
Peruvian Torch - (Trichocereus peruvianus)
Cardon grande - (Trichocereus terscheckii)
//Generelt sett alle kaktuser som inneholder meskalin er forbudt
men det er ikke forbud mot frø annet en peyote//
Vis hele sitatet...
Hmm. Hvor har du det fra at P. torch, San Pedro og andre meskalinkaktuser er forbudt? Jeg har søkt gjennom diverse oppslagsverk mange ganger, og kommet til den konklusjonen at:

Frøene til disse kaktusene er forbudt, da planten inneholder et stoff som er oppført på narkotikalisten.

Bearbeidet plantemateriale, som f. eks. tørket kaktuskjøtt, er ulovlig, da det kan regnes som et meskalin-preparat.

Levende kaktus er ikke ulovlig da en levende plante ikke kan regnes som et preparat, og planten er ikke oppført på noen liste i seg selv.
Trådstarter
10 1
lista er laget etter innhold fra forskjellige headshops i utlandet sammenlignet opp mot urtelisten og narkotikalisten og frø lista til mattilsynet. Greit å slippe bruke masse tid på å sjekke listene hvis man er usikker.
Jeg er fortsatt usikekr jeg ass :/ har du noe svar til meg eller????
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Aye, felix_poker har afaik rett, mtp. at plantene i seg selv ikke er listet - bare innholdet. Blir på en måte som cubensis i Norge før soppen ble spesifikt forbudt.
Trådstarter
10 1
Sitat av felix_poker
Jeg er fortsatt usikekr jeg ass :/ har du noe svar til meg eller????
Vis hele sitatet...
Etter min forståelse så står meskalin oppført på narkotikalisten og der står det også "3. Preparater med innhold av stoffer eller droger på listen." Så kan man diskutere om at med Preparater så menes levende planter ?? Jeg tok bare et standpunkt .. om det er riktig kan jeg ikke vite med 100% sikkerhet. Men om denne listen lager en debatt som frembriger bevis hadde ingenting vært bedre.

Har kjørt samma linja med DMT innholdige planter/barker/frø

EDIT: pls la meg rekke å dusje før du blir utolmodig

Sitat av felix_poker
Frøene til disse kaktusene er forbudt, da planten inneholder et stoff som er oppført på narkotikalisten.
Vis hele sitatet...
Så lenge frøene i seg selv ikke inneholder meskalin er de vel ikke ulovlige. Men av en eller annen grunn har de satt opp den mest kjente kaktusen på frø lista.
Sist endret av inferis; 4. mars 2007 kl. 22:25.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av inferis
Så lenge frøene i seg selv ikke inneholder meskalin er de vel ikke ulovlige. Men av en eller annen grunn har de satt opp den mest kjente kaktusen på på frø lista.
Vis hele sitatet...
Dette mener jeg også. Men, når det gjelder preperater så vil jeg tørre å påstå at det først er når planten blir brukt til å utvinne meskalin / puttes i kapsler at det kan kalles et preperat (eller kaaaanskje i tørket form, kanskje). Levende går under en annen lovgiving igjen, og selv om det kanskje ikke er lovlig å innføre levende kaktuser (usikker her) så bør det straffes betraktelig mildere enn ved innførsel av meskalinpreparater.
Trådstarter
10 1
Sitat av Tias
Dette mener jeg også. Men, når det gjelder preperater så vil jeg tørre å påstå at det først er når planten blir brukt til å utvinne meskalin / puttes i kapsler at det kan kalles et preperat (eller kaaaanskje i tørket form, kanskje). Levende går under en annen lovgiving igjen, og selv om det kanskje ikke er lovlig å innføre levende kaktuser (usikker her) så bør det straffes betraktelig mildere enn ved innførsel av meskalinpreparater.
Vis hele sitatet...
Dette kan kansje bevises / motbevises ved å ta kontakt med et import firma. Og så spørre om de kan importere meskalin innholdige kaktuser til norge. Jeg er av den oppfatning at hvis det hadde vært lov hadde det vært et mye større tilbud på levende kaktuser av denne typen.

fant en litt morsom webside i norge

http://home.c2i.net/oslosukkulentforening/index.htm

de burde kunne vite noe om problemet vårt ?
Sist endret av inferis; 4. mars 2007 kl. 22:42. Grunn: skrive leif som alltid
Sitat av Tias
Nei, ikke engang industrihamp er lovlig amhx.
Vis hele sitatet...
er jo noen i norge som dyrker dette for å lage klæ o.l. det stod jo i bladet på høy tid eller hva det heter...

det vet du å tias at det er noen som dyrker dette..
å de fikk godkjent en søknad de sendte inn et sted.
har sagt dette før men nå gjentok jeg det uansett
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Har du kilder amhx?
Ja en gang i tiden fikk man gjøre et prøveprosjekt, men dette ble strengt kontrollert og ble utført av offentlige instanser. pr dags dato gros ikke industrihamp i Norge med lovlig støtte.
nei har desverre ikke kilder. jeg leste det i bladet på høy tid.

tror det er det prøveprosjektet som du sa dodecha.

noen som vet hvordan det gpr med dette prosjektet?
Sist endret av amhx; 5. mars 2007 kl. 15:26.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg har det bladet liggende faktisk, og kan fortelle litt om det:
Bønder fra FNH dyrket frem en liten plantasje industrihamp i 2001, så anmeldte de seg selv og overga hele høsten til politiet.
Daværende landbruksminister Bjarne Håkon Hanssen (Ap) gikk ut til støtte for hampedyrking, det ble litt oppslag i media, men bøndene ble ikke straffet på noen
måte.

Det ser ut som politiet ikke var interessert i å følge opp saken, og FHN håper på
noe gjennomslag iløpet av få år.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av amhx
er jo noen i norge som dyrker dette for å lage klæ o.l. det stod jo i bladet på høy tid eller hva det heter...

det vet du å tias at det er noen som dyrker dette..
å de fikk godkjent en søknad de sendte inn et sted.
har sagt dette før men nå gjentok jeg det uansett
Vis hele sitatet...
Som jeg har svart deg tidligere når det gjelder dette så har Universitetet for miljø- og biovitenskap fått tilatelse til å dyrke hamp på et areale på 2x5meter, men jeg vet ikke om de enda driver med dette. Det er neppe noen som lager klær av produktet derfra, og i alle fall ikke kommersielt.

Hampklær som selges i Norge importeres fra utlandet.
Sitat av inferis
Så lenge frøene i seg selv ikke inneholder meskalin er de vel ikke ulovlige. Men av en eller annen grunn har de satt opp den mest kjente kaktusen på frø lista.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke. Loveteksten er, hvis det du skrev stemmer, "frø av planter som inneholder stoffer som er oppført på narkotikalisten"
Det betyr at frøet ikke trenger å inneholde stoffet for å være forbudt. Det holder at planten inneholder stoffet.
Trådstarter
10 1
Sitat av felix_poker
Dette stemmer ikke. Loveteksten er, hvis det du skrev stemmer, "frø av planter som inneholder stoffer som er oppført på narkotikalisten"
Det betyr at frøet ikke trenger å inneholde stoffet for å være forbudt. Det holder at planten inneholder stoffet.
Vis hele sitatet...
Når jeg leser frø lista står det "I Forskrift om såvarer er det i § 28 et forbud mot innførsel av frø av planter som inneholder narkotiske stoffer. Dette gjelder uansett nivået på innhold av narkotiske stoffer."

Rent oversatt betyr det at frø av planter hvor planten inneholder stoffer som er ført opp på narkotikalista er forbudt.

Og at lista er ment som et hjelpemiddel. Den var sist oppdatert i 2002 så den er nokk litt "gammel".

Du hadde rett Fint vi fikk aklart dette retter første post nå.

EDIT: Kansje en admin kunne rettet dette siden jeg ikke får lov lengere.

For de som vil ha et referanse punkt...

http://www.lovdata.no/for/sf/ld/xd-1...3-1052.html#28

Fant også litt nyttig informasjon her... altså man kan godt innføre planter (untatt en del frukt planter) så lenge man har den med som håndbaggasje eller har den med på et flyttelass ???

http://www.lovdata.no/for/sf/ld/td-2...-1333-005.html
Sist endret av inferis; 5. mars 2007 kl. 19:52.
Sitat av Tias
Som jeg har svart deg tidligere når det gjelder dette så har Universitetet for miljø- og biovitenskap fått tilatelse til å dyrke hamp på et areale på 2x5meter, men jeg vet ikke om de enda driver med dette. Det er neppe noen som lager klær av produktet derfra, og i alle fall ikke kommersielt.

Hampklær som selges i Norge importeres fra utlandet.
Vis hele sitatet...

da er ikke dette det jeg så...
for det bilde de hadde der stod det en fyr med hamp planter som var over 2 meter høye rundt seg å det var ikke noe greier på 2x5 meter!
hmm.. sjekket litt nylig og forstår det sånn at jeg ikke kan motta noensomhelst frø med dmt? også funnet ut at jeg ikke kan importere noensomhelst sopp som inneholder psilocybin eller psilocin??? Sjekket også opp om det stod noe om copelandia cyanescens men der kom ingen treff?? Hva betyr dette? og jeg mener det må da være mulig å vise til iherdig søking på lovdata som er veldig vanskelige for mann i gata å forstå. Og kansje få ført frem at de burde oppdatere lovdata noe.. At jeg handlet i god tro da jeg søkte opp på lovdata og ikke fant noe som skulle tilsi at det jeg bestillte er ulovlig???
Copelandia Cyanescens inneholder både Psilocin og Psilocybin så der har du det.
Dessuten går det nok som regel bra å spille dum hvis det blir stoppet.
Hvis du bestiller lite burde det holde med at man ikke forsto urtelisten godt nok eller har sett den i det hele tatt for at dem bare skal kaste både saken og urtene.